Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako teidän mielestä isovanhempi lähettää lastenlapsien kuvia eteenpäin kysymättä lupaa vanhemmilta? Mitä mieltä olette?

Vierailija
12.07.2022 |

Saako teidän mielestä isovanhempi lähettää lastenlapsien kuvia eteenpäin esim. Omille ystävilleen kysymättä lupaa? Pitäisikö teidän mielestä kysyä lupa lasten vanhemmilta?

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa. Oma äitini julkaisee lasteni kuvia somessa ilman lupaa. En tiedä miten tuollaisen saa kuriin. Mitkään kiellot ja kehotukset eivät häneen tehoa. Todella epäkunnioittavaa ja ajattelematonta.

Täysin eri asia. Ap:n kysymys koski kuvien jakamista yksityisesti eikä julkaisemista koko maailmalle.

Vierailija
22/83 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän on vain valokuvia, ja tapana on ollut jakaa itseottamiaan sukulaisille, eikä keneltäkään lupaa tarvittu, ei edes valokuvaamiseen.  Ei pidä kutsua tai käydä vieraisilla jos ei siedä normaalia sosiaalista elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä noista kuvien jakamisesta on hyvä käydä periaatekeskustelu vanhempien kanssa. Jos vanhemmat kieltävät kuvien jakamisen missään eteenpäin, niin ei kai sitten voi. Tosin en keksi, miksi joku haluaisi kieltää sen, että isovanhempi jakaisi kuvia ystäviensä kesken. Itse otettuja kuvia voi tietysti kysymättä jakaa.

Vierailija
24/83 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa. Oma äitini julkaisee lasteni kuvia somessa ilman lupaa. En tiedä miten tuollaisen saa kuriin. Mitkään kiellot ja kehotukset eivät häneen tehoa. Todella epäkunnioittavaa ja ajattelematonta.

Älä lähetä hänelle enää kuvia lapsistasi. Äläkä anna hänen kuvata itse lapsiasi. Mene someen ja kommentoi suoraan että tämä kuva on julkaistu ilman lupaasi. Jos nämä eivät auta niin pidät niin pitkään taukoa tapaamisissa että hän ymmärtää.

Vierailija
25/83 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäkysymys: Entä saako teidän mielestä isovanhempi lähettää lastenlasten kuvia omaan sukuun kuuluville ilman lupaa?

Ap

Vastaan hieman ohitse. Itseäni kiinnostaa vain ja ainostaan kyseisten lasten mielipide. En edes haluaisi kuvia joita lapset eivät haluaisi minun saavan.

Näin juuri. Lapsi päättää, n 12 v alkaen. Sitä ennen kuvia ei julkaise kukaan, yksityisesti voi näyttää. Missään vaiheessa vanhemmat eivät päätä.

Tottakai vanhemmat päättää! Kyllä meillä päiväkodissa kysytään vanhempien lupa saako lapsesta julkaista kuvia ryhmän instaan, ja vanhemmat sen tosiaan päättää, ei kysytä lapsilta vaikka osaavat jo puhua.

Vierailija
26/83 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäkysymys: Entä saako teidän mielestä isovanhempi lähettää lastenlasten kuvia omaan sukuun kuuluville ilman lupaa?

Ap

Vastaan hieman ohitse. Itseäni kiinnostaa vain ja ainostaan kyseisten lasten mielipide. En edes haluaisi kuvia joita lapset eivät haluaisi minun saavan.

Näin juuri. Lapsi päättää, n 12 v alkaen. Sitä ennen kuvia ei julkaise kukaan, yksityisesti voi näyttää. Missään vaiheessa vanhemmat eivät päätä.

Tottakai vanhemmat päättää! Kyllä meillä päiväkodissa kysytään vanhempien lupa saako lapsesta julkaista kuvia ryhmän instaan, ja vanhemmat sen tosiaan päättää, ei kysytä lapsilta vaikka osaavat jo puhua.

Vanhemmat eivät saa julkaista itse lapsen kuvia ilman tämän lupaa. Ja teini päättää itse, kuka julkaisee ja mitä. Vain rajaton vanhempi laittaa someen lapsensa kuvia ilman lupaa.

Vierailija
27/83 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laittele kuvia eteenpäin. Näytän kyllä kännykästäni muille sukulaisille lastenlasten kuvia.

Alusta asti on ollut selvä ettei facessa tms. Ole lastenlasten kuvia ollenkaan

Vierailija
28/83 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan nyt oli kysymys siitä saako isovanhempi lähettää itse ottamiaan kuvia lapsenlapsista sukulaisille/ ystäville. Kysymys ei ollut mistään somessa julkaisemisesta.

Ap

Vierailija
29/83 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan nyt oli kysymys siitä saako isovanhempi lähettää itse ottamiaan kuvia lapsenlapsista sukulaisille/ ystäville. Kysymys ei ollut mistään somessa julkaisemisesta.

Ap

Saa laittaa. Kuvan tekijänoikeudet ovat kuvan ottajalla.

Vierailija
30/83 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on niin kamalaa, siinä lasten kuvien jakamisessa yksityiseen instaan tai ystäville/sukulaisille? Kertokaa, mua todella kiinnostaa. Mun ystäväpiirissä kyllä laitetaan kuvia missä lapsetkin näkyy, ei tietenkään mitään noloja. Ja jos lapsi on jo isompi niin kysytään toki lupa. Miksi ei laitettaisi, somessa on yksityisellä tilillä niitä ketkä muutenkin reaalielämässä näkee lasta, miksi häntä piilotella? En mä ainakaan ota seuraajiksi sellaisia ketkä ei tiedä mun elämästä eikä saisi tietää mitään eikä nähdä lasta, tai saati epäilisin pedofiiliksi. Vai onko tässä joku valtakysymys? MINULTA pitää saada lupa, minulla on valta -asetelma?

Vierailija
31/83 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko AP, että voiko lähettää lasten kuvia perheen kanssa välirikossa olevalle

sukulaiselle, jonka kanssa vanhemmat eivät halua olla tekemisissä?

Vierailija
32/83 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Täyttä puppua. Avaa vaikka paikallislehden verkkosivut ja laske, kuinka monta kymmentä lapsen kuvaa löydät helposti. Sitten mene Pikkukakkosen verkkosivuille ja laske, montako muksua esiintyy joka lähetyksessä. Seuraavaksi nolaa itsesi meuhkaamalla, kuinka laitonta on julkaista lasten kuvia.

Vierailija
33/83 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa ilman lupaa.

Meillä on sovittu ettei lastenlasten kuvia julkaista missään, puhelimelta voin toki näyttää ystävälle jonkin kuvan.

Mulla on valokuvat lipaston päällä ja satoja kuvia kännykässä. Vain meitä itseämme varten. Kuvia jaetaan vain perheenjäsenten kesken wa:ssa

Vierailija
34/83 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko AP, että voiko lähettää lasten kuvia perheen kanssa välirikossa olevalle

sukulaiselle, jonka kanssa vanhemmat eivät halua olla tekemisissä?

Kerrotko vielä, mikä laki estää?

Vierailija
35/83 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvan tekijänoikeudet ovat ottajilla, joten ei saa.

Kysymys on muiden lapsista. Joten ei saa.

Vierailija
36/83 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tietenkin saa. Mikä sun ongelma oikein on?

Vierailija
37/83 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle on taidettu sanoa, että sinun pitää lopettaa juoruilu ja hyväntahtoinen pahanpuhuminen, mutta mietit, jos voisit vielä kuitenkin paria kuvaa käyttää jutuissasi.

Vierailija
38/83 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvan tekijänoikeudet ovat ottajilla, joten ei saa.

Kysymys on muiden lapsista. Joten ei saa.

Mikään laki ei kiellä lähettämästä muille lasten kuvia, jotka ei ole omia lapsia.

Vierailija
39/83 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Täyttä puppua. Avaa vaikka paikallislehden verkkosivut ja laske, kuinka monta kymmentä lapsen kuvaa löydät helposti. Sitten mene Pikkukakkosen verkkosivuille ja laske, montako muksua esiintyy joka lähetyksessä. Seuraavaksi nolaa itsesi meuhkaamalla, kuinka laitonta on julkaista lasten kuvia.

Ei ole laitonta, mutta siitä on puhuttu jo pitkään, että fiksu vanhempi ei laita lapsestaan someen kuvia. Jokaisella on oikeus luoda oma somepersoonansa itse. Vasta kun lapsi itse päättää, lapsen kuvia someen. Näin kaikki fiksut jo toimivat.

Vierailija
40/83 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mun mielestä saa, itseäni ei ainakaan haittaa, päinvastoin kiva että on kiinnostunut lapsesta. Ja mitään pahaa tuskin tapahtuu kellekään jos ystävät/sukulaiset näkee lapsen kuvan.

Mutta jos sua jostain syystä haittaa niin sano isovanhemmalle. Tylyn ja nipon vaikutelman kyllä annat sitten itsestäsi mutta oma on asiasi. Toisaalta jos anoppia ajattelit mennä kieltämään niin varmista ensin onko mies samaa mieltä. Jos on eri mieltä niin hän voi antaa äidilleen luvan, jos taas samaa mieltä niin parempi että hän menee kieltämään äitiään etkä sinä.