Miksi kukaan haluaisi olla ikänsä velkavankeudessa omistusasuntoon?
Hautaan saakka saat maksaa sitä, joten voi hyvällä syyllä kysyä, mitä järkeä? 😂 Vaikka asut vuokralla vuosikymmeniä, niin voit elää ikäsi velattomana, etkä ole pankin kahleissa.
Kommentit (533)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin tässä asunnossa vuoden vuokralla. Asunto laitettiin myyntiin, ostin ja asumiskulut pienenivät 190 € kuukaudessa. Vielä vuosi velkaa. Sitten pelkkä vastike 390 €/kk.
Aiemmin minulla on ollut kaksi ok-taloa ja yksi rivitalonpätkä. Ei näihin mitenkään sidottu ole.
Tietenkin silloin, jos saa paljon asumistukea, niin voi harkita vuokralla asumista. Markka-aikana sain 1000 mk yhteensä muutamalta kuukaudelta, mutta se olikin laskuvirhe, joka perittiin takaisin.Ymmärrät varmaan, että tuo vastike ei ole ainoa jota jatkossa maksat. Putki-tai julkisivuremppaa tulee ja vaikka mitä. Myös rikoutuneet jääkaapit jne maksat itse
Meilla on ollut sama jaakaappi 80-luvulta asti ja toimii vielakin hyvin. Halvaksi on tullut.
Kannattaisi jo vaihtaa. Vie nimittäin takuuvarmasti sen verran sähköä, että uuden jääkaapin saisi maksettua sähkölaskujen säästöllä hyvinkin kohtuuajassa.
Miksi tästä pitää aina vääntää tällä tavalla lapsellisesti? Jokainen saa asua kuten haluaa, oli se sitten vuokralla tai omistusasunnossa. Tai no joidenkin on olosuhteiden pakosta asuttava vuokralla vaikka haluaisivat ostaa oman, mutta kokemuksesta tiedän, että ei se ole noin vain toteutettava asia.
Itse asuin vuosia vuokralla ja pääasiassa rivareissa. Inhosin sitä koska olen lapsuuteni ja nuoruuteni viettänyt omakotitalossa ja se on se mulle sopiva asumismuoto. Kerrostalo on pahin mahdollinen, rivareissa oli edes vähän takapihaa paitsi yhdessä.
Kun tapasin nykyisen mieheni, niin muutimme yhteen alle vuoden seurustelun jälkeen. Emme edes miettineet mitään rivariasuntoa koska ei täältä pieneltä paikkakunnalta olisi löytynyt tarpeeksi isoa koska meidän vaatimus oli vähintään kolme makkaria koska kummallakin lapsi joka muutti mukana. No löysimme omakotitalon vuokralle, mutta asuimme siinä vajaan vuoden. Mies alkoi puhua, että eiköhän olisi järkevämpää etsiä oma talo.
Löytyi melko nopeasti tämä talo missä olemme asuneet nyt 7 vuotta. Nyt saa remontoida yms. oman mielensä mukaan. Talo myöskin rauhallisemmalla paikalla kuin se talo missä asuimme vuokralla. Talomme on 50-luvun talo, mutta hyvässä kunnossa pidetty ja vuosien aikana remontoitu. Toki tämä paikkakunta on muuttotappiokunta ja asukkaita alle 5000, mutta tämä on meidän kotipaikka ja täällä haluamme asua. Miehen lapsi muuttanut jo pari vuotta sitten pois ja minunkin lapsi täysi-ikäistynyt, mutta ei meillä ole mitään aikomusta muuttaa pienempään.
Asumiskustannukset meillä on n.850/kk kun lasketaan mukaan lainanlyhennys korkoineen, sähköt yms. Lainaa oli pakko ottaa kun ei meillä kummallakaan ollut omaa rahaa millä ostaa talo. Laina-aika 20 vuotta ja nyt on siis jäljellä 13 vuotta.
Mulle on ainakin ihan sama asuuko muut vuokralla vai ei. En tajua miksi siitä pitää joidenkin vetää pultit jos toiset asuu eri tavalla kuin itse. Ei voi omassa elämässä olla asiat hyvin jos pitää tällaisestakin asiasta rääpiä päätään. Jos olisi omiin valintoihinsa ja elämäänsä tyytyväinen, niin silloin osaisi keskustella tästä asiallisesta eikä haukkua ja pilkata toisin tekeviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin tässä asunnossa vuoden vuokralla. Asunto laitettiin myyntiin, ostin ja asumiskulut pienenivät 190 € kuukaudessa. Vielä vuosi velkaa. Sitten pelkkä vastike 390 €/kk.
Aiemmin minulla on ollut kaksi ok-taloa ja yksi rivitalonpätkä. Ei näihin mitenkään sidottu ole.
Tietenkin silloin, jos saa paljon asumistukea, niin voi harkita vuokralla asumista. Markka-aikana sain 1000 mk yhteensä muutamalta kuukaudelta, mutta se olikin laskuvirhe, joka perittiin takaisin.Ymmärrät varmaan, että tuo vastike ei ole ainoa jota jatkossa maksat. Putki-tai julkisivuremppaa tulee ja vaikka mitä. Myös rikoutuneet jääkaapit jne maksat itse
Ymmärrät varmaan ettei ilmaisia lounaita ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
En itse ainakaan haluaisi. Siksi ostettiin talo, joka on maksettavista meidän tulotasolla. Laina saatiin maksettua 5v sitten, eikä uutta oteta.
Juuri näin. Itsekin olin parikymppisenä varma, että me tienataan tällä. Oltiin myyty rivari jonkinlaisella voitolla ja hankittu talo järven rannalta suuren kaupungin liepeiltä. Asuntojen hinnat olivat joka tapauksessa alueella vankasti nousussa. No, tuli finanssikriisi, tuli alueellisesti merkittäviä irtisanomisia ja eipä mennytkään talo kaupaksi. Tappiota tuli vain parikymppiä kahden vuoden myynnin lopulta päätyttyä, eikä alunperin hintakaan ollut omiin tuloihin suhteutettuna iso, mutta avasi silmät kyllä!
Sama kokemus kavereilla, joista pari on rakentanut 2010 luvun puolivälissä ja pannut talon muutamaa vuotta myöhemmin myyntiin. Ei ole saanut omiaan enää pois. Tämä mikäänhän ei ole minkäänlainen ongelma jos lainasummat pysyy maltillisina, voi vaan todeta, että asuminen maksaa aina ja joka tapauksessa, mutta kuseen ei sentään joudu.
Itse arvostan pysyvyyttä ja vakautta. Halusin pitkäaikaisen kodin ja oman luvan sen laittamiseen. Vuokralla on aina vuokranantajan armoilla, eikä ole mitään takeita kauanko asunnossa saa asua. Toivottavasti en myöskään ole haudassa muutaman vuoden sisään.
Lapsuuteni asuin neukkukuutiossa ahtaasti, vanhempien makuuhuoneen nurkassa 12-vuotiaaksi. Omille lapsilleni halusin tarjota jotain muuta ja koska meillä ei olisi varaa maksaa vuokraa vastaavasta talosta, ostettiin oma. Oma piha on parasta, eikä tarvi kuunnella naapurien möykkää. Tai hyssytellä lapsia kesäiltoina vaan voidaan elää. Ja laina loppuu, vuokranmaksu ei. Mitä se muiden takapuolta kutittaa jos me halutaan elää näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ikuisessa velkavankeudessa? Laina on maksettu viiden vuoden sisällä pois eikä ole tehnyt tiukkaa missään vaiheessa. Suurin osa ottaa ihan järkevän kokoisen lainan.
Jos joutuu ottamaan 250.00 euron lainan (koko hinta on 400.000 ja omaa rahaa on 150.000) ja palkka on 3.000 e/kk, niin kyllä sen lainan maksamiseen menee 20 vuotta. Sen ajan sitä sitten ajaa jollain vaarallisella vanhalla pikkuautolla ja kulkee kuluneissa vanhoissa vaatteissa.
Miksi? Auton saa osamaksulla vaikka joka vuosi tai yksityisleasingilla 200-300€/kk kuten minulle. Itse en missään tapauksessa halua omaa autoa! Mutta useimmilla on tuohon varaa. Aina uusi auto:)
Kaikki oikeustoimikelpoiset ihmiset ovat korollista velkaa asumisestaan koko elämänsä. Edullisin tilanne on kun koti on kokonaan maksettu ja kustannuksena on enää sijoitetun pääoman vaihtoehtoistuotto. Tällöin yhtälöstä ovat supistuneet pois kolmannet osapuolet ja jäljellä on vain omistaja ja omaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranmaksu on rahan heittämistä tuhka tuuleen. . Omaa asuntoa maksat koko ajan itsellesi. Vain korot ovat kuluina. Kun velka on maksettu, sinulla on omaisuutta, jonka voit jättää lapsillesi perinnöksi.
Lapsuudenkotini rakennettiin vähän yli 40 vuotta sitten pienehkölle teollisuuspaikkakunnalle. Se oli hyvä paikka kasvaa, mutta valitettavasti rakennemuutos vei tehtaat. Nyt eläkeläisvanhempani asuttavat rapistuvaa omakotitaloa paikkakunnalla, josta tontteja jaellaan käytännössä ilmaiseksi. Talo tulee olemaan kuluerä meille perikunnalle, sillä sen purkaminen maksaa.
Hyvä puoli on se, että 80-luvulla asuntolainat piti maksaa nopeasti, ymmärtääkseni äitini sai lainan vain 7 vuodeksi. Isäni oli pankissa töissä, joten hän sai henkilökuntaetuna peräti 10 vuoden lainan.
Mun äidin kotitila oli tyhjänä vuosia.
Sitten me muutettiin sinne, koronaa ja putkiremonttia pakoon.
Siivottiin paljon, kuskattiin roskia, myytiin irtaimistoa, maalattiin talo ja syksyllä myytiin. Tehtiin kk kaupalla töitä. Tehtiin se lähinnä siksi, kun kyseessä oli oma äiti.
Jokainen sisarus oli tyytyväinen, ostajaperhe tosi tyytyväinen.
Meidän esimerkkiä on seurannut moni.
Etätyötä tekee nyt eräs serkkuni. Vaimo äitiyslomalla. Asuu sukulaisen talossa maalla.
Lähinnä karsivat tavaroita, paikkaavat jne ja yrittävät myydä.
Serkkuni vuokrasi kotinsa puoleksi vuodeksi putkiremonttilaiselle ja tässä talossa voivat asua ilmaiseksi, työtä vasten.
Esim me annettiin kesäteatteriin rekvisiittaa. Kiitokseksi saatiin lippuja ja maalaustelineet lainaan.
Näiltä taloja on maaseudulla runsaasti, joita perikunta ei huoli.
Tyhjentäminen on iso projekti ja kauppa voi käydä paremmin, jos nurkat ovat siistit.
Me oltiin läsnäololla tehty talosta koti.
Aitat olivat romusta tyhjät, tilalla aina jokaiselle lapselle oma soppi. Verhot ikkunoissa, kukkia maljakossa. Ennen sotkua, romua, likaa jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranmaksu on rahan heittämistä tuhka tuuleen. . Omaa asuntoa maksat koko ajan itsellesi. Vain korot ovat kuluina. Kun velka on maksettu, sinulla on omaisuutta, jonka voit jättää lapsillesi perinnöksi.
Jos ei ole ketään, kelle jättää perintöä, samalla voi maksaa vuokraa.... ja vapaus.
Eihän siinä mitään, saa sitä toisten lapsillekin perintöä maksella jos haluaa. Tai sitten kun jää eläkkeelle, myy sen omistusasunon ja nauttii elämästä ennenkuin potkaisee tyhjää.
Tottakai, koska jokuhan sen asunnon omistaa ja maksaa ne omistamisen kulut.
hän laittaa sitten asunnon vuokralle ja laittaa itselleen vielä hieman voittoa päälle niin väkisinkin saman asunnon vuokrahinta on kalliimpi kun sen omistamisen kulut.
Meilla on ollut sama jaakaappi 80-luvulta asti ja toimii vielakin hyvin. Halvaksi on tullut.
Julkisivu + muut talon sivut rakennettu niin hyvin etta ei niille mitaan tarvitse tehda, kerran kymmenessa vuodessa pesee ja se riittaa. Halvaksi on tullut.
Nyt kun velka on maksettu jo ajat sitten asuminen maksaa $500/kk. veroina. Ei tuolla rahalla saisi mitaan vuokrattua.