Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia helluntailaisuudesta

Vierailija
13.07.2022 |

Millaisia kokemuksia muilla palstalaisilla on helluntailaisuudesta?

Kommentit (161)

Vierailija
81/161 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena tuli käytyä luterilaisten nuortenilloissa. Sitten kerran käytiin kavereiden kanssa helluntailaisten illassa. Oli pieni paikkakunta ja helluntaipastori tiesi meidän olevan luterilaisia. Tuli sanomaan että se ei riitä, että käydään luterilaisten illoissa, vaan meidän pitäis käydä myös hellareilla. Jäi heti sellainen maku että kuvittelevat uskovansa paremmin kuin luterilaiset.

Yhdellä helluntailaisten leirillä katselin hetken sellaista showta, kun ihmisiä pyydettiin teltan etuosaan jossa sai kaatua Pyhän Hengen voimasta. Mua alko ahdistaa se niin paljon että jouduin lähtemään ulos sieltä teltasta. Myöhemmin samassa teltassa oli tarjottu kielilläpuhumisen lahjaa kaikille halukkaille, ja kun saarnaaja oli sanonu että nyt puhukaa, niin ihmiset alko mongertaa omaa siansaksaa. En oo koskaan ymmärtäny tätä helluntailaisten showmeininkiä, enkä varsinkaan sitä, miks jokaisella hellarilla pitäis olla kielilläpuhumisen lahja.

No, vaikka luterilaisuudesta puuttuu tuo ahdistava showmeno, niin ei mun ollu sielläkään lopulta hyvä olla. Näin vuosien ajan eri paikoissa sitä kuinka seurakunnan sisällä perustettiin jotain hienoja juttuja joihin pyydettiin ihmisiä mukaan, ja sanottiin että kuka tahansa on tervetullut. Käytännössä se meni sitten kuitenkin niin että haluttiin kaiken näyttävän ja kuulostavan hyvältä, ja jos joku ei suoriutunu riittävän hyvin niin siitä seurasi selän takana puhumista. Pahimmissa tapauksissa ihmisille sanottiin suoraan että et oo tässä jutussa riittävän hyvä ja on parempi ettet oo tässä enää mukana, mikä aiheutti joskus sen ettei kyseisiä ihmisiä nähty sen jälkeen enää koko seurakunnassa. Laadusta saa kyllä mun mielestä pitää kiinni, mutta se pitäis tehdä jo alussa selväks eikä väittää, että kuka tahansa pääsee mukaan toimintaan. Tähän siis esimerkkeinä mm. seurakuntien tanssi- ja musiikkiporukat.

Arvostan Raamattua edelleen ja uskon kyllä. Mutta seurakuntaan mun olis enää vaikeaa palata näiden kokemusteni jälkeen. Parhaat ystäväni ovat nykyään ei-uskovaisia, ja koen heidän välittävän musta aidosti. Uskovaiset ystävät saattavat välittää niin kauan kun sun toiminta on heidän mielestään Jumalan mielen mukaista, tai niin kauan kun suoriudut tarpeeks hyvin jostain seurakunnan vastuutehtävästä, johon oot lähteny mukaan siks kun oot ymmärtäny, että kaikki on tervetulleita mukaan.

Ompa ihanaa että uskosi on säilynyt. Se on kaikkein tärkeintä. Olet jumalalle rakas.

Vierailija
82/161 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti pitää alkaa hommiin.  Siunausta jokaiselle kirkkokunnasta riippumatta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/161 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kreationismi, evoluution kieltäminen on ominaista ja se on vaarallista. Taivas TV7:n pääagenda on evoluutioteorian opetuksen horjuttaminen.

Tässä yksi lähiseurakunta suoltaa kaikenlaisia salaliittohoureita pedon merkistä ja antikristuksesta.

No evoluution kieltämiseen tai kritisoimiseen ei tarvita helluntailaisuutta tai edes kreationismia. Riittää kun perehtyy fysiikkan lakeihin ja sen myötä evoluutioteorian kestämättömiin ongelmiin. 

No jos ekaksi miettisit, niitä kreationismin kestämättömiä ongelmia. Ja selitä nyt yksi evoluution kestämätön ongelma, mikä olisi sekopäisempi kuin kreationismi.

Vierailija
84/161 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on huolehdittu helluntaiystävien taholta kun olen ollut avu tarpeessa. Olen hyvin kiitollinen. Yksittäiset helluntaiseurakuntiin kuuluvat henkilöt ovat usein todella kivoja.

Huumekauppias on aina mukava siihen asti, että saadaan saalis kuokkuun.

Vierailija
85/161 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivat alkaa vainoomaankin. Ja sitten sua vahtii paikallisten ostareitten kulmilla joku gangsteri jatkuvasti, joka uhkailee. Tämä on yleistä. Olet "maallinen "jos pukeudut ja meikkaat". Rajatonta porukkaa.

Ja jos erotetaan seurakunnasta, on se vainoaminen kovaa. Esim ajetaan autolla takaa yms

Höpö höpö.

Kyllä mulle vaan kävi niin. Kyseinen henkilö oli vielä ns akateemisesti sivistynyt. Jätti vasta rauhaan, kun ajoin poliisilaitoksen pihaan.

Vierailija
86/161 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivat alkaa vainoomaankin. Ja sitten sua vahtii paikallisten ostareitten kulmilla joku gangsteri jatkuvasti, joka uhkailee. Tämä on yleistä. Olet "maallinen "jos pukeudut ja meikkaat". Rajatonta porukkaa.

Ja jos erotetaan seurakunnasta, on se vainoaminen kovaa. Esim ajetaan autolla takaa yms

Höpö höpö.

Kyllä mulle vaan kävi niin. Kyseinen henkilö oli vielä ns akateemisesti sivistynyt. Jätti vasta rauhaan, kun ajoin poliisilaitoksen pihaan.

Mutta tämä on yksittäisen hullun tekosia. Kuka tahansa voi seota noin uskonnosta riippumatta. Vainoaminen on aina laitonta ja se pitääkin ilmoittaa poliisille.

Itse erosin seurakunnasta kun en uskonut enää, ja ainut mitä tapahtui oli että vanhempani kysyivät liitynkö johonkin toiseen seurakuntaan. Sanoin että en. He sanoivat ok. Seurakunnasta vain tulostettiin kastetodistus ja toivotettiin hyvää jatkoa. Ei siis voi mitenkään yleistää että jokainen helluntaiseurakunnasta eroava/erotettu joutuisi eristyksen, kyttäämisen tai vainoamisen kohteeksi. (Esim. Mormonit ja jehovat kyllä usein lopettavat puhumisenkin sellaiselle, mutta he ovatkin omia lahkojaan eivätkä ole kristittyjä)

Vierailija
87/161 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kreationismi, evoluution kieltäminen on ominaista ja se on vaarallista. Taivas TV7:n pääagenda on evoluutioteorian opetuksen horjuttaminen.

Tässä yksi lähiseurakunta suoltaa kaikenlaisia salaliittohoureita pedon merkistä ja antikristuksesta.

No evoluution kieltämiseen tai kritisoimiseen ei tarvita helluntailaisuutta tai edes kreationismia. Riittää kun perehtyy fysiikkan lakeihin ja sen myötä evoluutioteorian kestämättömiin ongelmiin. 

Höpö höpö.

Nämä ovat nimenomaan kreationistien kehittelemiä pseudotieteellisiä houreita.

Nimenomaan fysiikan lakien peruskoulutasoiset alkeetkin osoittavat kreationistien houreet 6000v ikäisestä ihmiskunnasta tai jopa maasta tai peräti maailmankaikkeudesta mielettömiksi.

Ei näin. Evoluutiotutkimus ei tunne darwinistista lajien kehitystä. Se voidaan biologiassa bakteerievoluutiotutkimuksessa, fysiikka ei tunne lajien kehityksen edellyttämää evolutiivista ilmiötä vaan kyse on puhtaast teoreettisesta asiasta. Myös matematiikka osoittaa, ettei sellaisia todennäköisyyksiä esiinny luonnossa, jotka mahdolistaisivat lajien kehityksen mutaatioiden avulla. 

Fysiikka ei toki tunne lajien kehitystä, koska se ei asiaa tutki.

Arkeologia, paleontologia, tähtitiede, geologia jne. osoittavat houreet 6000v sitten luodusta maailmasta mielettömiksi.

Saatiin ketjuun kreationisti jankkaamaan Pekka Reinikaisen yms. saarnaajien epätosiksi osoitettuja teesejä.

Arkeologia osoittaa juutalaisten tooran eli nykyisen vanhan testamentin ihmiskunnan tärkeimmäksi historialliseksi lähdeteokseksi. Esim. Raamatussa esiintyvät muinaiset valtakunnat, joita pidetiin vielä viime vuosisadalla assyrian osalta myyttinä, on arkelogiset löydöt vahvistaneet todeksi.

Ei ole mitään ihmeellistä siinä, että tietyn kansan kirjoituskokoelmaan tulee kirjatuksi alueelta todellisia paikkoja ja kansoja, jopa henkilöitä, kuten Nebukadnessar ha Xerxes.

Tämä ei kuitenkaan kerro koko kokoelman, erityisesti sen myyttisen puolen totuusarvon puolesta.

Vierailija
88/161 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Jostakin syystä kaikki Suomen kreationistilääkärit ovat opiskelleet Ranskassa samassa yliopistossa, jossa ei olkut pääsykoetta, vaan karsinta tapahtui 1. opiskeluvuoden aikana.

Suomessa tie nousi pystyyn biologian evoluutiota koskevissa kysymyksissä.

Reinikainen väittää olleensa nuorena ateisti.

Mutta jos jo opiskeluaikana evoluutio oli periaatteellinen ongelma, minusta tuntuu, että asia ei ole ihan niin...

No kerropa kunkin noiden "kreationistlääkäreiden" osalta se yliopisto ja vaikkapa lisäksi tutkinnon suorittamisvuosi.

Vierailija
89/161 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydämestäni... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsä kirkkoni olla saa kirjoitti:

Minä uskon Jumalaan.

En yhteenkään ainoaan uskonlahkoon/ suuntaukseen, mihinkään.

Se on yksinäistä, mutta jos perustat uskosi raamattuun, joillekin metsä riittää:).

Yksinäistä?

Uskoni on minun ja Jumalan välinen asia.

En tarvitse siihen " todistajia"

Kukaan ei edes tiedä, että uskon Jumalaan.

Paitsi Jumala. Se riittää.

"Vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämissänne ja olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle, joka teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on" 1.Piet.3:15.

Tunnetko Jeesusta? Jos et, niin lue Uutta Testamenttia.

"Sillä joka häpeää minun sanojani tässä avionrikkojassa ja syntisessä sukupolvessa, sitä myös Ihmisen Poika on häpeävä, kun hän tulee Isänsä kirkkaudessa pyhien enkelien kanssa." Mark. 8:38.

Ei tarvitse välttämättä kaikille lähteä evankelioimaan, mutta että edes vastaisi, jos joku kysyy. Sitäkin harkita, ett jos muutamalle tai edes yhdelle kertoisi Jeesuksesta, joka pelastaa, jos siis tunnet jo Jeesuksen.

Vierailija
90/161 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisessä työpaikassa esimies oli tällainen. Oli ajatuksiltaan ihan moderni ja mukava ihminen, mutta valitettavasti käytännön asioissa suosi aina miehiä. Nuorena naisena, jolla oli pieniä lapsia (mies oli suurimman osan ajasta toisella paikkakunnalla töissä) tuntui, että olen alinta kastia. Lapseni eivät edes sairastelleet paljon, mutta poissaolot (myös omat flunssani jne.) aiheuttivat aina hammasten kiristelyä ja ihmettelyä. Aloin jopa vähän pelätä, että joku tauti tulee taloon.

Työpaikalla oli miesporukka, joka lähinnä istui kahvilla ja saivat olla pitkiäkin aikoja tekemättä mitään ja työpaikan naiset hoitivat kaikki hommat. Meno ei ole kuulemma muuttunut lähtöni jälkeen.

Vierailija
91/161 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos eivät ole mitään ääri-sellaisia (mitä löytyy joka paikasta/maasta/uskonnosta) niin ei hätää.

Minä ja veljeni kasvoimme helluntalaisperheessä. Itse pelasin vaan "kilttejä" pelejä, kuten Theme Park tai Zoo tycoon, vai mikä se oli, missä rakennettiin häkkejä eläimille ja niille sopiva ympäristö. Opin monta puu- ja kivilajien nimiä :D

Et ole kasvanut helluntailaisperheessä koska et osaa kirjoittaa helluntai.

Vierailija
92/161 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Sari Essayah ja Mika Poutala kuuluvat helluntaiseurakuntaan, samoin Aki Hintsa aikoinaan kuului siihen. Myös Aki Manninen on lapsena kasvanut helluntailaisperheessä.

Tietääkö kukaan, että käykö lapsi, jonka vanhemmat kuuluvat helluntaiseurakuntaan, tavallisen ev.lut. seurakunnan rippileirin, jos lapsi on kuitenkin vauvana kastettu ev.lut. kirkkoon?

Mun eräs tuttava liittyi helluntaiseurakuntaan ja hänellä oli silloin kouluikäinen lapsi ja tämä lapsi kävi viime kesänä ihan tavallisen rippikoulun, niin mietin vaan, että onko tämä ihan tavallista?

Helluntailaisuudessahan ei ole olemassa lapsikastetta, vaan yleensä kai teni-iässä, tyyliin 16-vuotiaana otetaan helluntaikaste?

Ei oteta kastetta 16-vuotiaana eikä välttämättä ikinä. Kaste otetaan jos päättää ruveta uskovaiseksi ja liittyä seurakuntaan.

Siinä mielessä arvostan vapaita suuntia enemmän kuin tavan vuoksi ev. lut. kirkkoon kuuluvia. Mielestäni joko uskotaan täysillä tai ei uskota. Uskontoa ei kuulu pitää varalla, että jospa sittenkin.

Omat vanhempani olivat ennen aktiivisia helluntaiseurakunnassa, nykyään käyvät vapaasti jumalanpalveluksissa missä tykkäävät. Me lapset emme ole liittyneet mihinkään uskontoon ja olemme kiitollisia, että meille on annettu vapaus valita.

Vierailija
93/161 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään Vapaaseurakunat ja Helluntalaiset tekevät usein yhteistyötä.  Mikäli kiinnostaa, molempiin voi kyllä mennä ihan milloin vain kokouksiin. Joku voi kätellä ovella, tai sitten ei, kuitenkaan sinulta ei kysellä sen enempää, ellet itse halua jutella. Pienillä paikkakunilla voi olla enemmän uteliaisuutta.  Jos taas nimenomaan haluaisit vaikka tavata pastoria, soita toimistoon, ja sovi aika, ja mielellään kyllä puhuvat kanssasi, joko pastorit tai vanhemmiston jäsen jne.

Vierailija
94/161 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne on näköjään vaikea saada kommenttia läpi jos asia koskee s_eksiä. Olen uskovaisen kodin kasvatti ja teini-ikäisenä tuli oltua helluntaiporukoissa. S_eksi oli jotenkin ihmeellinen tabu mutta toisaalta valtavan iso asia. Nuorten koskemattomuutta varjeltiin tosirakkaus odottaa -kampanjoin ja esiaviollinen s_eksi oli pahinta maailmassa. Nuo ajatusmallit vaikuttivat omassa päässäni vielä pitkään vaikka jätinkin nuo porukat aikuisuuden kynnyksellä. Jollain tasolla vaikuttavat varmasti vieläkin.

Myös helvetin pelko jäytää vieläkin jossain alitajunnassa.

Vierailija
95/161 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni täällä selvästi kirjoittelee kuulemiaan asioita tai mututuntumalta. Olin itse hellari 15 vuotta. Usko on siellä ehdotonta, se on totta, eikä esim. luterilaisia arvosteta paljonkaan, heitä pidetään tapauskovina. Katolilaiset taas ovat jo tätäkin pahempia Marian palvomisineen ja pyhimyksineen. Tärkeää noissa piireissä on henkilökohtainen usko ja kokemus pelastumisesta. 

Porukka on todella perhekeskeistä ja sinkuille tai ei-heteroille ei vaihtoehtoja ole. Se oli itselleni liian ahdistavaa, se kapea pieni ydinperheen muotti, ja se oli yksi syistä miksi lähdin. Perheitä on aina ollut ja tulee aina olemaan monenlaisia, mutta noissa piireissä pidetään laput silmillä ja vain pyhä ydinperhe on se ainoa oikea. Jos et sellaiseen kuulu, tunnet olevasi toisen luokan kansalainen eikä sulle järjestetä mitään toimintaa (paitsi jotain vanhusten kerhoja). 

Jos kestää tiukkaa uskontoa, ihan ok paikka. Yksittäiset ihmiset todella mukavia. 

Vierailija
96/161 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänne on näköjään vaikea saada kommenttia läpi jos asia koskee s_eksiä. Olen uskovaisen kodin kasvatti ja teini-ikäisenä tuli oltua helluntaiporukoissa. S_eksi oli jotenkin ihmeellinen tabu mutta toisaalta valtavan iso asia. Nuorten koskemattomuutta varjeltiin tosirakkaus odottaa -kampanjoin ja esiaviollinen s_eksi oli pahinta maailmassa. Nuo ajatusmallit vaikuttivat omassa päässäni vielä pitkään vaikka jätinkin nuo porukat aikuisuuden kynnyksellä. Jollain tasolla vaikuttavat varmasti vieläkin.

Myös helvetin pelko jäytää vieläkin jossain alitajunnassa.

Unohdin mainita, että tuon esiaviollisen s_eksin kiellon takia monet menevät todella lyhyen seurustelun jälkeen naimisiin, koska on kiire petipuuhiin. Avioliitossa sitten pysytään ellei jompikumpi osapuoli luovu uskosta tms.

Vierailija
97/161 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mä tunnen erään naisen, joka hurahti helluntaiseurakuntaan ja meni naimisiin miehen kanssa, joka oli  myös helluntailainen. Sitten mies muutaman vuoden kuluttua jätti hänet toisen naisen takia.

Sekin on jännä, kun tämän naisen ensimmäinen pitkäaikainen avomies myös aikoinaan jätti naisen toisen naisen takia.

Tyypillistä käytöstä miehiltä, oli kyse sitten uskovaisesta tai uskonnottamasta miehestä.

Vierailija
98/161 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Jostakin syystä kaikki Suomen kreationistilääkärit ovat opiskelleet Ranskassa samassa yliopistossa, jossa ei olkut pääsykoetta, vaan karsinta tapahtui 1. opiskeluvuoden aikana.

Suomessa tie nousi pystyyn biologian evoluutiota koskevissa kysymyksissä.

Reinikainen väittää olleensa nuorena ateisti.

Mutta jos jo opiskeluaikana evoluutio oli periaatteellinen ongelma, minusta tuntuu, että asia ei ole ihan niin...

Vähän ohis, mutta Ranskan kaikissa yliopistoissa on käytössä systeemi, jossa kaikki pääsevät sisään, mutta vain parhaat saavat jatkaa 1. vuoden jälkeen.

Vierailija
99/161 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Nämä ovat nimenomaan kreationistien kehittelemiä pseudotieteellisiä houreita.

Nimenomaan fysiikan lakien peruskoulutasoiset alkeetkin osoittavat kreationistien houreet 6000v ikäisestä ihmiskunnasta tai jopa maasta tai peräti maailmankaikkeudesta mielettömiksi.

Ei näin. Evoluutiotutkimus ei tunne darwinistista lajien kehitystä. Se voidaan biologiassa bakteerievoluutiotutkimuksessa, fysiikka ei tunne lajien kehityksen edellyttämää evolutiivista ilmiötä vaan kyse on puhtaast teoreettisesta asiasta. Myös matematiikka osoittaa, ettei sellaisia todennäköisyyksiä esiinny luonnossa, jotka mahdolistaisivat lajien kehityksen mutaatioiden avulla. 

Fysiikka ei toki tunne lajien kehitystä, koska se ei asiaa tutki.

Arkeologia, paleontologia, tähtitiede, geologia jne. osoittavat houreet 6000v sitten luodusta maailmasta mielettömiksi.

Saatiin ketjuun kreationisti jankkaamaan Pekka Reinikaisen yms. saarnaajien epätosiksi osoitettuja teesejä.

Arkeologia osoittaa juutalaisten tooran eli nykyisen vanhan testamentin ihmiskunnan tärkeimmäksi historialliseksi lähdeteokseksi. Esim. Raamatussa esiintyvät muinaiset valtakunnat, joita pidetiin vielä viime vuosisadalla assyrian osalta myyttinä, on arkelogiset löydöt vahvistaneet todeksi.

Niin. Tämähän taas ei tarkoita sitä, että kaikki Toorassa/Raamatussa kerrottu olisi totta.

Vierailija
100/161 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään Vapaaseurakunat ja Helluntalaiset tekevät usein yhteistyötä.  Mikäli kiinnostaa, molempiin voi kyllä mennä ihan milloin vain kokouksiin. Joku voi kätellä ovella, tai sitten ei, kuitenkaan sinulta ei kysellä sen enempää, ellet itse halua jutella. Pienillä paikkakunilla voi olla enemmän uteliaisuutta.  Jos taas nimenomaan haluaisit vaikka tavata pastoria, soita toimistoon, ja sovi aika, ja mielellään kyllä puhuvat kanssasi, joko pastorit tai vanhemmiston jäsen jne.

Anteeksi nyt vaan, mutta mä en usko keneenkään, joka kirjoittaa hellunta. Kukaan helluntaiherätyksen kanssa tekemisissä ollut ei kirjoita hellunta.

Kuten joku jo sanoikin, täällä on hirveästi mutua ja varmaan vähän trollaustakin. Olen itse uskonnoton ja uskontokriittinen, mutta näen uskonyhteisöissä hyvääkin. Ja se mikä on helluntailaisissa hyvää, on juuri se, että ketään ei pakoteta sinne. Jos haluat liittyä, joudut itse menemään ja tutkimaan ja tekemään ratkaisusi.

Ja varmaan pienissä paikallisissa seurakunnissa on eroja. Kuten ihmisissä yleensäkin.