Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies jätti minut täysin pulaan vauvan kanssa

Vierailija
09.07.2022 |

Miehelle tuli viime viikolla kova flunssa, oli kolme päivää täysin sängyn pohjalla ja siitä vielä perjantain ja viikonlopun toipilaana. Minä perhevapaalaisena kotona vauvan kanssa. Vein miehelle teetä, keittoa ja parasetamolia sänkyyn. No, viime sunnuntaina sitten tauti alkoi jyllätä minullakin. Reilu 38 astetta kuumetta, nenä tukossa, heikotti. Siitä kaksi päivää niin myös vauva luonnollisesti sairastui. Mies ei suostunut jäämään töistä pois hoitaakseen vauvaa, että olisin saanut levätä (kuten hän sai ollessaan sairaana). Sanoi, ettei voi olla enää oman saikun jälkeen pois, Pomo ei tykkää. Tavallaan ymmärrän paineen, mutta ei kovin reilu tilanne minua kohtaan. Mies on siis ns ihan tavallisessa toimistotyössä, ei esim pelasta ihmisiä työkseen.

Olin ihan jaksamisen rajoilla itse sairaana ja hoidin tukkoisen vauvan siinä samalla. Vauva halusi olla sylissä koko ajan tietysti kipeänä.
Homma huipentui torstaina siihen, että minulla puhkesi kaiken huipuksi kauhea migreeni. En voi ottaa migreenilääkettä imetyksen takia eikä sitä olisi kotona ollutkaan kun en ole sitä raskauden aikanakaan voinut käyttää. Oksensin ja tärisin vessassa, aura siihen päälle. Vauva huutaa olohuoneessa. En ole koskaan tuntenut oloani yhtä avuttomaksi ja kamalaksi. Soitin tietysti miehelle, että tulee kotiin auttamaan. Ei meinannut millään uskoa, että tilanne on niin paha. Vasta kun sanoin erää soitan ambulanssin niin suostui lähtemään töistä ja tuli alkuiltapäivästä kotiin. Minä makasin loppupäivän sängyssä, Mies toi vauvan imetykselle ,mutta muuten hoisi hänet. Perjantaina eli eilen oloni oli vähän parempi, mutta flunssainen edelleen ja kuin jyrän alle jäänyt.

Kauheaksi tilanteen tekee se, että miehen lapsuuden ystävän häät ovat tänä viikonloppuna. Oli sovittu, että mies lähtee Perjantaina jo puolen päivän aikaan ajamaan juhlapaikkakunnalle ja tulee sunnuntaina kotiin. On odottanut juhlia tammikuusta lähtien. Minun ja vauvan oli tarkoituskin jäädä kotiin, koska en tunne tätä kaveriporukkaa hyvin eikä huvittanut lähteä pienen vauvan kanssa matkaamaan isoon tapahtumaan koronan takia. Oletin, että mies ymmärsi torstain tilanteesta, että osanotto täytyy perua ja hänen täytyy jäädä hoitamaan vauvaa ,jotta minä pystyn toipumaan. Eilen aamulla kuitenkin vähätteli asiaa ja sanoi lähtevänsä kun olihan minun migreeni hellittänyt jo. Vauva on edelleen kipeä, nukkuu max kahden tunnin pätkissä, minulla voimat aivan loppu ja flunssa edelleen.

No mies siis lähti eilen. Meidän ainoalla autolla. Kävi pikaisesti kaupassa, jääkaappi ammottu tyhjyyttä. Koti aivan sekaisin, pyykkivuori eteisessä ja minun olo aivan kauhea edelleen. Meillä oli kauhein riita tähän astisen suhteen aikana. Nyt mietin mitä teen, olo on petetty. Olisi ollut helpompi kuulla vaikka miehen pettäneen kuin että tahallaan jättää minut täysin pulaan tilanteessa, jossa olen ihan avuton ja poikki. Perusteli asiaa sillä että juhlat ovat hänelle tärkeät ja töistä ei voinut olla paineen takia pois kun juuri oli oma saikku alla. Joo uskon ja ymmärrän tämäkin puolen, mutta eihän tämä kaikki voi minun päälleni kaatua?

Emme ole mitään teinejä. Miehellä on vastuullinen työ, meillä on omistusasunto jne. Jotenki mies on elämässä siis tähän asti onnistut kantamaan vastuuta. Nyt tuntuu etten edes tunne koko ihmistä enää. Anteeksi avautuminen vauvapalstalla, en tiedä mitä pitäisi tehdä.

Kommentit (1874)

Vierailija
1581/1874 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään uutta auringon alla ja sama katkerien tynnyrien valitus ja syyttely sen kun vaan jatkuu..

Vierailija
1582/1874 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on taas näitä suomalaisen naisen päivityksiä. Ei se ihme ole, että kaikki avioliitot päättyvät, kun ei edes pyritä yhteistyöhön vaan etsitään kaikkiin elämän haasteisiin ja ongelmiin syitä miehestä. Se on sellaista, kun yhteiskunta äidinmaidossa opettaa, että miestä kuuluu vihata ja miehen kuuluu palvella naista ja koko yhteiskunnan pitää passata naista. Kun sille tulee flunssa, kenen syy se on? Miehen. 

AP, mitä sä kirjoittelet tänne tällaisia? Ratko näitä ongelmia sun miehesi kanssa. Ota asioita esille, ja pyri etsimään ratkaisuja. Yksi sellainen olisi keskustella miehen kanssa, miten saadaan resursseja auttamaan teitä lapsen kanssa, jos vaimo on kipeä. Kysy mieheltäsi, voisiko hän palkata avuksi poikkeuksellisesti jonkun, joka voisi katsoa lasta, kun sairastat? Isovanhemmat?

Olette kirkossa luvanneet toisillenne, että niin myötä- ja vastoinkäymisissä, ja sitten ette pysty ratkomaan näitä ongelmia yhdessä? Kaadutte johonkin flunssaan? Are you kidding me?

Ennen vanhaan oli naiset sellaisia, että jos niitä petti toisen naisen kanssa, ne otti avioeron. Tai jos lyötiin. Tai jos alkoholia käytti.

Mut ei nykyään. Nykyään f-liike on kertonut kaikille naisille, että miehen elämäntehtävä on 24/7 passata naista ja tuoda hänelle TikTok videoita varten joku selfiekeppi käteen. Muuten ero.

Luettiinko me sama aloitus?

Miestähän tässä passattiin ja palveltiin. Ap hoivasi ja toi ruokaa, kun mies oli kipeä. Ap yritti keskustella miehen kanssa ja saada tajuamaan, että hän ja vauva (!) vuorostaan tarvitsevat apua, kun molemmat ovat kipeinä ja mies jo parantunut. Mies ei ymmärrä, ei mitään empatiaa omaa perhettään kohtaan. Myös mies on luvannut olla paikalla niin myötä- kuin vastoinkäymisissä, mutta jättää tuoreen äidin sairaana pärjäämään yksin kipeän vauvan kanssa. Mies on osoittautunut, että häneen ei voi luottaa silloin, kun häntä tarvitsee. Puolisonsa voi pettää myös niin, ettei siihen liity kolmatta osapuolta.

En ymmärrä, miten on edes mahdollista kääntää tämä juttu noin päälaelleen kuin sinä juuri äsken teit. Vaatii varmaan niitä putkiaivoja ja täyttä empatian puutetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1583/1874 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän tätä Mietin niin sitä enemmän raivostuttaa se, että miehen mielestä hänen tulee ilmeisesti saada kaikki edut mitä vaan on olemassa. Jos olisi perunut häät ja tehnyt viikon töitä normaalisti, niin siltikin minä olisin joutunut joustamaan enemmän ja olla kotona sairaana kipeän vauvan kanssa. Tai jos vastaavasti olisi ollut töistä pois, mutta lähtenyt juhliin, niin sama juttu: minun niskaan olisi silti kaatunut isompi lasti joustamista eli viikonloppu sairaan vauvan kanssa itse toipilaana. Mutta toinen näistä vaihtoehdoista olisi edes ollut kompromissi! Sen sijaan mies ei tullut kummassakaan asiassa vastaan vaan halusi itselleen molemmat edut (ei kinaa pomon kanssa ja kivat juhlat) minun kustannuksella.

Mulla on sellainen olo, ettei tästä selvitä ihan helpolla. Kun jouduin anelemaan puhelimessa miestä kotiin torstaina migreenissä, ajattelin, että onko tämä edes todellista vai onko tää joku piilokamera. Miten voi lähemmäs nelikymppinen ihminen olla noin itsekäs!

Ap

Ei kannata jäädä liikaa miettimään, mikä miehessä on vikana. Samanlaisia muissa asioissa ihan fiksuja miehiä on tämä maailma täynnä. Osa miehistä ei vain tajua näitä muuta kuin rautalangasta vääntämällä. Tämän miehen kohdalla keskittyisin vain vääntämään jatkossa rautalangasta, että tällainen ei sovi ja unohtaisin tämän yhden episodin. Seuraavan kerran oikeasti vain sanot niin kuin joku aiemmin ehdotti, että soitat lastensuojelun paikalle, jos ei lapsen ainoa lapsesta huolehtimaan kykenevä aikuinen ole paikalla. Usein me naiset jätetään ihan oikeasti pyytämättä tai pyydetään, mutta ei tehdä kunnolla selväksi, että oikeasti muita vaihtoehtoja ei nyt ole, piste. Mies voi olla vihainen, murjottaa jne., mutta mitä sitten, vanhemman vastuusta ei voi luistella, jos lapsensa haluaa itse kasvattaa aikuiseksi.

Vierailija
1584/1874 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teistä ei ole äideiksi ja kantamaan vastuuta lapsesta, ÄLKÄÄ TEHKÖ LAPSIA!

Ap:han hoitaa lastaan ja laittaa hänet etusijalle vaikka on itse väsynyt ja kipeä. Samaa ei voi sanoa miehestään, joka on kuitenkin jo tervehtynyt ja levännyt.

Korjasinkin tekstisi:

Jos teistä ei ole isiksi ja kantamaan vastuuta lapsesta, ÄLKÄÄ TEHKÖ LAPSIA!

Vierailija
1585/1874 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla että joku äiti hoitaa kymmenen lasta ja toinen ei pysty vastaamaan edes yhden lapsen kasvatuksesta??? Voisiko joku kertoa miten tämä on mahdollista.

Enpä tiedä. Ootko itse kokeillut hoitaa muutaman kuukauden ikäistä vauvaa flunssaisena ja migreenissä ilman, että et kaipaa lainkaan puolisosi ja lapsesi toisen vanhemman tukea? Äiti ei ole mikään supersankari, jonka täytyy vain hammasta purren, veren maku suussa pärjätä, tuli mitä tuli, kun lapsella on myös isä, joka osallistuu hoitoon ja jakaa vastuun lapsesta.

Tämä migreeni on nyt suurenneltu. Hänellä oli kai itsellä myös juominen unohtunut. Päänsärky lakkaa kun juo riittävästi vaikka mehua ja vitamiineja, vaan ei kai ollut edes mehua naisella kotona.

Usko jo. Migreeni ei ole pelkkä päänsärky vaan kokonaisvaltainen kauhea olo.

Vierailija
1586/1874 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla että joku äiti hoitaa kymmenen lasta ja toinen ei pysty vastaamaan edes yhden lapsen kasvatuksesta??? Voisiko joku kertoa miten tämä on mahdollista.

Enpä tiedä. Ootko itse kokeillut hoitaa muutaman kuukauden ikäistä vauvaa flunssaisena ja migreenissä ilman, että et kaipaa lainkaan puolisosi ja lapsesi toisen vanhemman tukea? Äiti ei ole mikään supersankari, jonka täytyy vain hammasta purren, veren maku suussa pärjätä, tuli mitä tuli, kun lapsella on myös isä, joka osallistuu hoitoon ja jakaa vastuun lapsesta.

Tämä migreeni on nyt suurenneltu. Hänellä oli kai itsellä myös juominen unohtunut. Päänsärky lakkaa kun juo riittävästi vaikka mehua ja vitamiineja, vaan ei kai ollut edes mehua naisella kotona.

Ja ihan lääkärin diagnosoima migreeni vielä.

Vierailija
1587/1874 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta se max 4 kertaa vuodessa iskevä migreeni oli lauennut noin 24h ennenkun mies lähti! Tämä nimenomaan on se jankkaaminen, kun AP:n itsensä kertomia faktoja jätetään huomioimatta tai väritellään koska miehet lähtökohtaisesti sikoja.

Vierailija
1588/1874 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se on. Osa miehistä on vaan vätyksiä. Käytös tuskin muuttuu ajan myötä.

Ei minun lasten isä koskaan hoitanut kertaakaan yösyöttöä edes viikonloppuna. Ei vienyt koskaan lääkäriin, kun lapset oli sairaina. Eipä kuljettanut harrastuksiin, eikä muutenkaan osallistunut kodin askareisiin.

Kova oli raahaaminen ruokaostoksissa yksin vuosikaudet. Kerran meinasi käämit palaa, kun kasseja oli monta tullessani kaupasta. Äijä seisoo näköetäisyydellä ulkona, kun purkaan ostoksia takakontista. Ei tehnyt elettäkään tullakseen kantoavuksi. Sanoin idiootille kovaäänisesti, että voitko auttamaan kantamisessa. Muutkin pihalla olleet kuulivat.

No en jaksanut olla kaiken tekevä, kuin reilu kymmenen vuotta, kunnes annoin lähtöpassit vetelälle miehelle.

En kyllä tajua moista vätystelyä. Ja mistä näitä sikiää?

Vierailija
1589/1874 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä: Naiset on kasvatettu tasa-arvoon, jossa perheen arki ja vastuut jaetaan.

Mitä on vastuunb jakaminen teidän perheessä? Kantaako vaimoparka yksin kauppakassin 10 ng painavan juomakorin? Mitä tasa-arvo oikein todella tarkoittaa? Kunhan ette sano, että pyykinpesua ja kakkavaipan kuljetusta ja  vaimon vierellä seisomista. Vai onko se sitä, että vaimo komentaa ja moittii jos mies ei tee täsmälleen kuten vaimo.

Tämä voi olla myös toisinpäin.

Vierailija
1590/1874 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako nainen räkyttää ja haukkua miestä laiskaksi ja mies ei saa sanoa vastaan? Senhän luulisi motivoivan miestä.

Vierailija
1591/1874 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä: Naiset on kasvatettu tasa-arvoon, jossa perheen arki ja vastuut jaetaan.

Mitä on vastuunb jakaminen teidän perheessä? Kantaako vaimoparka yksin kauppakassin 10 ng painavan juomakorin? Mitä tasa-arvo oikein todella tarkoittaa? Kunhan ette sano, että pyykinpesua ja kakkavaipan kuljetusta ja  vaimon vierellä seisomista. Vai onko se sitä, että vaimo komentaa ja moittii jos mies ei tee täsmälleen kuten vaimo.

Tämä voi olla myös toisinpäin.

Vastuun jakaminen on sitä, että joutuipa kumpi tahansa kuukaudeksi sairaalaan, arki rullaa siitä huolimatta ja lapsilla on kaikki hyvin eikä sairaalassa olevan tarvitse huolestua tai huolehtia mistään.

Vierailija
1592/1874 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajassa on se hyvä puoli, että jos mies osoittautuu hyödyttömäksi, josta ei tiukan paikan tullen ole apua, niin siitä pääsee helposti eroon. Eiköhän se aloittajalle pian selviä, aikooko mies jatkaa samalla tavalla tästä eteen päin vai ottiko opikseen.

Mietihän vielä mitä juuri kirjoitit vai tosissaanko voit sanoa noin myös omalle pojallesi?

Vierailija
1593/1874 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitellaanpa ap tilanne sellaiseksi että hän olisi yh. Olisi pärjättävä tuli mitä tuli.

Olin yh kun nuorin lapseni syntyi, ikäeroa lapsilla 1 v 7 kk.

Mies petti joten siinä syy eroon.

En ollut heikkoa tekoa, pärjäsin kahden lapsen kanssa silloinkin kun itse olin kipeänä, tai lapset sairasteli. Sairaalareissujakin oli. Toki oli tilanteita joissa jouduin turvautumaan muiden apuun, onneksi oli lähisukulaiset n. 100 km päässä ja hätätilanteissa käytettävissä.

Minullakin on migreeni. Oli pieni vauva ja taapero, kohtaus iski. Ei auttanut muuta kuin selvitä.

Näköjään on monelle ottanut koville  kommentointi pärjäämisestä, kun on pitänyt alapeukuttaa.

( Ei  edellinen )

Vierailija
1594/1874 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajassa on se hyvä puoli, että jos mies osoittautuu hyödyttömäksi, josta ei tiukan paikan tullen ole apua, niin siitä pääsee helposti eroon. Eiköhän se aloittajalle pian selviä, aikooko mies jatkaa samalla tavalla tästä eteen päin vai ottiko opikseen.

Mietihän vielä mitä juuri kirjoitit vai tosissaanko voit sanoa noin myös omalle pojallesi?

Kyllä olen sanonutkin. Enää ei riitä se, että mies leikkii kukkoa tunkiolla. Avioliiton pitää olla enemmän kuin osiensa summa kummankin puolison kannalta.

Vierailija
1595/1874 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh onko se mikään ihme? Nykymiehen pitää saada mitali siitä, että vie joskus roskat ulos. Miehen mielessä hän on se, joka tekee aina eniten sekä kotona että töissä.

Rasvaa telaketjusi...Kiitos.

Olet häpeäksi noilla viisauksillasi koko naiskunnalle.

Kiva kommentti, mutta osoitit vain pointtini oikeaksi. Kun et keksi mitään muuta, alat kirjoittelemaan törkeyksiä.

No, nyt olet tosi nolokin vielä.

Ei kyseessä ole mikään törkeys. Kyseessä on tosiasia, joka kuvaa sinua ja sinun asennettasi. Löysää hyvä ihminen sitä hakaneulaa siinä nenänpielessä, niin ehkä se elämäkin alkaa hyvmyillä ja miehet kiinnostua sinustakin. Ja parin-kolmenkymmen kilon laihdutuskaan ei ole sinulle pahitteeksi.

Huh huh, älä vedä hernettä nenään :-D totuus sattuu

Ei herranjumala, älykääpiökin vielä. Yritä nyt edes. Heittelen tässä rapalaa sinne suuntaan, että saadaan palstalaisille viihdykettä väittelyn muodossa, mutta osottaudutkin verbaalisesti korkeintaan apukoutasoiseksi väittelijäksi. Voi voi sinua.

Mene pois. Et ole viihdyttävä, olet ällöttävä.

-eri

Vierailija
1596/1874 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta se max 4 kertaa vuodessa iskevä migreeni oli lauennut noin 24h ennenkun mies lähti! Tämä nimenomaan on se jankkaaminen, kun AP:n itsensä kertomia faktoja jätetään huomioimatta tai väritellään koska miehet lähtökohtaisesti sikoja.

Eiköhän se, että kohtaus iski ylipäätään, kun ap sairaana valvoi sairaan vauvan kanssa, kerro siitä, että ap oli todella väsynyt ja voimaton (ja siksi migreenikohtaus iski). Ap ei kuitenkaan saanut lepoa muuta yhtään, vaan samaan putkeen vain valvoi vauvan kanssa lisää. Ymmärsin, että mies hoiti vauvaa vain migreenikohtauksen aikana päivällä. Eli mies tiesi, että ap on jo niin väsynyt, että saa migreenikohtauksen, muttei silti nähnyt mitään tarvetta jäädä auttamaan tai mahdollistamaan ap:lle kunnollista lepoa ja mahdollisuutta toipua sairaudestaan, vaan mies oli sitä mieltä, että ap saa yksin jatkaa valvomista sairaan vauvan kanssa tilastaan huolimatta ja hän lähtee juhlimaan.  Ei se nyt ehkä ihan oikein mennyt ja sairaalareissu siitä tulikin.

Vierailija
1597/1874 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitellaanpa ap tilanne sellaiseksi että hän olisi yh. Olisi pärjättävä tuli mitä tuli.

En ollut heikkoa tekoa, pärjäsin kahden lapsen kanssa silloinkin kun itse olin kipeänä, tai lapset sairasteli. Sairaalareissujakin oli. Toki oli tilanteita joissa jouduin turvautumaan muiden apuun, onneksi oli lähisukulaiset n. 100 km päässä ja hätätilanteissa käytettävissä.

Minullakin on migreeni. Oli pieni vauva ja taapero, kohtaus iski. Ei auttanut muuta kuin selvitä.

Näköjään on monelle ottanut koville  kommentointi pärjäämisestä, kun on pitänyt alapeukuttaa.

( Ei  edellinen )

Aloittaja ei ollut yh vaan hänellä oli siinä puoliso, joka kuitenkin tiukan paikan tullen luisteli pois paikalta. Aloittaja pärjää lapsen kanssa kahdestaan, kun tietää, että miehen varaan ei voi laskea mitään. Tuo oli hänelle silmiä avaava kokemus.

Vierailija
1598/1874 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

( Ei  edellinen )

Aloittaja ei ollut yh vaan hänellä oli siinä puoliso, joka kuitenkin tiukan paikan tullen luisteli pois paikalta. Aloittaja pärjää lapsen kanssa kahdestaan, kun tietää, että miehen varaan ei voi laskea mitään. Tuo oli hänelle silmiä avaava kokemus.

Niin. Kyllähän ihminen selviää itsekseen vaikka mistä, kun on pakko. Parisuhteessa sitä vain kuvittelee, että rinnalla on se toinen vanhempi. Eipä ollut, ja luottamus meni.

Vierailija
1599/1874 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kannattaisi kokeilla nykyään sellaista, kuin joissakin perinteisissä afrikkalaisissa heimoissa. Mies asuu kylän laidalla omassa maassaan ja istuu päivät kavereineen läheisen suuremman kylän raitilla olevan kuppilan penkeillä katsomassa maailman menoa, juttelemassa ja nauttimassa virvokkeita. Kotikylässä naiset, kaikki vaimot, nuoret ja vanhat naiset hoitavat yhdessä maanviljelyksen, ruuanlaiton, kotieläimet ja lapset ja asuvat lähekkäin olevissa majoissa kylän keskellä. Miehet käyvät "yökylässä" naisten majoissa, ainakin silloin tällöin. Sopu säilyy ja roolit ovat selvät. Kasvaessaan pojat siirtyvät enemmän miesten piireihin. Nuoret miehet metsästävät, kisailevat, puolustavat kylää villieläimiä tai rikollisia vastaan, rakentavat ja nykyään käyvät myös palkkatyössä kylän ulkopuolella.

Vierailija
1600/1874 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako nykyään saikkua jos puoliso on kipeänä?

Mä sairastin koronan tosi pahana, en pysynyt kunnolla pystyssä. Taaperoa ei voinut laittaa päiväkotiin enkä tuossa voinnissa pystynyt häntä hoitamaan joten mies jäi kotiin joksikin päiviksi kunnes vointi helpotti. En muista oliko sairauslomalla, palkattomalla vai ilmoittiko että hoitaa sairasta lasta. Mutta kertoi siis pomolleen rehellisesti tilanteen eikä siinä ollut mitään ongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä