Miksi kukaan haluaisi olla ikänsä velkavankeudessa omistusasuntoon?
Hautaan saakka saat maksaa sitä, joten voi hyvällä syyllä kysyä, mitä järkeä? 😂 Vaikka asut vuokralla vuosikymmeniä, niin voit elää ikäsi velattomana, etkä ole pankin kahleissa.
Kommentit (533)
Lapset saavat perinnön keskimäärin 50 - 60 - vuotiaina. Itse en ainakaan kieli pitkällä odotellut. Hautajaiset, perintövero, asunnon myyminen, välittäjäpalkkio, jako sisarusten kesken.
Että se siitä äitimuorin säästämisestä. Ei niitä rahoja hautaan saanut.
Omistusasumisessa ylläpidetään sitä kerrostaloa jossa asutaan. En ole koskaan tajunnut sitä.
Mutta varmasti siinä on etuja.
Itse olen päättänyt etsiä seuraavaksi vuokratalon jossa on uima-allas.
Vierailija kirjoitti:
Siis omistusasuminenhan on kuin maksaisi vuokraa itselleen. Miten sitä on niin vaikea tajuta? Se ei ole mikään vankeus, asunnon voi myydä pois jos haluaa. Kehotan kaikkia joilla on varaa käsirahan maksamiseen hankkimaan omistusasunnon, paras sijoitus ikinä.
Olet siis pankki. Vai mitä yritit sanoa?
Maksoin 40-vuotiaana viimeisen erän omakotitalon asuntolainasta. Minusta se ei ole vielä "hautaan saakka". Nyt maksan sijoitusasunnosta vielä pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Tienasin viime asuntokaupalla 80 000 eur arvonnousua. Asun taas hyvällä paikalla, joten rahaa on luvassa taas kun myyn tämän asunnon. Vuokralla asuminen on erittäin tyhmää. Vuokralla kun asuu, rikastuttaa vuokranantajaa ei itseään.
Otatko hautaan mukaan ne rahat?
Vierailija kirjoitti:
Tienasin viime asuntokaupalla 80 000 eur arvonnousua. Asun taas hyvällä paikalla, joten rahaa on luvassa taas kun myyn tämän asunnon. Vuokralla asuminen on erittäin tyhmää. Vuokralla kun asuu, rikastuttaa vuokranantajaa ei itseään.
Tienaan osakesalkullani 200 000€ joka vuosi. Että mikä olikaan tyhmää?
Vierailija kirjoitti:
Siis omistusasuminenhan on kuin maksaisi vuokraa itselleen. Miten sitä on niin vaikea tajuta? Se ei ole mikään vankeus, asunnon voi myydä pois jos haluaa. Kehotan kaikkia joilla on varaa käsirahan maksamiseen hankkimaan omistusasunnon, paras sijoitus ikinä.
Suomessa on monia paikkakuntia, joissa asuntojen arvo vain laskee eivätkä mene kaupaksi.
Sijoitusasuntoni arvo on tuplaantunut parissa vuodessa, ei siis huono ostos sekään.
Asuttiin väliaikaisesti vuokralla kun myytiin vanha asunto eikä uutta löytynyt ihan heti. Taas ihmettelin miksi itsekin asuin vuokralla niin pitkään ennen ensimmäisen omistusasunnon hankkimista, yli 30-vuotiaaksi. Vuokra tässä väliaikaiskämpässämme oli 1800e/kk. Nyt ostimme oman, hieman paremman tasoisen eli vuokra tässä olisi varmaan ainakin 2000 tuntumassa, mutta pakolliset kulut (lainan korko + vastike) meillä ovat nyt alle 800 euroa. Ja loppu lainan lyhennys säästöä itselle. Puhumattakaan siitä, miten paljon rennompaa omaa kämppää on laittaa itselle mieleiseksi kun ei tarvitse miettiä vuokranantajan mielipidettä.
Foorumin riidanhaastaja taas vauhdissa. Älkää ruokkiko.
Te jotka rikastutte asumalla omistusasunnossa, aiotteko vanhana myydä asunnon, muuttaa vuokralle ja tuhlata rahat?
Vai miten siitä rikastumisesta hyödytte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Työssäkäyvällä omistusasunto ei ole koko elämän kestävä velkavankeus. N. 20 vuotta ja asunto on reippaasti maksettu.
2. Asunto on sijoitus ja ainakin omalla kohdalla asumiskulut ovat velankin kanssa suunnilleen samaa luokkaa kuin vastaavan kokoisessa vuokra-asunnossa.
3. Vuokralla asumalla olen 20-vuoden kuluttua yhtä köyhä kuin nyt, omistusasuntoon sijoittamalla minulla on omaisuutta josta saan rahat käteen tarvittaessa eikä minun tarvitse sitten omaisuutta realisoitaessa olla kateellinen muille.
Jatka siis AP naureskelua, mutta muista, että se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa.
Sellaista se on teillä reppanoilla, kun mitään muuta sijoituskohdetta ette keksi kuin se asunto.
t. joka kuukausi entistä enemmän vaurastuva vuokralainen
Yleensä teillä reppanoilla vaurastumisesta vastaa tilipäivänä KELA kunhan työtön, työtön lappu on muistettu kirjoittaa asianmukaisesti.
Voi voi. Paljon on sinulla vielä elämästä opittavaa, kun et edes sen vertaa tiedä, että vuokra-asuminen on monin paikoin niin kallista, ettei työttömällä ole siihen varaa. Ei se Kelan maksama 300 ja risat mihinkään riitä.
Kela maksaa asumistuen, työttömyyskorvauksen ja toimeentulotuen, jonka jälkeen sulle jää 500 e käteen. Toki mitään paikkakunnan hintatasoon nähden kohtuuttomia vuokria ei makseta.
Mulle ei Kela maksa senttiäkään. Että pieleen meni tuokin. Tsemppaa nyt edes vähän :D
t. lainaamasi
Käytin passiivia, tottakai tuosta kirjoituksestasi kävi ilmi, ettet itse ole Kelan asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin rahoitan lapseni opiskelut!
Vierailija kirjoitti:
Minulle vuokra-asuminen onkin hyväntekeväisyyttä. En viitsi antaa rahaa järjestöille, koska ikinä ei tiedä mihin se raha niissä oikeasti menee. Vuokrarahoista sentään tiedän ihan nimen ja osoitteen kera kenelle rahat menevät. Sinustako oikeasti on tyhmää, että joku rahoittaa sinun asuntokauppojasi vapaaehtoisesti?
Vierailija kirjoitti:
Te jotka rikastutte asumalla omistusasunnossa, aiotteko vanhana myydä asunnon, muuttaa vuokralle ja tuhlata rahat?
Vai miten siitä rikastumisesta hyödytte?
Eikö se usein mene niin, että lasten muutettua pois muutetaan pienempään ja halvempaan asuntoon ja rahaa jää yli ja sitten eletään hieman leveämmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Työssäkäyvällä omistusasunto ei ole koko elämän kestävä velkavankeus. N. 20 vuotta ja asunto on reippaasti maksettu.
2. Asunto on sijoitus ja ainakin omalla kohdalla asumiskulut ovat velankin kanssa suunnilleen samaa luokkaa kuin vastaavan kokoisessa vuokra-asunnossa.
3. Vuokralla asumalla olen 20-vuoden kuluttua yhtä köyhä kuin nyt, omistusasuntoon sijoittamalla minulla on omaisuutta josta saan rahat käteen tarvittaessa eikä minun tarvitse sitten omaisuutta realisoitaessa olla kateellinen muille.
Jatka siis AP naureskelua, mutta muista, että se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa.
Sellaista se on teillä reppanoilla, kun mitään muuta sijoituskohdetta ette keksi kuin se asunto.
t. joka kuukausi entistä enemmän vaurastuva vuokralainen
Yleensä teillä reppanoilla vaurastumisesta vastaa tilipäivänä KELA kunhan työtön, työtön lappu on muistettu kirjoittaa asianmukaisesti.
Voi voi. Paljon on sinulla vielä elämästä opittavaa, kun et edes sen vertaa tiedä, että vuokra-asuminen on monin paikoin niin kallista, ettei työttömällä ole siihen varaa. Ei se Kelan maksama 300 ja risat mihinkään riitä.
Kela maksaa asumistuen, työttömyyskorvauksen ja toimeentulotuen, jonka jälkeen sulle jää 500 e käteen. Toki mitään paikkakunnan hintatasoon nähden kohtuuttomia vuokria ei makseta.
Mulle ei Kela maksa senttiäkään. Että pieleen meni tuokin. Tsemppaa nyt edes vähän :D
t. lainaamasi
Käytin passiivia, tottakai tuosta kirjoituksestasi kävi ilmi, ettet itse ole Kelan asiakas.
Suomen kielessä sinä on yksikön toinen persoona, ei passiivi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olen liian hippi luonteeltani kun en jaksa miettiä yhtään raha tai omistus asioita enkä halua olla vastuussa mistään tuollaisesta. Haluan vain matkustella, se tekee minut onnellisimmaksi ja jos voisin niin eläisinkin jatkuvasti reissaten - työpaikka on ainoa tietysti mikä estää. Voihan se olla että ehkä joskus vanhana kadun kun en ole ollut niin tunnollinen kuin ilmeisesti te muut. Mutta en mahda mitään sille kun ei vaan kiinnosta.
No tavallaan se velaton omistusasunto mahdollistaa aika paljon hippeilyä, ei tarvitse tehdä kuin talvet töitä ja kesät ollaan on the road. Terkut Norjasta.
Ajattele, miten paljon enemmän olisit voinut matkustaa, jos olisit käyttänyt asuntoon sijoittamasi rahat matkustamiseen. Joku 150 000 on aika kiva matkakassa.
Mutta olemme matkustellet ilman kulutusluottoa! Miksi ei voi tehdä kaikkea mitä haluaa omistusasunnonomistajana? En missään nimessä käyttäisin 150.000 euroa matkustamiseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin rahoitan lapseni opiskelut!
Niin minäkin! Siinä sivussa osallistun vuokran muodossa myös sinun lapsesi opintojen kustantamiseen. Eikö olekin reilua minulta?
t. vuokra-asuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta euroa saat kuukaudessa tilillesi omistusasunnostasi? Siis siitä, jossa itse asut. Jos kyseessä on paras sijoitus ikinä, tuottojen pitäisi olla vähintään miljoonaluokassa. Muutenhan esim. tietyt osakesijoitukset tai ihan vaikka nettipokeri hyvällä tuurilla menee ohi sijoituksen rahallisen tuottavuuden suhteen.
Omistusasunnon tuotto on sen asunnon kulujen ja vastaavan vuokra-asunnon vuokran erotuksen suuruinen. Jossain on aina asuttava, jolloin tehdään vaihtoehtoiskustannusvertailu. Se kummassa on pienempi kustannus on parempi investointi ja sen investoinnin tuotto on noiden vaihtoehtojen kustannusten erotus.
Esim minulla asunnossani jossa nyt olen asunut 8 vuotta kustannukset ovat olleet vastike 330 €/kk +lainan korko 70 €/kk (keskimäärin).
Eli olen maksanut asumisestani 38 400€. Vastaavan asunnon vuokra tällä alueella on 1620 €/kk. Eli vuokralla asuessa minulta olisi mennyt 155 520 €. Eli asuntoni on tuottanut minulle säästöä 117 120 €/ 8 vuotta, eli 14 640 € vuodessa. Kun ottaa vielä huomioon että asunnon arvo on noussut tänä aikana 55 000 asuntoni tuotto onkin nyt 172 120 € eli vuotta kohden 21 515 €.
Osa tästä rahasta on mennyt omaksi pääomaksi asuntoon (lainan lyhennykseen) ja osa mennyt osakesijoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olen liian hippi luonteeltani kun en jaksa miettiä yhtään raha tai omistus asioita enkä halua olla vastuussa mistään tuollaisesta. Haluan vain matkustella, se tekee minut onnellisimmaksi ja jos voisin niin eläisinkin jatkuvasti reissaten - työpaikka on ainoa tietysti mikä estää. Voihan se olla että ehkä joskus vanhana kadun kun en ole ollut niin tunnollinen kuin ilmeisesti te muut. Mutta en mahda mitään sille kun ei vaan kiinnosta.
No tavallaan se velaton omistusasunto mahdollistaa aika paljon hippeilyä, ei tarvitse tehdä kuin talvet töitä ja kesät ollaan on the road. Terkut Norjasta.
Ajattele, miten paljon enemmän olisit voinut matkustaa, jos olisit käyttänyt asuntoon sijoittamasi rahat matkustamiseen. Joku 150 000 on aika kiva matkakassa.
Mutta olemme matkustellet ilman kulutusluottoa! Miksi ei voi tehdä kaikkea mitä haluaa omistusasunnonomistajana? En missään nimessä käyttäisin 150.000 euroa matkustamiseen!
Miksi luulet, että vuokra-asuja ei voisi matkustaa ilman kulutusluottoa?