Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Uusi työnhakumalli kerää kiitosta

Vierailija
12.07.2022 |

Uusi työnhakumalli on saanut kehuja muun muassa aktiivisemmasta vuorovaikutuksesta TE-virkailijoiden ja työttömien välillä.
Yle selvitti eri toimijoiden kokemuksia uudesta "pohjoismaisesta työvoimapalvelumallista", jota on myös tituleerattu uudeksi aktiivimalliksi.
Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan TE-toimistojen saama palaute on ollut pääosin positiivista.
Mallin katsottiin selkeästi lisänneen viranomaisen ja työnhakijoiden välistä kontaktointia, mikä oli helpottanut aikaisempaa kokonaisvaltaisemman kuvan muodostumista työnhakijan tilanteesta.
Pirkanmaan TE-toimiston mukaan palaute henkilöasiakkailta on ollut pääosin positiivista, kehuja on tullut etenkin asiakastapaamisista ja tiiviistä yhteydenpidosta.
Malli on siis onnistunut. Kiitos Marinin hallitukselle tästäkin onnistuneesta uudistuksesta!

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua oltiin työntämässä kuntouttavaan koska kaupunki maksaa meistä niin ison summan.

????

Vierailija
22/116 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni on työllistynyt te toimiston kautta,arvioin että ehkä 5% jos sitäkään!:D

Ainakin kaverini pääsi sitä kautta kuntouttavaan työtoimintaan

Valtio maksaa 33 eur/kerta sille taholle joka huolii ja kuntoutuja saa 9 eur kerrasta. Ja tilastoissa yksi työtön vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuntuu virkailijat vaihtuvan kokoa ajan ja yritän omaehtoisesti olla aktiivinen. mutta pitäshän mun jo tajuta suomi hölmölä ja työtä ei ole kaikille.Työmarkkiantuki, pienet kulut, ns krooninen alkoholismi plus satunnaiset työt. mennään näillä.

Vierailija
24/116 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä uusi työnhakumalli olisi haluttu tehdä oikeasti toimivaksi, niin TE-palveluiden väki olisi vaadittu tekemään jalka/puhelintyötä yritysten suuntaan ja kaivavan esiin ne kuuluisat piilotyöpaikat. Ja näiden löytymisen jälkeen vasta tarjontaa työttömille.

"No moi, tässä TE-kontaktisi. Kuule, viime viikon soittokierrokseni eri yrityksille tuotti muutaman löydön joista voitaisiin keskustella tässä, josko niistä jokin herättäisi kiinnostuksesi..."

Vierailija
25/116 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunelkaa YLE:n lähettämiä H Taanila juttuja! Ei silloin naurattanut.

Vierailija
26/116 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen informaatioteknologian huippuasiantuntija. Käväisin työttömänä ja uusi työ oli tiedossa. Te-keskus kutsui haastatteluun ja lätkäisi 2 kuukauden ajaksi hakuvelvollisuuden karanteenin uhalla. Jouduin hakemaan hakuammunnalla paikkoja ja kävin haastattelussa erään ostoskeskuksen maskotiksi. En saanut paikkaa, kun työnantajalle ilmeni mistä oli kysymys ja uusi oman alan huippupaikka tiedossa. Uudessa aktiivimallissa lienee muutama epäkohta.

Vierailija
27/116 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen informaatioteknologian huippuasiantuntija. Käväisin työttömänä ja uusi työ oli tiedossa. Te-keskus kutsui haastatteluun ja lätkäisi 2 kuukauden ajaksi hakuvelvollisuuden karanteenin uhalla. Jouduin hakemaan hakuammunnalla paikkoja ja kävin haastattelussa erään ostoskeskuksen maskotiksi. En saanut paikkaa, kun työnantajalle ilmeni mistä oli kysymys ja uusi oman alan huippupaikka tiedossa. Uudessa aktiivimallissa lienee muutama epäkohta.

Miksi et kelvannut maskotiksi?

Vierailija
28/116 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kysyy yritykseltä niin totta kai yritys itseään kehuu ja poistaa negatiivisia kommentteja. Näin saadaan luotua positiivinen kuva kun ei päästetä ääneen niitä keitä asia koskee

Vierailija
29/116 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demareiden varmimpia äänestäjiä ovat pikkubyrokraatit. Heidän työllistämisensä tämän uudistuksen tarkoitus on ollut.

Vierailija
30/116 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni on työllistynyt te toimiston kautta,arvioin että ehkä 5% jos sitäkään!:D

Ainakin kaverini pääsi sitä kautta kuntouttavaan työtoimintaan

Tarkoittanet, että joutui?

Vierailija
31/116 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussa oli runsaasti kritiikkiä, mutta AP:n avaus oli kuin hallituksen vaalimainos.

Vierailija
32/116 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmoinen asenne, etä täysjärkinen aikuinen pystyisi itse arvioimaan minne hakee ja milloin - eikä tarvis lainkaan minkään tahon painostusta - lienee tässä kyttääjien luvatussa maassa mahdoton.

Nimenomaan, työtön ja rikollinen on kuin samassa veneessä Suomessa, molempia holhoamalla lopputulos paranee laskentatavalle suotuisaksi. Tämä malli kyllä työllisti jo runsaasti-uusia asiantuntija-koordinaattoreita te-toimistoihin käsittelemään dataa jota työttömien holhous aiheuttaa. Korostetaan että  työttömän työnhakusuunnitelma on ollut kyllä mahdollista sisällyttää potentiaalisilla työnhauilla.

Ensi keväänä menkäähän äänestämään vielä ko-koomus vielä leikaamaan työttömyyskorvauksia ja kestoa niin alkaapa kaduilla kuumottaa jossain vaiheessa kollektiivista kurjuutta.

Vierailija
33/116 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesarissa oli juuri juttu siitä kuinka opettajat joutuvat samanlaiseen rumbaan.

Kunnat tekevät määräaikaisia sopimuksia ja työntävät määräaikaiset opettajat työttömiksi lomien ajaksi. Opettajien pitää sitten hakea työpaikkoja, vaikka syksyllä jatkavat varsinaista työtään.

Miten se vaikuttaa opetuksen laatuun jos opettajat eivät saa levätä lomalla. Eniten siitä tietenkin kärsivät lapset ja ne rakkaat pisa-tulokset.

Mitä hyötyä tällaisesta pelleilystä oikeasti on?

Vierailija
34/116 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntakokeiluja ei mainittu jutussa sanallakaan, vaikka vaikeimmin työllistyvät siirrettiin juuri niihin.

Ja tokihan TEM ja TE-virkailijat kehuvat omaa tekemistään kilvan.

"Kyllä me ollaan onnistuttu omasta mielestämme vallan erinomaisesti. Hyvä me!"

Asiakkaita oltiin saatu haastatteluun peräti kaksi?

Tällaista on kesätoimittajajournalismi parhaimmillaan.

Vierailija
35/116 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntakokeiluja ei mainittu jutussa sanallakaan, vaikka vaikeimmin työllistyvät siirrettiin juuri niihin.

Ja tokihan TEM ja TE-virkailijat kehuvat omaa tekemistään kilvan.

"Kyllä me ollaan onnistuttu omasta mielestämme vallan erinomaisesti. Hyvä me!"

Asiakkaita oltiin saatu haastatteluun peräti kaksi?

Tällaista on kesätoimittajajournalismi parhaimmillaan.

Kuntakokeiluhan on ollut pelkästään hyvä asia. Asiakkaita on ohjattu sieltä TYP:in asiakkaiksi ja heille on löytynyt mm. työkokeilua ja kuntouttavaa työtä. Osalle toki tullut karensseja mutta sekin on vain positiivinen asia.

Vierailija
36/116 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa oli runsaasti kritiikkiä, mutta AP:n avaus oli kuin hallituksen vaalimainos.

Niin ne aina täällä vauvalan lobbauskeskusteluissa on, jos et oo huomannu. Se on Sanoman alottama keskustelu.

Vierailija
37/116 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle nämä valmentajat heittävät aina "uutena"ratkaisuna hakea järjestöihin töihin. No en olekaan tässä vuosien aikan älynnyt sitä itse, yleensä sieltä ei edes vastata mitään tai on palkattu joku alle 30v.(saa kai jotain parempaa tukea heistä vielä)jo. Ja kun AINA nämä uravalmennuksien, työkkärin ja nyt tämä kuntakokeilu valmentaja heittävät sen neronleimauksen päätään jo vuosia turhaan seinään hakanneellee työttömälle niin hohhoijaa!

Mulle ehdottivat että jos kesätöitä jostain. Kohta 40v

Vierailija
38/116 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle nämä valmentajat heittävät aina "uutena"ratkaisuna hakea järjestöihin töihin. No en olekaan tässä vuosien aikan älynnyt sitä itse, yleensä sieltä ei edes vastata mitään tai on palkattu joku alle 30v.(saa kai jotain parempaa tukea heistä vielä)jo. Ja kun AINA nämä uravalmennuksien, työkkärin ja nyt tämä kuntakokeilu valmentaja heittävät sen neronleimauksen päätään jo vuosia turhaan seinään hakanneellee työttömälle niin hohhoijaa!

Mulle ehdottivat että jos kesätöitä jostain. Kohta 40v

Mitä vikaa on kesätöissä?

Vierailija
39/116 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotkalaisvirolainen ei ole tajunnut, että asiat kyllä infotaan sitten kun te ottaa työttömään yhteyttä. Sitä ennen ei tarvitse pitää kirjaa haetuista paikoista.

Vierailija
40/116 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eli kun yksi tai kaksi ihmistä on kehunut palvelua, sanotaan että malli kerää kiitosta. Ei varsinaisesti epätotta, mutta asian paisuttelua kuitenkin. Vaihtoehtoinen fakta, kuten nykyään sanottaisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan