Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies jätti minut täysin pulaan vauvan kanssa

Vierailija
09.07.2022 |

Miehelle tuli viime viikolla kova flunssa, oli kolme päivää täysin sängyn pohjalla ja siitä vielä perjantain ja viikonlopun toipilaana. Minä perhevapaalaisena kotona vauvan kanssa. Vein miehelle teetä, keittoa ja parasetamolia sänkyyn. No, viime sunnuntaina sitten tauti alkoi jyllätä minullakin. Reilu 38 astetta kuumetta, nenä tukossa, heikotti. Siitä kaksi päivää niin myös vauva luonnollisesti sairastui. Mies ei suostunut jäämään töistä pois hoitaakseen vauvaa, että olisin saanut levätä (kuten hän sai ollessaan sairaana). Sanoi, ettei voi olla enää oman saikun jälkeen pois, Pomo ei tykkää. Tavallaan ymmärrän paineen, mutta ei kovin reilu tilanne minua kohtaan. Mies on siis ns ihan tavallisessa toimistotyössä, ei esim pelasta ihmisiä työkseen.

Olin ihan jaksamisen rajoilla itse sairaana ja hoidin tukkoisen vauvan siinä samalla. Vauva halusi olla sylissä koko ajan tietysti kipeänä.
Homma huipentui torstaina siihen, että minulla puhkesi kaiken huipuksi kauhea migreeni. En voi ottaa migreenilääkettä imetyksen takia eikä sitä olisi kotona ollutkaan kun en ole sitä raskauden aikanakaan voinut käyttää. Oksensin ja tärisin vessassa, aura siihen päälle. Vauva huutaa olohuoneessa. En ole koskaan tuntenut oloani yhtä avuttomaksi ja kamalaksi. Soitin tietysti miehelle, että tulee kotiin auttamaan. Ei meinannut millään uskoa, että tilanne on niin paha. Vasta kun sanoin erää soitan ambulanssin niin suostui lähtemään töistä ja tuli alkuiltapäivästä kotiin. Minä makasin loppupäivän sängyssä, Mies toi vauvan imetykselle ,mutta muuten hoisi hänet. Perjantaina eli eilen oloni oli vähän parempi, mutta flunssainen edelleen ja kuin jyrän alle jäänyt.

Kauheaksi tilanteen tekee se, että miehen lapsuuden ystävän häät ovat tänä viikonloppuna. Oli sovittu, että mies lähtee Perjantaina jo puolen päivän aikaan ajamaan juhlapaikkakunnalle ja tulee sunnuntaina kotiin. On odottanut juhlia tammikuusta lähtien. Minun ja vauvan oli tarkoituskin jäädä kotiin, koska en tunne tätä kaveriporukkaa hyvin eikä huvittanut lähteä pienen vauvan kanssa matkaamaan isoon tapahtumaan koronan takia. Oletin, että mies ymmärsi torstain tilanteesta, että osanotto täytyy perua ja hänen täytyy jäädä hoitamaan vauvaa ,jotta minä pystyn toipumaan. Eilen aamulla kuitenkin vähätteli asiaa ja sanoi lähtevänsä kun olihan minun migreeni hellittänyt jo. Vauva on edelleen kipeä, nukkuu max kahden tunnin pätkissä, minulla voimat aivan loppu ja flunssa edelleen.

No mies siis lähti eilen. Meidän ainoalla autolla. Kävi pikaisesti kaupassa, jääkaappi ammottu tyhjyyttä. Koti aivan sekaisin, pyykkivuori eteisessä ja minun olo aivan kauhea edelleen. Meillä oli kauhein riita tähän astisen suhteen aikana. Nyt mietin mitä teen, olo on petetty. Olisi ollut helpompi kuulla vaikka miehen pettäneen kuin että tahallaan jättää minut täysin pulaan tilanteessa, jossa olen ihan avuton ja poikki. Perusteli asiaa sillä että juhlat ovat hänelle tärkeät ja töistä ei voinut olla paineen takia pois kun juuri oli oma saikku alla. Joo uskon ja ymmärrän tämäkin puolen, mutta eihän tämä kaikki voi minun päälleni kaatua?

Emme ole mitään teinejä. Miehellä on vastuullinen työ, meillä on omistusasunto jne. Jotenki mies on elämässä siis tähän asti onnistut kantamaan vastuuta. Nyt tuntuu etten edes tunne koko ihmistä enää. Anteeksi avautuminen vauvapalstalla, en tiedä mitä pitäisi tehdä.

Kommentit (1874)

Vierailija
1701/1874 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet huono äiti. Ei mulla muuta.

Ap on huono äiti, kun hän flunssassa ja kuumeessa yrittää tehdä parhaansa lapsensa eteen? Ap itse ymmärsi, että oma jaksaminen ei kuitenkaan riitä ja pyysi apua mieheltään, ja nyt ap on sitten huono äiti? Onko ap:n mies hyvä isä, kun jättää sairaan vaimonsa pärjäämään sairaan vauvan kanssa, vaikka vaimo on pyytänyt apua, minkä seurauksena vauva joutui sairaalaan?

Mitä jos ei olisi miestä. Mitä tämä huono äiti silloin tekisi? Kannattaa hommata sitä verkostoa jota hyödyntää. Kyseisen äidin toiminta on äärimmäisen itsekästä ja toivon että tuollaisia naisia olisi vähän. Jos ei muu auta niin ei muuta kuin lastensuojeluilmoitusta tekemään niin saadaan lapsi hoitoon.

Mahtaako mies osata kuvitella, millaisen maineen hän saa, kun nainen hankkii tukiverkostoa ja selittää kaikille, miten sellainen pitää hankkia, kun mieheen ei voi luottaa millään tasolla? Kyllä itsekin miettisin, uhraisinko vähäistä vapaa-aikaani siihen, että järjestäisin aloittajan miehelle vapaa-aikaa. Hyvän ystäväni pyyntöön suostuisin, mutta samalla kysyisin, miksi hän moista lusmua haluaa elämässään pitää mukana.

Miksi se tukiverkoston hankkiminen on naisen tehtävä? Eikö se onnistu mieheltä?

Ei sieltä työpaikalta aina voi lähteä kun puoliso soittaa. Voi käydä niin että kohta ei ole enää työpaikkaa. Näitä asioita on paljon käsitelty työehtosopimuksissa niin että sen mukaan pitäisi mennä. Tarkoitus ei ole että kaksi vanhempaa on kotona vaan toinen vanhempi voi olla jonka aikana lapsen hoito pitää järjestää. Niitä palveluja löytyy esimerkiksi Mannerheimin Lastensuojeluliitolta.

Jos työnantaja antaa vapaata, että työntekijä pääsee lähtemään reissuun, niin melko kumma, jos sitä vapaata ei voi siirtää edelliselle päivälle, kun puoliso sairastuu äkillisesti. Minä uskon, että monessa tapauksessa mies ei sano vaimolle, että ei edes kysynyt vaan valehtelee, että työnantaja ei suostunut.

Vierailija
1702/1874 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on huono äiti, kun hän flunssassa ja kuumeessa yrittää tehdä parhaansa lapsensa eteen? Ap itse ymmärsi, että oma jaksaminen ei kuitenkaan riitä ja pyysi apua mieheltään, ja nyt ap on sitten huono äiti? Onko ap:n mies hyvä isä, kun jättää sairaan vaimonsa pärjäämään sairaan vauvan kanssa, vaikka vaimo on pyytänyt apua, minkä seurauksena vauva joutui sairaalaan?

Mitä jos ei olisi miestä. Mitä tämä huono äiti silloin tekisi? Kannattaa hommata sitä verkostoa jota hyödyntää. Kyseisen äidin toiminta on äärimmäisen itsekästä ja toivon että tuollaisia naisia olisi vähän. Jos ei muu auta niin ei muuta kuin lastensuojeluilmoitusta tekemään niin saadaan lapsi hoitoon.

"Mitä jos ei olisi äitiä. Mitä tämä huono isä silloin tekisi? Kyseisen isän toiminta on äärimmäisen itsekästä ja toivon, että tuollaisia miehiä olisi vähän."

News flash lapsen isä on ihan yhtälailla vastuussa lapsensa hyvinvoinnista, ja enemmänkin silloin, kun äiti on sairauden ja monen yön valvomisen jälkeen liian huonossa kunnossa huolehtimaan lapsestaan. Jos ap olisi yksinhuoltaja, hän tietenkin olisi järjestänyt asiat niin, että joku muu voi hoitaa vauvaa silloin, kun hän itse on kykenemätön. Tässä tilanteessa se joku muu sattumoisin on lapsen isä, tasa-arvoinen vanhempi, jolla on yhtälailla vastuu lapsestaan. Käsittämätöntä että joku ei tätä tajua.

Eipä tuosta tekstistäsi oikein mitään järkevää sanomaa löydy.

Ahaa, olisit heti sanonut, että olet vajaaälyinen.

Jos kirjoitat pskaa niin ei se tarkoita että lukija on vajaaälyinen. Opettelisit kirjoittamaan järkevää tekstiä.

Kerro toki, mikä kirjoituksessani oli paskaa? Eiköhän se ongelma ole siellä sinun päässäsi, jos et noin yksinkertaista asiaa tajua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1703/1874 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mitä jos ei olisi äitiä. Mitä tämä huono isä silloin tekisi? Kyseisen isän toiminta on äärimmäisen itsekästä ja toivon, että tuollaisia miehiä olisi vähän."

News flash lapsen isä on ihan yhtälailla vastuussa lapsensa hyvinvoinnista, ja enemmänkin silloin, kun äiti on sairauden ja monen yön valvomisen jälkeen liian huonossa kunnossa huolehtimaan lapsestaan. Jos ap olisi yksinhuoltaja, hän tietenkin olisi järjestänyt asiat niin, että joku muu voi hoitaa vauvaa silloin, kun hän itse on kykenemätön. Tässä tilanteessa se joku muu sattumoisin on lapsen isä, tasa-arvoinen vanhempi, jolla on yhtälailla vastuu lapsestaan. Käsittämätöntä että joku ei tätä tajua.

Eipä tuosta tekstistäsi oikein mitään järkevää sanomaa löydy.

Ahaa, olisit heti sanonut, että olet vajaaälyinen.

Jos kirjoitat pskaa niin ei se tarkoita että lukija on vajaaälyinen. Opettelisit kirjoittamaan järkevää tekstiä.

Ei, kyllä sä oot vajaaälyinen. Me muut ymmärrettiin ihan hyvin.

-eri

Vierailija
1704/1874 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ompahan omituinen ketju. Itse olisin pyytänyt äitini tai ystäväni avuksi ja tottakai mies olisi mennyt niihin juhliin, mitä oli odottanut.

Ja kaikki olisivat innosta hihkuen tulleet hakemaan ärhäkän ja helposti tarttuvan flunssan? Miksei mies soittanut jotain kaveriaan vaimolle avuksi? Ei ne kaikki olisi kuitenkaan olleet niihin häinen menossa.

Vierailija
1705/1874 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tännehän on tullut kiukkuinen teinipoika. Taisi mamma herättää kesken unien ja pitää nyt ärhennellä palstalla, kun ei uskalla mammalle sanoa vastaan.

Vierailija
1706/1874 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kyseinen nainen saa apua mielialan ongelmiinsa sillä niin kieroutunut hänen mielensä on.

Näkyy apu olevan kovin tiukassa, kun sinäkin huseeraat tässäkin ketjussa taas ties kuinka monetta päivää, eikä kukaan ole sua hakenut hoitoon. Surullista ja pelottavaa, että kaltaisesi tyypit voivat sairastaa pitkin nettiä vuodesta toiseen.

Vierailija
1707/1874 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kyseinen nainen saa apua mielialan ongelmiinsa sillä niin kieroutunut hänen mielensä on.

Näkyy apu olevan kovin tiukassa, kun sinäkin huseeraat tässäkin ketjussa taas ties kuinka monetta päivää, eikä kukaan ole sua hakenut hoitoon. Surullista ja pelottavaa, että kaltaisesi tyypit voivat sairastaa pitkin nettiä vuodesta toiseen.

Joo, jannu näyttää olevan taas tosi pahassa kunnossa. Eikö sillä ole ketään läheistä, joka toimittais sen välillä lataamoon huilaamaan? Äitiä edes? Siitäkö se kiikastaa?

Vierailija
1708/1874 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako mies osata kuvitella, millaisen maineen hän saa, kun nainen hankkii tukiverkostoa ja selittää kaikille, miten sellainen pitää hankkia, kun mieheen ei voi luottaa millään tasolla? Kyllä itsekin miettisin, uhraisinko vähäistä vapaa-aikaani siihen, että järjestäisin aloittajan miehelle vapaa-aikaa. Hyvän ystäväni pyyntöön suostuisin, mutta samalla kysyisin, miksi hän moista lusmua haluaa elämässään pitää mukana.

Miksi se tukiverkoston hankkiminen on naisen tehtävä? Eikö se onnistu mieheltä?

Tukiverkosto kannattaa hankkia molempien vanhempien toimesta viimeistään raskausaikana. Yleensä isovanhemmat auttavat tai muut sukulaiset. Yksi vaihtoehto on hankkia lastenhoitoapua yksityiseltä puolelta mutta se ei tässä ole tullut ilmeisesti mieleen.

Vierailija
1709/1874 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisia ne nykyajan naiset ovat. Entiseen aikaan hoidettiin huusholli ja kymmenen lasta. Nyt ei pystytä hoitamaan edes yhtä. Mikä  teitä naisia oikein vaivaa???

Ennen ei lapsia hoidettu, ne yritettiin pitää hengissä. Jos perheessä oli kymmenen lasta, niin ei haitannut yhtään, jos muutama menehtyi. Ja niitähän menehtyi, kun isommat sisarukset vahtivat tai eivät vahtineet pienempiään. Hassua, miten jotkut haikailevat entiaikojen perään, siellä ei ollut mitään hyvää.

Lääketiede on kehittynyt ja lapsikuolleisuus vähentynyt. Äidit hoitivat kymmenen lasta vanhaan aikaan ja nykynaiset eivät pysty hoitamaan edes yhtä. Minusta asioissa on menty takapakkia aika paljon.

Nykynaisista ei ole mihinkään. Pitäisikö asiaan kiinnittää huomiota peruskoulussa kun sen verran heikkoa tuntuu naisten jaksaminen olevan nykyaikana. Onko syynä somekultttuuri vai mikä mutta naisen kyvyttömyys hoitaa lastaan pitäisi laittaa hälytyskellot soimaan.

Toivottavasti kaikki eivät ole noin paskoja äitejä.

Äiti, joka hoitaa lapsensa ja vie jopa sairaalan päivystykseen ollessaan itse sairauden, unettomuuden ja migreenin runtelema, on ihan huikea äiti! Isä, joka jättää sairaana olevan perheensä selviytymään yksin ja viittaa kintaalla äidin avunpyynnöille, on surkea isä.

Vierailija
1710/1874 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisia ne nykyajan naiset ovat. Entiseen aikaan hoidettiin huusholli ja kymmenen lasta. Nyt ei pystytä hoitamaan edes yhtä. Mikä  teitä naisia oikein vaivaa???

Ennen ei lapsia hoidettu, ne yritettiin pitää hengissä. Jos perheessä oli kymmenen lasta, niin ei haitannut yhtään, jos muutama menehtyi. Ja niitähän menehtyi, kun isommat sisarukset vahtivat tai eivät vahtineet pienempiään. Hassua, miten jotkut haikailevat entiaikojen perään, siellä ei ollut mitään hyvää.

Eikä eläimetkään saaneet parasta mahdollista hoitoa. Sairasta lasta ei viety lääkäriin.  Äidit oli kotiäitejä, eivätkä tehneet täyttä työpäivää kuten nykyään suurin osa. Jos joku sairastui, naapuria autettiin. Menepä tänä päivänä  pyytämään apua naapurista, tuskin edes ovea avaa. Sairaana ei kukaan jaksa lapsiaan hoitaa, eikä tarvitse, paitsi suomalaisen miehen mielestä joka pelkää sairaita ja heikkoja, jopa omia lapsiaan ja syyllistää äidit heikoiksi ja huonoiksi, ettei tarvitse itse mitään tehdä.

Vierailija
1711/1874 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on uskomattoman törkeitä vihaviestejä naisia ja ap:ta kohtaan. Tuon yhden trollin voisi blokata palstalta kokonaan.

Vierailija
1712/1874 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on uskomattoman törkeitä vihaviestejä naisia ja ap:ta kohtaan. Tuon yhden trollin voisi blokata palstalta kokonaan.

Samaa mieltä!

Vierailija
1713/1874 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääketiede on kehittynyt ja lapsikuolleisuus vähentynyt. Äidit hoitivat kymmenen lasta vanhaan aikaan ja nykynaiset eivät pysty hoitamaan edes yhtä. Minusta asioissa on menty takapakkia aika paljon.

Nykynaisista ei ole mihinkään. Pitäisikö asiaan kiinnittää huomiota peruskoulussa kun sen verran heikkoa tuntuu naisten jaksaminen olevan nykyaikana. Onko syynä somekultttuuri vai mikä mutta naisen kyvyttömyys hoitaa lastaan pitäisi laittaa hälytyskellot soimaan.

Toivottavasti kaikki eivät ole noin paskoja äitejä.

Lapsia menehtyi paljon onnettomuuksissa, joten siinä ei lääketieteen kehittymisestä ollut hyötyä.

Vierailija
1714/1874 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ompahan omituinen ketju. Itse olisin pyytänyt äitini tai ystäväni avuksi ja tottakai mies olisi mennyt niihin juhliin, mitä oli odottanut.

Nuorena kuollut äiti ei pääse apuun ja työn vuoksi lähipiiristä satojen kilsojen päässä asuva ei saa apua ystäviltäkään. Tuttavat eivät auta.

Vierailija
1715/1874 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kirjoitetaan, että Ap:n olisi pitänyt pyytää apua sukulaisilta tai tuttavilta. Miksi hänen, kun oli muutenkin tiukoilla?? Miksi lapsen isä ei järjestänyt kotiin lisäapua, jos ei itse pystynyt siellä olemaan?

Koska koko juttu on satua. Ja palstamammoille taas yksi syy raivota mie svihaansa.

On se hyvä, että sinä olet elämässäsi tavannut pelkkiä pyhimyksiä mieheksi. Elät ja asutkin varmaan miespyhimyksen kanssa? Sinua lykästi.

Ei kun tää tyyppi ON miespyhimys 🙄

Vierailija
1716/1874 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kirjoitetaan, että Ap:n olisi pitänyt pyytää apua sukulaisilta tai tuttavilta. Miksi hänen, kun oli muutenkin tiukoilla?? Miksi lapsen isä ei järjestänyt kotiin lisäapua, jos ei itse pystynyt siellä olemaan?

Koska koko juttu on satua. Ja palstamammoille taas yksi syy raivota mie svihaansa.

On se hyvä, että sinä olet elämässäsi tavannut pelkkiä pyhimyksiä mieheksi. Elät ja asutkin varmaan miespyhimyksen kanssa? Sinua lykästi.

Ei kun tää tyyppi ON miespyhimys 🙄

Tosin vain omasta mielestään...

Vierailija
1717/1874 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko muistanut huomioida myös miehesi tarpeet AP? 

Vierailija
1718/1874 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko muistanut huomioida myös miehesi tarpeet AP? 

Miksi pitäisi, jos miestä ei kiinnosta vaimonsa eikä edes pienen vauvansa tarpeet?

Vierailija
1719/1874 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä tämä rölliäijän maailmankuva:

1) miehen ei pidä, eikä kuulu olla vastuussa omasta lapsestaan. Vastuu on ainoastaan äidillä, ja vain ainoastaan äidillä. Kutsukoot vaikka ilmavoimat ja presidentin apuun, mutta miestä ei saa vaivata perheasioilla. 

2) miehen ei kuulu tuoda rahaa perheeseen. Jos eurokin menee perheelle, niin vaimo on kullankaivaja. Tasa-arvoon kuuluu röllendaalin mielestä, että mies pitää omat rahat itsellään, mutta asuu ilmaiseksi ja syö ilmaiseksi. Ja erossa vaimon pitää antaa omaisuudestaan 50%, mutta mies pitää edelleen omat rahat itsellään. Tietty, koska tasa-arvo. 

3) ennen oli paremmin. Viis lapsikuolleisuudesta tai siitä, että vaimot kuolivat synnytyksiin tai lapsivuodeaikana. (Tosin nyt logiikka ontuu: jos vaimo kuolee, niin mikä joulupukki sitten tulee hoitamaan vastuut? Eiku ainii, vaimon tai miehen äiti. Voi minua höpsöä, miten saatoinkaan unohtaa.) 

4) miehen tarpeet aina edelle. Kyllä vaimolla pitää olla koo-ulli suussa tai pee-impassa tai pee-ersiissä samalla kun hoitaa kodin. Tietty. Jos ei, tai oikeastaan jos miestä ei vain satu huvittamaan muuten vain, niin on oikeus irtisanoa hetkellisesti tai kokonaan olla uskollinen vaimolleen. 

5) mies voi aina purnata palvelun laadusta. Muija olkoot hiljaa, johan mies elättää kaikki (huom, kts kohta 2. Hys hys, ei tässä ole mitään epäloogista!)

6) Miehellä on vaan nyt rankempaa. Ajatella, sitä joutuu vaihtamaan joka päivä auton renkaat, ja huoltamaan ruohonleikkurin (siis vaikka asuisi kerrostalossa täydessä betoniviidakossa.) Eikö tasa-arvon nimissä muija voisi tehdä ne? HYVÄ IDEA!

Vierailija
1720/1874 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on vain rinnat rouskuen eteneviä tasa-arvon tavottelijoita. Tasa-arvo on näillä henkilöillä sitä. että minä olen prinsessa, mies tehköön ja muistakoon ja ajatelkoon minun aivoillani. Ei kukaan ole osannut jakaa töitä tasaisesti kummankin kykyjen mukaan luokitellen. Ei mies joutuu aina syntipukiksi, nainen luikkii veräjästä.

Voi miten menee tasa-arvokin sekundaksi ja inflaatio syö senkin käsitteen, on etsittävä uusi ajatus perheen koossapitämiseksi. Töiden suunnittelu ja töiden jakaminen, niinkuin oli partiossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä