Miikalla, 31, on kavereita ja ystäviä, mutta kukaan ei halunnut viettää juhannusta hänen kanssaan
Koronapandemian aikana suomalaisten yksinäisyys on lisääntynyt. Sen on huomannut rovaniemeläinen Miikka Keränen, 31, joka vietti juhannuksen ensimmäistä kertaa itsekseen. Yksinäisyyttä voi entisestään lisätä eräs käyttäytymismalli, johon suomalaiset asiantuntijan mukaan syyllistyvät helposti. IS
ja mikä se käyttäytymismalli on?
Kommentit (262)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haitallinen käyttäytymismalli on se, mitä Miikka itse toetuttaa. Hän odottaa tumput suorana, että joku muu kutsusu, eikä itse järjestä mitän. On todella paljon työläämpää olla se kutsuja, kuin kutusttu.
Mökin omistaja
Varmasti totta. Mutta ei tee mieli järkätä enää nykyään mitään tai kutsua ketään. Viimeksi olen pitänyt 40v synttärit ja vain muutama tuli. Otti henkisesti tosi koville. Kutsutut oivat kaikki läheisiä ystäviä ja muutama sukulainen.
Mä kutsun vastaaviin juhliin lähinnä vain sukulaisia. 50-vuotissynttäreilleni tuli myös kaksi ystävääni ja työpaikaltani pomo sekä yksi työkaveri. 60-vuotissynttäreilleni en edes kutsunut muita kuin lähisukulaisia. Muita varrsinaisia juhlia en järjestäkään kuin synttärit pyöreitä täyttäessäni. Sen sijaan kutsun yksittäisiä ihmisiä tai perheitä. Juuri viikonloppuna kävi ystäväni perheineen sekä hänen aikuinen tyttärensä avopuolisonsa kanssa. Grillattiin ja oli oikein hauskaa. Silti jouduin ostamaan toisen grillin, jotta sain 7:lle hengelle sapuskat mahtumaan grilleihin. Mulla ei oikein ole tiloja järjestää isoja juhlia ja muutenkin on todennäköisempää, että yksi perhe tulee kuin että jos kutsuisi saman verran ihmisiä, mutta eri porukoista.
Miksi kaikki vinkuu tätä painottaen JUHANNUS?
Yks viikonloppu siinä missä muutkin. Ihan vaan jos siitä haluaa tehdä jonkun numeron ja juoda.
Vanhanaikaista suomalaista hölmöilyä.
Mitä Miika tekee ensi viikonloppuna?
Mä oon viettänyt lapsuuden jälkeen kaikki juhannukset yksin , ikää 47 ja olen nainen. Minusta asia ei ole mitenkään surullinen, viihdyn hyvin yksin eikä sillä ole mitään merkitystä onko joku pyhäpäivä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisilla se yksinäisyys on hieman pahempaa kuin ettei yhtenä juhannuksena kutsuta minnekään. 🙄
Mua ei kutsuta muinakaan aikoina.
Ei muakaan. Somesta saa pällistellä, kun yhteiset kaverit ovat viettäneet aikaa toisen mökillä. Itse en ole saanut kertaakaan kutsua. Kuvia sitten lähetellään. En kyllä enää odota mitään.
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten? Miksi juhannuksena pitäisi olla seuraa? Tuo vinkuminen ei auta asiaa.
Olisi edes juhlina seuraa kun arkena ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisilla se yksinäisyys on hieman pahempaa kuin ettei yhtenä juhannuksena kutsuta minnekään. 🙄
Ei muakaan. Somesta saa pällistellä, kun yhteiset kaverit ovat viettäneet aikaa toisen mökillä. Itse en ole saanut kertaakaan kutsua. Kuvia sitten lähetellään. En kyllä enää odota mitään.
Oletko sinä kutsunut kavereitasi? Mä olen huomannut, että jos ei itse järjestä ja ole aktiivinen, ei tule myöskään muilta kutsuja. Ihmiset tuppaavat kutsumaan niitä, jotka myös kutsuvat heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä kutsunut kavereitasi? Mä olen huomannut, että jos ei itse järjestä ja ole aktiivinen, ei tule myöskään muilta kutsuja. Ihmiset tuppaavat kutsumaan niitä, jotka myös kutsuvat heitä.
Ei ole mökkiä mihin kutsua. Varmasti kutsuisin jos olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökin voi vuokratakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kutsunut muuten? Järjestänyt näille kavereillesi illanistujaisia, vappujuhlia, Halloween-bileitä tms?
Kukaan täysjärkinen ei vietä juhannusta suurimpana juhlana, vaan kesäpäivänseisausta, joka perustuu todellisuuteen eikä kuvitelmiin. Oravanpyöräyhteiskunnalle totuus on usein kuitenkin liian kallista, joten kansalle kehitetään psykoosi juhannuksesta kesän kohokohtana. Sekin tosin herättää vastustusta yhä enemmän. Kansalle ei kuuluisi mikään oikeus. Ainoastaan velvollisuuksia, jos alistuu ja todella moni alistuu tänäkin päivänä palvelemaan pienen porukan unelmia pöydän muruja vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökin voi vuokratakin.
Voi tietysti vuokrata, mutta varmasti joutuisin olemaan sielläkin yksin. Olen jo luovuttanut asian suhteen. Viimeksi tosiaan järjestin 40 v synttärit ja vain muutama tuli. Olen hyväksynyt sen, että yksin tässä nyt mennään sitten päätyyn asti. On mulla ollut todella paljon ystäviä. En ala keneltäkään seuraa ruinaamaan. En pidä teeskentelystä. Ystävien hylkääminen sattui todella kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meilläkään ole kenelläkään isoa mökkiä jonne mahtuisi porukkaa. Sellainen vuokrataan.
Lisäksi toisia kutsutaan kylään, suunitellaan toisille synttäreitä, juhlitaan muuten vaan, käydään piknikillä. Paljon olet tällaisia ollut järjestämässä?
Vierailija kirjoitti:
Mökin voi vuokratakin.
Se on aika kallista ja ei ole autoa.
Mitä ihmeellistä siinä on, että joskus joutuu viettämään jonkun juhlapyhät yksin? Minä olen nuorempana viettänyt yksin monta juhannusta, kun perheellämme ei ollut kesäpaikkaa ja kukaan kaveri ei pyytänyt mihinkään. Otin sitten ekstra työvuoron pyhille ja tienasin.
🇺🇦🇮🇱
Kaffebulla kirjoitti:
Mitä ihmeellistä siinä on, että joskus joutuu viettämään jonkun juhlapyhät yksin? Minä olen nuorempana viettänyt yksin monta juhannusta, kun perheellämme ei ollut kesäpaikkaa ja kukaan kaveri ei pyytänyt mihinkään. Otin sitten ekstra työvuoron pyhille ja tienasin.
Joskus? Se on aina.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi sinkkukaveri, joka on oikeasti tosi mukava ja hyvää seuraa, mutta hänen sosiaalisen kanssakäymisen tarve on reippaasti suurempi kuin itselläni. Mä esim. nautin kun saan työpäivän jälkeen rentoutua yksin kotona ja käyn mieluummin yksin salilla ja lenkillä kuin kaverin kanssa. Monet vaput, uudetvuodet ja juhannukset on myös tullut vietettyä itsekseen näin yli kolmekymppisenä.
Tämä kaveri tuntuu kuitenkin kärsivän jo itsekseen vietetystä arki-illoista ja on avautunut yksinäisyydestään somessa. Toki minäkin säännöllisin väliajoin vietän aikaa hänen kanssaan ja nautin siitä, mutta vähän vieraalta tuntuu ajatus että jokaiselle illalle pitäisi olla erityistä tekemistä ja seuraa. Oonkin salaa toivonut, että kyseinen ihminen löytäisi itselleen parisuhteen, niin ei tarvitsisi surkutella seuran puutetta. Eikä mun mielestä loppupeleissä ole kavereiden vastuulla "viihdyttää" näitä yksinäisyydestä kärsiviä.
Mun yksi kaveri muuttui tuollaiseksi kun erosi pitkästä suhteesta. Ei osannut yhtään esim. olla yksin kotona, vaan aina olisi pitänyt olla kavereita/kavereilla. Uutta suhdetta myös etsi pakonomaisesti. Jotain läheisriippuvuutta se kai on.
Te mökin omistajat ajatteletteko koskaan sitä ystävää, joka viettää koko kesän kaupungissa? Jolla on oma auto. Itse varmasti kutsuisin päiväksi tai pariksi viettämään aikaa mökilleni, jos sellainen olisi.
Mä en ymmärrä sellaista ajattelutapaa, että esim. juhannus olisi pakko viettää jossain kaveri- tai pariskuntaporukassa. Itse oon ollut ihan vapaaehtoisesti useamman juhannuksen yksin kaupungissa, jos on ollut huono sää tai ei ole huvittanut muuten pitkän työputken jälkeen lähteä sosialisoimaan.