Saako teidän mielestä isovanhempi lähettää lastenlapsien kuvia eteenpäin kysymättä lupaa vanhemmilta? Mitä mieltä olette?
Saako teidän mielestä isovanhempi lähettää lastenlapsien kuvia eteenpäin esim. Omille ystävilleen kysymättä lupaa? Pitäisikö teidän mielestä kysyä lupa lasten vanhemmilta?
Kommentit (83)
Ootteko te ihan sekoja? Tavallisille ihmisille jaetaan ylpeinä lastenlapsista kuvia, mikä siinä mättää? Vaatteet päällä lapsilla varmasti! Ihan ok.
Ihan normia paperikuva-aikaan kuvata esim.juhlissa ja näyttää albumia ystäville. Vai te varmaan leikkaisitte paperikuvistakin irti lastenne naamat jne. Olisi sitten reikäkuvia albuumeissa hah. Ihan psykoa oikeesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko AP, että voiko lähettää lasten kuvia perheen kanssa välirikossa olevalle
sukulaiselle, jonka kanssa vanhemmat eivät halua olla tekemisissä?Kerrotko vielä, mikä laki estää?
Ap:ko kyselee lakia? Itse ymmärsin, että kyselee, miten toimia kunnioittavassa ja luotettavassa vuorovaikutuksessa ko. perheen kanssa, jonka kanssa haluaa jatkossakin olla väleissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa ilman lupaa.
Meillä on sovittu ettei lastenlasten kuvia julkaista missään, puhelimelta voin toki näyttää ystävälle jonkin kuvan.
Mulla on valokuvat lipaston päällä ja satoja kuvia kännykässä. Vain meitä itseämme varten. Kuvia jaetaan vain perheenjäsenten kesken wa:ssa
Siis eikö lapsen/ lasten isovanhemmat saa edes teidän suvussa oleville laittaa kuvia? Kuulostaa aika hurjalta. Ymmärrän toki, ettei Ulkopuolisille ystäville yms. Lähetellä jotka eivät sukuun kuulu, mutta muutoin.. en ymmärrä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäkysymys: Entä saako teidän mielestä isovanhempi lähettää lastenlasten kuvia omaan sukuun kuuluville ilman lupaa?
ApVastaan hieman ohitse. Itseäni kiinnostaa vain ja ainostaan kyseisten lasten mielipide. En edes haluaisi kuvia joita lapset eivät haluaisi minun saavan.
Näin juuri. Lapsi päättää, n 12 v alkaen. Sitä ennen kuvia ei julkaise kukaan, yksityisesti voi näyttää. Missään vaiheessa vanhemmat eivät päätä.
Täyttä puppua. Avaa vaikka paikallislehden verkkosivut ja laske, kuinka monta kymmentä lapsen kuvaa löydät helposti. Sitten mene Pikkukakkosen verkkosivuille ja laske, montako muksua esiintyy joka lähetyksessä. Seuraavaksi nolaa itsesi meuhkaamalla, kuinka laitonta on julkaista lasten kuvia.
Ei ole laitonta, mutta siitä on puhuttu jo pitkään, että fiksu vanhempi ei laita lapsestaan someen kuvia. Jokaisella on oikeus luoda oma somepersoonansa itse. Vasta kun lapsi itse päättää, lapsen kuvia someen. Näin kaikki fiksut jo toimivat.
Aina on lasten valokuvia näytelty kavereille ja suvulle. Nyt kun kuvat on sähköisesti niin mikä siinä on niin erilaista jos laittaa niitä omaan yksityiseen instaan jonne on tarkoin itse valittu kaverit?! Eri asia tietenkin julkiset somet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko AP, että voiko lähettää lasten kuvia perheen kanssa välirikossa olevalle
sukulaiselle, jonka kanssa vanhemmat eivät halua olla tekemisissä?Kerrotko vielä, mikä laki estää?
Ap:ko kyselee lakia? Itse ymmärsin, että kyselee, miten toimia kunnioittavassa ja luotettavassa vuorovaikutuksessa ko. perheen kanssa, jonka kanssa haluaa jatkossakin olla väleissä.
Normaaleilla henkisesti terveillä ihmisillä ei ole mitään välirikkoja ja isovanhempien kanssa halutaan olla tekemisissä, joten yleensä tällaiset eivät edes käy mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Ootteko te ihan sekoja? Tavallisille ihmisille jaetaan ylpeinä lastenlapsista kuvia, mikä siinä mättää? Vaatteet päällä lapsilla varmasti! Ihan ok.
Ihan normia paperikuva-aikaan kuvata esim.juhlissa ja näyttää albumia ystäville. Vai te varmaan leikkaisitte paperikuvistakin irti lastenne naamat jne. Olisi sitten reikäkuvia albuumeissa hah. Ihan psykoa oikeesti.
Minäkään en ymmärrä tätä. Hurjaa rajoittamista. Meillä ainakin lapsen mummo lähettää suvulle kuvia lapsestamme ja tämä on täysin ok. Ei ole koskaan tullut edes mieleen kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin kamalaa, siinä lasten kuvien jakamisessa yksityiseen instaan tai ystäville/sukulaisille? Kertokaa, mua todella kiinnostaa. Mun ystäväpiirissä kyllä laitetaan kuvia missä lapsetkin näkyy, ei tietenkään mitään noloja. Ja jos lapsi on jo isompi niin kysytään toki lupa. Miksi ei laitettaisi, somessa on yksityisellä tilillä niitä ketkä muutenkin reaalielämässä näkee lasta, miksi häntä piilotella? En mä ainakaan ota seuraajiksi sellaisia ketkä ei tiedä mun elämästä eikä saisi tietää mitään eikä nähdä lasta, tai saati epäilisin pedofiiliksi. Vai onko tässä joku valtakysymys? MINULTA pitää saada lupa, minulla on valta -asetelma?
Nimenomaan. Meillä joidenkin sukulaisten lapsista on tehty yksityiset instatilit, jonne laitetaan heistä kuvia ja videopätkiä. Minusta todella kätevää, koska ei tarvitse laittaa monelle kymmenelle ihmiselle erikseen vaan kaikki voivat katsoa tuolta silloin kun huvittaa. Ja kun seuraajina on ainoastaan vanhempien hyväksymät henkilöt (siis lähinnä sukulaisia ja heidän kavereitaan) niin mitä pahaa tuossa on? Luonnollisesti kaikille seuraajille selvää, ettei noita kuvia laiteta eteenpäin saati julkaista missään.
Ihan normaalia näyttää kuvia muille, mutta voi myös olla poikkeustapauksia, missä vanhemmat ei jollekin tietylle henkilölle halua päätyvän kuvia lapsesta. Ihmiset varmasti itse tietää, miten on oikein missäkin tilanteessa. Täältä kyselemisessä noin ylimalkaan, tulee kieltämättä vaikutelma, että etsit tukea, jollekin minkä tiedät olevan teidän tilanteessa väärin.
Liittyykö asiaan jotain avioeroja, päihdeongelmia, vainoamista tms?
kesä on taas suku kokousten ja kylä kirjojen kokoamisen aikaa OLKAA TODELLA TARKKANA. nämä mouhot kuvaavat jos annat jonkun haastattelun kirjoittavat siitä saatuja tietoja mutu tuntumalla täyttä paskaa. KIRJA ON SUVUN PIIRIIN KUULUVILLE JOS SE ONKIN KIRPPARILLA MYYNNISSÄ ON RIKOS SAATIKKA JOS JOKU ÄÄLIÖ LEVITTÄÄ NIITÄ TIETOJA NETISSÄ SILLOIN SE ON HYÖTYMIS TARKOITUKSESSA TEHTY RIKOS.. KYLLÄ MINUN TIEDOT POISTUI ÄMMÄ VALITTI ON NIIN VAIKEA POISTAA SANOIN OIKEUDESSA TAVATAAN SE MAKSAA SINULLE 350000E POLIISI OLI HYVÄHYVYYTTÄÄN POISTANUT KUN OLI SINNE MENNYT ITKEMÄÄN
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaaleilla henkisesti terveillä ihmisillä ei ole mitään välirikkoja ja isovanhempien kanssa halutaan olla tekemisissä, joten yleensä tällaiset eivät edes käy mielessä.
Miten jonkun sukulaisen epäluotettavuus/rötökset tekee vanhemmasta itsestään henkisesti epäterveen?
Henkinen ja fyysisen väkivaltako vaatii mielestäsi aina kaksi osapuolta? Eikö toinen voi milloinkaan olla vain viaton uhri?
Ymmärrän, ettei tule mieleen, jos on hyvät välit joka suuntaan, mutta ihan aina ei niin kuitenkaan vaan ole, eikä se nyt silti tee kaikista tilanteen osapuolista hulluja kuitenkaan.
Toki siinä voi olla psyyke lujilla, mutta ei nyt mennä lyömään lyötyä, eihän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun mielestäni voi laittaa esim. ystävilleen, siis ns. yksityiseen käyttöön. Jossain instassa tai facessa julkaisu olisi eri asia.
Laitonta.
Mikä tässä on laitonta? Ap:n kysymys koski kuvien jakamista yksityiseen käyttöön, ei julkaisemista.
Mistä voi tietää, kenelle yksityiskäyttöön lähetetty kuva päätyy seuraavaksi? Edelleen lähettäminen on niin helppoa, että sen voi tulla tehneeksi ajattelematta asiaa sen enempää. Kuvan saanut voi esitellä sitä omille tuttavilleen, jos kuvan kohde tai hänen perheensä sattuvat olemaan jotenkin kiinnostavia henkilöitä. Ja jos ei olla samassa tilassa, ainahan kuvan voi lähettää eteenpäin nähtäväksi. Mistä voi tietää, kenen vieraan puhelimessa itsekin esiintyy? Ikävä ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole antanut lupaa lähettää lapsen kuvia eteenpäin tai laittaa niitä someen. Lapsen mummu on innokas somettaja, mutta tietääkseni on toistaiseksi noudattanut pyyntöä. En itse ole somessa niin oudolta tuntuu että siellä lapsenkaan kuvia olisi..
Siis ootko tosissas? Lapsen isovanhemmat eivät saa lähettää lapsen kuvia edes puolisosi veljille/ siskoille? Aivan käsittämätöntä. En kertakaikkiaan ymmärrä. Eikö mene hieman yli nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin kamalaa, siinä lasten kuvien jakamisessa yksityiseen instaan tai ystäville/sukulaisille? Kertokaa, mua todella kiinnostaa. Mun ystäväpiirissä kyllä laitetaan kuvia missä lapsetkin näkyy, ei tietenkään mitään noloja. Ja jos lapsi on jo isompi niin kysytään toki lupa. Miksi ei laitettaisi, somessa on yksityisellä tilillä niitä ketkä muutenkin reaalielämässä näkee lasta, miksi häntä piilotella? En mä ainakaan ota seuraajiksi sellaisia ketkä ei tiedä mun elämästä eikä saisi tietää mitään eikä nähdä lasta, tai saati epäilisin pedofiiliksi. Vai onko tässä joku valtakysymys? MINULTA pitää saada lupa, minulla on valta -asetelma?
Nimenomaan. Meillä joidenkin sukulaisten lapsista on tehty yksityiset instatilit, jonne laitetaan heistä kuvia ja videopätkiä. Minusta todella kätevää, koska ei tarvitse laittaa monelle kymmenelle ihmiselle erikseen vaan kaikki voivat katsoa tuolta silloin kun huvittaa. Ja kun seuraajina on ainoastaan vanhempien hyväksymät henkilöt (siis lähinnä sukulaisia ja heidän kavereitaan) niin mitä pahaa tuossa on? Luonnollisesti kaikille seuraajille selvää, ettei noita kuvia laiteta eteenpäin saati julkaista missään.
Entä jos tili kaapataan? Tosi helppo identiteettivarkauden kohde. Jos sota syttyy niin nämä napsitaan ensimmäisenä Venäjän tiedustelupalvelulle.
Rajattomat isovanhemmat pyytää kylään ja kyläilyn ekat viisi minuuttia on pelkkää kuvaussessiota. Kuvaussession jälkeen lapsenlasten jutut ei jaksa kiinnostaa pätkän vertaa, vaan aletaan tuijottaa televisiosta mitä lie urheilukisaa tai emmerdalea tai mitä näitä nyt on. Homma on rajattomien osalta valmis, kun on taas uusia kuvia, mitä julkaista somessa, samalla kun valehtelee, että miten taas on koko viikonloppu hoidettu mamman mussukkaa.
Ihan turhaa yrittää kieltää rajatonta toimimasta näin, ei auta, tekee sen kumpi hyvänsä meistä vanhemmista. Täytyy vain yrittää tavalla tai toisella minimoida kuvaussessiot. Ollaan puolison kanssa asiasta samaa mieltä.
Ymmärtääköhän nämä ihmiset, että pahimmillaan he asettavat lapsen hengenvaaraan? Kun kuva on muiden nähtävillä, lapsi voidaan siitä tunnistaa. Tämän vuoksi esim. julkkikset varjelevat lastensa kuvia. Kenellä tahansa voi olla vihamiehiä ja hulluja on aina olemassa.
Sähköposti ei ole tietoturvallinen lähetystapa.
Vierailija kirjoitti:
Digitaalisia kuvia ei voi mitenkään verrata paperikuviin. Kun näytät naapurin Pirjolle paperikuvaa albumista, siitä ei jää kopiota Pirjon omiin laitteisiin ja pilvipalveluihin, joiden tietoturvasta et tiedä mitään. Siitä jää Pirjolle vain muisto. Moni vanhempi tai nuorempikaan ihminen ei tiedä tuon taivaallista laitteiden tai tilien yksityisyysasetuksista tai netin kuvottavista puolista.
Kuinka moni ymmärsi, mitä ap kysyi?
Eipä kovinkaan moni. Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Lisäkysymys: Entä saako teidän mielestä isovanhempi lähettää lastenlasten kuvia omaan sukuun kuuluville ilman lupaa?
Ap
Ei saa. Pelisäännöt kannattaa sopia niin selvästi, ettei niissä ole tulkinnan varaa. Meillä on selkeästi sovittu kenelle kuvia saa lähettää. Jos haluaa laittaa kuvan jollekin toiselle, niin se kysytään aina erikseen. Meille isovanhempina ei tulisi mieleenkään lähettää lapsenlapsemme kuvia jollekin ilman lapsen vanhempien lupaa.
Tämä keskustelu ei koskenut fiksuutta.