Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Uusi työnhakumalli kerää kiitosta

Vierailija
12.07.2022 |

Uusi työnhakumalli on saanut kehuja muun muassa aktiivisemmasta vuorovaikutuksesta TE-virkailijoiden ja työttömien välillä.
Yle selvitti eri toimijoiden kokemuksia uudesta "pohjoismaisesta työvoimapalvelumallista", jota on myös tituleerattu uudeksi aktiivimalliksi.
Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan TE-toimistojen saama palaute on ollut pääosin positiivista.
Mallin katsottiin selkeästi lisänneen viranomaisen ja työnhakijoiden välistä kontaktointia, mikä oli helpottanut aikaisempaa kokonaisvaltaisemman kuvan muodostumista työnhakijan tilanteesta.
Pirkanmaan TE-toimiston mukaan palaute henkilöasiakkailta on ollut pääosin positiivista, kehuja on tullut etenkin asiakastapaamisista ja tiiviistä yhteydenpidosta.
Malli on siis onnistunut. Kiitos Marinin hallitukselle tästäkin onnistuneesta uudistuksesta!

Kommentit (116)

Vierailija
81/116 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuleekohan joku oikeasti, että työttömyys johtuu siitä ettei työtön hae työtä? Minulla johtuu esim. tällä hetkellä siitä, että olen ajokiellossa ja alalla on pakko olla kortti. Muualle ei pääse, kun ei ole kokemusta eikä pätevyyttä paperilla.

Oletko hakenut puhelinmyyntityötä?

Oletko tyhmä vai idiootti?

Vierailija
82/116 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole vielä soittaneet minulle ketaakaan. Olen ollut jo pitkään työttömänä, osa-aikatyössä olen ja saan myös työmarkkinatukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuleekohan joku oikeasti, että työttömyys johtuu siitä ettei työtön hae työtä? Minulla johtuu esim. tällä hetkellä siitä, että olen ajokiellossa ja alalla on pakko olla kortti. Muualle ei pääse, kun ei ole kokemusta eikä pätevyyttä paperilla.

Oletko tyhmä vai idiootti?

Nyt en ymmärtänyt

Vierailija
84/116 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, laita puhelinnumerosi tähän kun arvostat puhelinmyyntityötä ja olet näköjään siksi valmis ostamaan kaiken mitä myyvät sinulle. Jaan puhelinnumerosi kaikkien kauppojen ilmoitustauluille ja someen. Mahtavaa! Itse kun pidän pahimpana ihmisten kiusaamisena ja mielestäni pitäisi kieltää kokonaan niin on se vaan hyvä että joku ei pidä ja on valmis ostamaankin. Jos et numeroasi laita niin sit häivy ketjusta äläkä ikinä enää ehdota kenellekään puhelinmyyntiä.

Vierailija
85/116 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö ollenkaan kuinka vaikeaa on päästä eläkkeelle vaikka olisi monen lääkärin lausunnot työkyvyttömyydestä?

Eläkkeelle pääsee käytännössä automaattisesti, kun vain odottelee kuntoutustuella tarpeeksi kauan.

Kela ei päästä kuntoutustuelle niin ei pääse eläkkeelle.

Vierailija
86/116 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntakokeiluja ei mainittu jutussa sanallakaan, vaikka vaikeimmin työllistyvät siirrettiin juuri niihin.

Ja tokihan TEM ja TE-virkailijat kehuvat omaa tekemistään kilvan.

"Kyllä me ollaan onnistuttu omasta mielestämme vallan erinomaisesti. Hyvä me!"

Asiakkaita oltiin saatu haastatteluun peräti kaksi?

Tällaista on kesätoimittajajournalismi parhaimmillaan.

Syksyllä saadaan ensimmäinen oikea tilasto aiheesta ja koska työttömät eivät tunnu töitä hakevan, niin tulossa on melkoinen määrä väkeä, jolla on ns. ikuinen karenssi. Koskaan ennen ei ole selvitetty yhtä tarkasti työttömien todellista työnhakua ja hallituksenkin piirissä kauhistus tulee olemaan suuri kun selviää, että puheistaan huolimatta työttömiä ei työ kiinnosta.

Jaksaisitko itse mennä joka toinen vuosi uuteen työpaikkaan opettelemaan palkkatuella? Itsellä cv jo 2 A 4 sivua, 1 rivi per työpaikka, 3 tutkintoa ja luottamustehtäviä.

Vierailija
87/116 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntakokeiluja ei mainittu jutussa sanallakaan, vaikka vaikeimmin työllistyvät siirrettiin juuri niihin.

Syksyllä saadaan ensimmäinen oikea tilasto aiheesta ja koska työttömät eivät tunnu töitä hakevan, niin tulossa on melkoinen määrä väkeä, jolla on ns. ikuinen karenssi. Koskaan ennen ei ole selvitetty yhtä tarkasti työttömien todellista työnhakua ja hallituksenkin piirissä kauhistus tulee olemaan suuri kun selviää, että puheistaan huolimatta työttömiä ei työ kiinnosta.

Jaksaisitko itse mennä joka toinen vuosi uuteen työpaikkaan opettelemaan palkkatuella? Itsellä cv jo 2 A 4 sivua, 1 rivi per työpaikka, 3 tutkintoa ja luottamustehtäviä.

Valtion ja kaupungin virastoissa on palkkatuella työskenteleviä

Vierailija
88/116 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö ollenkaan kuinka vaikeaa on päästä eläkkeelle vaikka olisi monen lääkärin lausunnot työkyvyttömyydestä?

Eläkkeelle pääsee käytännössä automaattisesti, kun vain odottelee kuntoutustuella tarpeeksi kauan.

Ja miltä vuodelta tämä omakohtainen kokemuksesi on? Ja kuinka monen vuoden jälkeen automaattisesti pääsit pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle? Ja millä diagnoosilla näin kävi? T. 7v kuntoutustuella ollut jolla ei ole toivoakaan paranemisesta mutta ei pysyvää eläkettä ole tiedossa

Vierailija
89/116 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita linkki juttuun

Ylen uutissivuilta löytyy. En osaa puhelimella linkittää. 

ap

Tarkoittanet tätä:

https://yle.fi/uutiset/3-12530521

Sen mukaanhan uusi työnhakumalli kerää lähinnä kritiikkiä...

Sipilän hallituksen aktiivimalli ei saanut lainkaan kehuja, pelkkiä moitteita niin työttömiltä kuin TE-toimistojen henkilöstöltäkin. Eikä se johtanut kuin osa-aikaiseen ja määräaikaiseen matalapalkkatyhön, eli valtion tuloverot eivät kasvaneet, eivätkä tukitarpeet vähentyneet.  

UUdessa mallissa on otettu oppia Tanskasta, missä kokemukset ovat olleet eritääin positiiviset.

Tosin Suomella ei ole mahdollisuutta laittaa yhtä suurta henkilömäärää TE-toimistoihin kuin Tanskassa on, mutta siitä huolimatta mallia jo nyt, heti alkuun, jopa kehutaan.

Persumammoja harmittaa kovasti,kun Marinin hallitus on onnistunut monissa asioissa.

Kuinka typerää on vastustaa vain poliittisen vastamisen johdosta? Vastaan itse; persutyperää.

90/116 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sitä kiittelee? Tuskin ainakaan työttömät itse!

Työttömille on ollut kauhistus, että joutuu hakemaan töitä eikä saakaan olla ihan rauhassa. Aika mielenkiintoista, että nyt selviää monen työttömän täydellinen työhaluttomuus.

Esim asut pienellä paikkakunnalla, jonka työttömyysprosentti on korkea. Miten siellä voisi olla joka kuussa uusia haettavia työpaikkoja?

Vierailija
91/116 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vasta äskettäin jokin toinen uutisvälittäjä kertoi, että se malli ei oikein toimi, sillä työttömät eivät oikein tee mitä pitää, eli niitä velvoitteita ei täytetä.

Minä laitoin just neljä kuten on käsketty, mutta ei ne mitään hyödytä. Ei hyödytä, vaikka olisivat avoimia hakuja, ei hyödytä.  Sitte mulle määrättiin jokin työnhakuvalmennus taas, muutama tunti. No, se on vielä enemmän turhanpäiväistä. Se muuten kuului sen valmentajan äänestä, oikein riemastui että helppo nakkihan tää, kun kerroin mikä on ala. No, tulee kyllä karvaasti pettymään... Ja minä saan taas kuulla itseeni kohdistettua... niin mitä... nöyryytystä. 

Mun pitää tässä jo valmentaa itteäni että sen tapaamisen kestän hermostumatta.

Vierailija
92/116 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä38012 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömille on ollut kauhistus, että joutuu hakemaan töitä eikä saakaan olla ihan rauhassa. Aika mielenkiintoista, että nyt selviää monen työttömän täydellinen työhaluttomuus.

Esim asut pienellä paikkakunnalla, jonka työttömyysprosentti on korkea. Miten siellä voisi olla joka kuussa uusia haettavia työpaikkoja?

Täytyy laajentaa hakuja naapurikuntiin.

Täytyy harkita pois muuttoa.

Täytyy harkita kouluun hakemista.

Täytyy harkita.

Vuokratyöntekijöitä välittävillä yrityksillä on kuulemma pula ihmisistä joita voisi vuokrata.

Vierailija
93/116 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin vain elää yhteiskunnan tuella ja olla rauhassa!

Vierailija
94/116 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo on kyllä tosi "hyödyllistä"lässyttää osatyökyvyttömälle pitkäaikaistyöttömälle, ttä kyllä sää varmasti nyt jonnekin pääset, kun vaan haet! No en ole päässyt tähänkään asti vuosia aktiivisesti haettuani, ja jos lopulta pääsisinkin, niin kuka sen työkyvyn ja jaksamisen takaa?! Perustulo olisi oltava etenkin sairauksien kanssa kamppaileville. Tarpeeksi voiia vievää yrittää vai nselviytytä päivästä toiseeen, ilmane ttä tarvitsisi kuunnella jonkun valmentajan tekopirteää,valheellistakin lässytystä ja pelätä karensseja ym.kykytyksiä koko ajan.

Työtön on työkykyinen jos kerta työttömyysetuuksia nostaa. Muussa tapauksessahan kyseessä on huijari.

Höpöhöpö. Jos työkyvytön ei pääse eläkkeelle joutuu hän olemaan työnhakijana.

Ja silloinhan hän on työkyvytön vain itselleen. Monelle työssäkäynti on mahdotonta, mutta matkustelu, shoppailu ja vaikka laiturinrakennus onnistuvat mainiosti.

Mitenköhän tuolla muutamalla sadalla kuussa matkustelee, shoppailee ja ostaa laituritarvikkeita.

Vierailija
95/116 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein muutaman vuoden ajan pelkkää keikkatyötä eli uusi työpaikka odotti joskus kolmekin kertaa viikossa, palkkatuella en tosin ollut. Osa vaihtaa joka tapauksessa työpaikkaa parin vuoden välein, joten miksi kuvittelet olevasi jotenkin uniikki?

Minulla CV vaihtelee joka kerta töitä hakiessani enkä oleta, että sen pitää pysyä samana, painotukset ja työtehtävien sisällöt kuvaan aina hakemani paikan mukaisesti. Siksi en ole palkkatuella.

Vierailija
96/116 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tilastot kuinka moni on tällä hetkellä kuntouttavassa työtoiminnassa tai muussa toimenpiteessä? Olisi myös kiva tietää, kuinka monelle tuosta on ollut mitään hyötyä, kuinka monelle vaan haittaa ja mitkä on yhteiskunnan kustannukset. Sitten voisi arvioida työllistämispolitiikan onnistuneisuutta.

Vierailija
97/116 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo on kyllä tosi "hyödyllistä"lässyttää osatyökyvyttömälle pitkäaikaistyöttömälle, ttä kyllä sää varmasti nyt jonnekin pääset, kun vaan haet! No en ole päässyt tähänkään asti vuosia aktiivisesti haettuani, ja jos lopulta pääsisinkin, niin kuka sen työkyvyn ja jaksamisen takaa?! Perustulo olisi oltava etenkin sairauksien kanssa kamppaileville. Tarpeeksi voiia vievää yrittää vai nselviytytä päivästä toiseeen, ilmane ttä tarvitsisi kuunnella jonkun valmentajan tekopirteää,valheellistakin lässytystä ja pelätä karensseja ym.kykytyksiä koko ajan.

Työtön on työkykyinen jos kerta työttömyysetuuksia nostaa. Muussa tapauksessahan kyseessä on huijari.

Höpöhöpö. Jos työkyvytön ei pääse eläkkeelle joutuu hän olemaan työnhakijana.

Ja silloinhan hän on työkyvytön vain itselleen. Monelle työssäkäynti on mahdotonta, mutta matkustelu, shoppailu ja vaikka laiturinrakennus onnistuvat mainiosti.

Mitenköhän tuolla muutamalla sadalla kuussa matkustelee, shoppailee ja ostaa laituritarvikkeita.

Työkyvyttömyyseläke on enemmän kuin muutama satanen.

Vierailija
98/116 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tilastot kuinka moni on tällä hetkellä kuntouttavassa työtoiminnassa tai muussa toimenpiteessä? Olisi myös kiva tietää, kuinka monelle tuosta on ollut mitään hyötyä, kuinka monelle vaan haittaa ja mitkä on yhteiskunnan kustannukset. Sitten voisi arvioida työllistämispolitiikan onnistuneisuutta.

TEMin sivuiltahan nuo selviävät, siellä on tilastot. Kuntouttava työtoiminta tosin ei ole työhallinnon palvelu, se on kunnan järjestämää eikä siitä pidä työkkäriä syyttää, siellä toimitaan lain edellyttämällä tavalla ja ilmoitetaan kunnalle asiakkaista, jotka työttömyyden pituuden vuoksi ovat tuohon oikeutettuja.

Työllistymispolitiikan kustannuksia voidaan arvioida vasta sitten, kun työttömät eivät saa mitään etuutta ja katsotaan, työllistyvätkö he miten hyvin ilman palveluja. Nyt työttömille maksettava tuki aiheuttaa sen, että töihinmeno ei ole läheskään kaikilla ajatuksissa, silloin he eivät tietenkään työllisty.

Vierailija
99/116 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä38012 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan kertonut sinulle, että Helsingin työttömyys% on korkeampi kuin monessa pikkukunnassa? Ja että töitä pitää hakea muualtakin kuin omasta asuinkunnasta.

Vierailija
100/116 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TEMin sivuiltahan nuo selviävät, siellä on tilastot. Kuntouttava työtoiminta tosin ei ole työhallinnon palvelu, se on kunnan järjestämää eikä siitä pidä työkkäriä syyttää, siellä toimitaan lain edellyttämällä tavalla ja ilmoitetaan kunnalle asiakkaista, jotka työttömyyden pituuden vuoksi ovat tuohon oikeutettuja.

Työllistymispolitiikan kustannuksia voidaan arvioida vasta sitten, kun työttömät eivät saa mitään etuutta ja katsotaan, työllistyvätkö he miten hyvin ilman palveluja. Nyt työttömille maksettava tuki aiheuttaa sen, että töihinmeno ei ole läheskään kaikilla ajatuksissa, silloin he eivät tietenkään työllisty.

On kyllä parasta a-ryhmää kuuulua porukkaan joka on oikeutettu kuntouttavaan työtoimintaan eli työskentelemään jollekkin ilmaiseksi :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi