Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miikalla, 31, on kavereita ja ystäviä, mutta kukaan ei halunnut viettää juhannusta hänen kanssaan

Vierailija
11.07.2022 |

Koronapandemian aikana suomalaisten yksinäisyys on lisääntynyt. Sen on huomannut rovaniemeläinen Miikka Keränen, 31, joka vietti juhannuksen ensimmäistä kertaa itsekseen. Yksinäisyyttä voi entisestään lisätä eräs käyttäytymismalli, johon suomalaiset asiantuntijan mukaan syyllistyvät helposti. IS

ja mikä se käyttäytymismalli on?

Kommentit (262)

Vierailija
81/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen ja minne hänet olisi pitänyt kutsua juhannusta viettämään? Monilla on tuossa iässä parisuhde ja silloin monesti ne juhlapyhät vietetään omien vanhempien ja sisarusten kanssa. vanhempien tai suvun mökillä. Harvalla on tilaa ylimääräisille kavereille.

Vierailija
82/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen ja minne hänet olisi pitänyt kutsua juhannusta viettämään? Monilla on tuossa iässä parisuhde ja silloin monesti ne juhlapyhät vietetään omien vanhempien ja sisarusten kanssa. vanhempien tai suvun mökillä. Harvalla on tilaa ylimääräisille kavereille.

Mä tavallaan ymmärrän tuota Miikkaa. Kun olin nuori ja sinkku, vietetiin juhannusta aina ystävien ja kavereiden kanssa. Isolla porukalla. Mentiin joillekin festareille tai leirintäalueille. Kukaan ei varsinaisesti järjestänyt yhtään  mitään. Jokainen maksoi omat lippunsa, omat ruokansa ja omat juomansa. Jokainen sai liueta oman väsymyksensä tai humalatilansa mukaisesti omaan telttaansa nukkumaan. Kenenkään ei tarvinnut siivota toisten jälkiä. Tuollaiset juhannukset kuitenkin loppuivat mulla kuin seinään, kun sain lapsen. Ei olisi tullut mieleenkään lähteä vauvan kanssa juhannuksena festareille tai leirintäalueelle. Eikä kyllä kukaan muukaan porukasta tullut enää lastensa kanssa mukaan. Aika, jolloin ei enää kiinnostanut lähteä mutsin ja faijan kanssa mökille, oli ohi ja lähtikin taas ihan mielellään lasten kanssa mökille. Mutsi ja faija tykkäsivät ja meille vanhemmillekin oli ihan kivaa, kun isovanhemmat viihdyttivät välillä lapsia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä soittaa ystäville missä viettävät juhannusta. Kyllä tuo kaveri naisia saa.

Naisia? Artikkelissa puhuttiin ystävistä. Siksi toisekseen, mikä sinut saa ajattelemaan, että Miika on kiinnostunut nimenomaan naisista?

Vierailija
84/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla se yksinäisyys on hieman pahempaa kuin ettei yhtenä juhannuksena kutsuta minnekään. 🙄

Vierailija
85/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miikan iässä mennään naimisiin ja hankitaan lapsia. Ne pitää kiireisenä. Rima naisen suhteen ei saa olla liian korkealla.

En ikinä kuullut isovanhempien valittavan yksinäisyydestä nuoruudessa. Silloin oli toki sota ja muita ns oikeita ongelmia.

Mutta rima miesten suhteen pitää olla korkealla naisilla?

Tasoteoria pätee myös teihin miehiin. Yrität omaa tasoasi huomattavasti k9rkeammalla tasolla olevia naisia.

Vierailija
86/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

31-vuotias, joka joutui yhden kerran viettämään juhannuksen yksin? Jotenkin en jaksa sääliä.

Onko tämä Miika koskaan välittänyt niistä, jotka ovat viettäneet aiemmin juhannuksiaan yksin, ehkä koko aikuisiänsä? 

Vierailija
87/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmekymppiä on sinkkumiehille yksinäistä aikaa. Kaverit leikkivät parisuhdeleikkejään ja osalla kavereista lapsia. Lapselliset eivät kaveeraa sinkkujen kanssa. Kolmissa kymmenissä varsinkin työttömät sinkut jääävät paitsioon. Rekryfirmoissakin kysellään kolmikymppisiltä sinkuilta miksi on yksin. Kokemuksesta.

No ei kysytä rekryfirmoissa, koska on laitonta. Ovat ammattilaisia, joten eivät taatusti kysy.

Vierailija
88/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

31-vuotias, joka joutui yhden kerran viettämään juhannuksen yksin? Jotenkin en jaksa sääliä.

Onko tämä Miika koskaan välittänyt niistä, jotka ovat viettäneet aiemmin juhannuksiaan yksin, ehkä koko aikuisiänsä? 

Aikuisiällä 2 x Juhannusta viettänyt jonkun seurassa, muuten yksin, kuten aina muutenkin.

Vierailija
89/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miikan iässä mennään naimisiin ja hankitaan lapsia. Ne pitää kiireisenä. Rima naisen suhteen ei saa olla liian korkealla.

En ikinä kuullut isovanhempien valittavan yksinäisyydestä nuoruudessa. Silloin oli toki sota ja muita ns oikeita ongelmia.

Mistä ihmeestä tulee tämä oletus, että Miika on kiinnostunut naisista?

Vierailija
90/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisiköhän minunkin ottaa yhteyttä lehteen ja kertoa että minulla on paljon ystäviä mutta miikan tavoin minäkin jouduin nyt viettämään juhannuksen ensimmäistä kertaa yksin.

Vierailija
91/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin kun oli ennen kaveriporukan juhannuksia niin niitä suunniteltiin porukalla. Tänäkin vuonna pari kysyi suunnitellaanko yhdessä jotain. Ketään ei ikinä vain kutsuta mukaan.

Itse en enää noihin osallistu koska usein olin se kokki ja siivooja kaikille samalla kun muut ryyppää. Ei ole muutkaan jaksaneet enää kolmekymppisinä noita porukkajuhannuksia ilmeisesti kun kukaan ei ole järjestämässä.

Koittiko tuo siis itse edes ehdottaa vai odottiko vaan että muut järjestää hänelle huvitusta?

Vierailija
92/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin kun oli ennen kaveriporukan juhannuksia niin niitä suunniteltiin porukalla. Tänäkin vuonna pari kysyi suunnitellaanko yhdessä jotain. Ketään ei ikinä vain kutsuta mukaan.

Itse en enää noihin osallistu koska usein olin se kokki ja siivooja kaikille samalla kun muut ryyppää. Ei ole muutkaan jaksaneet enää kolmekymppisinä noita porukkajuhannuksia ilmeisesti kun kukaan ei ole järjestämässä.

Koittiko tuo siis itse edes ehdottaa vai odottiko vaan että muut järjestää hänelle huvitusta?

Artikkelin mukaan odotti, että muut järjestävät ja hänet kutsutaan mukaan. Oli harmissaan, kun kukaan ei kutsunut. Tosin ei hän olisi päässytkään mukaan, koska oli juhannuksena flunssassa. 

Vierailija
93/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Artikkelin mukaan odotti, että muut järjestävät ja hänet kutsutaan mukaan. Oli harmissaan, kun kukaan ei kutsunut. Tosin ei hän olisi päässytkään mukaan, koska oli juhannuksena flunssassa. 

Hän on sitten varmaan juuri niitä ihmisiä joiden takia en itse enää jaksa järjestää ja suunnitella. Ostakoon sen makkarapaketin ja menköön sitä grillaamaan jos ei muuta panosta pysty tekemään.

Vierailija
94/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haitallinen käyttäytymismalli on se, mitä Miikka itse toetuttaa.  Hän odottaa tumput suorana, että joku muu kutsusu, eikä itse järjestä mitän. On todella paljon työläämpää olla se kutsuja, kuin kutusttu.

Mökin omistaja

Varmasti totta. Mutta ei tee mieli järkätä enää nykyään mitään tai kutsua ketään. Viimeksi olen pitänyt 40v synttärit ja vain muutama tuli. Otti henkisesti tosi koville. Kutsutut oivat kaikki läheisiä ystäviä ja muutama sukulainen.

Vierailija
95/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kun joku järkkää niin laiskajätkä voi tulla kun puut on pilkottu, ruoka grillissä ja sauna lämpiämässä. Ja aamulla lähtee ajoissa niin että ei tarvi siivota. Menee vaikka kalaan ja sieltä ajelee kotiin

Vierailija
96/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisilla se yksinäisyys on hieman pahempaa kuin ettei yhtenä juhannuksena kutsuta minnekään. 🙄

Mietin samaa. Oikeasti, yksi juhannus yksin ja siitä pitää mennä julkisuuteen avautumaan?

Vierailija
97/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi sinkkukaveri, joka on oikeasti tosi mukava ja hyvää seuraa, mutta hänen sosiaalisen kanssakäymisen tarve on reippaasti suurempi kuin itselläni. Mä esim. nautin kun saan työpäivän jälkeen rentoutua yksin kotona ja käyn mieluummin yksin salilla ja lenkillä kuin kaverin kanssa. Monet vaput, uudetvuodet ja juhannukset on myös tullut vietettyä itsekseen näin yli kolmekymppisenä.

Tämä kaveri tuntuu kuitenkin kärsivän jo itsekseen vietetystä arki-illoista ja on avautunut yksinäisyydestään somessa. Toki minäkin säännöllisin väliajoin vietän aikaa hänen kanssaan ja nautin siitä, mutta vähän vieraalta tuntuu ajatus että jokaiselle illalle pitäisi olla erityistä tekemistä ja seuraa. Oonkin salaa toivonut, että kyseinen ihminen löytäisi itselleen parisuhteen, niin ei tarvitsisi surkutella seuran puutetta. Eikä mun mielestä loppupeleissä ole kavereiden vastuulla "viihdyttää" näitä yksinäisyydestä kärsiviä.

Vierailija
98/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tuossa iässä aikuistutaan ja harvempi bilettää enää missään juhannuksenakaan. Aina voi soittaa vaikka omille sisaruksilleen, kysyä kuulumisia ja mitä tekevät juhannuksena. Voi itsekin ehdottaa jotain tekemistä yhdessä. Pitää kasvaa aikuiseksi ja alkaa itse vastata omasta elämästään, eikä odottaa, että joku muu järkkää ja kutsuu.

Vierailija
99/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä uhriutimisessa on nyt kyllä se riski että enää ei kutsua mihinkään tämän jälkeen. Kaverit kun lukee niin ei se efekti ole välttämättä se Miikan toivoma.

Vierailija
100/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu kirjoitti:

Yksin mäkin olisin viettänyt juhannuksen, ellen olisi itse kutsunut itseäni viettämään sitä työkavereiden kanssa 🤠

Minä olin viime perjantaina Power Parkissa, olikohan siellä?!?! 😃

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä