Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko iän myötä (esim. 40 v. -> ) lihominen väistämätön ilmiö?! Miten pidät painosi kurissa, keski-ikäinen?

Vierailija
09.07.2022 |

Niin monessa ketjussa sanotaan, ettei voi mitään, painoa vaan tulee sitä mukaa kuin ikääkin. Omassa kaveripiirissä tämän kyllä huomaakin.

Mutta mitä on tehtävissä - vaiko ei mitään? Itsellä tavoitteena, ettei paino nouse yli 59 kg:n, olen 166 cm pitkä ja muutaman vuoden päästä juhlin viisikymppisiäni.

Kommentit (309)

Vierailija
61/309 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

35-40-vuotiaana se alkaa. Kropan malli alkaa muuttua ja vyötärö hävitä. Muutama lisäkiloja näyttää pahalta, kun ovat väärässä paikassa.

Vierailija
62/309 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä 50 vuotta sitten kaikki keski-ikäiset olivat laihoja, joten ei se pitäisi nykyaikanakaan mahdotonta olla, kunhan vaan miettii tarkkaan mitä syö.

No ei kyllä kaikki olleet. Oli johtajantautia ja vaikka mitä elintasosairauksia silloinkin, ne oli vaan enemmän keskiluokalla ja miehillä.

Nyt köyhempi väki yleisesti lihoo kun ennen se meni niin että köyhät pysyi solakoina kun työ oli fyysistä eikä yleisesti herkuteltu kuin joskus ja jouluna.

Häh mistä tämä voi johtua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/309 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa kyllä ikätovereissa, että viime vuosina tullut monelle runsaasti painoa lisää. Veikkaan, että syynä on mm. se, että monilla on pieniä lapsia, harrastukset jääneet vähemmälle, vapaa-ajat käytetään baareissa notkumiseen/ juhlien järjestämiseen. Monet ovat lopettaneet tupakan polttamisen. Varmaan myös korona-aika muuttanut useimpien työnkuvaa.

Itse lapsettomana sinkkuna en ole juurikaan lihonut, mutta syytän siitä mm. olematonta sosiaalista elämääni, työttömyyttä (köyhyys) ja sitä, että liikun päivittäin. Minulla ei ole varaa autoon, joten kuljen kaikki matkat joko omilla jaloilla tai julkisia hyödyntäen. Ruoka, jota syön, on yksinkertaista ja kasvispainotteista. Käyn ulkona syömässä ehkä kaksi kertaa vuodessa ja silloinkin yleensä jossain ihan kunnon lounasta tarjoavassa paikassa. En edes muista, milloin viimeksi olisin käynyt pikaruokapaikassa....

Vierailija
64/309 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 51 v nainen, aina ollut hoikka, en harrasta liikuntaa, syön ihan mitä haluan.

Väkisin olen vuoden verran syönyt enemmän kuin maistuu ja olen saanut 2 kg lisää painoa. Nyt painan 53,5 kg.

Tämä lihotuskuuri ihan omasta halusta ettei ala kasvot rypistymään laihuuden vuoksi.

Vierailija
65/309 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään liikaa. Joskus vuosia sitten telkussa sanottiin, että 50-luvun maataloustyötä tekevä nainen tarvitsi jotain 3500 kcal päivässä. Ei ihme, että siihen aikaan ei oltu pääosin pulskia. Kun ruokatarjonta ei ollut överiä ja työ raskasta, niin kyllä siinä linjat pysyi. Toki olivat muuten sitten tosi "ennen aikojaan vanhentuneita" raskaasta elämästä. Vastaavasti 2000-luvun toimistotyötä tekevä nainen kuluttaa vain 1500kcal. Toisaalta ruokatarjonta on hurjaa, monipuolista, maukasta ja se on tosi halpaa palkkatasoon nähden. Ihan samalla tavalla kuin ennen rikkaat lihoi helposti ja köyhät pysyi laihana. Koska toisilla oli varaa syödä. Evoluution kannalta ruuanhimo on ollut hyvä asia. Valtaosalla ihmisistä historiassa ja monilla edelleenkään ei ole syödä niin paljoa kuin haluaisi. Ennen ihmisten piti siellä maakuopassa ottaa aina ruokaa maksimimäärä, kun oli tarjolla. Närppijät kuoli nälkään. Vain ruokanarkit selvisi.

Tuntemani hoikat keski-ikäiset voi jakaa kahteen kastiin:

- luonnostaan hoikat, näitä on tosi vähän. Yleensä nuorena anorektisen laihoja. Ovat luonnostaan järkeviä syöjiä. Esim. yksi tämmöinen tuntemani vaan ei absoluuttisesti pidä mistään makeasta. Ei vaan ole tottunut.

- tiukasti syömiseensä suhtautuvat. Eli nämä, jotka kieltäytyy jatkuvasti. Saattavat lounaalla syödä töissä hyvin, mutta illat menee omenalla. Jos aamiaisella hotellissa on pekonia, niin pystyvät ottamaan vain sen yhden viipaleen sitä rapeaa herkkua. Ovat tosi tarkkana itsensä kanssa ja mieluusti miettivät painoaan (ja toisten) paljon.

Vierailija
66/309 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

35-40-vuotiaana se alkaa. Kropan malli alkaa muuttua ja vyötärö hävitä. Muutama lisäkiloja näyttää pahalta, kun ovat väärässä paikassa.

Mistä se johtuu, kun uusimpien tutkimusten mukaan aineenvaihdunnassa ei tapahdu muutosta alle 60v?

Vierailija
67/309 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppailen ja pysyn hoikkana. Kävelen paljon. Ikä ja vyötärö 69.

Vierailija
68/309 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä se johtuu, kun uusimpien tutkimusten mukaan aineenvaihdunnassa ei tapahdu muutosta alle 60v?

Naisilla johtuu hormoneista, ehkä miehilläkin mutta eri syystä. 

Vierailija
69/309 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se liity ikään vaan elintapojen muutokseen. 

Tämä.

Vierailija
70/309 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ajoin olen vähentänyt syömisiä. Nyt vaihdevuosissa on vain pakko vähentää taas. Edellisen kerran jouduin pienentämään ruoka-annoksia 38-40 v tienoilla.

Olen nyt 53 v ja syön puolet vähemmän, mitä nuorena. Enkä enää ikinä leivo mitään.

Vierailija
71/309 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisilla estrogeeni alkaa vähentyä noin 40-vuotiaana, miehillä testosteronin vähentyminen alkaa keskimäärin 45-vuotiaana.

Ja tämän kyllä näkee keskivartalossa.

N45.

Vierailija
72/309 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkuunnuin. Syön silloin, kun itselläni on nälkä, ja pienehköjä kevyitä annoksia - en kenenkään miehen rytmiin enkä äijäruokia.

Tässä on pointti. Parisuhde lihottaa naisia.

Enpä ole huomannut, päinvastoin. Sen sijaan jokainen ex-äijäni on lihonut suhteemme aikana. 41v olen, 166/56 on olleet mitat jo vuosikausia. Syön silloin kun on nälkä, en muuten. Ei se sen vaikeampaa ole.

Vierailija
73/309 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aineenvaihdunta hidastuu merkittävästi vasta 60 ikävuoden jälkeen. Vastaus: elintavat lihottaa

Suuri valhe.

Minulla on hyvät elintavat, mutta kyllä ne vaihdevuodet vain jotain tekivät kropassa ja painossa.

Vierailija
74/309 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60.vee nainen. Painan edelleen saman verran kuin nuorena, eli alle 50 kg. Paino saattaa vuoden aikana heilua max 2 kiloa.

Enää ei kestä syödä niin paljon ruokaa ja herkkuja kuin nuorena, vaan ohje hoikkuuteen on, että pitää syödä vähemmän, mutta terveellisesti ja liikkua joka päivä jonkin verran siten, että tulee viikon aikana liikuttua monipuolisesti.

Enkä tosiaan ole mikään intohimoinen liikkuja, eli ihan pari kertaa viikossa käyn muutaman kilometrin kävelylenkin ja muina päivinä kotona venyttelyä ja pikkuisen välillä kyykkään ilman painoja. Lisäksi silloin tällöin teen vatsa- ja selkälihasjumppaa, ja joskus nostelen käsipainoja - en joka viikko. Joka päivä kuitenkin teen 15 etunojapunnerrusta - se on jäänyt päivittäiseksi tavaksi. :)

Vierailija
75/309 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thyroxinia kilpirauhasen vajaatoimintaan ja Ozempicia ainakin toistaiseksi laihdutushormonina vaikkei ylipainoa kovin paljoa olekaan. Olen vuoden käyttänyt tuota Ozempicia ja se pitää painonvaihtelut kurissa. Jos ylipainoa olisi paljon ja söisin paljon niin varmaan paino putoaisikin nopeasti.

Vierailija
76/309 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No treenaa lihaksia riittävällä proteiininsaannilla äläkä pidä naurettavia "pätkäpaastoja" joilla vain lihoo uudestaan entistä nopeammin .

Ei ole mitään järkeä koko ajan syödä hulluna varastoon "treenien varalle", jos niitä treenejä ei kuitenkaan koskaan tule. Muuta kuin kotiäidin kodinhoitotreenit.

Ei tarvitse paljon tankata ja määrässä hyvin vähäinen treeni ajaa tämän asian,ei mitään jokapäiväistä tai tuntikausia.

Vierailija
77/309 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallinen ajatus tuo että väkisin lihoo kun täyttää jonkun määrätyn iän.

Omalla kohdallani on käynyt päin vastoin niin että kun parikymppisenä painoin 57-58 kiloa ja olen 168 cm, niin nyt keski-iän ylittäneenä painoni on päinvastoin laskenut. Tästä olen saanut huomautuksen lääkäriltäni sillä osteoporoosin vaara on olemassa.

Itselleni ruoka ja syöminen ei koskaan ole näytellyt mitään isoa osaa elämässä. Syön elääkseni, en elä syödäkseni.

Ruoka on välttämättömyys mutta siitä en hae turvaa tai nautintoa tai lohtua tms. Voin sanoa että suhteeni syömiseen on terveellä pohjalla. Kroppani sanoo paljonko minun pitää tänään syödä, se ilmoittaa sen kyllä selkeästi jos osaa kuunnella eikä tukahduta kaikella turhalla mässyllä ja mieliteoilla. Mieliteko onkin syytä erottaa oikeasta ravinnontarpeesta.

Ilman muuta saa ja pitää syödä hyvää ruokaa, mutta turha mässy on turhaa mässyä. 

Liikun koska nautin siitä, mutta en rääkkää itseäni. En käytä alkoholia ollenkaan. En syö makeaa paitsi tumma suklaa kyllä maistuu silloin tällöin. Mitään ei tarvitse kieltää mistä pitää, annoskoot ratkaisee. 

Kohtuu kaikessa.

Lisättäköön että kolmekymppisenä minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta jonka takia en ole grammaakaan lihonut. Muut oireet sitten olikin rajuja. Olen myös synnyttänyt kaksi lasta, ensimmäisessä raskaudessa paino nousi 16 kiloa, toisessa hieman vähemmän, ja valtaosa jäi laitokselle ja loppu putosi itsekseen imetysaikana.  Normaalina keskimääräisenä painonnousuna pidetään 12 kiloa. 

En hetkeäkään usko että mikään ihmeellinen kohtalon määräys pakottaa lihomaan kun täytät jonkun määrän vuosia. Kyllä siinä on monta muutakin tekijää, ja tekosyitä ei kannata esittää vaan olla rehellinen itselleen ja nähdä totuus.

Vierailija
78/309 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 170cm pitkä ja painoin pitkään 58kg, ihan nuorena siis. Vähän sillä tavalla hiipinyt kilon vuodessa...

Olen nyt 42v ja painan 74kg. Pitäisi saada pois muutama kilo.

Mikä lihottaa? Varmaan se, että tämä perhearki vaativan työn kanssa on ollut niin raskasta ajoittain että ei ole aikaa liikkua ja jaksamista liikkua.. pyöräilen kyllä 15km päivässä. syön melko terveellisesti, mutta toki voisin syödä terveellisemminkin..

Mutta tämä ei ole kyllä mitään verrattuna Heikkiin nuoruusvuosiin.. saatoin syödä litran jäätelöä kerrallaan, pitsa ja alkoholi maistui. Tanssin baareissa, mutta muuta liikuntaa ei ollut. Että kyllä ne kilot vaan kertyy keski-ikäisrnä niin paljon helpommin!

Ei kerry, jos ymmärtää, että vanhemmiten on muutettava ruuan sisältöä verrattuna siihen, mitä nuorena syö. Ei pidä tuijottaa vain määriin ja kaloreihin.

Eikä alistua siihen, että lihominen on väistämätöntä.

Sinähän kumoat oman väitteesi :). Edellinen kirjoitti, että kilot kertyy helpommin vanhempana, ja sinä sanot, ettei kerry jos syö eri tavalla. 

Tuo juuri tarkoittaa, että kilot kertyy helpommin. Jos ei kertyisi, ei olisi tarve muuttaa mitään ruokavaliossa. 

Vierailija
79/309 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenvaihdunta hidastuu ja liikkuminen vähenee joten vaaran paikka tuossa on. Mutta fysiikka ei muutu, kuluta enemmän kuin syöt niin ei hätiä.

Vierailija
80/309 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso osa naisista leipoo jatkuvasti. Onko ihme jos on lihava jos vetää viikossa satoja grammoja voita, sokeria ja vehnää?

Minä leivon usein koska pidän siitä. Olen 168cm pitkä ja painan alle 60kg. Ei leipominen tarkoita sitä, että niitä leipomuksia pitäisi mättää kilotolkulla naamaansa.