Suuttuisitko, jos vanhempasi tekee testamentin jossa et saa mitään, ja vaativat luopumaan vielä lakiosasta?
Kaikki siis siksi, että he haluavat varmistaa että suosikkilapsi saa ihan kaiken?
Vanhemmat olleet aina siis erittäin epäreiluja ja toista lasta susosittu, toista hylkeksitty. Myös koko aikuisuuden ajan vain suosikki saanut tukea, apua, rahaa, inhokki ei mitään.
Mä loukkaannuin, sillä lapsenikaan ei saa nyt mitään suvun metsää koskaan kun kaikki menossa sisarukselle. Ja ei, en ole se hulivili lapsi, vaan se kunnollinen, ahkera, asiansa hyvin hoitanut. Silti inhottu ja syrjitty.
Miten sinä reagoisit? Loukkaantuisitko?
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me emme vaatineet lakiosaamne, koska se oli isämme toive turvata äidin loppuelämä.
Usein juuri tähän painostukseen ja vaatimiseen moni alistuu. Mun vanhemmat yrittäneet tätä samaa, sisareni hyväksi. Siis että hänelle menisi kaikki myös ja mun pitää luopua lakiosasta.
Meillä ei ole vielä (tai mistäs minä tiedän) testamenttia tehty, on vaan suusanallisesti painostettu että mun pitää luopua.Helvetin loukkaavaa, koska taustalla on se asia että sisar on rakkaampi ja tärkeämpi - niin ollut aina, lapsenakin. Mulle on päin naamaa usein vanhemmat sanoneet että en ole lainkan niin rakas ja tärkeä kuin sisareni. Arvaa sattuuko tuo sanottuna.
Jes. Normaali vanhempi kompensoisi tätä rakkauden puutetta rahalla sinua kohtaan. Että anteeksi ettemme rakastaneet sinua, mutta haluamme hyvittää en jättämällä sinulle enemmän perintöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kertoma testamentti ei yksinkertaisesti ole pätevä.
Tuleeko näitä lapsellisia provoja vielä lisää?
Mikä siitä tekee pätemättömän? Voin testamentata koko omaisuuteni yhdelle lapselle ja toivoa, että muut eivät vaadi lakiosaansa, mutta en voi estää heitä sitä vaatimasta.
Tämä! Testamentin saa tehdä justiin sellaisena kuin haluaa, jopa lainvastaisena. Testamentin tekijä tekee just niinkuin haluaa tehdä! Ja saa syrjiä, saa sorsia, saa vaatia, saa määrätä. Kukaan ei voi estää.
Se on sitten toinen juttu että riitauttaako joku sen vai ei.
testamentistä kannattaa tehdä muodollisesti pätevä. muuten oikeudessa voidaan katsoa että testamentti on tehty määräysten vastaisesti ja siten pätemätön. toki omaisuuden voi testamentata vaikka hyväntekeväisyydeen vaikka olisi jälkeläisiä alenevassa polvessa.
Kyllä minä suuttumusta tuntisin, jos vanhemmat yrittäisivät testamentin avulla jättää jonkun lapsistaan ilman perintöä. Kun tietäisivät että se ei noin vain onnistu, yrittäisivät saada lapsen luopumaan lakiosasta. Enpä suostuisi moiseen, vaikka kuinka olisi heidän "viimeinen tahtonsa".
Tosi ikävää aina, jos vanhemmat noin puolueellisia, jos ei ole todella pätevää, vakavaa syytä.
Eipä näistä tapauksista ulkopuolinen voi tietää kaikkea, mitä taustalla on ollut ja on.
Tärkeä avaus. Meitä on monta joilla vanhempi on oikea narsisti. Siis todella oikea ja paha sellainen, joka on koko elämämme tallonut, alistanut, nujertanut ja jopa väkivaltaisesti piessyt syntipukkilastaan.
Olen itse narsistivanhemman todella vakavasti kaltoinkohdeltu lapsi. Kaltoinkohtelun kruunu on se että on juuri samanlainen paperi tehty missä koko omaisuus menee kultalapselle. Keskimmäinen lapsi saa vain lakiosan, minä vanhin en testamentin mukaan saa sitäkään.
Nämä on vaikeita juttuja ja riitautukseen ei moni uskalla lähteä, en minäkään. Sitä ei normaalin perheen lapsi voi tajuta miten dysfunktionaalisen perheen roolit menee. Vaikla se julma narsisti kuolisi, ne muut perheen jäsenet jatkaa sitä roolitusta ja näytelmää eikä sairas perhe muutu siitä normaaliksi.
Riitautus tällaisessa perheessä johtaa siihen että ne muut jatkaa sitä syntipukin kiusaamista ja alistamista, ja usein vielä kultalapsi oppinut sen ajatuksen että hänelle kuuluu kaikki, syntipukille ei mikään. Ja jos syrjitty lapsi yrittää puolustaa oikeuksiaan, koko muu sisarussarja hyökkää kimppuun ja raatelee kuin sudet.
Ymmärrän että moni pitää outona että miksei joku riitauta. Sanon vaan, että se hinta mitä joutuu henkisesti maksamaan, voi olla niin iso että se perintöosa ei sitä kata ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Heidän rahojaan, ei minun.
En jaksa uskoa että sulle olisi ihan ok että sinä et saisi koskaan pennin latia, joululahjaa, synttärilahjaa, ja samalla sisarukselle ostetaan autoa, mökki, asunto.
Meillä just tätä. Ei todellakaan ole sellainen asia missä kohautetaan olat ja sanotaan heidän rahat.
T. Toinen syrjitty lapsiMun vanhemmilla ei ensinnäkään ole rahoja ostaa kenellekään mökkejä ja autoja. Olen selvästi varakkaampi jo nyt kuin vanhempani, joten luonnollisestikaan raha ei näyttele meidän välisissä suhteissa minkäänlaista osaa.
Ja perimmiltäänhän tässä ei olekaan kyse rahasta, joten voisitko pitää sen ylimielisen pääsi kiinni. Tässä on kyse syrjinnästä ja eriarvoisesta kohtelusta.
Tuo on oma kokemuksesi, vanhemmat voivat kokea sinut vaikka ilkeänä ja ylimielisenä. Vanhempien varat, heidän päätöksensä ja eriarvoista kohtelua kokeva joutuu sietämään omat tunteensa. Monelle on yllätys, että vainajaa ei pääsekään enää haukkumaan face-to-face, hän lähti jo eikä päätöstään peruta, vaikka miten raivoat.
Tuo jolle vastasit en ollut minä eli Ap. En ole koskaan uskaltanut raivota tai kiukuta vanhemmilleni, lapsena siitä sai selkäänsä. Ap
Eikä sitä tarvitse tehdä nytkään. Ihan rauhallisesti voi ilmoittaa mielipiteensä ja pysyä siinä. Antaa muiden riehua jos haluavat. Ja en tiedä tarviiko sitä edes etukäteen kertoa että aikoo riitauttaa testamentin. Joka tapauksessa ensinhän pitää odottaa että ne vanhemmat kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeä avaus. Meitä on monta joilla vanhempi on oikea narsisti. Siis todella oikea ja paha sellainen, joka on koko elämämme tallonut, alistanut, nujertanut ja jopa väkivaltaisesti piessyt syntipukkilastaan.
Olen itse narsistivanhemman todella vakavasti kaltoinkohdeltu lapsi. Kaltoinkohtelun kruunu on se että on juuri samanlainen paperi tehty missä koko omaisuus menee kultalapselle. Keskimmäinen lapsi saa vain lakiosan, minä vanhin en testamentin mukaan saa sitäkään.Nämä on vaikeita juttuja ja riitautukseen ei moni uskalla lähteä, en minäkään. Sitä ei normaalin perheen lapsi voi tajuta miten dysfunktionaalisen perheen roolit menee. Vaikla se julma narsisti kuolisi, ne muut perheen jäsenet jatkaa sitä roolitusta ja näytelmää eikä sairas perhe muutu siitä normaaliksi.
Riitautus tällaisessa perheessä johtaa siihen että ne muut jatkaa sitä syntipukin kiusaamista ja alistamista, ja usein vielä kultalapsi oppinut sen ajatuksen että hänelle kuuluu kaikki, syntipukille ei mikään. Ja jos syrjitty lapsi yrittää puolustaa oikeuksiaan, koko muu sisarussarja hyökkää kimppuun ja raatelee kuin sudet.
Ymmärrän että moni pitää outona että miksei joku riitauta. Sanon vaan, että se hinta mitä joutuu henkisesti maksamaan, voi olla niin iso että se perintöosa ei sitä kata ollenkaan.
Eikö tuollaiseen sairaaseen kiusaajaperheeseen voi katkaista välit kokonaan? Ottaa salaisen puhelinnumeron, estää kaikki somessa ym?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse narsistivanhemman todella vakavasti kaltoinkohdeltu lapsi. Kaltoinkohtelun kruunu on se että on juuri samanlainen paperi tehty missä koko omaisuus menee kultalapselle. Keskimmäinen lapsi saa vain lakiosan, minä vanhin en testamentin mukaan saa sitäkään.Nämä on vaikeita juttuja ja riitautukseen ei moni uskalla lähteä, en minäkään. Sitä ei normaalin perheen lapsi voi tajuta miten dysfunktionaalisen perheen roolit menee. Vaikla se julma narsisti kuolisi, ne muut perheen jäsenet jatkaa sitä roolitusta ja näytelmää eikä sairas perhe muutu siitä normaaliksi.
Eikö tuollaiseen sairaaseen kiusaajaperheeseen voi katkaista välit kokonaan? Ottaa salaisen puhelinnumeron, estää kaikki somessa ym?
Se on monimutkainen juttu. On ollut aikoja - useamman vuoden jaksoja - kun olen ollut välirikossa vanhempiin. Silloin he on kiusanneet ja häirinneet vielä kiivaammin, välikäsien kautta. Sanoin aina kostaneet valehtelemalla minusta suvulle kaikkea sekopäistä valhetta, ja sukukin kääntänyt selkänsä minulle. Eli olen ollut täysin yksin.
Se sukukin pelkää narsistia, ja kaikki pelkää riitautuvansa sen kanssa koska se aina kostaa suhteettomalla tavalla. Siis pienestä rikkeestä tulee sitten valtava satakertainen kostaminen.
Helpompaa kuin välirikko, on olla etäisissä muodollisissa väleissä. Tiedän että monen on vaikea tajuta tätä kuviota. Ehkä vaan saman kokenut ymmärtää. Se on niin sairas kuvio, sairas näytelmä, ennalta narsistin päättämät ja käsikirjoittamat roolit, että siin näytelmässä ei voi kun hävitä. Narsistin lapsella on vaan huonoja ja vielä huonompia vaihtoehtoja asian kanssa elämisen suhteen. Hyviä ei ollenkaan. Kaikissa tapauksissa kärsit. Sillä sekopäävanhempi ei ole normaali eikä toimi kuten normaali ihminen.
Vierailija kirjoitti:
En. Heidän rahojaan, ei minun.
Totta kai suuttuisit ellet sitten ole liian hyväosainen.
En luopuisi lakiosasta, koska se kuuluu lain mukaan minulle. Miksi ihmeessä kukaan itseään kunnioittava ihminen suostuisi moiseen?
Tottakai myös loukkaantuisin suuresti tällaisesta toisen lapsen suosimisesta ja toisen sorsimisesta. Ihmettelen kyllä, missä sen suosikkilapsen omatunto on, eikö häntäkään yhtään kalva sisaruksen puolesta tällainen epäreiluus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on monimutkainen juttu. On ollut aikoja - useamman vuoden jaksoja - kun olen ollut välirikossa vanhempiin. Silloin he on kiusanneet ja häirinneet vielä kiivaammin, välikäsien kautta. Sanoin aina kostaneet valehtelemalla minusta suvulle kaikkea sekopäistä valhetta, ja sukukin kääntänyt selkänsä minulle. Eli olen ollut täysin yksin.
Se sukukin pelkää narsistia, ja kaikki pelkää riitautuvansa sen kanssa koska se aina kostaa suhteettomalla tavalla. Siis pienestä rikkeestä tulee sitten valtava satakertainen kostaminen.Helpompaa kuin välirikko, on olla etäisissä muodollisissa väleissä. Tiedän että monen on vaikea tajuta tätä kuviota. Ehkä vaan saman kokenut ymmärtää. Se on niin sairas kuvio, sairas näytelmä, ennalta narsistin päättämät ja käsikirjoittamat roolit, että siin näytelmässä ei voi kun hävitä. Narsistin lapsella on vaan huonoja ja vielä huonompia vaihtoehtoja asian kanssa elämisen suhteen. Hyviä ei ollenkaan. Kaikissa tapauksissa kärsit. Sillä sekopäävanhempi ei ole normaali eikä toimi kuten normaali ihminen.
Katkaise ne välit välikäsiinkin. Fiksuinta olisi muuttaa eri paikkakunnalle. Terve hajurako on usein fiksua, vaikka sukulaiset olisivat täysjärkisiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yleistä maa- ja metsätiloilla nykyäänkin. Yksi lapsi saa maat ja mannut , talot ja tilukset. Sanotaan, ettei niitä voi pilkkoa kannattomattomiksi, puuta ei voi kaataa , kartanon hoitoon menee rahaa niin paljon. Eikä perinnön saajalla ole rahaa , ellei myisi tätä omaisuutta, ostaa sisaruksiaan ulos. Vaikeita tilanteita. Tämän olen kokenut siskojeni kanssa.
Näissähän se pääperilliseksi eli tilan jatkajaksi jääminen ei välttämättä ole mikään siunaus, vaan risti jonka jonkun sisaruksista on vaan kannettava. Toiset saavat opiskella ja mennä töihin sille alalle, mille haluavat ja tehdä elämällään, mitä haluavat, tilan jatkajan täytyy uhrata omat mielihalunsa ja unelmansa suvun perinteiden vaalimikseksi.
Jos haluaa uhriutua, niin jatka valitsemallasi tiellä. Jos haluat asioiden muuttuvan paremmaksi, niin jätä porsaat piehtaroimaan mudassa keskenään.
Vierailija kirjoitti:
En luopuisi lakiosasta, koska se kuuluu lain mukaan minulle. Miksi ihmeessä kukaan itseään kunnioittava ihminen suostuisi moiseen?
Tottakai myös loukkaantuisin suuresti tällaisesta toisen lapsen suosimisesta ja toisen sorsimisesta. Ihmettelen kyllä, missä sen suosikkilapsen omatunto on, eikö häntäkään yhtään kalva sisaruksen puolesta tällainen epäreiluus?
Yleensä ei laisinkaan kalva. Koska asetelma on ollut jo sama lapsena ja siihen on kasvanut. Oma sisarukseni - samanlainen suosittu lellilapsi - sai vanhemmilta asunnon lahjaksi opiskeluaikana ja muutenkin kuukausirahaa vanhemmilta. Minä en saanut mitään. Kerran sitten sisarukselle sanoin että olisi minullekin kelvannut köyhänä opiskelinana taloudellinen apu ja asunto. Tämä sisarus tiuskaisi halveksivaan sävyyn että ethän SINÄ nyt sellaista olisi tarvinnut, toisin kuin minä. Hän siis kokee että on ihan oikein ja oikeutettua että vain hän saa. Tämä tapa on opittu lapsena, ja siksi sitä ei osaa itse kyseenalaistaa tai katsoa kriittisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa uhriutua, niin jatka valitsemallasi tiellä. Jos haluat asioiden muuttuvan paremmaksi, niin jätä porsaat piehtaroimaan mudassa keskenään.
Ylevää pätemistä. Ei vaan ole niin helppoa elävässä elämässä. Tuollaisessa asetelmassa häviät aina. Ihan aina. Tervepäisten vanhempien lapset ei tajua millaisia mulkeroita osa vanhemmista voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylevää pätemistä. Ei vaan ole niin helppoa elävässä elämässä. Tuollaisessa asetelmassa häviät aina. Ihan aina. Tervepäisten vanhempien lapset ei tajua millaisia mulkeroita osa vanhemmista voi olla.
Ei se ole mitään pätemistä, vaan kylmä fakta. Jokaisella on vain yksi elämä ja uusintoja ei tule. Jos joku haluaa käyttää sen ainokaisensa sekopäiden kanssa tappeluun, on avun ulottumattomissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sukukin pelkää narsistia, ja kaikki pelkää riitautuvansa sen kanssa koska se aina kostaa suhteettomalla tavalla. Siis pienestä rikkeestä tulee sitten valtava satakertainen kostaminen.Helpompaa kuin välirikko, on olla etäisissä muodollisissa väleissä. Tiedän että monen on vaikea tajuta tätä kuviota. Ehkä vaan saman kokenut ymmärtää. Se on niin sairas kuvio, sairas näytelmä, ennalta narsistin päättämät ja käsikirjoittamat roolit, että siin näytelmässä ei voi kun hävitä. Narsistin lapsella on vaan huonoja ja vielä huonompia vaihtoehtoja asian kanssa elämisen suhteen. Hyviä ei ollenkaan. Kaikissa tapauksissa kärsit. Sillä sekopäävanhempi ei ole normaali eikä toimi kuten normaali ihminen.
Katkaise ne välit välikäsiinkin. Fiksuinta olisi muuttaa eri paikkakunnalle. Terve hajurako on usein fiksua, vaikka sukulaiset olisivat täysjärkisiäkin.
Olen jo eri paikkakunnalla. Välikädet ei aina ole sukulaisia. Se välikäsi voi olla tyyliin kuorma-autokuski jolta tilataan kuormallinen paskaa mun pihalle kipattavaksi. Se on ihan uskomatonta mitä kaikkea psykohullut tekee uhrinsa kiusaamiseksi. En viitsi alkaa edes kertomaan kun provoksi huudellaan kuitenkin. Totuus on silti se että suomessa on yllättävän paljon aikuisia joita oma lähiomainen vainoaa ja kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo eri paikkakunnalla. Välikädet ei aina ole sukulaisia. Se välikäsi voi olla tyyliin kuorma-autokuski jolta tilataan kuormallinen paskaa mun pihalle kipattavaksi. Se on ihan uskomatonta mitä kaikkea psykohullut tekee uhrinsa kiusaamiseksi. En viitsi alkaa edes kertomaan kun provoksi huudellaan kuitenkin. Totuus on silti se että suomessa on yllättävän paljon aikuisia joita oma lähiomainen vainoaa ja kiusaa.
Tuo on jo poliisiasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mitään pätemistä, vaan kylmä fakta. Jokaisella on vain yksi elämä ja uusintoja ei tule. Jos joku haluaa käyttää sen ainokaisensa sekopäiden kanssa tappeluun, on avun ulottumattomissa.
Olen myös sekopään lapsi. Et selvästi ymmärrä. Ei auta muutto 300km päähän, ei numeron esto, ei osoitteen muuttaminen salaiseksi, ei sukulaisten blokkaaminen. Ole kiitollinen siitä että tiedä tällaisesta mitään. Mä valitettavasti tiedän ja tiedän mitä on se hirveä stressi missä sitä joutui elämään tällaisessa tilanteessa.
En suuttuisi. Vähän kuin kysyisit: Satuttaisitko itseäsi, jos vanhempasi satuttaisi sinua?
Se on tosi yleistä että vanhemmat kokee noin (että yksi lapsi on se rakkain ja tärkein ja muut ei ole yhtään mitään sen rinnalla), mutta asian sanominen ääneen sille syrjitylle lapselle lähentelee kyllä törkeyden huippua. Jos on sitä mieltä niin voisi edes salata sen mielipiteen.