Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaksatte harrastaa liikuntaa töiden jälkeen? Olen ihan loppu ja makaan sohvalla ja syön. Paino vajaa 100kg, mutta

Vierailija
13.07.2022 |

En kyllä kevyempänäkään jaksanut liikkua.
Ennen töitä kun menee esim uimaan, niin työpäivä menee sumussa väsyneenä

Hoitoalalla olen, joten työ ei ole istumista.

Harrastan vain lukemista, pitäisi liikkua, mutta se vain väsyttää.

Miten joku jaksaa esim maratoniin treenata?

Kommentit (155)

Vierailija
81/155 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveellisesti syöminen on ainoa vaihtoehto, jolla saat muutosta aikaan.

En halua muutosta ruokavalioon, vaan liikuntaan. Ap

Oikealla ruokavaliolla saat jaksamista, mutta liikkumaan et jaksa, kun ruokavalio on retuperällä.

Jos et halua muutosta, niin sitten pitää elää niin.

Vaikutat masentuneelta ja luovuttaneelta. Jos työ rasittaa henkisesti, opiskele toinen ammatti tai vaihda kevyempään työhön jos mahdollista.

Kai sitä luovuttaa, kun on 7 vuotta yrittänyt laihduttaa, aina vaan jojoilua +-3kg

Vähemmästäkin masentuu

Ap

Älä laihduta, vaan tee elämänmuutos. Pohdi motivaatiota terveellisempään elämään. Ei kuitenkaan ulkonäöstä käsin, sillä se harvemmin tuo kauaskantoisia tuloksia. Mutta esimerkiksi vaikka jaksan lähteä iltakävelylle tai pääsen vuorikiipeilemään. Tai ihan vaan se oma kokonaisvaltainen hyvä olo.

Yleensä iltapäivällä tulee himot jos aamupala ja lounas eivät ole olleet tarpeeksi kehollesi. Tarpeeksi kasviksia, sopivasti hiilaria proteiinia unohtamatta. Muista välipala!

Lähde tekemään muutosta onnistumisesta käsin. Kerro itsellesi joka aamu edes 3 hyvää asiaa miksi olet hyvä tyyppi.

Älä rakastamaan itseäsi, sillä olet rakastettava tyyppi. Et työssäsi varmasti kohtele ihmisiä huonosti, joten miksi teet sitä itsellesi?

Selvitä ne asiat mikä ajoi sinut tähän tilanteeseen. Kun löydät pohjasyyt on elämänmuutoksen teko helpompaa ylläpitää.

Tälläkin viikolla olen 2 kertaa aloittanut aamulla elämäntapamuutoksen.

No, ei se muuttunut vaikka päätin, illalla istuin kuitenkin sohvalla syömässä, vaikka päätin että elämä muuttuu. Mikään päätös ei pidä.. Ap

Mieti niitä syitä, jotka ajoi sinut tähän tilanteeseen. Kun korjaat ne, korjaat nykytilanteen. Kannattaisi varmasti kuitenkin käydä lääkärillä asian vuoksi. Voisit saada sieltä lisäapua.

Muista, että kaikki mahdollisuudet muuttaa elämäsi on jo sinulla. Kohtaa demonit, käsittele ne ja ota opiksesi. Kukaan ei voi sinua auttaa ennen kuin teet päätöksen auttaa itseäsi.

Vierailija
82/155 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ollut samaa ongelmaa, lisäksi vaan vihaan liikuntaa. Multa puuttuu aivoista joku mikälie dopamiini-järjestelmä, minkä pitäisi tuottaa sitä hyvää oloa liikkumisen jälkeen. On vaan ärsyttävää, mutta pakko on liikkua, muuten alkaa lihakset ja nivelet kipuilemaan.

Teen siis arkena, eli työpäivisin, lyhyitä treenejä. Joka päivä youtubesta joku max 30min ohjattu lähinnä oman kehon painolla toteutettava jumppa, esim tanssillista cardioo HIIT-tyyliin. Eli tehokkaasti syke nousuun ja joka päivä eri lihasryhmiin kohdistuvaa jumppaa, mutta ei kovin kauaa kerralla. Lisäksi lenkitän koiraa 1-2km (huom. mies hoitaa koiran kaksi muuta ulkoilukertaa päivässä). On pakko myös venytellä joka ilta, menee muuten lihakset jumiin, mutta sitä voi tehdä samalla kun kuuntelee podcastia tai katsoo tv:tä. Viikonloppuisin teen sitten 1-2 pidempää kävelylenkkiä esim luontopolulla tai pidempää treeniä painojen kanssa. Enempää en jaksais ja salille mua ei tule saamaan kirveelläkään, niin näillä mennään.

Anteeksi, mutta kuulostaa hirveältä :D

Ap

No joo en tarkoittanut että teet nyt tasan samalla tavalla kuin minä. Vaan tämä nyt oli esimerkki, kun sitä pyysit. Etsi joku pieni tapa lisätä liikuntaa, joka tuntuu vähiten vastenmieliseltä. Ei tarvitse hinkata kahta tuntia salilla neljä kertaa viikossa, vaan edes 5-10 minuuttia jotain per päivä vaikka heti töiden jälkeen kun tulee kotiin. Kun siitä tekee rutiinin, niin siitä tulee helpompaa ja sitten voi hiljalleen vähän lisätä määrää.

Hikiliikunta ei ole mun juttu, lihaskunto tai HIIT, niistä tulee inhottava hiki ja lihakset kipeäksi.

Pyöräily ok, samoin uinti ja kävely.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/155 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupeen vaan tekemään, kyllä sitä sitten jaksaa, kun on aloittanut.

Vierailija
84/155 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen normaalipainoinen ja hyväkuntoinen - työni on _ihan oikeasti_ fyysisesti raskasta - tällä alalla ei pärjää (reilulla) ylipainolla eikä huonolla kunnolla. Ylipaino vaikeuttaa ihan konkreettisesti työtehtävistä suoriutumista.

Olen työpäivän jälkeen väsynyt, mutta se väsymys on puhtaasti vaan kovasta rasituksesta johtuvaa, ei huonosta ruokavaliosta ja heikosta kunnosta. Toki varsinkin näin kesällä tulee myös nukuttua liian vähän, mikä väsyttää osaltaan.

Meillä on vuosien varrella ollut useita hoitoalalta luulojensa mukaan kevyempään työhön siirtyneitä hoitajia, jotka eivät kerta kaikkiaan pärjää näissä hommissa. Joko on sitä ylipainoa ja huonoa kuntoa tai laihaa lihaksettomuutta. Työtahti myös yllättää monet.

Menikö jo vähän ohi aiheen, no meni! 😄 Mutta siis ap, ruokavalio kuntoon, liikkumaan ja kohottamaan kuntoa, painokin ehkä tippuu ja voi vaikka unen laatukin parantua. Sitä myöten jaksaminen lisääntyy, ellei väsymys ole henkistä laatua?

Terveisiä viherrakentamisen ja -hoidon parista!

Vierailija
85/155 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikealla ruokavaliolla saat jaksamista, mutta liikkumaan et jaksa, kun ruokavalio on retuperällä.

Vaikutat masentuneelta ja luovuttaneelta. Jos työ rasittaa henkisesti, opiskele toinen ammatti tai vaihda kevyempään työhön jos mahdollista.

Kai sitä luovuttaa, kun on 7 vuotta yrittänyt laihduttaa, aina vaan jojoilua +-3kg

Vähemmästäkin masentuu

Ap

Älä laihduta, vaan tee elämänmuutos. Pohdi motivaatiota terveellisempään elämään. Ei kuitenkaan ulkonäöstä käsin, sillä se harvemmin tuo kauaskantoisia tuloksia. Mutta esimerkiksi vaikka jaksan lähteä iltakävelylle tai pääsen vuorikiipeilemään. Tai ihan vaan se oma kokonaisvaltainen hyvä olo.

Yleensä iltapäivällä tulee himot jos aamupala ja lounas eivät ole olleet tarpeeksi kehollesi. Tarpeeksi kasviksia, sopivasti hiilaria proteiinia unohtamatta. Muista välipala!

Lähde tekemään muutosta onnistumisesta käsin. Kerro itsellesi joka aamu edes 3 hyvää asiaa miksi olet hyvä tyyppi.

Älä rakastamaan itseäsi, sillä olet rakastettava tyyppi. Et työssäsi varmasti kohtele ihmisiä huonosti, joten miksi teet sitä itsellesi?

Selvitä ne asiat mikä ajoi sinut tähän tilanteeseen. Kun löydät pohjasyyt on elämänmuutoksen teko helpompaa ylläpitää.

No, ei se muuttunut vaikka päätin, illalla istuin kuitenkin sohvalla syömässä, vaikka päätin että elämä muuttuu. Mikään päätös ei pidä.. Ap

Mieti niitä syitä, jotka ajoi sinut tähän tilanteeseen. Kun korjaat ne, korjaat nykytilanteen. Kannattaisi varmasti kuitenkin käydä lääkärillä asian vuoksi. Voisit saada sieltä lisäapua.

Muista, että kaikki mahdollisuudet muuttaa elämäsi on jo sinulla. Kohtaa demonit, käsittele ne ja ota opiksesi. Kukaan ei voi sinua auttaa ennen kuin teet päätöksen auttaa itseäsi.

En ymmärrä, mitä tarkoitat? Mitä apua tarvitsen?

Vierailija
86/155 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin todellinen ongelma. Mä teen toimistotyötä, eli istumista kaikki päivät. Kotona työpäivän jälkeen olen niin väsynyt, etten jaksa oikein edes puhua perheelleni mitään. Istun sohvalla ja odotan että kehtaa mennä nukkumaan. Veriarvot, ferritiinit, kaikki on tutkittu, unilabrassa nukuttu, mitään muuta vikaa ei löydy kuin työn ja työtilanteen kuormittavuus. Siihen ei oikein lääkärillä taas ole keinoja.

Vierailija
87/155 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähemmästäkin masentuu

Ap

En ymmärrä, mitä tarkoitat? Mitä apua tarvitsen?

Ainakin täällä olet huonoon oloosi hakenut apua ja kysynyt neuvoa miten jaksaa liikkua.

Näistäkään ei ole mitään hyötyä sinulle ennen kuin päätät yrittää auttaa itseäsi ja lähteä kokeilemaan hyviä neuvoja yksi kerrallaan.

Vierailija
88/155 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen normaalipainoinen ja hyväkuntoinen - työni on _ihan oikeasti_ fyysisesti raskasta - tällä alalla ei pärjää (reilulla) ylipainolla eikä huonolla kunnolla. Ylipaino vaikeuttaa ihan konkreettisesti työtehtävistä suoriutumista.

Olen työpäivän jälkeen väsynyt, mutta se väsymys on puhtaasti vaan kovasta rasituksesta johtuvaa, ei huonosta ruokavaliosta ja heikosta kunnosta. Toki varsinkin näin kesällä tulee myös nukuttua liian vähän, mikä väsyttää osaltaan.

Meillä on vuosien varrella ollut useita hoitoalalta luulojensa mukaan kevyempään työhön siirtyneitä hoitajia, jotka eivät kerta kaikkiaan pärjää näissä hommissa. Joko on sitä ylipainoa ja huonoa kuntoa tai laihaa lihaksettomuutta. Työtahti myös yllättää monet.

Menikö jo vähän ohi aiheen, no meni! 😄 Mutta siis ap, ruokavalio kuntoon, liikkumaan ja kohottamaan kuntoa, painokin ehkä tippuu ja voi vaikka unen laatukin parantua. Sitä myöten jaksaminen lisääntyy, ellei väsymys ole henkistä laatua?

Terveisiä viherrakentamisen ja -hoidon parista!

Varmaan henkistä, ei voisi vähempää kiinnostaa salaatin syöminen, tai että joutuisi päivittäin syömään jotain, josta ei saa ruokaorgasmia heti

Ap

Vierailija
89/155 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on tullut selväksi ainakin se, että ap on onnellinen ja alunperin hänen esittämänsä ongelma ei ollutkaan todellinen.

Vierailija
90/155 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat aika mukavuudenhaluiselta, liikuntaa ei voi harrastaa kun tulee inhottava hiki ja salaattia ei voi syödä kun siitä ei saa ruokaorgasmia. Sitten on varmaan parempi että pysyt siellä sohvan pohjalla, sujuu se elämä niinkin. Varmaan työkyvyttömyyseläkkelle joudut 50-vuotiaana, mutta sitten on enemmän aikaa lukemiselle ja napostelulle. Mikäs siinä, kukin tavallaan.

Vierailija
91/155 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon ap sinulle kaikkea hyvää, oikeasti. Käy siellä lääkärissä kysymässä laihdutuslääkettä jos saisit sitä kautta itsekuria. Monia se on auttanut. Ei tarvitse laihduttaa, mutta et vaikuta voivan hyvin nytkään. Tsemppiä.

Vierailija
92/155 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein jaksakaan. Hoidan kuntoilut siis ennen töitä ja vkloppuisin.

Vierailija
93/155 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihtua voi, vaikka ei liikkuisi ollenkaan. Ja itse asiassa on tutkittu, että laihtuminen on helpompaa, jos ei treenaa samaan aikaan lujaa. Eli laita ruokavaliosi kuntoon, niin paino alkaa tippua.

Siis minulla ei ole aikomus laihduttaa. En vaan kykene siihen ja olen asian hyväksynyt.

Tässä iässä ei painolla ole mitään väliä, 36v olen.

Eri asia jos olisim vaikka 20v ja elämä edessä.

Lähinnä haluan vastauksia, miten ihmiset jaksaa liikkua työpäivän päätteeksi. Ap

Miksi sitten valitat? Jos olet hyväksynyt tilanteesi, niin ole onnellinen.

Jos kuitenkin haluat muutosta, on sen eteen alettava tekemään töitä.

Muutos ei tipu taivaalta.

Mikä luetun ymmärtämisessä on vaikeaa? Liikunta jaksamisvinkkejä kysyin, en laihdutamisesta. Ap

Ja sinulla rivien välistä lukemisessa.

Ylipaino ja huono ravinto = väsymys, energiatasot alhaalla huonovointisuus jne

Kun alat syömään esim. ruokaympyrän mukaan, huomaat jo muutaman päivän päästä eron.

Toisilla ylipaino ei aiheuta kuvsilemiani oireita, mutta sinä et tämän ketjun perusteella kuulu siihen ryhmään.

Ei tarvitse laihduttaa, vaan voida hyvin. Kaikki on itsestäsi kiinni.

T. yksi, joka laihdutti ja voi nyt hyvin

Sori, mulla ei riitä itsekuri syömään terveellisesti. Ap

Sit sä oot väsynyt läski, mutta älä turhaan mieti miksi kaikki eivät ole.

Vierailija
94/155 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liike luo intoa liikkua.

Liiku ennen kuin motivaatio liikuttaa.

Kaikilla on energiaa, mutta eivät vain liiku.

Vierailija
95/155 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihtua voi, vaikka ei liikkuisi ollenkaan. Ja itse asiassa on tutkittu, että laihtuminen on helpompaa, jos ei treenaa samaan aikaan lujaa. Eli laita ruokavaliosi kuntoon, niin paino alkaa tippua.

Siis minulla ei ole aikomus laihduttaa. En vaan kykene siihen ja olen asian hyväksynyt.

Lähinnä haluan vastauksia, miten ihmiset jaksaa liikkua työpäivän päätteeksi. Ap

Olen järkyttynyt tästä kommentista! Mitä enemmän sinulle tulee ikää sitä enemmän sillä painolla on väliä. Koska iän myötä riski erilaisiin sairauksiin kasvaa ja ylipaino se vasta niitä sairauksia aiheuttaakin.

Vierailija
96/155 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunta voi olla nautinnollista ja motivoivaa. Tulokset kun alkavat näkyä peilistä niin motivaatio vain kasvaa.

Tuntuu hyvältä kun tykkää siitä näystä mikä näkyy peilistä takaisin.

Ei se lenkille, salille tai uimahalliin lähteminen aina herkkua ole mutta se suorituksen jälkeinen hyvä fiilis ja tulokset motivoi.

Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. En ole ikinä päässyt liikunnassa siihen pisteeseen, että näkyisi tuloksia peilissä. Tai että liikunta rentouttaisi tai piristäisi.

Kunto on kasvanut joskus, huomaa, että jaksaa esim uida pitempään kuin alussa. Mutta kun liikunta tuo vaan väsymyksen eikä hoikkaa vartaloa, niin taas se jää moneksi kuukaudeksi,joskus jopa vuodeksi.

Ap

Eikö vaikka pyörälenkki? Tunti sellaista vauhtia ettet hengästy muttet aivan löysäilekään. Eihän se peilissä

näy mutta luulisi tulevan reipas olo.

Vierailija
97/155 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen järkyttynyt tästä kommentista! Mitä enemmän sinulle tulee ikää sitä enemmän sillä painolla on väliä. Koska iän myötä riski erilaisiin sairauksiin kasvaa ja ylipaino se vasta niitä sairauksia aiheuttaakin.

Tämä on totta. Minulla on ylipainoa n. 25kg, mutta syön terveellisesti ja liikun 5x viikossa. Sairauteni vaikeuttaa laihtumista jo ihan lääkärinkin mielestä, mutta lihaskunto on kasvanut todella paljon mikä taas on tuonut lisää virtaa arkeen. Ei kolota eikä väsytä.

Vaikka ei laihtuisi, on liike ja terveellinen ruokavalio kuitenkin lääke. Terveellisesti syöminen ei ole tylsää, kun tuunaat ruokasi omaan makuusi sopivaksi mausteilla. Kokeile uutta ja ylläty!

Vierailija
98/155 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vastaus on se että kengät jalkaan ja ulos. Ei siinä mitään vippaskonstia ole. Valinta että jäätkö sohvalle vai etkö jää.

Vierailija
99/155 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin todellinen ongelma. Mä teen toimistotyötä, eli istumista kaikki päivät. Kotona työpäivän jälkeen olen niin väsynyt, etten jaksa oikein edes puhua perheelleni mitään. Istun sohvalla ja odotan että kehtaa mennä nukkumaan. Veriarvot, ferritiinit, kaikki on tutkittu, unilabrassa nukuttu, mitään muuta vikaa ei löydy kuin työn ja työtilanteen kuormittavuus. Siihen ei oikein lääkärillä taas ole keinoja.

Sua vaivaa apatia eikä väsymys. Koska viimeksi innostuit? Niinpä. Ryhdy tekemään kivoja asioita, jotka virkistävät oloasi. Pelkkä kehon lepo ja levytys ei auta, myös mieli tarvitsee virkistymistä!

Vierailija
100/155 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen juuri 5km lenkillä että voin illalla syödä pilvessä herkkuja huoletta että paino nousisi

Sori mutta ei taida 5 km riittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi