Miikalla, 31, on kavereita ja ystäviä, mutta kukaan ei halunnut viettää juhannusta hänen kanssaan
Koronapandemian aikana suomalaisten yksinäisyys on lisääntynyt. Sen on huomannut rovaniemeläinen Miikka Keränen, 31, joka vietti juhannuksen ensimmäistä kertaa itsekseen. Yksinäisyyttä voi entisestään lisätä eräs käyttäytymismalli, johon suomalaiset asiantuntijan mukaan syyllistyvät helposti. IS
ja mikä se käyttäytymismalli on?
Kommentit (262)
Kysymyksessä ei ole mikään reppana, vaan todella puhelias, sangen aktiivinen ja aikaansaava tyyppi.
Kaupunginvaltuutettu, kirkkovaltuutettu, pääsihteeri (vs.), kauppatieteilijä ja vaatetussuunnittelija. Edustamansa puolue on vihreät ja on noussut esiin myös seksuaalisen tasa-arvon puolestapuhujana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse voi myös järjestää jotain, eikä odottaa kutsuja?
Kokeiltu on. Meni ihan kiva määrä ruokaa hukkaan, kun grilli kuumana ja hiki päässä valmistelin tarjoiluja, eikä ketään lopulta tullut.
Olivatko nuo ihmiset sellaisia, jotka järjestävät kyllä itse kaikenlaista, mutta eivät kutsu sua mukaan? Vietätkö näiden ihmisten kanssa muutenkin aikaasi kuin vain töissä tai harrastuksissa? Valmiisiin porukoihin on vaikea päästä ja varsinkin, jos porukalla on jo perinteitä. Sen vuoksi kannattaakin aloittaa niin, että kutsuu vain yhden ihmisen ensin. Jos hän tulee, kutsuu toisenkin kerran ja jos hän kutsuu sen jälkeen sinut mukaansa, voi seuraavalla kerralla kutsua jo toisenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksessä ei ole mikään reppana, vaan todella puhelias, sangen aktiivinen ja aikaansaava tyyppi.
Kaupunginvaltuutettu, kirkkovaltuutettu, pääsihteeri (vs.), kauppatieteilijä ja vaatetussuunnittelija. Edustamansa puolue on vihreät ja on noussut esiin myös seksuaalisen tasa-arvon puolestapuhujana.
Tällä hetkellä Miikka toimii tosiaan Rovaniemen kaupunginvaltuutettuna. On pyrkinyt myös eduskuntaan vihreiden listoilta. Edustaa itsekin seksuaalista vähemmistöä, vaikka sillä nyt ei mitään merkitystä olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on täynnä yksinäisiä 30-40 vuotiaita miehiä mutta ketää ei kiinnosta kun eniten ääntä pitävät saa kaiken tuen
Millaista yhteiskunnan järjestämää toimintaa 30-40 -vuotiaat yksinäiset miehet kaipaisivat? Jotain miesten iltoja? Yhteiskunnan tukemia metsästys- tai kalastusreissuja?
Turha vaiva edes miettiä mitä voisi olla kun yhteiskunnan varallisuus ei riitä enää yksinäisten miesten tukemiseen kun ihan kaikki muuta ovat äänekkäämpiä ja niitä täytyy tukea
Tiesitkö, että hyvin monet naisille tarkoitetut jutut (esim Martta-kerho) katetaan hyvin pitkälti jäsenmaksuilla ja erilaisilla myyjäisillä? Miesten nyt pitäisi vain miettiä, millaista toimintaa he haluaisivat. Perustaa asian tiimoille yhdistys. Ja sitten lähteä miettimään, mistä rahoitus. Yrityksiltä voi pyytää sponsorirahaa, samoin Lions clubilta ja seurakunnalta. Vai onko kaikki miesten haluama toiminta niin kallista, että siihen pitäisi upottaa satoja tuhansia tai enemmänkin vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tälläkin miehellä olisi seuranhaku sovelluuksissa kysyntää vaikka miten paljon. EI ole ulkonäössä moitittavaa tai taustoissa. Mikähän on kun ei naiset kelpaa? Onko rima korkealla, vai odottaako hän että muut tässäkin tekee aloitteet? "Ei kukaan tule kotoa hakemaan" on oppi jota hänelle ei vanhemmat ole jostain syystä kertoneet?
Tuo kun ottais venäjältä naisen niin saisi suvun kaupan päälle, sedät, ukit, siskonpojat, morsiamen lapset, tunkis hänen kotiin niin ei olisi yksinäistä.
Miikka on avoimesti homo, ollut aina. Ilmeisesti miesseuraa on ollut vaikea löytää, jos olen ymmärtänyt oikein.
Tämä. Rovaniemellä haastavaa löytää miesseuraa. Tuollainen mies jos olisi hetero niin saisi koska tahansa seuraa naisista
Vierailija kirjoitti:
Juhannus yksin - eihän se ole mikään paha asia. Tai en minä ainakaan sitä ottaisi pahana, vaan olisin tehnyt siitä itseni näköisen ja makuisen. Saatoin hyvinkin olla 16-23 vuotiaana, eli aikaa ennen miestäni, yksin juhannuksena, mutta en minä siitä huomannut kenellekään itkeä ja ei siitä ole jäänyt mitään traumoja. Saatoin viettää uudenvuoden, vapun ja vaikka mitä muitakin juhlapyhiä yksin, mutta en märissyt asiasta.
Sama mulla, ja nuorena oli monesti pyhinä töissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on täynnä yksinäisiä 30-40 vuotiaita miehiä mutta ketää ei kiinnosta kun eniten ääntä pitävät saa kaiken tuen
Millaista yhteiskunnan järjestämää toimintaa 30-40 -vuotiaat yksinäiset miehet kaipaisivat? Jotain miesten iltoja? Yhteiskunnan tukemia metsästys- tai kalastusreissuja?
Turha vaiva edes miettiä mitä voisi olla kun yhteiskunnan varallisuus ei riitä enää yksinäisten miesten tukemiseen kun ihan kaikki muuta ovat äänekkäämpiä ja niitä täytyy tukea
Tiesitkö, että hyvin monet naisille tarkoitetut jutut (esim Martta-kerho) katetaan hyvin pitkälti jäsenmaksuilla ja erilaisilla myyjäisillä? Miesten nyt pitäisi vain miettiä, millaista toimintaa he haluaisivat. Perustaa asian tiimoille yhdistys. Ja sitten lähteä miettimään, mistä rahoitus. Yrityksiltä voi pyytää sponsorirahaa, samoin Lions clubilta ja seurakunnalta. Vai onko kaikki miesten haluama toiminta niin kallista, että siihen pitäisi upottaa satoja tuhansia tai enemmänkin vuodessa?
Eiköhän tuo ole jo turha idea yksinäisyyteen siinä vaiheessa jos on jo niin paljon ihmissuhteita että pystyisi yhdistyksen rahoituksen keräämään kasaan sponsori suhteita käyttämällä ja pistämään sen pystyy.
En puhunut ihmisitä jotka kokee ystävä laumassa olevansa yksinäinen vaan oikeasti yksinäisistä joilla ei ole ystäviä eikä ihmissuhteita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tälläkin miehellä olisi seuranhaku sovelluuksissa kysyntää vaikka miten paljon. EI ole ulkonäössä moitittavaa tai taustoissa. Mikähän on kun ei naiset kelpaa? Onko rima korkealla, vai odottaako hän että muut tässäkin tekee aloitteet? "Ei kukaan tule kotoa hakemaan" on oppi jota hänelle ei vanhemmat ole jostain syystä kertoneet?
Tuo kun ottais venäjältä naisen niin saisi suvun kaupan päälle, sedät, ukit, siskonpojat, morsiamen lapset, tunkis hänen kotiin niin ei olisi yksinäistä.
Miikka on avoimesti homo, ollut aina. Ilmeisesti miesseuraa on ollut vaikea löytää, jos olen ymmärtänyt oikein.
Tämä. Rovaniemellä haastavaa löytää miesseuraa. Tuollainen mies jos olisi hetero niin saisi koska tahansa seuraa naisista
Tunnen useita rovaniemeläisiä homo- ja biseksuaaleja sekä homopareja. Ei tämä mikään takapajula ole. Toki useinhan siihen sopivan kumppanin löytymiseen liittyy haasteita riippumatta seksuaalisesta suuntautumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tukea yksinäiset miehet tarvitsevat? Siitä vaan yhdistys pystyyn ja keräämään jäseniä ja varoja toimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo ole jo turha idea yksinäisyyteen siinä vaiheessa jos on jo niin paljon ihmissuhteita että pystyisi yhdistyksen rahoituksen keräämään kasaan sponsori suhteita käyttämällä ja pistämään sen pystyy.
En puhunut ihmisitä jotka kokee ystävä laumassa olevansa yksinäinen vaan oikeasti yksinäisistä joilla ei ole ystäviä eikä ihmissuhteita
Mä tiedän yhdistyksiä, jotka on perustettu Facebookissa. Ensin on ollut siellä vain ryhmä, johon aiheesta kiinnostuneet toisilleen tuntemattomat ihmiset ovat liittyneet. Myöhemmin on päätetty perustaa yhdistys, jolloin on voitu hakea myös rahankeräyslupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppiä on sinkkumiehille yksinäistä aikaa. Kaverit leikkivät parisuhdeleikkejään ja osalla kavereista lapsia. Lapselliset eivät kaveeraa sinkkujen kanssa. Kolmissa kymmenissä varsinkin työttömät sinkut jääävät paitsioon. Rekryfirmoissakin kysellään kolmikymppisiltä sinkuilta miksi on yksin. Kokemuksesta.
Itse olen kyllä nimenomaan huomannut, että ei miehillä kaveruus siihen lopu, kun joku saa lapsia. Tuntuu olevan päinvastoin. Ei miehiä kiinnosta onko joku sinkku/parisuhteessa/perheellinen, ihan yhtä lailla kelpaa porukkaan mukaan. Naiset katoaa sinne vauva- ja perhekuplaan, kaveeraavat vaan toisten perheellisten kanssa.
Tämähän johtuu aivan siitä, että harvemmin ne perheellisetkään miehet ovat vastuussa 24/7 lapsistaan niinkuin äidit. Kakarat kaatuu aina se äidin niskoille ja iskä kulkee ed lleen omissa jutussaan niinkuin sinkkuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiiän Miikan. En kyllä koskaan olisi arvannut, että on yksinäinen, minusta vaikutti että hänellä on paljonkin kavereita. Tosi kiva tyyppi kyllä, mielelläni olisin hänen kanssaan aikaa viettänyt.
Näyttää ainakin ulkonäöltään ihan ystävälliselle ihmiselle.
Mitä tekemistä ihmisen ulkonäöllä on ystävällisyyden tai epäystävällisyyden kanssa? Kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää.
Hänellä on ystävällisen oloinen katse.
Niin oli Pablo Escobarillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten liittyy johonkin olemassaolevaan yhdistykseen. Monilla paikkakunnilla näkyy olevan kalastusseuroja. Facebookista näyttää löytyvän Vaellusseuraa-ryhmä. Metsästysseuroista löytyy tietoa linkin takaa:
https://riista.fi/metsastys/palvelut-metsastajalle/metsastysseurat/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te mökin omistajat ajatteletteko koskaan sitä ystävää, joka viettää koko kesän kaupungissa? Jolla on oma auto. Itse varmasti kutsuisin päiväksi tai pariksi viettämään aikaa mökilleni, jos sellainen olisi.
En ajattele. Koska se mökki on hankittu sitä varten, että oma perhe saa siellä rentoutua.
Ymmärrän tämän pointin. Mutta itse en saa koskaan kutsua, mutta samasta ystäväpiiristä kuitenkin porukkaa kutsutaan. En tosiaan ihmettelisi jos muitakaan ei sitten kutsuttaisi, se olisi täysin ok.
Ehkä ne muut ystäväpiiristä kutsutut järjestävät jotain muuta ja kutsuvat mökin omistajan omiin kekkereihinsä. Millaisia juttuja sinä olet järjestänyt muille?
Olen järjestänyt synttäreitä. Mitään grillibileitä on vähän vaikea kerrostalossa järjestää.
Synttärit on vain kerran vuodessa. Grillibileiden sijasta voi järjestää vaikka pizzabileet.
Missä tämä ystäväpiirisi muulloin kuin juhlapäivinä kokoontuu? Mitä teette yhdessä? Kuka järjestää?
Olen eri, mutta vastaan koska et välttämättä ymmärrä näkökulmaani.
Ei ole mitään ystäväpiiriä. On ystäviä, on kavereita, mutta ei mitään piiriä jossa kaikki ovat ystäviä keskenään tai edes tuttavia. Ei siis tule mitään kokoontumista, vaan ystävää nähdään kotona, kahvilassa, tapahtumassa, milloin mkissäkin mutta ei millään porukalla.
Itse en viihdy juurikaan porukoissa ja siksi olen varmaan aikuisena tällainen kenellä ei ole kaveriporukkaa. Olen hyvää seuraa yhden tai parin henkilön seurassa, mutta en saa porukasta kauheasti irti. Siitä huolimatta haluaisin joskus olla juhlimassa. Mutta yksittäiset ystävät ovat joko oman kaveriporukkansa kanssa tai sitten sen jonkun yksittäisen ystävän seurassa (ja minä en valikoitunut tälläkään kertaa siksi)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useita rovaniemeläisiä homo- ja biseksuaaleja sekä homopareja. Ei tämä mikään takapajula ole. Toki useinhan siihen sopivan kumppanin löytymiseen liittyy haasteita riippumatta seksuaalisesta suuntautumisesta.
Toki mutta tarjontaa on vähän aivan kuten muissakin pikkukaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiiän Miikan. En kyllä koskaan olisi arvannut, että on yksinäinen, minusta vaikutti että hänellä on paljonkin kavereita. Tosi kiva tyyppi kyllä, mielelläni olisin hänen kanssaan aikaa viettänyt.
Näyttää ainakin ulkonäöltään ihan ystävälliselle ihmiselle.
Mitä tekemistä ihmisen ulkonäöllä on ystävällisyyden tai epäystävällisyyden kanssa? Kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää.
Hänellä on ystävällisen oloinen katse.
Mun mielestä taas näyttää siltä, että rupeaa kännipäissään rähjäämään.
mitä jos tämä Miika on kuoren alla sellainen että kaverit kaikonnut ympäriltä!! Sen takia että kaverit on huomannu että Miika antaa vain 20% takaisin ja toinen antaa 80%. eli yksipuolinen huono kaverisuhde.
Ihan peruskauraa mullekin tuo, että aina just juhannukset ja uudet vuodet saa jännätä onko mitään menoa/kavereita vai meneekö suosiolla porukoille.
Olen sosiaalinen ja itsevarman oloinen iloinen tyyppi, ei minustakaan kukaan päällisin puolin uskoisi.
Kun ei ole mitään sellaista omaa vakiporukkaa, niin helposti käy näin. Useimmiten olen kyllä saanut ängettyä itseni johonkin muiden porukoiden mukaan, mutta jos jäisin odottamaan kutsuja, niin pitkälti yksin olisin juhannukset ollut.
N29
Vierailija kirjoitti:
Eipä pyydetty minuakaan mihinkään. Kyselin whatsapp-ryhmässä kavereilta, että mitä juhannuksena, vastailivat kyllä suunnitelmansa, mutta kukaan ei kysynyt minulta. Ehdotin, että mökilleni saa tulla. Ei vastausta keneltäkään, ja tämä on itse asiassa edelleenkin tässä ryhmässä viimeisin viesti. Mietin, että milloinkahan joku olisi kysynyt minulta, että mitä kuuluu. En muista milloin. No, eihän siinä. Saanpahan tissutella rauhassa!
Toisilla oli suunnitelmia ja sinua harmittaa etteivät muuttaneet niitä yhtäkkiä. Olisit kysynyt ajoissa ennen kuin ehtivät keksiä muuta.