Mustasukkaisuudesta yli pääseminen
Onnistuuko? Niin että ei enää tuntisi mustasukkaisuutta toisesta? Miten tähän pääsee?
Kommentit (14)
Olin sairaalloisen mustasukkainen ystävästäni ja se sitten helpotti kun tein sellaisen päänsisäisen säädön ja aloin ajattelemaan ettei olla aivan niin läheisiä kuin aiemmin olin päässäni ajatellut. Se kun meni jo melkoisen omistushalun puolelle. Lisäksi aloin kehittelemään enemmnä omaa tekemistä, kun aiemmin iso osa päivistä ja tekemisistä pyöri toisen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitää henkisellä tasolla etäännyttää itsensä toisesta. Mustasukkaisuushan johtuu siitä että on henkisesti liian lähellä ellei jopa kiinni toisessa.
Mä en sanoisi että on liian lähellä, vaan että pelkää menetystä. En ole koskaan ollut mustasukkainen, ja se johtuu siitä, että kun lähden suhteeseen, teen tietoisen päätöksen lopettaa suhde, jos toinen pettää. Hyväksyn mahdollisen menetyksen ja elän sen kanssa. En tarraa kiinni suhteeseen, eikä oma mielenrauhani riipu siitä, vaan voin lopettaa sen jos tilanne vaatii.
Itseensä keskittyminen ja oman elämän rakentaminen, oman potentiaalin saavuttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää henkisellä tasolla etäännyttää itsensä toisesta. Mustasukkaisuushan johtuu siitä että on henkisesti liian lähellä ellei jopa kiinni toisessa.
Mä en sanoisi että on liian lähellä, vaan että pelkää menetystä. En ole koskaan ollut mustasukkainen, ja se johtuu siitä, että kun lähden suhteeseen, teen tietoisen päätöksen lopettaa suhde, jos toinen pettää. Hyväksyn mahdollisen menetyksen ja elän sen kanssa. En tarraa kiinni suhteeseen, eikä oma mielenrauhani riipu siitä, vaan voin lopettaa sen jos tilanne vaatii.
Molemmat syyt mahdollisia.
Minä taas tiedän että jos mies pettäisi niin siitä päästäisiin yli, ei se olisi suhteen loppu.
Mä olen ollut todella mustasukkainen, ihan syystäkin tosin. Olen siis ärsyyntynyt siitäkin jos tv-mainoksessa on ollut kaunis tai vähäpukeinen nainen, ja mieheni on telkkaria katsonut.
Meidän tapa hiivuttaa mustasukkaisuus on monen mielestä typerä mutta meillä siis mies alkoi kertoa esim työpäivistään että kenen työkaverinaisen kanssa on jutellut ja mitä, jätti työpaikan iltabileet väliin, näytti jos sai naistyökaverilta viestiä jne. Ja näyttää edelleen.
Ekaa kertaa vuosiin tunnen olevani rauhallinen sen suhteen mitä mies tekee tai juttelee naistyökavereiden kanssa, en enää mieti sellaisia enkä panikoi kun olen nähnyt että viestit on joko aivan asiallisia tai eivät liity mieheeni mitenkään. Tämä on kiva tunne kun ei tarvitse pelätä.
Oma sisäinen työ, niiku kaikessa muussaki. Henkisesti vahva ihminen ei roiku kenessäkään, se mustasukkaisuuskin johtuu aina omista ongelmista ja tavasta katsoa asioita, se kielii omasta epävarmuudesta.
Mustasukkaisuus voi johtua ihan siitäkin, että toinen on luottamuksen pettänyt. Ja on silloin aivan luonnollista.
Vierailija kirjoitti:
Mustasukkaisuus voi johtua ihan siitäkin, että toinen on luottamuksen pettänyt. Ja on silloin aivan luonnollista.
Juuri näin. Vaikka yrittäähän se pettäjä syyllistää kaikesta petettyä, ensin pettämisestä ja sitten vielä pettämisen aiheuttamista tunteista. Ei silti ole niin.
Aina toitotetaan miten kauhea mustasukkaisuus on kohteelle mutta on se sille mustasukkaiselle itelleenkin. Tosi raastavaa. Terapiasta voi olla apua.
Vierailija kirjoitti:
Aina toitotetaan miten kauhea mustasukkaisuus on kohteelle mutta on se sille mustasukkaiselle itelleenkin. Tosi raastavaa. Terapiasta voi olla apua.
Niin ja eihän kaikki tuo sitä ilmi kumppanille, vaan kaikki todella tapahtuu oman pään sisällä. Se saattaa vinouttaa ajattelua ja omaa mielenterveyttä todella pahasti.
Mä olin rakastunut sellaiseen mieheen joka ihan tahallaan omalla käytöksellään aiheutti minulle mustasukkaisuuden tunteita ja jopa nautti siitä kun kärsin tästä. Narsisteille ihan tyypillistä käytöstä. Vähän aikaa meni kunnes tajusin tämän kuvion. Uskon että myös tahallaan petti minua koska nautti minun loukkaamisestani. Toisinaan mustasukkaisuus kertoo välittämisestä ja on tervettäkin mutta sitä on vaikea ymmärtää kun sitä tahallaan aiheutetaan toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin rakastunut sellaiseen mieheen joka ihan tahallaan omalla käytöksellään aiheutti minulle mustasukkaisuuden tunteita ja jopa nautti siitä kun kärsin tästä. Narsisteille ihan tyypillistä käytöstä. Vähän aikaa meni kunnes tajusin tämän kuvion. Uskon että myös tahallaan petti minua koska nautti minun loukkaamisestani. Toisinaan mustasukkaisuus kertoo välittämisestä ja on tervettäkin mutta sitä on vaikea ymmärtää kun sitä tahallaan aiheutetaan toiselle.
Minullakin tällainen vähän outo tapaus, kun kerroin mustasukkaisista tunteistani niin hänhän meni sitten toteuttamaan itseään niin että nuo tunteeni varmasti voimistuisivat. Sitten toisaalla kertoi niin kovin välittävänsä minusta ja olen hänelle tärkeä. Ö-ööööh!
Nosto. Miten ihmeessä päästä yli, jos luottamus on kerran petetty, mutta syvää katumusta osoitettu, miten voin uskoa että ei enää toistu? Eli mitä ajatus ja tunnetyötä voin itse tehdä?