Miksi kukaan haluaisi olla ikänsä velkavankeudessa omistusasuntoon?
Hautaan saakka saat maksaa sitä, joten voi hyvällä syyllä kysyä, mitä järkeä? 😂 Vaikka asut vuokralla vuosikymmeniä, niin voit elää ikäsi velattomana, etkä ole pankin kahleissa.
Kommentit (533)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskoja nämä vuokralla asuvat, jotka sanovat sijoittavansa parempiin sijoituskohteisiin, kuin asuntoon. Samalla maksavat isompaa vuokraa, kuin asuntovelkainen kuukaudessa, saamatta yhtään omaisuutta karttumaan tämän vuokra asumisen osalta. Asuntovelkainen sijoittaa joka kuukausi asuntoonsa. Tyhmyyden ekonomia ajaa näiden vuokralaisten ajatuksia. Luulevat tekevänsä taloudellisesti hyvän ratkaisun, kun maksaa kuukausittain satoja euroja, saamatta yhtään mitään vastineeksi. Ainoastaan paikan missä nukkua.
No mitä se sinun persettäsi kutittaa, jos jollain on varaa maksaa isompaa asumiskustannusta kuin sinulla? Vuokra-asuminenhan on pääosin varakkaiden juttu (pois lukien sossun tarjoamat asunnot), koska köyhällä ei yksinkertaisesti ole varaa asua vuokralla. Sitten katkerana itkevät siellä pankin omistamassa asunnossaan, kun toisilla on rahaa maksaa enemmän. Elämässä on muitakin asioista kuin se, paljonko joku tuottaa. Itse maksan mielelläni enemmän siitä ilosta, että minun ei tarvitse huolehtia tietyistä omistusasujalle kuuluvista asioista lainkaan. Esim. siitä, miten pääsen asunnosta eroon alle kuukaudessa, jos haluan muuttaa.
Me olemme myyneet 2 taloa alle kuukaudessa. Nykyisestäkin tulee kyselyjä vaikka emme ole myymässä. Naapuri myi juuri pienemmän ja vaatimattomamman 1. näytön 1. askakkaalle täydestä hinnasta. Kuvien ottamiseen ja välittäjän esitteen tekoon meni viikko, siitä 2pv näyttöön. Yht 9pv
Tuollaisiin taloihin saakin jo pistää ison tukun pankilta lainattuja euroja kiinni. Ei nimittäin ihan halpoja ole sellaiset talot, jotka noin nopeasti kaupaksi menevät.
Niin? Sehän omistusasunnossa onkin parasta. Saa OMAA varallisuutta kasvatettua toisten (velka-) rahalla. Vieläpä halvalla rahalla. Varmaan halvinta mahdollista rahaa mitä tuollaisia summia saa. Toinen hyvä kohde ottaa velkaa on auto, silloin kun siihen saa naurettavan halvan rahoituksen ja tarvitsee autoa. Minulla on ollut parhaillaan 3 eri lainaa asuntoa vastaan, asuntolaina ja kaksi sijoituslainaa. Kaikki halvalla korolla ja sijoituksilla olen velkoja lyhennellyt ja menot maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Työssäkäyvällä omistusasunto ei ole koko elämän kestävä velkavankeus. N. 20 vuotta ja asunto on reippaasti maksettu.
2. Asunto on sijoitus ja ainakin omalla kohdalla asumiskulut ovat velankin kanssa suunnilleen samaa luokkaa kuin vastaavan kokoisessa vuokra-asunnossa.
3. Vuokralla asumalla olen 20-vuoden kuluttua yhtä köyhä kuin nyt, omistusasuntoon sijoittamalla minulla on omaisuutta josta saan rahat käteen tarvittaessa eikä minun tarvitse sitten omaisuutta realisoitaessa olla kateellinen muille.
Jatka siis AP naureskelua, mutta muista, että se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa.
Sellaista se on teillä reppanoilla, kun mitään muuta sijoituskohdetta ette keksi kuin se asunto.
t. joka kuukausi entistä enemmän vaurastuva vuokralainen
Yleensä teillä reppanoilla vaurastumisesta vastaa tilipäivänä KELA kunhan työtön, työtön lappu on muistettu kirjoittaa asianmukaisesti.
Ruotsissa otetaan niin pitkiä lainoja ettei ole aikomuskaan maksaa niitä takaisin. Perikunta jatkaa tai myy.
Itselläni ei olisi ikinä varaa asua omistusasunnossa stadin keskustassa Kampissa kaksiossa. Mutta vuokra-asunnoista on ylitarjontaa.
Edellisessä vuokra-asunnossa oli hometta, parketin alta löytyi kymmenen vuoden vesivahinko. Onneksi ei tarvinnut myydä muutakuin halvat huonekalut. Remontilla noista ei enää saa asuinkelpoisia.
Itseäni lainat stressaa, en halua velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Työssäkäyvällä omistusasunto ei ole koko elämän kestävä velkavankeus. N. 20 vuotta ja asunto on reippaasti maksettu.
2. Asunto on sijoitus ja ainakin omalla kohdalla asumiskulut ovat velankin kanssa suunnilleen samaa luokkaa kuin vastaavan kokoisessa vuokra-asunnossa.
3. Vuokralla asumalla olen 20-vuoden kuluttua yhtä köyhä kuin nyt, omistusasuntoon sijoittamalla minulla on omaisuutta josta saan rahat käteen tarvittaessa eikä minun tarvitse sitten omaisuutta realisoitaessa olla kateellinen muille.
Jatka siis AP naureskelua, mutta muista, että se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa.
Mitäs jos kuoletkin vaikka jo ensi vuonna? Mitä ilo sinulle sitten on siitä, että sinulla on velkainen asunto?
Elämää ei voi elää pelkäämällä ufomiesten hyökkäyksiä tai äkkikuolemaa. Todennäköisempää on, että nauran viestillesi 20-vuoden päästä matkalla pankkiin ja jos kuolen niin asunnosta saatava tuotto kattaa velat ja loput jäävät vaimolle ja lapselle, mites omalla kohdallasi käy?
Se on 20 vuoden kuluttua ilman väliviivaa. Ymmärrän hyvin, miksi sinun pitää voimafantasioida tuollaisella. Kun ei kapasiteetti riitä kerryttämään varallisuutta reaaliaikaisesti, täytyy turvautua siihen, että ilkkuu kuvitelmilla jostain tulevasta pankkireissusta. Sillä välillä, kun sinä kituutat pankin orjana sen 20 vuotta, minä nautin tässä ja nyt jatkuvista pääomatuloista, joita sinulla on tasan 0€.
Vierailija kirjoitti:
Asun vuokralla, mutta mulla onkin 26cm pitkä kulli. Mitäs siihen sanotte? Saatteko moista rahalla tai omistusasunnolla?
Todennäköisesti olet provo, mutta noh, miksi tuon pitää olla joko- tai? Mieheltäni löytyy molemmat :D
Vierailija kirjoitti:
? Missä kahleissa? Maksat asumisesta joka tapauksessa joko pankille tai vuokranantajalle. Eläkkeellä joko omistat asunnon tai et.
Entä jos asuntoon tulee hometta tai tarvitsee kalliin remontin?
Ikänsä? Olen 50-v ja meillä on okt maksettu pk-seudulla. Kiva, kun ei tarvitse maksaa enää kuin juoksevia kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on teillä reppanoilla, kun mitään muuta sijoituskohdetta ette keksi kuin se asunto.
Yleensä teillä reppanoilla vaurastumisesta vastaa tilipäivänä KELA kunhan työtön, työtön lappu on muistettu kirjoittaa asianmukaisesti.
Voi voi. Paljon on sinulla vielä elämästä opittavaa, kun et edes sen vertaa tiedä, että vuokra-asuminen on monin paikoin niin kallista, ettei työttömällä ole siihen varaa. Ei se Kelan maksama 300 ja risat mihinkään riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen tarvitse mitään kirjoittaa. Käypä osa-aikatyössä ja hae Kelalta soviteltua päivärahaa, joudut rustaamaan tiedot joka päivältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos kuoletkin vaikka jo ensi vuonna? Mitä ilo sinulle sitten on siitä, että sinulla on velkainen asunto?
Elämää ei voi elää pelkäämällä ufomiesten hyökkäyksiä tai äkkikuolemaa. Todennäköisempää on, että nauran viestillesi 20-vuoden päästä matkalla pankkiin ja jos kuolen niin asunnosta saatava tuotto kattaa velat ja loput jäävät vaimolle ja lapselle, mites omalla kohdallasi käy?
Se on 20 vuoden kuluttua ilman väliviivaa. Ymmärrän hyvin, miksi sinun pitää voimafantasioida tuollaisella. Kun ei kapasiteetti riitä kerryttämään varallisuutta reaaliaikaisesti, täytyy turvautua siihen, että ilkkuu kuvitelmilla jostain tulevasta pankkireissusta. Sillä välillä, kun sinä kituutat pankin orjana sen 20 vuotta, minä nautin tässä ja nyt jatkuvista pääomatuloista, joita sinulla on tasan 0€.
Aa, nauti nyt tästä voimallisesta hetkestä, kun havaitsit kirjoitusvirheen. Olet menestyshetkesi ansainnut sillä niitä ei kovin montaa ole luvass.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tekisi päätöksiä sillä oletuksella, että eläisin vielä yli 20 vuotta. t. 25v
Tilastoilla edessäsi on keskimäärin vielä 50-vuotta, mutta sairaat ja alkoholistit toki tietävät itse parhaiten
Tilastoilla ei elinvuosia saa. Aika puskassa on pitänyt elämänsä elää, jos ei vielä ole huomannut, että alle 75-vuotiaitakin kuolee myös muihin asioihin kuin sairauksiin.
Sinäkin voit huomenna kuolla siihen, että venäläinen perseensuristin juuttuu nautintoa etsiessäsi kiinni ja vuodat kuiviin, mutta eri asia on se kuinka suuren painoarvon näille uhille haluaa antaa elämässään? Uskallatko lähteä aamulla kotiovestasi ulos ja ajattele moniko on kuollut nukkuessaan?
Mielenkiintoisia seksifantasioita sinulla. Miksi kerrot niistä asumista käsittelevässä ketjussa?
Nykyisin menee yli hilseen. 30v maksuajalla. Ennen oli korko yli 10% ja asunnot maksettiin yleensä kymmeneen vuoteen pois. Nyt maksuajat jatkuneet ja siitä syystä hinnat pompanneet kohtuuttomiksi.
Siis omistusasuminenhan on kuin maksaisi vuokraa itselleen. Miten sitä on niin vaikea tajuta? Se ei ole mikään vankeus, asunnon voi myydä pois jos haluaa. Kehotan kaikkia joilla on varaa käsirahan maksamiseen hankkimaan omistusasunnon, paras sijoitus ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aa, nauti nyt tästä voimallisesta hetkestä, kun havaitsit kirjoitusvirheen. Olet menestyshetkesi ansainnut sillä niitä ei kovin montaa ole luvass.
Se tuleekin olemaan ainut nautinnonhetkesi seuraavan 20 vuoden aikana. Kannattaa siis nauttia antaumuksella :)
En mä koe, että tää niin kallista on. Maksetaan lainaa + asumiskuluja 1200 Euroa/kk. Vaikea kuvitella, että täältä Tampereelta saataisiin nelihenkiselle perhelle hyvä asunto edullisemmin. Meillä on kuitenkin omakotitalo ja 130m2. Nyt ikää 46 ja asuntolainaa on jäljellä reilut 5000 Euroa. Loppuu tuossa vuoden vaihteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi. Paljon on sinulla vielä elämästä opittavaa, kun et edes sen vertaa tiedä, että vuokra-asuminen on monin paikoin niin kallista, ettei työttömällä ole siihen varaa. Ei se Kelan maksama 300 ja risat mihinkään riitä.
Kela maksaa asumistuen, työttömyyskorvauksen ja toimeentulotuen, jonka jälkeen sulle jää 500 e käteen. Toki mitään paikkakunnan hintatasoon nähden kohtuuttomia vuokria ei makseta.
Vierailija kirjoitti:
Siis omistusasuminenhan on kuin maksaisi vuokraa itselleen. Miten sitä on niin vaikea tajuta? Se ei ole mikään vankeus, asunnon voi myydä pois jos haluaa. Kehotan kaikkia joilla on varaa käsirahan maksamiseen hankkimaan omistusasunnon, paras sijoitus ikinä.
Kuinka monta euroa saat kuukaudessa tilillesi omistusasunnostasi? Siis siitä, jossa itse asut. Jos kyseessä on paras sijoitus ikinä, tuottojen pitäisi olla vähintään miljoonaluokassa. Muutenhan esim. tietyt osakesijoitukset tai ihan vaikka nettipokeri hyvällä tuurilla menee ohi sijoituksen rahallisen tuottavuuden suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskoja nämä vuokralla asuvat, jotka sanovat sijoittavansa parempiin sijoituskohteisiin, kuin asuntoon. Samalla maksavat isompaa vuokraa, kuin asuntovelkainen kuukaudessa, saamatta yhtään omaisuutta karttumaan tämän vuokra asumisen osalta. Asuntovelkainen sijoittaa joka kuukausi asuntoonsa. Tyhmyyden ekonomia ajaa näiden vuokralaisten ajatuksia. Luulevat tekevänsä taloudellisesti hyvän ratkaisun, kun maksaa kuukausittain satoja euroja, saamatta yhtään mitään vastineeksi. Ainoastaan paikan missä nukkua.
No mitä se sinun persettäsi kutittaa, jos jollain on varaa maksaa isompaa asumiskustannusta kuin sinulla? Vuokra-asuminenhan on pääosin varakkaiden juttu (pois lukien sossun tarjoamat asunnot), koska köyhällä ei yksinkertaisesti ole varaa asua vuokralla. Sitten katkerana itkevät siellä pankin omistamassa asunnossaan, kun toisilla on rahaa maksaa enemmän. Elämässä on muitakin asioista kuin se, paljonko joku tuottaa. Itse maksan mielelläni enemmän siitä ilosta, että minun ei tarvitse huolehtia tietyistä omistusasujalle kuuluvista asioista lainkaan. Esim. siitä, miten pääsen asunnosta eroon alle kuukaudessa, jos haluan muuttaa.
1. vuokra-asunnosta et pääse eroon ALLE kuukaudessa. Käytännössä aina vie YLI kuukauden, koska se irtisanomisaika on 1 täysi kalenterikuukausi.
2. Omistusasunnosta pääsee parhaillaan eroon ALLE kuukaudessa. Olen asunut 8 omistusasunnossa, ja vain yhdessä on mennyt yli kuukausi myyntiinlaittamisesta siihen kun kaupat on tehty, ja jopa muutettu alle kuukaudessa muutamaan kertaan. Jokaisesta asunnosta olen saanut myytäessä voittoa ostohintaan nähden.
Tuliko sinulle oikeasti yllätyksenä, että kaikki eivät asu alueilla, joista asunnot revitään käsistä ennen kuin niitä on laitettu edes myyntiin?
Niin no minä olen asunutkin sellaisissa kasvukeskuksissa kuin Tornio ja Rovaniemi... Jokainen voi ostaessaan katsoa sen asunnon sijainnin. Myös huonommissa kaupungeissa on alueita joilla arvo todennäköisesti kasvaa tai ainakin pysyy ennallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa asumistuen, työttömyyskorvauksen ja toimeentulotuen, jonka jälkeen sulle jää 500 e käteen. Toki mitään paikkakunnan hintatasoon nähden kohtuuttomia vuokria ei makseta.
Mulle ei Kela maksa senttiäkään. Että pieleen meni tuokin. Tsemppaa nyt edes vähän :D
t. lainaamasi
Osa on valmiita maksamaan extraa naapurien tasosta.