Yle: Uusi työnhakumalli kerää kiitosta
Uusi työnhakumalli on saanut kehuja muun muassa aktiivisemmasta vuorovaikutuksesta TE-virkailijoiden ja työttömien välillä.
Yle selvitti eri toimijoiden kokemuksia uudesta "pohjoismaisesta työvoimapalvelumallista", jota on myös tituleerattu uudeksi aktiivimalliksi.
Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan TE-toimistojen saama palaute on ollut pääosin positiivista.
Mallin katsottiin selkeästi lisänneen viranomaisen ja työnhakijoiden välistä kontaktointia, mikä oli helpottanut aikaisempaa kokonaisvaltaisemman kuvan muodostumista työnhakijan tilanteesta.
Pirkanmaan TE-toimiston mukaan palaute henkilöasiakkailta on ollut pääosin positiivista, kehuja on tullut etenkin asiakastapaamisista ja tiiviistä yhteydenpidosta.
Malli on siis onnistunut. Kiitos Marinin hallitukselle tästäkin onnistuneesta uudistuksesta!
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo on kyllä tosi "hyödyllistä"lässyttää osatyökyvyttömälle pitkäaikaistyöttömälle, ttä kyllä sää varmasti nyt jonnekin pääset, kun vaan haet! No en ole päässyt tähänkään asti vuosia aktiivisesti haettuani, ja jos lopulta pääsisinkin, niin kuka sen työkyvyn ja jaksamisen takaa?! Perustulo olisi oltava etenkin sairauksien kanssa kamppaileville. Tarpeeksi voiia vievää yrittää vai nselviytytä päivästä toiseeen, ilmane ttä tarvitsisi kuunnella jonkun valmentajan tekopirteää,valheellistakin lässytystä ja pelätä karensseja ym.kykytyksiä koko ajan.
Työtön on työkykyinen jos kerta työttömyysetuuksia nostaa. Muussa tapauksessahan kyseessä on huijari.
Höpöhöpö. Jos työkyvytön ei pääse eläkkeelle joutuu hän olemaan työnhakijana.
Ja silloinhan hän on työkyvytön vain itselleen. Monelle työssäkäynti on mahdotonta, mutta matkustelu, shoppailu ja vaikka laiturinrakennus onnistuvat mainiosti.
Tiedätkö ollenkaan kuinka vaikeaa on päästä eläkkeelle vaikka olisi monen lääkärin lausunnot työkyvyttömyydestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo on kyllä tosi "hyödyllistä"lässyttää osatyökyvyttömälle pitkäaikaistyöttömälle, ttä kyllä sää varmasti nyt jonnekin pääset, kun vaan haet! No en ole päässyt tähänkään asti vuosia aktiivisesti haettuani, ja jos lopulta pääsisinkin, niin kuka sen työkyvyn ja jaksamisen takaa?! Perustulo olisi oltava etenkin sairauksien kanssa kamppaileville. Tarpeeksi voiia vievää yrittää vai nselviytytä päivästä toiseeen, ilmane ttä tarvitsisi kuunnella jonkun valmentajan tekopirteää,valheellistakin lässytystä ja pelätä karensseja ym.kykytyksiä koko ajan.
Työtön on työkykyinen jos kerta työttömyysetuuksia nostaa. Muussa tapauksessahan kyseessä on huijari.
Ja silloinhan hän on työkyvytön vain itselleen. Monelle työssäkäynti on mahdotonta, mutta matkustelu, shoppailu ja vaikka laiturinrakennus onnistuvat mainiosti.
Tiedätkö ollenkaan kuinka vaikeaa on päästä eläkkeelle vaikka olisi monen lääkärin lausunnot työkyvyttömyydestä?
Sairaseläkkeelle joudutaan jos on joku sellainen sairaus tai vamma joka estää työnteon kuten vaikkapa Henry Saarella joka joutui polvivamman takia nelikymppisenä eläkkeelle kun ei voinut enää panna kameran edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle nämä valmentajat heittävät aina "uutena"ratkaisuna hakea järjestöihin töihin. No en olekaan tässä vuosien aikan älynnyt sitä itse, yleensä sieltä ei edes vastata mitään tai on palkattu joku alle 30v.(saa kai jotain parempaa tukea heistä vielä)jo. Ja kun AINA nämä uravalmennuksien, työkkärin ja nyt tämä kuntakokeilu valmentaja heittävät sen neronleimauksen päätään jo vuosia turhaan seinään hakanneellee työttömälle niin hohhoijaa!
Mulle ehdottivat että jos kesätöitä jostain. Kohta 40v
Mitä vikaa on kesätöissä?
Aivan, mitä vikaa ja miksei muutkin kuin opiskelijat voi kesäsijaisuuksia hakea?
Varsinaissuomalaisten mielestä ei muut kuin opiskelijat. Kuitenkin eräskin työtehtävä on sellainen, että sijaisuudet voivat jatkua syksyllä ja vielä pitempään
Siksi toisekseen, ns vakipaikka on ainoa mitä näitten kahjojen mielestä on arvokasta hakea, ja sitten siinä ollaan kuolemaan asti... sitten on varsinaissuomalaisittain hyvä ja kunniallinen ihminen!
Ja kuitenkin, joitakin juttuja on vain sijaisuuksina.. ja sitä kautta jos haluaa lopulta pysyvämpi.
Niiden paikkojen pitää olla täyspäiväisiä vähintään. Muuten ei lasketa hakuihin.
Sinulla on outo laintulkinta, tuollaista ei hakuihin vaadita! Älä levitä väärää tietoa, vaikka itse oletat outoja.
Valehtelet. Aktiivimallin PAKOLLISIIN hakuihin eivät kelpaa kuin vähintään 2 vkoa kestävät KOKOAIKAISET työt, tai avoin hakemus työnantajalle tai julkaista työmarkkinatorilla työnhakuprofiili. Tämä lukee myös osiossa työnhakijan oikeudet ja velvollisuudet.
Lisäksi voi tietysti hakea mitä hyvänsä mutta jos on käsketty hakea neljää paikkaa kuussa niin vähintään neljä hakua pitää olla kokoaikatöihin joissa minimiaika 2 vkoa.
Sotket aika riehakkaasti kaksi eri asiaa.
Työnhakijana - saadaksesi etuutta - sinun tulee olla valmis ottamaan vastaan kokoaikatyötä. Et siis saa sanoa, että sinulle kelpaa vain osa-aikatyö.
Sen sijaan työnhakuvelvoitteen täytät hakemalla myös osa-aikatyötä. Tämä on ihan lainsäädännössä, voit tarkistaa sieltä, riittää, että työsuhteen pituus on vähintään 2 vko.
Ehkä sinne työkkärin sivuille pitäisi tehdä joku testi, johon oikein vastattuaan saisi etuutta. Testiä varten pitäisi lukea oikeudet ja velvollisuudet ja myös ymmärtää, mitä ne tarkoittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaseläkkeelle joudutaan jos on joku sellainen sairaus tai vamma joka estää työnteon kuten vaikkapa Henry Saarella joka joutui polvivamman takia nelikymppisenä eläkkeelle kun ei voinut enää panna kameran edessä.
Voi kuule, ei todellakaan kaikki pääse eläkkeelle vaikka olisi sairaus tai vamma mikä estää työnteon. Kelan lääkäri päättää näkemättä koko potilasta.
Ei ole vielä otettu yhteyttä. Huhtikuusta asti olen odottanut henkilökohtaisen työnhakusuunnitelman päivittämistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vielä otettu yhteyttä. Huhtikuusta asti olen odottanut henkilökohtaisen työnhakusuunnitelman päivittämistä.
Sinulla on varmasti esittää 16 asiallista työhakemusta tuolta ajalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sitä kiittelee? Tuskin ainakaan työttömät itse!
Pirkanmaan TE-toimiston mukaan palaute henkilöasiakkailta on ollut pääosin positiivista, kehuja on tullut etenkin asiakastapaamisista ja tiiviistä yhteydenpidosta.
"Teidän tulee antaa positiivista palautetta kyselyssämme, tai saatte 6kk karenssin! No, miten on, mitä mieltä olette uudesta työttömän kyykytysmallista?!"
Neuvostoliitossakaan ei ollut työttömyyttä ollenkaan...
Vierailija kirjoitti:
Kuntakokeiluja ei mainittu jutussa sanallakaan, vaikka vaikeimmin työllistyvät siirrettiin juuri niihin.
Ja tokihan TEM ja TE-virkailijat kehuvat omaa tekemistään kilvan.
"Kyllä me ollaan onnistuttu omasta mielestämme vallan erinomaisesti. Hyvä me!"
Asiakkaita oltiin saatu haastatteluun peräti kaksi?
Tällaista on kesätoimittajajournalismi parhaimmillaan.
Syksyllä saadaan ensimmäinen oikea tilasto aiheesta ja koska työttömät eivät tunnu töitä hakevan, niin tulossa on melkoinen määrä väkeä, jolla on ns. ikuinen karenssi. Koskaan ennen ei ole selvitetty yhtä tarkasti työttömien todellista työnhakua ja hallituksenkin piirissä kauhistus tulee olemaan suuri kun selviää, että puheistaan huolimatta työttömiä ei työ kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Teidän tulee antaa positiivista palautetta kyselyssämme, tai saatte 6kk karenssin! No, miten on, mitä mieltä olette uudesta työttömän kyykytysmallista?!"
Neuvostoliitossakaan ei ollut työttömyyttä ollenkaan...
Voisitko hieman selventää, mikä tuossa olisi se karenssin aihe? Vai oletko niitä, joilla ei ole edes käsitystä korvauksettoman määräajan määräämisestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on varmasti esittää 16 asiallista työhakemusta tuolta ajalta?
Henkilökohtainen työnhakusuunnitelmani ei sisällä mainintaa haettavien työpaikkojen määrästä. Työnhakusuunnitelmaani ei ole päivitetty. Olen hakenut kyseisenä ajanjaksona yhtä työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömille on ollut kauhistus, että joutuu hakemaan töitä eikä saakaan olla ihan rauhassa. Aika mielenkiintoista, että nyt selviää monen työttömän täydellinen työhaluttomuus.
Mä olen ollut 3v työtön ja ei tämä uusikaan malli tuo sitä työpaikkaa. Koska se on edelleenkin työnantaja joka päättää kenet palkkaa.
Eläkkeelle pääsee käytännössä automaattisesti, kun vain odottelee kuntoutustuella tarpeeksi kauan.
Mun työhaluton poikani suivaantui niin paljon TE-toimiston yhteydenottoihin, että etsi itse nopeasti töitä. Nyt viihtyy työssään oikein hyvin eli ainakin itse kiitän uutta mallia.
Luuleekohan joku oikeasti, että työttömyys johtuu siitä ettei työtön hae työtä? Minulla johtuu esim. tällä hetkellä siitä, että olen ajokiellossa ja alalla on pakko olla kortti. Muualle ei pääse, kun ei ole kokemusta eikä pätevyyttä paperilla.
Vierailija kirjoitti:
Mun työhaluton poikani suivaantui niin paljon TE-toimiston yhteydenottoihin, että etsi itse nopeasti töitä. Nyt viihtyy työssään oikein hyvin eli ainakin itse kiitän uutta mallia.
Tämähän oli juuri hallituksen tarkoitus, että ihmiset ja työpaikat kohtaavat. Pisteet tästä hallitukselle!
Vierailija kirjoitti:
Luuleekohan joku oikeasti, että työttömyys johtuu siitä ettei työtön hae työtä? Minulla johtuu esim. tällä hetkellä siitä, että olen ajokiellossa ja alalla on pakko olla kortti. Muualle ei pääse, kun ei ole kokemusta eikä pätevyyttä paperilla.
Oletko hakenut puhelinmyyntityötä?
En usko sillä tulee turhia hakemuksia ja työkkäri kuormittuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni on työllistynyt te toimiston kautta,arvioin että ehkä 5% jos sitäkään!:D
Ainakin kaverini pääsi sitä kautta kuntouttavaan työtoimintaan
Se ei ole työllistymistä eikä siitä makseta palkkaa.
Olen työkyvytön nuori ja edelleenkin eniten tilannettani auttaisi eniten, jos kivut hoidettaisiin kuntoon.
Hakemusten tehtailu ja TE-tädin soitot ei ole auttaneet. Viimeisten 5 vuoden aikana jonottanut erikoissairaanhoitoon yhteensä ehkä n. 4 vuotta eikä vieläkään ole kipuja hoidettu. Olisko järkevämpää laittaa ainakin osa resursseista erikoissairaanhoidon saatavuuden parantamiseen?
Juuri näin. Työkyvyttömät laittaa faceen kuvia kuinka ovat juosseet maratonin toisella puolen maailmaa