Miikalla, 31, on kavereita ja ystäviä, mutta kukaan ei halunnut viettää juhannusta hänen kanssaan
Koronapandemian aikana suomalaisten yksinäisyys on lisääntynyt. Sen on huomannut rovaniemeläinen Miikka Keränen, 31, joka vietti juhannuksen ensimmäistä kertaa itsekseen. Yksinäisyyttä voi entisestään lisätä eräs käyttäytymismalli, johon suomalaiset asiantuntijan mukaan syyllistyvät helposti. IS
ja mikä se käyttäytymismalli on?
Kommentit (262)
Vastavuoroisesti kutsut pitää toimia, vaikka ei niin orjallisesti joka senttiä tarvitsekaan laskea. Kahvipaketin kanssa, kun menee täysihoitolaan kerta toisensa jälkeen alkavat kutsut yllättäen vähentyä. Tällä en Miikan tapausta tarkoita, koska jutussa ei mainittu sanallakaan yrittikö hän itse järjestää jotain. JA juhannus ei mökkiä vaadi. Kaupungissakin on ihan fine.
Vierailija kirjoitti:
Te mökin omistajat ajatteletteko koskaan sitä ystävää, joka viettää koko kesän kaupungissa? Jolla on oma auto. Itse varmasti kutsuisin päiväksi tai pariksi viettämään aikaa mökilleni, jos sellainen olisi.
En ajattele. Koska se mökki on hankittu sitä varten, että oma perhe saa siellä rentoutua.
Vierailija kirjoitti:
Te mökin omistajat ajatteletteko koskaan sitä ystävää, joka viettää koko kesän kaupungissa? Jolla on oma auto. Itse varmasti kutsuisin päiväksi tai pariksi viettämään aikaa mökilleni, jos sellainen olisi.
Emme ajattele, koska se mökki on hommattu omaan käyttöön eikä yleiseksi huvitykseksi. Ainakin täällä päin kunnilla on rantasaunoja, joille kuka tahansa saa tulla hengaamaan myös juhannuksena. on mahdollisuus grillata, saunoa ja uida. Hinta aikuiselta 3,50.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ajattele. Koska se mökki on hankittu sitä varten, että oma perhe saa siellä rentoutua.
Ymmärrän tämän pointin. Mutta itse en saa koskaan kutsua, mutta samasta ystäväpiiristä kuitenkin porukkaa kutsutaan. En tosiaan ihmettelisi jos muitakaan ei sitten kutsuttaisi, se olisi täysin ok.
Voisin pannakkin jos olisin nuorempi n.20 v.
Vierailija kirjoitti:
Mä en enää jaksa käyttää lomaani mökkivieraiden passaamiseen. Moni ei tunnu ymmärtävän sitä, että mökillä ei välttämättä ole kaikkia mukavuuksia (esim. juokseva vesi) ja kauppakin saattaa olla kaukana. Monesti homma menee käytännössä siihen, että vieraat ovat lomalla ja mökin omistaja passaa heitä. Myös polttopuuta yms. kuluu selvästi enemmän kun on enemmän porukkaa saunomassa ja grillaamassa.
Miika ei ilmeisesti ollut kysellyt itse ketään kaveriksi tai järjestänyt mitään tapahtumaa jonne olisi kutsunut muita. Melkoinen prinsessa, kun odottelee pyyntöjä muilta ja sitten ruikuttaa lehdessä, että kukaan ei kysynyt häntä minnekään. Miten ois vähän oma-aloitteisuutta?
saamattomat alkavat kohta vaatimaan että kela järjestää heille ystävätkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en enää jaksa käyttää lomaani mökkivieraiden passaamiseen. Moni ei tunnu ymmärtävän sitä, että mökillä ei välttämättä ole kaikkia mukavuuksia (esim. juokseva vesi) ja kauppakin saattaa olla kaukana. Monesti homma menee käytännössä siihen, että vieraat ovat lomalla ja mökin omistaja passaa heitä. Myös polttopuuta yms. kuluu selvästi enemmän kun on enemmän porukkaa saunomassa ja grillaamassa.
Kun puhuin ystävästä, puhuin yhdestä henkilöstä. Paljonko enemmän sitä polttopuuta kuluu. En tietenkään menisi tyhjin käsin. Kysyisin mitä tarvitaan ja ostaisin matkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tämän pointin. Mutta itse en saa koskaan kutsua, mutta samasta ystäväpiiristä kuitenkin porukkaa kutsutaan. En tosiaan ihmettelisi jos muitakaan ei sitten kutsuttaisi, se olisi täysin ok.
Ehkä ne muut ystäväpiiristä kutsutut järjestävät jotain muuta ja kutsuvat mökin omistajan omiin kekkereihinsä. Millaisia juttuja sinä olet järjestänyt muille?
No siis Miikkahan oli juhannuksen flunssassa, joten ei olisi voinut lähteä mihinkään, vaikka joku olisi pyytänytkin. Ehkä oli päivittänyt taudistaan someen, mutta unohti mainita sen. Nyt on kyllä vähän tekemällä tehty ongelma Miikka-boylla. Jos ei olisi ollut flunssaa, niin olisi kreisibailannut pitkin Rovaniemeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ne muut ystäväpiiristä kutsutut järjestävät jotain muuta ja kutsuvat mökin omistajan omiin kekkereihinsä. Millaisia juttuja sinä olet järjestänyt muille?
Olen järjestänyt synttäreitä. Mitään grillibileitä on vähän vaikea kerrostalossa järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä se pointti tulee esiin. Jos jostain syystä jäät vähän syrjään. Et pysty järjestämään juhlia, et sitten saa enää itse myöskään kutsuja. On myös ihmisiä jotka innoissaan haluavat aina järkätä jotain, eivätkä koe sitä rasitteena. Toisille taas juhlien järjestäminen on stressin paikka.
Olisko tämä nyt otsikoissa "vain" sen takia, että viime viikkoina on radiokanavilla ja muuallakin esillä ollut fomo-ilmiö? Kokemus jostain paitsi jäämisestä, osallistumattomuudesta.
Puhetta varmaan on juhannuksesta ollut, koska asianomainen tiesi mitä suunnitelmia muilla on. Eikä kukaan siinä keskukustellessa kysynyt mitenkäs sun juhannus? Tai haluutko tulla mukaan? Ei, toisilla oli tänä vuonna nyt muuta.
Itse pääsen aina puolisoni kanssa vanhempieni mökille. Tietysti siitä sovitaan hyvissä ajoin ja viedään viemisiä ja osallistutaan ruoanlaittoon ja tiskaamiseen, kun muitakin sisaruksia on paikalla. Kaverijuhannusta olen viettänyt viimeksi joskus 2-kymppisenä, kun silloin tuli ravattua helluntailaisten telttajuhlilla. Ei enää sellaisia ihmisvilinöitä jaksa. Piiloon omaan rauhaan kiitos.
N47
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun puhuin ystävästä, puhuin yhdestä henkilöstä. Paljonko enemmän sitä polttopuuta kuluu. En tietenkään menisi tyhjin käsin. Kysyisin mitä tarvitaan ja ostaisin matkalla.
Mä voin kutsua meidän mökille esim. lapsuudenystäväni ja siskoni. Fiksuja aikuisia ihmisiä, ketkä eivät aiheuta ylimääräistä vaivaa (tuovat omat petivaatteet ja muutakin ruokatarvetta kuin yhden kahvi- tai makkarapaketin, siivoavat jälkensä, eivät kännää jne.). Mitään useamman hengen tuttavaperheitä en kuitenkaan ala passaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppiä on sinkkumiehille yksinäistä aikaa. Kaverit leikkivät parisuhdeleikkejään ja osalla kavereista lapsia. Lapselliset eivät kaveeraa sinkkujen kanssa. Kolmissa kymmenissä varsinkin työttömät sinkut jääävät paitsioon. Rekryfirmoissakin kysellään kolmikymppisiltä sinkuilta miksi on yksin. Kokemuksesta.
Täh? Itse olen insinööri, asiantuntijahommissa. Ei ole kukaan kysellyt sanallakaan mitään yksityiselämästä.
Tällä alalla kaikki perustuu asiantuntijuuteen ja siihen, että osaa työnsä tai on koulutus+sopivat resurssit oppia.
M37
Vierailija kirjoitti:
miksi tämä mies ei mene Tinderiin ja ala kirjoittelemaan naisten kanssa, ja kutsu joku heistä hyvissä ajoin vaikka vuokramökille, jos ei ole omaa tai suvussa? Jos yksi sanoo ei, niin toista. Itsekin sain saunakutsun kunnolliselta mieheltä juuri ennen Juhannusta Tinderissä. Ja suomi24 oisin varmaan saanut useia (aiemmpina vuosina saanut).Yksinäisiä sinkkumiehiä ja naisia on pilvin pimein, Juhannuksena. TIetenkään naiset harvemmin kutsuu tuntematonta miestä saunaan treffeille tai mökille, mutta miehen pitäisi osata olla aktiivinen.
Ja tällä Miikkalla on kuitenkin äiti. Eikö seura kelvanut? Eikö äidillä ollut mökkiä tai äidin sukulaisilla? Miksei vuokraa mökkiä äidin kanssa jos ei naisseura kiinnosta?
Tuo mies näkee vain 2 mahdollisuutta: joko itse pyytää päästä MUIDEN mukaan, heidän suunnitelmiin, tai muiden on pyydettävä häntä. EI siis näe omaa mahdollisuuttaan...Ja, viimeinen keino, vuokraa itse yksinään oman mökin ja nauttii keskikesän luonnonrauhasta siellä. EI tarvii kotona istua. Vaikka kyllähän se yksinäisyys korostuu tuolleen...No hakee morsiamen Venäjältä. Tulijoita riittää nyt etenkin.
Herra taitaa olla vähän tukevampaa sorttia. Tinderissä on niin naisten markkinat, ettei tavismiehellä ole mitään mahdollisuuksia. Itsekään en juuri saa mätsejä salimakena, vaikka mitat onkin 175cm/85kg.
M37
Itsekkin olin yksin. Ei olisi muuten haitannut, mutta vanhemmat alkoi syyttelemään, että pitäähän juhannus nyt jossain viettää. Kiitti vaan kuspäävanhemmat.
En myöskään enää lähde mihinkään ellei joku kutsu. Yrityksiä on ollut, mutta sanotaanko nyt näin että yksinäisistä ihmisistä ei innostu edes toiset yksinäiset kaverit. Oon kyllä ehdotellut mökkiä ym. mutta lähinnä olen saanut outoja katseita. Eihän yksinäinen ihminen voi varata mökkiä? Laissa vissiin kielletty semmonen. Sitten samat yksinäiset valittaa kun joutu istua koko jussi kuumassa yksiössä? Varmaan venttasivat viimeiseeen asti jos joku rikkaampi kaveri sattuiskin kutsumaan jonnekkin. Edes terassille ei lähdetä ellei ole joku porukan "alfa" mukana? Rääääh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen järjestänyt synttäreitä. Mitään grillibileitä on vähän vaikea kerrostalossa järjestää.
Synttärit on vain kerran vuodessa. Grillibileiden sijasta voi järjestää vaikka pizzabileet.
Missä tämä ystäväpiirisi muulloin kuin juhlapäivinä kokoontuu? Mitä teette yhdessä? Kuka järjestää?
Ihastuitko? Milloin juhlitaan palstahäitä?