Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miikalla, 31, on kavereita ja ystäviä, mutta kukaan ei halunnut viettää juhannusta hänen kanssaan

Vierailija
11.07.2022 |

Koronapandemian aikana suomalaisten yksinäisyys on lisääntynyt. Sen on huomannut rovaniemeläinen Miikka Keränen, 31, joka vietti juhannuksen ensimmäistä kertaa itsekseen. Yksinäisyyttä voi entisestään lisätä eräs käyttäytymismalli, johon suomalaiset asiantuntijan mukaan syyllistyvät helposti. IS

ja mikä se käyttäytymismalli on?

Kommentit (262)

Vierailija
141/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 39-v ja minua ei ole koskaan pyydetty viettämään juhannusta mihinkään. Ei edes silloin, kun "kavereita" oli. Lapsuuden ja nuoruuden juhannukset vietin mummolassa perheen parissa.

Ei kaikilla ole koskaan sellaisia kavereita, jotka johonkin pyytäisivät, ja jos itse yrität joskus ehdottaa jotakin, jätetään asia ikään kuin vastaamatta ja ilmaan ettei tarvitse ottaa heti kantaa. Ja sittenhän myöhemmin onkin jo muita suunnitelmia.

Vierailija
142/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te mökin omistajat ajatteletteko koskaan sitä ystävää, joka viettää koko kesän kaupungissa? Jolla on oma auto. Itse varmasti kutsuisin päiväksi tai pariksi viettämään aikaa mökilleni, jos sellainen olisi.

En ajattele. Koska se mökki on hankittu sitä varten, että oma perhe saa siellä rentoutua.

Ymmärrän tämän pointin. Mutta itse en saa koskaan kutsua, mutta samasta ystäväpiiristä kuitenkin porukkaa kutsutaan. En tosiaan ihmettelisi jos muitakaan ei sitten kutsuttaisi, se olisi täysin ok.

Ehkä ne muut ystäväpiiristä kutsutut järjestävät jotain muuta ja kutsuvat mökin omistajan omiin kekkereihinsä. Millaisia juttuja sinä olet järjestänyt muille? 

Tässä se pointti tulee esiin. Jos jostain syystä jäät vähän syrjään. Et pysty järjestämään juhlia, et sitten saa enää itse myöskään kutsuja. On myös ihmisiä jotka innoissaan haluavat aina järkätä jotain, eivätkä koe sitä rasitteena. Toisille taas juhlien järjestäminen on stressin paikka.

Niinpä. Kun sen ystävyyden pitäisi olla vastavuoroista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 39-v ja minua ei ole koskaan pyydetty viettämään juhannusta mihinkään. Ei edes silloin, kun "kavereita" oli. Lapsuuden ja nuoruuden juhannukset vietin mummolassa perheen parissa.

Ei kaikilla ole koskaan sellaisia kavereita, jotka johonkin pyytäisivät, ja jos itse yrität joskus ehdottaa jotakin, jätetään asia ikään kuin vastaamatta ja ilmaan ettei tarvitse ottaa heti kantaa. Ja sittenhän myöhemmin onkin jo muita suunnitelmia.

Juuri näin se menee. Syytellään että pitäis olla jotain vastavuoroista ym. paskaa. Tosiasiassa jos et ole porukon numero uuno, niin ei kantsi vieraita odottaa. Kerran oottelin mökillä kavereita puoli kahteentoista asti illalla ja saunanpesäkin oli sammunut. Niille oli tullut joku yllättävä venereissu samana päivänä, kun olivat kuulleet jostain että oli sorsia. Selväksi jäi että minä olen vähemmän tärkeä kuin ne sorsat. PRKL

Vierailija
144/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin pannakkin jos olisin nuorempi n.20 v.

Veneen tapin reikään vai?

Vierailija
145/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekkin olin yksin. Ei olisi muuten haitannut, mutta vanhemmat alkoi syyttelemään, että pitäähän juhannus nyt jossain viettää. Kiitti vaan kuspäävanhemmat.

En myöskään enää lähde mihinkään ellei joku kutsu. Yrityksiä on ollut, mutta sanotaanko nyt näin että yksinäisistä ihmisistä ei innostu edes toiset yksinäiset kaverit. Oon kyllä ehdotellut mökkiä ym. mutta lähinnä olen saanut outoja katseita. Eihän yksinäinen ihminen voi varata mökkiä? Laissa vissiin kielletty semmonen. Sitten samat yksinäiset valittaa kun joutu istua koko jussi kuumassa yksiössä? Varmaan venttasivat viimeiseeen asti jos joku rikkaampi kaveri sattuiskin kutsumaan jonnekkin. Edes terassille ei lähdetä ellei ole joku porukan "alfa" mukana? Rääääh

Ei kai aikuisen ihmisen tarvitse noin itseensä ottaa vanhempien sanomisista? Hieman paistaa muutenkin uhriutuminen läpi viestistäsi. Mä oon kyllä varannut mökin ihan yksinäisenä ihmisenä kun niin halusin tehdä ja nautin täysillä lomastani.

Vierailija
146/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl on komee!

Vierailija
147/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökin voi vuokratakin. 

Se on aika kallista ja ei ole autoa.

Mökille pääsee kyllä vaikka pyörällä tai parikymppiä taksiin. Ei tarvi varata päijät-hämeestä.

Tosin ei sinne kukaan kuitenkaan tule. Ehkä joku kaksi kaveria käy illalla katsomassa mikä meininki ja lähtee kotiin. En halua negata, mutta jos meinaa varata mökin, niin kannattaa varata se ajatuksena että se on itselleen eikä muille, koska muuten pettymys voi olla turhankin karvas.

Vierailija
148/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te mökin omistajat ajatteletteko koskaan sitä ystävää, joka viettää koko kesän kaupungissa? Jolla on oma auto. Itse varmasti kutsuisin päiväksi tai pariksi viettämään aikaa mökilleni, jos sellainen olisi.

En ajattele. Koska se mökki on hankittu sitä varten, että oma perhe saa siellä rentoutua.

Ymmärrän tämän pointin. Mutta itse en saa koskaan kutsua, mutta samasta ystäväpiiristä kuitenkin porukkaa kutsutaan. En tosiaan ihmettelisi jos muitakaan ei sitten kutsuttaisi, se olisi täysin ok.

Ehkä ne muut ystäväpiiristä kutsutut järjestävät jotain muuta ja kutsuvat mökin omistajan omiin kekkereihinsä. Millaisia juttuja sinä olet järjestänyt muille? 

Tässä se pointti tulee esiin. Jos jostain syystä jäät vähän syrjään. Et pysty järjestämään juhlia, et sitten saa enää itse myöskään kutsuja. On myös ihmisiä jotka innoissaan haluavat aina järkätä jotain, eivätkä koe sitä rasitteena. Toisille taas juhlien järjestäminen on stressin paikka.

Mä tykkään järkätä juhlia, mutta en tykkäisi olla AINA se, joka järjestää. On minustakin kiva mennä välillä valmiiseen pöytään. Sana "juhlat" on tässä yhteydessä vähän ylimitoitettu sana, ihan voi kutsua vaikka sunnuntaina päivälliselle. 

Vierailija
149/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan asiallisen näköinen kaveri. Ehkä hän saa jutun kautta seuraa? En jaksa kirjautua juttuun ja is:n sivuille.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008924582.html

Ei kavereita valita ulkonäön perusteella.

Eiköhän jokainen katso uuden ihmisen kohdatessa, ensin ulkonäköä, ja jos on asiattoman näköinen, joko kiertää kaukaa tai kiinnostuu erilaisuudesta. 

Sen lisäksi että tyyppi on mielestäni asiallisen näköinen, mielestäni on hyvännäköinenkin. Luulisi että on jo vaimo ja yksi lapsikin.

*voisi ottaa*

Vierailija
150/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään järkätä juhlia, mutta en tykkäisi olla AINA se, joka järjestää. On minustakin kiva mennä välillä valmiiseen pöytään. Sana "juhlat" on tässä yhteydessä vähän ylimitoitettu sana, ihan voi kutsua vaikka sunnuntaina päivälliselle. 

Minä havahduin siihen, että olin aina se, joka järjesti ja tarjosi muille. Luokseni tultiin kyllä mieluusti vierailuille ja syömään ja jotkut jopa kutsuttivat itse itsensä, mutta vastakutsuja ei kuulunut. Vaikka minusta oli kiva järjestää ja laittaa ruokaa isommallekin porukalle, lopulta kyllästyin vastavuoroisuuden puutteeseen. Olen mieluummin yksin kuin hyväksikäytettävä.

Mutta mitä tämän ketjun pääaiheeseen tulee, niin yksinäisyys on vakava ongelma Suomessa. Ei vain iäkkäitä unohdeta, vaan myös nuorempia. Jotkut jo koulussa. Ja pariskunnat tuntuvat jostain syystä vierastavan sinkkujen seuraa tai ainakin työntävät heidät elämänpiirinsä ulkolaidalle - muuttoavuksi sinkutkin kelpaavat.

Vierailija
151/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan asiallisen näköinen kaveri. Ehkä hän saa jutun kautta seuraa? En jaksa kirjautua juttuun ja is:n sivuille.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008924582.html

Ei kavereita valita ulkonäön perusteella.

Eiköhän jokainen katso uuden ihmisen kohdatessa, ensin ulkonäköä, ja jos on asiattoman näköinen, joko kiertää kaukaa tai kiinnostuu erilaisuudesta. 

Sen lisäksi että tyyppi on mielestäni asiallisen näköinen, mielestäni on hyvännäköinenkin. Luulisi että on jo vaimo ja yksi lapsikin.

*voisi ottaa*

Siinähän oletat. Tyyppi on homo.

Vierailija
152/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa kaikki jotka jankkaa kuinka luulisi olevan naista, pitää mennä tinderiim etsimään naista, luulisi naisille kelpaavan yms.

Vierailija
153/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä havahduin siihen, että olin aina se, joka järjesti ja tarjosi muille. Luokseni tultiin kyllä mieluusti vierailuille ja syömään ja jotkut jopa kutsuttivat itse itsensä, mutta vastakutsuja ei kuulunut. Vaikka minusta oli kiva järjestää ja laittaa ruokaa isommallekin porukalle, lopulta kyllästyin vastavuoroisuuden puutteeseen. Olen mieluummin yksin kuin hyväksikäytettävä.

Mutta mitä tämän ketjun pääaiheeseen tulee, niin yksinäisyys on vakava ongelma Suomessa. Ei vain iäkkäitä unohdeta, vaan myös nuorempia. Jotkut jo koulussa. Ja pariskunnat tuntuvat jostain syystä vierastavan sinkkujen seuraa tai ainakin työntävät heidät elämänpiirinsä ulkolaidalle - muuttoavuksi sinkutkin kelpaavat.

Minäkin olen tiputtanut pois ne ihmiset,  joilta ei koskaan tule kutsua. Hyvällä ystävälläni on tiukka rahatilanne, mutta hän kutsuu mua kahville. Leipoo itse pullaa tai kakun. Ei siihen mun mielestä enempää tarvita. Mutta jos joku ei viitsi nähdä edes tuon verran vaivaa, miksipä minäkään näkisin. 

Vierailija
154/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miika ei ilmeisesti ollut kysellyt itse ketään kaveriksi tai järjestänyt mitään tapahtumaa jonne olisi kutsunut muita. Melkoinen prinsessa, kun odottelee pyyntöjä muilta ja sitten ruikuttaa lehdessä, että kukaan ei kysynyt häntä minnekään. Miten ois vähän oma-aloitteisuutta?

Jos Miika ei osoita mitään aloitteellisuutta, niin on selvää, että kaverit kyllästyvät eivätkä kutsu enää. Jos hänellä ei olisi mitään sovittu, niin lähtisi juhannukseksi vaikka Viroon tai siitä etelään/länteen. Harrastaisi purjehdusta tai lainelautailua tai tennistä tai golfia tai jotain päivät ja illalla baariin tai tanssimaan. Oma vika, jos ei yritä.

Vierailija
155/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmekymppiä on sinkkumiehille yksinäistä aikaa. Kaverit leikkivät parisuhdeleikkejään ja osalla kavereista lapsia. Lapselliset eivät kaveeraa sinkkujen kanssa. Kolmissa kymmenissä varsinkin työttömät sinkut jääävät paitsioon. Rekryfirmoissakin kysellään kolmikymppisiltä sinkuilta miksi on yksin. Kokemuksesta.

Itse olen kyllä nimenomaan huomannut, että ei miehillä kaveruus siihen lopu, kun joku saa lapsia. Tuntuu olevan päinvastoin. Ei miehiä kiinnosta onko joku sinkku/parisuhteessa/perheellinen, ihan yhtä lailla kelpaa porukkaan mukaan. Naiset katoaa sinne vauva- ja perhekuplaan, kaveeraavat vaan toisten perheellisten kanssa.

Vierailija
156/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voi myös järjestää jotain, eikä odottaa kutsuja?

Vierailija
157/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on täynnä yksinäisiä 30-40 vuotiaita miehiä mutta ketää ei kiinnosta kun eniten ääntä pitävät saa kaiken tuen

Vierailija
158/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä pyydetty minuakaan mihinkään. Kyselin whatsapp-ryhmässä kavereilta, että mitä juhannuksena, vastailivat kyllä suunnitelmansa, mutta kukaan ei kysynyt minulta. Ehdotin, että mökilleni saa tulla. Ei vastausta keneltäkään, ja tämä on itse asiassa edelleenkin tässä ryhmässä viimeisin viesti. Mietin, että milloinkahan joku olisi kysynyt minulta, että mitä kuuluu. En muista milloin. No, eihän siinä. Saanpahan tissutella rauhassa!

Vierailija
159/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse voi myös järjestää jotain, eikä odottaa kutsuja?

Kokeiltu on. Meni ihan kiva määrä ruokaa hukkaan, kun grilli kuumana ja hiki päässä valmistelin tarjoiluja, eikä ketään lopulta tullut. 

Vierailija
160/262 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on täynnä yksinäisiä 30-40 vuotiaita miehiä mutta ketää ei kiinnosta kun eniten ääntä pitävät saa kaiken tuen

Millaista yhteiskunnan järjestämää toimintaa 30-40 -vuotiaat yksinäiset miehet kaipaisivat? Jotain miesten iltoja? Yhteiskunnan tukemia metsästys- tai kalastusreissuja? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän