Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako teidän mielestä isovanhempi lähettää lastenlapsien kuvia eteenpäin kysymättä lupaa vanhemmilta? Mitä mieltä olette?

Vierailija
12.07.2022 |

Saako teidän mielestä isovanhempi lähettää lastenlapsien kuvia eteenpäin esim. Omille ystävilleen kysymättä lupaa? Pitäisikö teidän mielestä kysyä lupa lasten vanhemmilta?

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tässä hössötetään liikaa. Normaali ihminen, joka jakaa suljetulla tilillä hyvän maun mukaisen kuvan lapsestaan kerran kuussa tai parissa ei ole lynkkausta vailla oleva vanhempi.

Tästä keskustelusta saa kuvan, että vankilaan joutaisi tuollainen vanhempi tai vähintään sossun kynsiin.

Vierailija
62/83 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tässä hössötetään liikaa. Normaali ihminen, joka jakaa suljetulla tilillä hyvän maun mukaisen kuvan lapsestaan kerran kuussa tai parissa ei ole lynkkausta vailla oleva vanhempi.

Tästä keskustelusta saa kuvan, että vankilaan joutaisi tuollainen vanhempi tai vähintään sossun kynsiin.

Eikö tässä puhuta isovanhemmista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääköhän nämä ihmiset, että pahimmillaan he asettavat lapsen hengenvaaraan? Kun kuva on muiden nähtävillä, lapsi voidaan siitä tunnistaa. Tämän vuoksi esim. julkkikset varjelevat lastensa kuvia. Kenellä tahansa voi olla vihamiehiä ja hulluja on aina olemassa.

Sähköposti ei ole tietoturvallinen lähetystapa.

Ai jokainen mainos- tai lehtikuvissa esiintyvä lapsi on hengenvaarassa ja tunnistettavissa?

Vierailija
64/83 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääköhän nämä ihmiset, että pahimmillaan he asettavat lapsen hengenvaaraan? Kun kuva on muiden nähtävillä, lapsi voidaan siitä tunnistaa. Tämän vuoksi esim. julkkikset varjelevat lastensa kuvia. Kenellä tahansa voi olla vihamiehiä ja hulluja on aina olemassa.

Ai jokainen mainos- tai lehtikuvissa esiintyvä lapsi on hengenvaarassa ja tunnistettavissa?

Mainoskuvissa ei kerrota keitä lapset on. Lehtikuviin ei kannata lapsiaan ottaa.

Vierailija
65/83 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäkysymys: Entä saako teidän mielestä isovanhempi lähettää lastenlasten kuvia omaan sukuun kuuluville ilman lupaa?

Ap

Ei saa luvatta lähettää kenellekään kuvia kenestäkään lupaa kysymättä. Oli kyse lapsi,nuori,aikuinen !Vaikka olisi sukua.Kysyt luvan siihen,kuin kysyt luvan saatko ottaa valokuvan? Niitä ei luvatta laiteta F.B. Sama koskee s-posteja,niitä ei jälleen lähetetä!.

Vierailija
66/83 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton ns mummon iässä oleva tätönen. Veljenlapset huomaavaisesti laittavat suloisista vauvoistaan kuvia tiukan kiellon kera, etten saa jakaa niitä eteenpäin. Lopulta oli aivan  pakko vastata, etteivät heidän vauvansa ole enää mulle lähisukua ja en näe syytä esitellä tuntemattomien vauvojen kuvia omassa tuttavaverkostossani. 

On asiallista kieltää, mutta se kieltämisen into pitäisi jaksaa suhteuttaa sinne minne kielto oikeasti puree.

Vierailija
67/83 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lapseton ns mummon iässä oleva tätönen. Veljenlapset huomaavaisesti laittavat suloisista vauvoistaan kuvia tiukan kiellon kera, etten saa jakaa niitä eteenpäin. Lopulta oli aivan  pakko vastata, etteivät heidän vauvansa ole enää mulle lähisukua ja en näe syytä esitellä tuntemattomien vauvojen kuvia omassa tuttavaverkostossani. 

On asiallista kieltää, mutta se kieltämisen into pitäisi jaksaa suhteuttaa sinne minne kielto oikeasti puree.

Eiköhän he rutiinisti ohjeista kaikki. Eivät siis räätälöi sitä sinulle.

Vierailija
68/83 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kun nämä suojellut herrantertut tulee teini-ikään niin johan alkaa kuvien leviäminen ihan heidän omista vimpaimistaan Katsokaa vaikka halutaan vuokrata -palstoja yliopistokaupungeissa; herutuskuvia nimen kanssa palsta pullollaan. Ja lasten/nuorten snapchat/ Jodel/ what-ever viestittely; siinä sitten itketään että se on mummon syy kun lähetti sähköpostissa Anelma-tädille sen kesäpelikuvan, jossa näkyi serkkujen hupparinselät nelivuotiaana

Vierailija
69/83 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tässä puhuta isovanhemmista?

No kommenteissa lynkataan isovanhemmat/vanhemmat/tädit/sedät/lummin kaiman naapuri.

Vierailija
70/83 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ennenkin näytettiin lastenlasten kuvia, albumeissa, kehyksissä piirongin päällä tai muuten. Kyllä minä olen lähettänyt lastenlasteni kuvia mun läheisille ystäville, nehän on MUN lapsenlapsia ja kuuluu mun elämään. Mutta en missään somessa julkaise...

Vierailija
71/83 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tiedä, keitä naapurin mummon lapsenlapset ovat. Sen sijaan tiedän Pikku Kakkosessa esiintyvien lasten nimet, koska ne lukevat lopputeksteissä. Samoin lehtien nettsivuilla kuvien lapsista lukee koko nimi. Siellä ne ovat kaiken kansan katsottavissa, järkytyit tai et.

Vierailija
72/83 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on niin kamalaa, siinä lasten kuvien jakamisessa yksityiseen instaan tai ystäville/sukulaisille? Kertokaa, mua todella kiinnostaa. Mun ystäväpiirissä kyllä laitetaan kuvia missä lapsetkin näkyy, ei tietenkään mitään noloja. Ja jos lapsi on jo isompi niin kysytään toki lupa. Miksi ei laitettaisi, somessa on yksityisellä tilillä niitä ketkä muutenkin reaalielämässä näkee lasta, miksi häntä piilotella? En mä ainakaan ota seuraajiksi sellaisia ketkä ei tiedä mun elämästä eikä saisi tietää mitään eikä nähdä lasta, tai saati epäilisin pedofiiliksi. Vai onko tässä joku valtakysymys? MINULTA pitää saada lupa, minulla on valta -asetelma?

Nimenomaan. Meillä joidenkin sukulaisten lapsista on tehty yksityiset instatilit, jonne laitetaan heistä kuvia ja videopätkiä. Minusta todella kätevää, koska ei tarvitse laittaa monelle kymmenelle ihmiselle erikseen vaan kaikki voivat katsoa tuolta silloin kun huvittaa. Ja kun seuraajina on ainoastaan vanhempien hyväksymät henkilöt (siis lähinnä sukulaisia ja heidän kavereitaan) niin mitä pahaa tuossa on? Luonnollisesti kaikille seuraajille selvää, ettei noita kuvia laiteta eteenpäin saati julkaista missään.

Kuvat voi levitä sen Fb:n / Instan kautta eteenpäin eli noilla sivustoilla on oikeus jakaa kuvia eteenpäin halutessaan. Voivat siis myydä esim. jonkun hauskan kuvan eteenpäin mainostajille tms, eikä kuvan ottajalla ole siihen mitään sananvaltaa.

Ja pitää aina muistaa, että nettiin laitetut kuvat on ikuisia, vaikka niitä ei tällä hetkellä näkisikään muut kuin sukulaiset.

Vierailija
73/83 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on niin kamalaa, siinä lasten kuvien jakamisessa yksityiseen instaan tai ystäville/sukulaisille? Kertokaa, mua todella kiinnostaa. Mun ystäväpiirissä kyllä laitetaan kuvia missä lapsetkin näkyy, ei tietenkään mitään noloja. Ja jos lapsi on jo isompi niin kysytään toki lupa. Miksi ei laitettaisi, somessa on yksityisellä tilillä niitä ketkä muutenkin reaalielämässä näkee lasta, miksi häntä piilotella? En mä ainakaan ota seuraajiksi sellaisia ketkä ei tiedä mun elämästä eikä saisi tietää mitään eikä nähdä lasta, tai saati epäilisin pedofiiliksi. Vai onko tässä joku valtakysymys? MINULTA pitää saada lupa, minulla on valta -asetelma?

Nimenomaan. Meillä joidenkin sukulaisten lapsista on tehty yksityiset instatilit, jonne laitetaan heistä kuvia ja videopätkiä. Minusta todella kätevää, koska ei tarvitse laittaa monelle kymmenelle ihmiselle erikseen vaan kaikki voivat katsoa tuolta silloin kun huvittaa. Ja kun seuraajina on ainoastaan vanhempien hyväksymät henkilöt (siis lähinnä sukulaisia ja heidän kavereitaan) niin mitä pahaa tuossa on? Luonnollisesti kaikille seuraajille selvää, ettei noita kuvia laiteta eteenpäin saati julkaista missään.

Kuvat voi levitä sen Fb:n / Instan kautta eteenpäin eli noilla sivustoilla on oikeus jakaa kuvia eteenpäin halutessaan. Voivat siis myydä esim. jonkun hauskan kuvan eteenpäin mainostajille tms, eikä kuvan ottajalla ole siihen mitään sananvaltaa.

Ja pitää aina muistaa, että nettiin laitetut kuvat on ikuisia, vaikka niitä ei tällä hetkellä näkisikään muut kuin sukulaiset.

Tällä logiikalla ei voi ikinä ottaa yhtään kuvaa tai lähettää kenellekään koska kaikkia kuvia voi lähettää eteenpäin. Jos pipo kiristää, kannattaa olla kotona verhot kiinni, niin ei ikinä päädy kuviin, jotka voi levitä johonkin.

Vierailija
74/83 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilmoittanut lapsille, että en halua mitään kuvia lapsenlapsista, koska niitä voidaan käyttää väärin enkä halua, että minua syyllistetään jostain kuvasta, joka leviää netissä, vaikka se olisi napattu miniän instasta. En ota kuvia lastenlapsista pihallani ja olen kieltänyt muitakin ottamasta, koska en halua syyllistyä tilan tarjoamiseen laittomiin tarkoituksiin. Sukujuhlissa en suostu ottamaan lapsenlapsia syliin, koska joku voi ottaa meistä kuvan ja jos se joutuu vääriin käsiin, meidät voidaan yhdistää toisiimme.

Vanhanaikainen valokuva-albumi ei ollut yhtä vaarallinen kuin some.

Vierailija
75/83 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä logiikalla ei voi ikinä ottaa yhtään kuvaa tai lähettää kenellekään koska kaikkia kuvia voi lähettää eteenpäin. Jos pipo kiristää, kannattaa olla kotona verhot kiinni, niin ei ikinä päädy kuviin, jotka voi levitä johonkin.

Niin, puhuin viestissäni netin somealustoille laitetuista kuvista. Eli moni ei tiedosta alustan käyttöehtoja. Itse en ainakaan haluaisi, että lapseni kuva päätyisi johonkin mainoskampanjaan tms.

Eri asia tietenkin jos sovitusti jaetaan kuvia sukulaisten kesken sillä periaatteella ettei kuvia lähetetä ulkopuolisille.

Muttajoo, olen itse yksityinen ihminen enkä tämän vuoksi omista sometilejä. Toki tämä on nykyaikana ilmeisesti jokseenkin arveluttavaa, kun heti tulee tällaista "pipo kiristää" - viestejä vastineeksi :D

Vierailija
76/83 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikin ihanaa päästä eroon siitä loputtomasta kuvakavalkadista!

T. Usean mummin ystävä

Vierailija
77/83 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmilla tai muilla perheen ulkopuolisilla ei ole mitään oikeutta lähettää lastenlasten kuvia eteenpäin. Isovanhemmilla ei ole mitään oikeutta julkaista lastenlasten valokuvia sosiaalisessa mediassa tai muissa medioissa.

Isovanhemmat eivät saa lähettää lastenlasten valokuvia kilpailuihin tai jonkun lehden valokuvakilpailuun.

Esimerkiksi seurakunnan kerhosta, varhaiskasvatuksesta ja peruskoulusta kysytään aina huoltajien lupa alaikäisen lapsen valokuvaamiseen ja kuvien julkaisemiseen. Tunnistettavaa kuvaa lapsesta ei saa julkaista esimerkiksi koulun kotisivulla, jos huoltajat kieltävät lapsen kuvaamisen ja kuvien julkaisun. Myös muun muassa koulukuvaukseen pitää olla alaikäisen lapsen huoltajan lupa.

Vierailija
78/83 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa lähettää mutta näyttää saa. Isovanhemmat kyllä saavat näyttää kuvia puhelimestaan tai tabletistaan muille, mutta kuvia ei saa lähettää muille tai laitaa someen lupaa kysymättä, siinä menee raja. Näytetäänhän valokuva albumin kuviakin muille, mutta kuva säilytetään itsellä. En halua että lapseni kuvat päätyvät ympäriinsä.

Vierailija
79/83 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isovanhempi kyllä sanoo, ettei tee niin, mutta käytännössä lähettelee ystävilleen salaa. Välillä paljastuu. Ei miellä sitä niin vakavaksi asiaksi.

Vierailija
80/83 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa, eikä postata facebookiin. Isovanhemmille selkät rajat ja tieto selväksi, että lapsi ei ole heidän egonsa jatke, vaan heillä on vierailuoikeus tavata lasta, joka sekin on vapaaehtoinen