Luin juuri netistä että me karjalaiset olemme vähemmistöryhmä
Silti en näe paljoa meteliä siitä kuinka karjalaisia perinteitä kunnioitetaan tänä päivänä. Ja karjalaisten lukumäärä ei (varsinkin kun vanha sukupolvi häviää) ole enää kuin koko ajan pienenemään päin.
Kaikkea ollaan muuttamassa. Olen nuori, karjalaiset sukujuuret omaava nainen. Asun Espoossa, mutta isäni suku on Parikkalasta ja äitini Lemiltä. Olen sydämeltäni hyvin karjalainen.
Meidän suomalaisten pitäisi muistaa pitää vanhat perinteemme ja juuremme aina elossa🙏🏽
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Onko Karjalassa oma kieli? Onko teillä jotenkin muista suomalaisista eroava ulkonäkö? Ihan mielenkiinnosta kysyn, en ilkeyttäni.
Kyllä, karjalaiset puhuvat karjalaa, suomea ja venäjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varoitus! Karjalaisuutta yritetään sahata irti suomalaisuudesta! Venäjän propagandakoneisto toimii aktiivisesti taustalla. Tavoitteena on väittää, että aito karjalaisuus on itse asiassa Venäjällä ja karjalaisuus on osa venäläisyyttä. Venäjä on täten aina omistanut koko Karjalan!
Kannattaa länsi suomalaistenkin lopettaa se itä suomalaisten mollaaminen.
Samaa toitotetaan ettei suomalaisuutta olekaan. Etnisiä sotia ei silti ole ollut, sisällissodat ovat koskeneet muuta. Idästä käytiin enemmän tavaran vaihtoa länteen, joten kuva itäsuomalaisista on siitä peräisin, liekö ollut kieroutta mukana. Itä-Suomessa on ollut levottomampaa joten perimätietoa lännen eläjistä ei säilynyt, jos on kiinnostanutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko olla karjalainen joku cool juttu tai miten eroaa esim helsinkiläisestä?
Karjalaisen tyttöystävän omaavana, eroaa paljonkin :D Sitä puheen, naurun, itseirvailun ja energian määrää ei perus hesanhertasta löydy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja me enemmistö riistetään teitä, ollaan omittu karjalanpiirakat ja karjalanpaisti. Itse olen metsäsaamelaisten jälkeläinen, sorrettua vähemmistöä myös.
Eiköhän ne pakkauksissa ole jo hyvän aikaa olleet riisipiirakoita, mitkä ei ole karjalanpiirakkaa nähnytkään
Eivät ole karjalanpiirakoita nähneetkään nuo teidän riisipiirakkanne!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varoitus! Karjalaisuutta yritetään sahata irti suomalaisuudesta! Venäjän propagandakoneisto toimii aktiivisesti taustalla. Tavoitteena on väittää, että aito karjalaisuus on itse asiassa Venäjällä ja karjalaisuus on osa venäläisyyttä. Venäjä on täten aina omistanut koko Karjalan!
Kannattaa länsi suomalaistenkin lopettaa se itä suomalaisten mollaaminen.
Samaa toitotetaan ettei suomalaisuutta olekaan. Etnisiä sotia ei silti ole ollut, sisällissodat ovat koskeneet muuta. Idästä käytiin enemmän tavaran vaihtoa länteen, joten kuva itäsuomalaisista on siitä peräisin, liekö ollut kieroutta mukana. Itä-Suomessa on ollut levottomampaa joten perimätietoa lännen eläjistä ei säilynyt, jos on kiinnostanutkaan.
Luin joskus että karjalaiset osallistui novgorodin mukana länsi suomessa ryöstöretkiin. Etenkin ruotsalaisilta ryöstettiin. Saatettiin iskeä tappara päähän ja avata mökin lankut että missä on kirstu.
Vierailija kirjoitti:
Onko Karjalassa oma kieli? Onko teillä jotenkin muista suomalaisista eroava ulkonäkö? Ihan mielenkiinnosta kysyn, en ilkeyttäni.
Pitempi nenä on tyypillinen. Nenä on myös suora.
minullakin karjalaiset sukujuuret ja kyllä sen eron huomaa, kun ollaan "omien" kanssa. Paljon iloista rupattelua ja puheenaiheitakin löytyy enemmän kuin ehtisi illan aikana käsitellä. Ollaan vilkaita, osataan myös olla kipakoita, rakkaudesta puhutaan aika suoraan ja häpeilemättä jne. Joskus aikuisena olen käynyt etelä-karjalassa juhannusjuhlilla ja voi että kun karjalan pojatkin on seurallisia ja uskaltaa tulla puhumaan ja istumaan viereen. Siitä on helppo aina lähteä jatkoille, jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko suomea puhuva ymmärtää karjalaa?
Minä olen siirtokarjalaisten jälkeläinen, ja minun käsitykseni mukaan oikeita karjalaisia ovat nykypäivänä karjalan kielen puhujat. Heitä ei juuri Suomessa ole, koska täällä karjalan kieli on nähty suomen kielen murteena.
Mutta todetaan vielä se itsestäänselvyys, että tuhat kertaa mieluummin olen valtaväestöön sulautunut siirtokarjalainen kuin kieleni ja kulttuurini säilyttänyt roistovaltion kansalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitempi nenä on tyypillinen. Nenä on myös suora.
Olisi mielenkiintoista tietää omat sukujuuret. Toinen isoäitini on tummatukkainen ja pidempi pidempinenäinen. Toinen isoisäni myös. Toinen isoäiti taas on vaaleampi terävämmillä piirteillä (hienot poskipäät ja leukaperät). Toinen isoisäni todella vaalea ja todella pitkä, enemmän keski-eurooppalaisen näköinen. Itse näytän erittäin tyypilliseltä suomalaiselta, ehkä myös hieman venäläiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Pidätte sellaista meteliä itsestänne, että ette kyllä vähemmistöltä tunnu.
Ahh, niin kaunista parempaa rasistista öyhötystä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen siirtokarjalaisten jälkeläinen, ja minun käsitykseni mukaan oikeita karjalaisia ovat nykypäivänä karjalan kielen puhujat. Heitä ei juuri Suomessa ole, koska täällä karjalan kieli on nähty suomen kielen murteena.
Mutta todetaan vielä se itsestäänselvyys, että tuhat kertaa mieluummin olen valtaväestöön sulautunut siirtokarjalainen kuin kieleni ja kulttuurini säilyttänyt roistovaltion kansalainen.
tuo on totta, mutta olen huomannut, että siirtokarjalaiset puhuvat kyllä itsestään karjalaisina ja yleensä ymmärretään, että kun suomalainen ihminen puhuu karjalaisuudestaan, niin tarkoittaa todennäköisemmin juuri siirtokarjalaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko suomea puhuva ymmärtää karjalaa?
Se riippuu puhujasta, kuuntelijasta ja murteesta. Aika moni meistä ymmärtää luettuna Kalevalaa ainakin pienillä selityksillä, mutta sodan jälkeen mummojen vilkas bagina meni monelta kantikselta iloisesti ohi. Venäjän Karjalassa on murteita, jotka ovat vielä kauempana suomen kielestä.
Vierailija kirjoitti:
Karjalassa on useita toisistaan eroavia kieliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja me enemmistö riistetään teitä, ollaan omittu karjalanpiirakat ja karjalanpaisti. Itse olen metsäsaamelaisten jälkeläinen, sorrettua vähemmistöä myös.
Meillä miehen puolelta karjalaisuutta ja omalta puoleltani saamelaisuutta. Lapsemme sitten saivat selittää juuriaan koulussa jollain tunnilla kun piti kertoa etnisestä taustastaan. Ja ovat kyllä ahnaita kotonaleivotuille karjalanpiirakoille, karjalanpaistille, pastalle, kulitsalle, poron lihalle, kalalle jne. Olen sanonut, että saavat luvan hankkia hyvät työpaikat ikuisina.
Teini jopa päätti paastota kunnon ortodoksin tapaan laskiaisesta pääsiäiseen. Käytännössä on vegaaniravintoa kalalla täydennyttynä. Muuten on kyllä tapauskovainen kuten miehenikin.
Paastoaminen kuuluu ihan jokaisen fundementalisti Kristityn tapoihin eikä pelkästään pääsiäisenä vaan joka viikko esim 1-2 päivää. Paastoaminen lisää henkistä sensitiivisyyttä. Sen ei pitäisi olla teko vaan tahto.
Keskustelijat ei edes tajua, että karjalan kieli ja karjalan murre on kaksi eri asiaa. Karjalan murretta puhuvat ja puhuivat suomenkieliset, karjalan kieltä puhuttiin lähinnä Vienan Karjalassa ja ortodoksisissa osissa Pohjois-Karjalaa ja Karjalan rajakylissä.
No jos olet Imatralta, et ole vähemmistöä. Jos olet Vienasta ja äidinkielesi on karjalan kieli, olet uniikki. Voit vaatia itsellesi oikeuksia kokemasi sorron takia.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelijat ei edes tajua, että karjalan kieli ja karjalan murre on kaksi eri asiaa. Karjalan murretta puhuvat ja puhuivat suomenkieliset, karjalan kieltä puhuttiin lähinnä Vienan Karjalassa ja ortodoksisissa osissa Pohjois-Karjalaa ja Karjalan rajakylissä.
Asiat eivät ole aivan noin yksinkertaisesti. Karjalan kieliäkin voidaan katsoa olevan useampia.
Ja oli puhtaasti poliittinen päätös, että Suomessa haluttiin kehittää yksi yhtenäinen suomen kieli. Kansakunnan kannalta se oli hyvä päätös, karjalaisten identiteetin kannalta ehkä ei.
Vierailija kirjoitti:
Kuka lasketaan karjajalaiseksi? Mun molemmat mummit on evakkoja Karjalasta, mutta en mä siellä ole edes käynyt. Olenko nyt karjajalainen?
palsta öyhö logiikan mukaan sut pitää nyt karkottaa takasin karjalaan. ainiin et ole suomalainen.
Mmttajillako sitten ei ole? Silti he ovat aina vähemmistö, vaikka heitäkin on massana tällä hetkellä enemmän kuin karjalaisia on Suomessa.