Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kukaan haluaisi olla ikänsä velkavankeudessa omistusasuntoon?

Vierailija
08.07.2022 |

Hautaan saakka saat maksaa sitä, joten voi hyvällä syyllä kysyä, mitä järkeä? 😂 Vaikka asut vuokralla vuosikymmeniä, niin voit elää ikäsi velattomana, etkä ole pankin kahleissa.

Kommentit (533)

Vierailija
501/533 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin tässä asunnossa vuoden vuokralla. Asunto laitettiin myyntiin, ostin ja asumiskulut pienenivät 190 € kuukaudessa. Vielä vuosi velkaa. Sitten pelkkä vastike 390 €/kk.

Aiemmin minulla on ollut kaksi ok-taloa ja yksi rivitalonpätkä. Ei näihin mitenkään sidottu ole.

Tietenkin silloin, jos saa paljon asumistukea, niin voi harkita vuokralla asumista. Markka-aikana sain 1000 mk yhteensä muutamalta kuukaudelta, mutta se olikin laskuvirhe, joka perittiin takaisin.

Ymmärrät varmaan, että tuo vastike ei ole ainoa jota jatkossa maksat. Putki-tai julkisivuremppaa tulee ja vaikka mitä. Myös rikoutuneet jääkaapit jne maksat itse

Vierailija
502/533 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin tässä asunnossa vuoden vuokralla. Asunto laitettiin myyntiin, ostin ja asumiskulut pienenivät 190 € kuukaudessa. Vielä vuosi velkaa. Sitten pelkkä vastike 390 €/kk.

Aiemmin minulla on ollut kaksi ok-taloa ja yksi rivitalonpätkä. Ei näihin mitenkään sidottu ole.

Tietenkin silloin, jos saa paljon asumistukea, niin voi harkita vuokralla asumista. Markka-aikana sain 1000 mk yhteensä muutamalta kuukaudelta, mutta se olikin laskuvirhe, joka perittiin takaisin.

Ymmärrät varmaan, että tuo vastike ei ole ainoa jota jatkossa maksat. Putki-tai julkisivuremppaa tulee ja vaikka mitä. Myös rikoutuneet jääkaapit jne maksat itse

Meinaat että vuokraisäntä ei maksata noita sinulla? Vuokra nousee joka vuosi

😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/533 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma asunto on viisaan valinta.

Maksaa itselleen.

Sen sijaan vuokraluukun rahat menevät täysin hukkaan. Järjetöntä se.

Asumismuoto onkin eräänläinen älykkyystesti.

Vierailija
504/533 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli asuntovelka maksettu jo ennen 30 vuotispäiviä. En halua asua pienessä asunnossa edes vanhana.Velka maksetaan nopeasti kun on  2 maksamassa. En ole kokenut mitään  velkavankeutta.

Vierailija
505/533 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankit eivät myönnä ap:lle asuntolainaa ja sehän tietysti harmittaa häntä kovasti.

Jonkunhan niissä vuokrakopperoissakin on asuttava.

Vierailija
506/533 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokran maksat toiselle, omistusasunnon maksat itsellesi, toki siinäkin riski on että paska säkä käy etkä saa talosta mitään, mutta todennäköisyys on sen puolella että siitä jääkin sinulle jotain.

Vuokra nousee ja nousee, asuntolainaa pystyy fiksaan.

esim vuokrakerrostalossa vaihtuvuus, laitapuolenkulkijat, slummius suuri negatiivisuus, hyvässä kerrostalossa jossa asiat hoidetaan, asukkaat omistusasujia JOTKA elävät normaalia rauhallista elämää on hyvä tai jos omakotitalokyseessä niin niissä älyttömät vuokrat ja jos oma niin saat elää rauhassa juuri sellaista elämää kuin haluat. 

Vierailija
507/533 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ikuisessa velkavankeudessa? Laina on maksettu viiden vuoden sisällä pois eikä ole tehnyt tiukkaa missään vaiheessa. Suurin osa ottaa ihan järkevän kokoisen lainan.

Jos joutuu ottamaan 250.00 euron lainan (koko hinta on 400.000 ja omaa rahaa on 150.000) ja palkka on 3.000 e/kk, niin kyllä sen lainan maksamiseen menee 20 vuotta. Sen ajan sitä sitten ajaa jollain vaarallisella vanhalla pikkuautolla ja kulkee kuluneissa vanhoissa vaatteissa. 

Vierailija
508/533 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen PK-seudulta kotoisin kuten koko sukuni.  Ei ole aikomusta täältä mihinkään muuttaa.  Tätä asuntoa en  vuokraisi , aivan liian arvoks antaa vieraan asuttavakasi.

Vierailija
509/533 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokranmaksu on rahan heittämistä tuhka tuuleen. . Omaa asuntoa maksat koko ajan itsellesi. Vain korot ovat kuluina. Kun velka on maksettu, sinulla on omaisuutta, jonka voit jättää lapsillesi perinnöksi.

Jos ei ole ketään, kelle jättää perintöä, samalla voi maksaa vuokraa.... ja vapaus.

Tämä, mahtava vapaus. :)

Vierailija
510/533 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin asun vuokralla ja sijoitan rahat tuottavampiin kohteisiin kuin oma velallinen asunto.

Eli miten tämä toimii? Maksat vuokraa 1000€ kuussa, maksat lainaa 1000€ kuussa. 20 vuoden jälkeen sinulla on maksettu asunto ja vuokralla ollessasi maksat yhä 1000€ kuussa paitsi silloin ehkä 1500€, koska inflaatio on nostanut vuokrien hintoja. Eli mitä ihmeen suurempia rahoja sijoitat vuokralla ollessasi, joita et voisi sijoittaa kun maksat lainaa?

Asutko vanhempiesi luona? Vai teltassa tutun pihalla ja maksat 50€ kuussa vuokraa?

Esimerkiksi sen n. 300 € kuussa, joka velkapellellä menee vastikkeeseen tuon lainanlyhennyksen lisäksi.

Vierailija
511/533 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi kukaan ostaisi asunnon johon on sitten loppuikänsä velkasuhteessa. Silloin on selvästi ostettu asunto joka on aivan liian kallis tulotasoon nähden. Meillä mentiin kahden eri omakotitalon kautta velattomiksi  alle 10 vuodessa. Aina ei tarvitse ostaa sitä unelmakämppää kaikilla herkuilla ensiasunnoksi. Realismia peliin ja asunnon omaksi maksaminen ei rahallisesti eroa vuokralla olemisesta juuri mitenkään. Voi jopa olla halvempaa.

Joissain elämäntilanteissa on kuitenkin järkevämpää asua vuokralla kuin maksaa omistusasuntoa. Ei vuokralla asumisessa ole mitään moitittavaa. Kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee.

Vierailija
512/533 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten, kun saan maksettua tämän kämpän, sitten ku olen sitä ja tätä, sitten taitaakin olla jo lonkkaleikkauksia. ;)

Vierailija
513/533 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi kukaan ostaisi asunnon johon on sitten loppuikänsä velkasuhteessa. Silloin on selvästi ostettu asunto joka on aivan liian kallis tulotasoon nähden. Meillä mentiin kahden eri omakotitalon kautta velattomiksi  alle 10 vuodessa. Aina ei tarvitse ostaa sitä unelmakämppää kaikilla herkuilla ensiasunnoksi. Realismia peliin ja asunnon omaksi maksaminen ei rahallisesti eroa vuokralla olemisesta juuri mitenkään. Voi jopa olla halvempaa.

Kahden asunnon oston kokemuksella. Se on halvempaa.

Vierailija
514/533 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin asun vuokralla ja sijoitan rahat tuottavampiin kohteisiin kuin oma velallinen asunto.

Eli miten tämä toimii? Maksat vuokraa 1000€ kuussa, maksat lainaa 1000€ kuussa. 20 vuoden jälkeen sinulla on maksettu asunto ja vuokralla ollessasi maksat yhä 1000€ kuussa paitsi silloin ehkä 1500€, koska inflaatio on nostanut vuokrien hintoja. Eli mitä ihmeen suurempia rahoja sijoitat vuokralla ollessasi, joita et voisi sijoittaa kun maksat lainaa?

Asutko vanhempiesi luona? Vai teltassa tutun pihalla ja maksat 50€ kuussa vuokraa?

Esimerkiksi sen n. 300 € kuussa, joka velkapellellä menee vastikkeeseen tuon lainanlyhennyksen lisäksi.

Höpöhöpö

Vierailija
515/533 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asujilla on käsittämätön tarve selitellä asumistaan. Vähän sama on Skodalla ajavilla. Jos valinta häiritsee itseään niin paljon, että sitä pitää koko ajan selitellä, niin ehkä on tullut tehtyä väärä valinta.

Vierailija
516/533 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua eläkkeellä asua vuokralla, koska yks kaunis päivä asunto voidaankin myydä alta. Ala siinä sitten tehdä muuttoa vanhoilla päivilläsi. Paljon helpompaa, kun lapset saavat sitten aikanaan roudata tavarat minne lystäävät.

Vierailija
517/533 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laskeskella ja pohtia vähän tätä päivää kauemmas. Kaikki pitkäaikais omaisuus kannattaa omistaa itse eikä vuokrata toiselta. Ostin heti työurani alussa isohkon asunnon vaikka pankissa yrittivät ylipuhua normiin että ensin yksiö, sitten myöhemmin suurempi "tarpeen tullen". Tällä kusetuksella pankit tienaisi parhaiten. No, maksoin talon työtuloillani 12 vuodessa ja olen sen jälkeen ollut velaton. Nyt on säästöissä ainakin kolmen omakotitalon verran ja lisää kertyy.

Vierailija
518/533 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa laskeskella ja pohtia vähän tätä päivää kauemmas. Kaikki pitkäaikais omaisuus kannattaa omistaa itse eikä vuokrata toiselta. Ostin heti työurani alussa isohkon asunnon vaikka pankissa yrittivät ylipuhua normiin että ensin yksiö, sitten myöhemmin suurempi "tarpeen tullen". Tällä kusetuksella pankit tienaisi parhaiten. No, maksoin talon työtuloillani 12 vuodessa ja olen sen jälkeen ollut velaton. Nyt on säästöissä ainakin kolmen omakotitalon verran ja lisää kertyy.

Säästöjä on hyvä olla, mutta säästäminen ei kannata olla itsestään tarkoitus. Itse yritän tasapainoilla "kannattaa säästää pahan päivän varalle" ja "täällä eletään vaan kerran" välillä.

Vierailija
519/533 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla olijat on kakkosluokan kansalaisia

Vierailija
520/533 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on nyt ymmärtänyt ihan väärin. Ei se asuntolainen lyhentäminen kestä koko loppuikää. Kuolen nauruun.