Leimaavat työpaikat?
Ihan tyhmä asia, enkä nyt mitenkään aktiivisesti tällaista häpeä, mutta...
Sain työtä paikasta, jossa on perinteisesti ollut paljon työllistettyjä/työkokeilijoita. Tyyliin kirjasto. Nytkin samassa paikassa on paljon kaikenlaisia tyyppejä, joilla on jotain erityisyyttä tai sitten selkeitä elämänhallinnan ongelmia, tekemässä simppeleitä hommia muutaman tunnin viikossa. Mutta oma paikkani oli ihan työpaikkailmoituksen ja haastattelukierrosten kautta normaalisti saatu.
Olen huomannut, etten tykkää enää kertoa tuttuja tavatessa, että sain töitä sieltä ja sieltä. Mielummin en mainitse työtilanteesta mitään ja annan olettaa, että olen edelleen työttömänä. Aiemmilla kerroilla kun olen kertonut, kuulija on heti olettanut, että olen työllistettynä/kokeilussa/miten vaan, eikä selkeästi usko, kun yritän selittää, että sain tämän työpaikan ihan normaalisti. Tuntuu ihan hölmöltä että ylipäätään täytyy "selitellä" tuollaista, mutta ihmisten outo, ylimielinen suhtautuminen on saanut karvat pystyyn. Yksikin vanha tuttu sanoi "hei tosi kiva että teille järjestetään tuollaista puuhaa". ??? Mille "teille"? Työttömille luusereille vai?
Tämä on ihan naurettavaa, tiedän, mutta mitä te olette tehneet jos olette olleet vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (40)
Samoin kun sinä. Kerron että edelleen on haku päällä. Pidän kuitenkin työpaikastani, joten en oikeasti ole hakemassa mitään. Hieman ottaa pattiin että pitää valehdella, kun tuttavapiiriin kuulu paljon vähäisillä älynlahjoilla varustettuja ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kierrätyskeskus
SPR:n Kontti
Ei kumpikaan noista, mutta joo, samaa sarjaa nuokin tietysti.
Mietin vain, että jatkanko samaa rataa, etten kerro työstä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Samoin kun sinä. Kerron että edelleen on haku päällä. Pidän kuitenkin työpaikastani, joten en oikeasti ole hakemassa mitään. Hieman ottaa pattiin että pitää valehdella, kun tuttavapiiriin kuulu paljon vähäisillä älynlahjoilla varustettuja ihmisiä.
Jes, sama juttu. En ole minäkään (ap) vaihtamassa ainakaan lähiaikoina.
"Kiva" kuulla, ettei tämä ole pelkästään oman tuttavapiirini asia, vaan ihan yleinen asenne. Nämä tuttavani eivät ole edes mitään moukkamaisia möläyttelijöitä yleensä, siksi vähän ihmettelinkin.
Ymmärrän. Ymmärrän, ettet sano noin ylimielisyyttäsi työntekijöitä kohtaan, vaan se on se asenne, jota olet saanut ulkopuolisilta osaksesi. Oletko LinkedInissä? Jos olet, kuvaile työtehtäväsi tarkasti, jotta siitä näkyy, että teet ihan oikeaa palkan veroista työtä.
Arkisten kohtaamisten suhteen en osaa auttaa. Voisit ehkä aloittaa kertomalla tittelisi tai työnkuvastasi ensin? Esim. "Kierrätyskeskuksella apulaismyymälävastaavana" kuulostaa äkkiseltään eriltä kuin "Apulaismyymälävastaavan hommia Kierrätyskeskuksella".
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän. Ymmärrän, ettet sano noin ylimielisyyttäsi työntekijöitä kohtaan, vaan se on se asenne, jota olet saanut ulkopuolisilta osaksesi. Oletko LinkedInissä? Jos olet, kuvaile työtehtäväsi tarkasti, jotta siitä näkyy, että teet ihan oikeaa palkan veroista työtä.
Arkisten kohtaamisten suhteen en osaa auttaa. Voisit ehkä aloittaa kertomalla tittelisi tai työnkuvastasi ensin? Esim. "Kierrätyskeskuksella apulaismyymälävastaavana" kuulostaa äkkiseltään eriltä kuin "Apulaismyymälävastaavan hommia Kierrätyskeskuksella".
Niin, ymmärrän kyllä että vaikutin ylimieliseltä noita työllistettyjä kohtaan. Ei se ollut tietenkään tarkoitukseni. Mutta fakta on, että nuo muut tyypit ovat siellä erinäisistä leimaavista syistä. Yksi saa hermokohtauksia ja hänellä on yleensä "vahti" mukana työtehtävissä. Toisella on jonkin sortin vakava päihdeongelma. Kumpikaan ei pysty tekemään työtä kuin pari tuntia kerrallaan. En mitenkään ylenkatso kumpaakaan, kohtelen heitä töissä kuten mitä tahansa muitakin ihmisiä, mutta ei silti ole mukava tulla niputetuksi samaan joukkoon ulkopuolisten silmissä.
En käytä LinkedIniä ja jos käyttäisinkin, varsinaiset päämääräni ovat ihan eri alalla kuin tämä. En mitenkään pelkää, että tämä työ leimaisi minut tulevien työnantajien silmissä huonommaksi, koska se ei liity pitkäaikaisiin tavoitteisiini mitenkään. Mutta arkisissa kohtaamisissa tämä työ saa minut tuntemaan itseni vieläkin enemmän paariaksi kuin työttömänä ollessani, mikä on aika nurinkurista.
No, oikeastaan ihan sama, kun nyt ajattelee. Aika lailla erakoksi olen muodostunut muutenkin, mitäs siitä jos sosiaalisesti syrjäytyy vielä vähän enemmän.
Tv:stä tuli aikoinaan ohjelma Sininauha Oy.n toiminnasta ja siitä että jos on millään tavalla ollut yhteyksissä/tekemisissä kyseiseen yritykseen niin välittömästi ulkopuoliset leimaavat huonoksi henkilöksi ja se hankaloittaa jatkossa mm. työn saantia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ymmärrän kyllä että vaikutin ylimieliseltä noita työllistettyjä kohtaan. Ei se ollut tietenkään tarkoitukseni. Mutta fakta on, että nuo muut tyypit ovat siellä erinäisistä leimaavista syistä. Yksi saa hermokohtauksia ja hänellä on yleensä "vahti" mukana työtehtävissä. Toisella on jonkin sortin vakava päihdeongelma. Kumpik
Lisään vielä, että en ole missään vastuuasemassa tuolla työpaikalla, joten en voi antaa itselleni mitään tekaistua titteliä. Periaatteessa teen aika samanlaista työtä kuin nuo tukea vaativatkin, mutta vaatimukset ovat ihan erilaiset, koska saan kunnollista palkkaa. Minun on oltava ripeämpi, järjestelmällisempi, ja tehdä monta tehtävää samanaikaisesti.
Suoraan sanottuna nolottaa yrittää selitellä, että minä teen "ihan oikeaa palkan veroista työtä". Ärsyttää että ylipäätään täytyisi selitellä.
Vierailija kirjoitti:
Tv:stä tuli aikoinaan ohjelma Sininauha Oy.n toiminnasta ja siitä että jos on millään tavalla ollut yhteyksissä/tekemisissä kyseiseen yritykseen niin välittömästi ulkopuoliset leimaavat huonoksi henkilöksi ja se hankaloittaa jatkossa mm. työn saantia
Mutta eikö tuo Sininauha ollut nimenomaan päihdeongelmaisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ymmärrän kyllä että vaikutin ylimieliseltä noita työllistettyjä kohtaan. Ei se ollut tietenkään tarkoitukseni. Mutta fakta on, että nuo muut tyypit ovat siellä erinäisistä leimaavista syistä. Yksi saa hermokohtauksia ja hänellä on yleensä "vahti" mukana työtehtävissä. Toisella on jonkin sortin vakava päihdeongelma. Kumpik
Itse suosittelisin työpaikan vaihtoa. En niinkään muiden mielipiteiden takia vaan sen takia että työpaikka, jossa on työkavereina narkkareita ja hermoheikkoja kuulostaa todella ikävältä työpaikalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ymmärrän kyllä että vaikutin ylimieliseltä noita työllistettyjä kohtaan. Ei se ollut tietenkään tarkoitukseni. Mutta fakta on, että nuo muut tyypit ovat siellä erinäisistä leimaavista syistä. Yksi saa hermokohtauksia ja hänellä on yleensä "vahti" mukana työtehtävissä. Toi
"Itse suosittelisin työpaikan vaihtoa. En niinkään muiden mielipiteiden takia vaan sen takia että työpaikka, jossa on työkavereina narkkareita ja hermoheikkoja kuulostaa todella ikävältä työpaikalta."
No ei se kyllä ole millään tavalla ikävä. En halua kertoa tarkalleen mikä paikka on kyseessä, mutta omasta mielestäni oikein mukava, rauhallinen, "sivistynyt" ala. Valtaosa työkavereista ei ole mitenkään erikoisia, ja valtaosaan töistä vaaditaan korkeakoulututkintokin. Mutta koska kyseessä on kunnan rahoittama paikka, mukana on myös muutama tällainen, joita yritetään tukea työelämään.
En itse haluaisi olla "tavallisissa töissä" jossain yleisessä suojatyöpaikassa (kuten SPR:n Kontti), vaan etsisin aktiivisesti jotain toista työpaikkaa.
Tuollainen näyttää CV:ssä myös epäilyttävältä.
Itse en halua, että joku MUU päättää PYYTÄMÄTTÄ JA YLLÄTTÄEN tai etsii minulle työpaikkaa, anmattialaa tai opiskelualaa.
Vierailija kirjoitti:
En itse haluaisi olla "tavallisissa töissä" jossain yleisessä suojatyöpaikassa (kuten SPR:n Kontti), vaan etsisin aktiivisesti jotain toista työpaikkaa.
Tuollainen näyttää CV:ssä myös epäilyttävältä.
"CV:ssä epäilyttävältä" 🙄 Pitäkää tunkkinne, ihan oikeasti.
Ohis.
Hoidan pienen yrityksen rekryt, enkä koskaan palkkaa sellaisia hakijoita, jotka ovat olleet em. tukityöpaikoissa töissä. Työsuhteen laadulla ei ole merkitystä.
Sori vaan, ei ole reilua, mutta näin toimin. (N. 20 vuotta sitten tein virheen ja palkkasin Kierrätyskeskuksessa työskennelleen tyypin hommiin. Ameebakin olisi saanut hommat nopeammin tehdyksi.)
Vierailija kirjoitti:
Itse en halua, että joku MUU päättää PYYTÄMÄTTÄ JA YLLÄTTÄEN tai etsii minulle työpaikkaa, anmattialaa tai opiskelualaa.
No tästä nyt ei aloituksessa ollut kyse, joten voit olla siltä osin rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos työnsaanti on sama kuin työllistyminen valtiolle tai politiikkaan niin hyvä vaan, että työnsaanti vaikeutuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö tuo Sininauha ollut nimenomaan päihdeongelmaisille?
Taisit todistaa edellisen viestin todeksi? Sininauha on asunnottomille ja päihderiippuvaisille asiakkaille jne., mutta kyllä siellä töissä on ihan oikeita ammattilaisiakin. Siis korkeakoulutettuja ammattilaisia, ei pelkkiä kokemusasiantuntijoita. eri
No jonkunhan noissa paikoissa on oltava se, joka hoitaa arkiset hommat luotettavasti päivästä toiseen.
nosteloinen