Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies jätti minut täysin pulaan vauvan kanssa

Vierailija
09.07.2022 |

Miehelle tuli viime viikolla kova flunssa, oli kolme päivää täysin sängyn pohjalla ja siitä vielä perjantain ja viikonlopun toipilaana. Minä perhevapaalaisena kotona vauvan kanssa. Vein miehelle teetä, keittoa ja parasetamolia sänkyyn. No, viime sunnuntaina sitten tauti alkoi jyllätä minullakin. Reilu 38 astetta kuumetta, nenä tukossa, heikotti. Siitä kaksi päivää niin myös vauva luonnollisesti sairastui. Mies ei suostunut jäämään töistä pois hoitaakseen vauvaa, että olisin saanut levätä (kuten hän sai ollessaan sairaana). Sanoi, ettei voi olla enää oman saikun jälkeen pois, Pomo ei tykkää. Tavallaan ymmärrän paineen, mutta ei kovin reilu tilanne minua kohtaan. Mies on siis ns ihan tavallisessa toimistotyössä, ei esim pelasta ihmisiä työkseen.

Olin ihan jaksamisen rajoilla itse sairaana ja hoidin tukkoisen vauvan siinä samalla. Vauva halusi olla sylissä koko ajan tietysti kipeänä.
Homma huipentui torstaina siihen, että minulla puhkesi kaiken huipuksi kauhea migreeni. En voi ottaa migreenilääkettä imetyksen takia eikä sitä olisi kotona ollutkaan kun en ole sitä raskauden aikanakaan voinut käyttää. Oksensin ja tärisin vessassa, aura siihen päälle. Vauva huutaa olohuoneessa. En ole koskaan tuntenut oloani yhtä avuttomaksi ja kamalaksi. Soitin tietysti miehelle, että tulee kotiin auttamaan. Ei meinannut millään uskoa, että tilanne on niin paha. Vasta kun sanoin erää soitan ambulanssin niin suostui lähtemään töistä ja tuli alkuiltapäivästä kotiin. Minä makasin loppupäivän sängyssä, Mies toi vauvan imetykselle ,mutta muuten hoisi hänet. Perjantaina eli eilen oloni oli vähän parempi, mutta flunssainen edelleen ja kuin jyrän alle jäänyt.

Kauheaksi tilanteen tekee se, että miehen lapsuuden ystävän häät ovat tänä viikonloppuna. Oli sovittu, että mies lähtee Perjantaina jo puolen päivän aikaan ajamaan juhlapaikkakunnalle ja tulee sunnuntaina kotiin. On odottanut juhlia tammikuusta lähtien. Minun ja vauvan oli tarkoituskin jäädä kotiin, koska en tunne tätä kaveriporukkaa hyvin eikä huvittanut lähteä pienen vauvan kanssa matkaamaan isoon tapahtumaan koronan takia. Oletin, että mies ymmärsi torstain tilanteesta, että osanotto täytyy perua ja hänen täytyy jäädä hoitamaan vauvaa ,jotta minä pystyn toipumaan. Eilen aamulla kuitenkin vähätteli asiaa ja sanoi lähtevänsä kun olihan minun migreeni hellittänyt jo. Vauva on edelleen kipeä, nukkuu max kahden tunnin pätkissä, minulla voimat aivan loppu ja flunssa edelleen.

No mies siis lähti eilen. Meidän ainoalla autolla. Kävi pikaisesti kaupassa, jääkaappi ammottu tyhjyyttä. Koti aivan sekaisin, pyykkivuori eteisessä ja minun olo aivan kauhea edelleen. Meillä oli kauhein riita tähän astisen suhteen aikana. Nyt mietin mitä teen, olo on petetty. Olisi ollut helpompi kuulla vaikka miehen pettäneen kuin että tahallaan jättää minut täysin pulaan tilanteessa, jossa olen ihan avuton ja poikki. Perusteli asiaa sillä että juhlat ovat hänelle tärkeät ja töistä ei voinut olla paineen takia pois kun juuri oli oma saikku alla. Joo uskon ja ymmärrän tämäkin puolen, mutta eihän tämä kaikki voi minun päälleni kaatua?

Emme ole mitään teinejä. Miehellä on vastuullinen työ, meillä on omistusasunto jne. Jotenki mies on elämässä siis tähän asti onnistut kantamaan vastuuta. Nyt tuntuu etten edes tunne koko ihmistä enää. Anteeksi avautuminen vauvapalstalla, en tiedä mitä pitäisi tehdä.

Kommentit (1874)

Vierailija
1301/1874 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kumma kun hankitaan lapsia ja ei kyetä huolehtimaan. Nyt kun vielä netistä voi tilata ruoat niin ei pitäisi nähdä nälkää. Ennen syötiin sitä mitä kaapista löytyi niin kauan että jalat kantoi kauppaan jos mies ei ollut kotona. Ja yksinhuoltajat nauravat hihaansa kun tätä lukevat.

Tuskinpa. Entisenä yh:na mua ainakin lähinnä keljuttaa ap:n puolesta, mieshän on törppö.

Vierailija
1302/1874 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon teille, jotka jaatte niin hyviä kuin huonojakin kokemuksia miehistänne vastaavissa tilanteissa. Tärkeä keskustelunaihe, koska aina naisia syytetään "iteppä oot miehes valinnut" ja "eikö muka ennakkoo näkynyt, että on tuollainen". Sitä ei todellakaan nainen tiedä ennakkoon, millainen isä mies on. Se on miehen itsensä tehtävä tietää ja sillä perusteella tehdä päätös onko kykenevä vanhemmaksi.

Lähipiirissä olen nähnyt pari tällaista tasa-arvoista, välittävää ja kunnollista miestä, joista on lasten myötä kuoriutunut itsekkäitä kiukkukakaroita. Vastaavasti omasta serkustani kuoriutui kelpo isä, vaikkei kukaan olisi uskonut. Hän oli ammattikoulupudokas joka vietti ikuista nuoruutta tehtaillen pikkurikoksia. Hän joutui n. kuukaudeksi vankilaan ja siellä ollessaan kävi ilmi, että tyttöystävänsä on raskaana. Serkku paineli suoraa vankilasta vapauduttuaan kultasepälle ja kukkakauppaan ja sen jälkeen kosi aloittajaa. Hän hankki työpaikan ja ryhdistäytyi. Ensimmäisen lapsen kohdalla hän kävi töissä ja vaimonsa opiskeli samalla, toisen lapsen kohdalla tekivät toisin päin ja kolmannen kohdalla olivat puoliksi.

Serkkuni on loistava isä ja upea aviomies. Hän todellakin katkaisi kohdallaan rikkinäisen perheen ketjun ja nyt hänellä on ihan oikea perhe. Nuorimmaisin lapsista täyttää syksyllä jo 10. Pian heillä on maksettu omakotitalo ja kaikki on mallillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1303/1874 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lusmu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika tyypillinen tilanne. Miehet aina yliarvioi naisten jaksamisen. Esikoisen kanssa vielä jotenkin taivuin ja annoin miehen mennä ja yritin jaksaa. Nyt kolmannen lapsen kohdalla ei enää käy. Jos mies ei tajua, että on perheellinen ja lapsista huolehtiminen menee juhlien ym. edelle niin tietää, että kotiin ei ole tulemista ja avioeropaperit odottaa. Esikoisen kanssa lopulta väsyin niin pahasti, kun olin yrittänyt viimeisilleni jaksaa vastaavissa tilanteissa, että lopulta aloin ilmoittaa, että jos nyt menet, kun minä en ole lapsenhoitokuntoinen, lapsemme on heitteillä, hänellä ei ole lähettyvillä ketään huolehtimiseen kykyenevää aikuista ja ainoa, mitä sellaisessa tilanteessa voi tehdä, on soittaa lastensuojelu apuun. Ja näin olisin oikeasti tehnyt, koska oma väsymykseni erään flunssan yhteydessä meni jo yli. Sen jälkeen on yhteistyötoiminut ja tässä sitä nyt ollaan, kolmen lapsen kanssa ja pärjätään nykyään. Kumpikin hoitaa osuutensa ja mieskin hyväksynyt, että lasten ollessa pieniä elämä menee lasten mukaan eikä kivojen juhlien perässä. Kun lapset isompia, sitä ehtii taas eikä se sairastuminen aina satu niiden kivojen juttujen kanssa päällekäin. Toiset tarvitsee vähän enemmän herättelyä siihen vanhemman rooliin havahtumiseen. Tsemppiä! Ja sanoisin, että tiukka linja näissä asioissa mueluummin aiemmin kuin myöhemmin ennen kuin olet ihan rikki, se ei ole lapsenkaan ja oikeastaan varsinkaan lapsen etu.

Menit sitten kolme poikimaan ettei tarvitse kouluttautua tai käydä töissä. Kannattikohan, sota kohta suomessakin.

Paljon rankempaa työtä se kotiäiti tekee! Oli kuin lepoa päästä töihin aikuisten maailmaan.

Sanoisit mieluummin pitkäveteistä olla kotona. Joka päivä samat askareet, eikö niin? Mutta talouden pitää pyöriä.

Vierailija
1304/1874 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en lue aloittajan loppukaneettia, mutta yksi asia on rempallaan tuossa perheessä.

Meille kaikille on jo uutisten kautta toitotettu, että perheiden pitää ja on syytä hankkia koronavarastot ruuasta, niin pakkaseen kuin myös kuivapuolelle.

Samoin toisen kerran tämän sodan takia tulee hankkia kotiin perusvarasto.

Mitä tekee tämä Ap ja muut kirjoittajat, talo tyhjillään ruuasta, kaapit tyhjänä. Liekö edes sokeria talossa.

Herätkää, ja hankkikaa pahan päivän varalle varastoon perusruokatarvikkeet.

Voi ettekö mitään ole tässä keskustelussa oppineet.

Ethän sinäkään ole oppinut. Ap:lla on raaka-aineita, ainakin se jauheliha jonka mies toi, mutta ei mitään heti valmista tai nopeasti syötävää. Sairaana ei paljoa kokkailla.

Tukiverkko? Ruoan tilaaminen kotiinkuljetuksella?

Se tukiverkko lähti juhlimaan.

Vierailija
1305/1874 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai aloittaja on jo ymmärtänyt, että mies ei vain saa olla töistä pois sen takia, että puoliso on sairas. Kurja juttu, mutta raivon voi kohdistaa miehen työnantajaan ja Suomen työlainsäädäntöön. Itse olen hoitanut kaksi oksentavaa lasta, vauvan ja taaperon, oksennustaudissa itsekin, ja tästäkin selvittiin.

Ja jos oli todella läheisen ystävän häät, niin ymmärrän, että mies lähti sinne.

N39

Tämähän on ihan potaskaa. Suomessa saa jäädä mies saikulle hoitamaan lasta, jos esim vanhempainvapaalla oleva äiti ei pysty lapsesta huolehtimaan oman sairastumisen vuoksi.

Voi jäädä kotiin pakottavasta perhesyystä, mutta se on palkaton

Vierailija
1306/1874 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai aloittaja on jo ymmärtänyt, että mies ei vain saa olla töistä pois sen takia, että puoliso on sairas. Kurja juttu, mutta raivon voi kohdistaa miehen työnantajaan ja Suomen työlainsäädäntöön. Itse olen hoitanut kaksi oksentavaa lasta, vauvan ja taaperon, oksennustaudissa itsekin, ja tästäkin selvittiin.

N39

Tämähän on ihan potaskaa. Suomessa saa jäädä mies saikulle hoitamaan lasta, jos esim vanhempainvapaalla oleva äiti ei pysty lapsesta huolehtimaan oman sairastumisen vuoksi.

No lähinnä tosi avuttomuuden takia. Kannattaisiko Marinia pyytää avuksi ja laatimaan uusia lakeja, hänhän on nainen ja ehtii joka paikkaan, mies hoitaa kaiken tai onko avustajia useampia kotona.

Vierailija
1307/1874 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N39

Ukkos on kusettanut sua. Mikään ei olisi häntä estänyt jäämästä hoitamaan sairasta lasta.

Vierailija
1308/1874 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en lue aloittajan loppukaneettia, mutta yksi asia on rempallaan tuossa perheessä.

Meille kaikille on jo uutisten kautta toitotettu, että perheiden pitää ja on syytä hankkia koronavarastot ruuasta, niin pakkaseen kuin myös kuivapuolelle.

Mitä tekee tämä Ap ja muut kirjoittajat, talo tyhjillään ruuasta, kaapit tyhjänä. Liekö edes sokeria talossa.

Ethän sinäkään ole oppinut. Ap:lla on raaka-aineita, ainakin se jauheliha jonka mies toi, mutta ei mitään heti valmista tai nopeasti syötävää. Sairaana ei paljoa kokkailla.

No koronan ja sodan takia pitää jokaisella olla perusvarasto elintarvikkeita kotona. Että näin toimii järkevä.

Mies ei ole tähän asiaan yksin syyllinen kuten kaikki puoltavat Ap ja mollaavat miestä. Oletteko ihan alle 20-vuotiaita?

Vierailija
1309/1874 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni on loistava isä ja upea aviomies.

hyi paska oman serkunkaa ?

Vierailija
1310/1874 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kumma kun hankitaan lapsia ja ei kyetä huolehtimaan. Nyt kun vielä netistä voi tilata ruoat niin ei pitäisi nähdä nälkää. Ennen syötiin sitä mitä kaapista löytyi niin kauan että jalat kantoi kauppaan jos mies ei ollut kotona. Ja yksinhuoltajat nauravat hihaansa kun tätä lukevat.

Tuskinpa. Entisenä yh:na mua ainakin lähinnä keljuttaa ap:n puolesta, mieshän on törppö.

Itse olen kahden lapsen yh ja kyllä mietin että kuinka avuttomia ihmiset on jos ei ruokaa osaa tilata jos kaappi tyhjä.

Vierailija
1311/1874 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea tilanne ja kommentit osoittavat sen, että tämmöinen käytös on miehillä yleistä, ja ehkä siksi, että useat ovat edelleen sitä mieltä, että äitiys nyt vaan on sellainen rooli minkä varjolla saa lyödä lyötyä, vähätellä toisen sairautta ja uupumusta tyyliin, mikä ei ikinä olisi sallittua ketään muuta kohtaan kuin äitejä. Ja tämä toisten äitien "koska minäkin jouduin kärsimään ka olen vielä hengissä, niin kaikkien muidenkin äitien tästä ikuisuuteen kuuluu valittamatta kärsiä vähintään yhtä paljon".

Sydämettömiä ja kovia ihmisiä, ja toivon että nämä ovatkin sitten toistensa kanssa naimisissa eivätkä apn kaltaisten elämää pilaamassa.

Mies ei ymmärrä pikkuvauvan hoitamisen rankkuutta eikä sitä että vanhemmuus edellyttää omista menoista joustamista, myös miehelle.

Kukaan meistä voi tietää kuinka loppu ap on sairauden ja vaivan hoidon kanssa ollut, hänen migreeniensä rankkuutta, vauvan peruskuntoa jne. Joten mitä ihmettä kukaan näistä viisastelee, edes lääkäri ei tee diagnoosia etänä näillä tiedoilla.

Monet vinkit ovat olleet ihan hyviä, vaikka niissä on ollut projisointia omiin tilanteisiin. Esim. luottamuksen särkyminen pitkäksi aikaa. Erovinkit on tuttua av-kamaa, mutta sen sanon, että nyt sen vielä tekee. Jos mukautuu miehen oikutteluun ja tilanne jatkuu pidemmälle, ero on aina vaikeampi, kun olet hiljaisesti vuosien saatossa hyväksynyt itsekkään toiminnan sillä, että siedät sitä.

Vierailija
1312/1874 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kahden lapsen yh ja kyllä mietin että kuinka avuttomia ihmiset on jos ei ruokaa osaa tilata jos kaappi tyhjä.

Asuuko ap kotiinkuljetusten piirissä?

Vierailija
1313/1874 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin jos ei osaa, ei siinä mene montaa minuuttia.

Vierailija
1314/1874 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ne yksinhuoltajat nyökyttele, että tuollaista se oli meilläkin ennen eroa.

Vierailija
1315/1874 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukiverkko eli isovanhemmat, sisarukset, kummit, ystävät jne??

Vierailija
1316/1874 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No koronan ja sodan takia pitää jokaisella olla perusvarasto elintarvikkeita kotona. Että näin toimii järkevä.

Mies ei ole tähän asiaan yksin syyllinen kuten kaikki puoltavat Ap ja mollaavat miestä. Oletteko ihan alle 20-vuotiaita?

Mies olisi voinut kauppareissullaan tuoda jauhelihapaketin sijaan sen kotivaran, mutta ei.

Vierailija
1317/1874 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N39

Voi jäädä kotiin pakottavasta perhesyystä, mutta se on palkaton

Palkaton: myös potaskaa. Sairaan lapsen takia kotiin jääminen ei ole palkatonta. Tällöin sitä on ainoa vanhempi, joka voi lapsesta huolehtia.

Vierailija
1318/1874 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä taas. Vauva pääsi päivällä sairaalasta kotiin, minä sain nukkua kotona kokonaisen yön ja vointi on parempi. Mies valvoi sairaalassa yön. Yritimme puhua asiasta, mutta tuntuu, ettei keskusteluyhteyttä ole. Mies on kyllä pelästynyt siitä miten asiat, ja siis erityisesti vauvan tila, kehittyivät, mutta ei varsinaisesti näe, että olisi itse voinut toimia kovinkaan eri tavalla. Kieltää kaiken, tai uskon, että siis oikeasti kokee asian niin, että hänellä oli ensin vuosisadan flunssa ,josta hänellä oli oikeus toipua rauhassa ja mulla oli vaan pientä lämpöilyä eikä sen kummempaa. Hän ei usko, että maidon ehtyminen johtui väsymyksestä ja migreenin aiheuttamasta oksentamisesta. Vähättelee koko asiaa, on sitä mieltä, että vauva olisi joka tapauksessa joutunut sairaalaan minun kunnosta huolimatta. Hoitaa nyt kuitenkin vauvaa, ensi yön lupasi hoitaa heräilyt ja tuoda vauvan vain imetykselle.

En tiedä siis miten eteenpäin. Sanoin että menemme äidilleni pariksi päiväksi huomenna, jos vauvan kunto kohenee edelleen. Täytyy koittaa varata aikaa neuvolan keskusteluapuun.

Niille epäilijöille, jotka väittää provoksi, niin voin kertoa että kaikki läheiseni (nyt myös anoppi) tietävät tästä asiasta. Ja muut eivät mua näiden tekstien perusteella pysty tunnistamaan, tosin ei se minua kovasti edes haittaisi.

Mies on ollut niin sanottu tasa-arvon kannattaja koko meidän suhteen ajan, on kannustanut mua ottamaan töihin liittyen uusia haasteita vastaan, olen hoitanut kodin remontoimiseen liittyviä asioita kokonaan yksin, maksanut puolet kaikesta jne. Nyt vasta on suhteessa aika, jolloin nämä arvot näköjään punnitaan käytännössä. Se on helppoa kannattaa tasa-arvoa niin kauan kun ei itse joudu luopumaan omista saavutetuista eduista. Mielestäni jo se, että minulla vanhempainvapaalaisena ei ole oikeutta sairaslomaan, asettaa meidät vanhemmat eriarvoiseen asemaan. Mm. tähän on tultava joku muutos, mikäli jatkamme yhdessä. Minä otan jo takkiin univelat, synnytyksestä toipumisen, eläkekertymän pienentymisen ja vaikeutuvat uranäkymät kunhan palaan töihin. Mulle valkeni nyt vasta kunnolla, kuinka "paska nakki" vanhempainvapaa voi ollakaan. Ei tietysti kaikkien miesten kohdalla, mutta kommenteista päätellen liian usein kuitenkin.. Toki nautin vauvan kanssa olosta, mutta mietin miten vastuuta saisi oikeasti jaettua tasaisemmin molempien vanhempien kesken.

Ap

Mieheni olisi samanlainen. Ei myöntäisi omaa vastuutaan esim. vastaavanlaisessa tilanteessa.

Meillä avioero oli yhdessä vaiheessa lähellä, mutta lopulta hän oppi ottamaan vastuunsa tässä perheessä.

Sympatiat ja tsempit sinulle, toivottavasti vauvan olo kohenee nopeasti.

Vierailija
1319/1874 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitt tuolla ylempänäi: "Paljon rankempaa työtä se kotiäiti tekee! Oli kuin lepoa päästä töihin aikuisten maailmaan."

Heh, heh minulla oli kotityöt töiden jälkeen ja niistä selviydyin/selviydyn töiden jälkeen mainiosti.

Mitä kotitöitä tässä oikein mainitaan rankkoina ja kun olikin lepoa päästä töihin?

Levostako tässä onkin kyse?

Voi maailma tätä keskustelua, nyt on yksi mies ryntätty oikein suurella voimalla. Vaimosta on tehty kaiken tekevä ja taitav kodin remonttimieskin , mutta ei saa kanapaloja paistettua ja antaa lapsen kuivua kotona. Valitan näin tämä alkoi.

Nyt sitten nopeasti lakia muuttamaan.

Vierailija
1320/1874 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ne yksinhuoltajat nyökyttele, että tuollaista se oli meilläkin ennen eroa.

Niin no tilanne ei varmaan heilahtanut kauheasti eron jälkeen tämän poissaolon osalta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan