Luin juuri netistä että me karjalaiset olemme vähemmistöryhmä
Silti en näe paljoa meteliä siitä kuinka karjalaisia perinteitä kunnioitetaan tänä päivänä. Ja karjalaisten lukumäärä ei (varsinkin kun vanha sukupolvi häviää) ole enää kuin koko ajan pienenemään päin.
Kaikkea ollaan muuttamassa. Olen nuori, karjalaiset sukujuuret omaava nainen. Asun Espoossa, mutta isäni suku on Parikkalasta ja äitini Lemiltä. Olen sydämeltäni hyvin karjalainen.
Meidän suomalaisten pitäisi muistaa pitää vanhat perinteemme ja juuremme aina elossa🙏🏽
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
No huh nyt taas. Lakatkaa omimasta toisen kansan kulttuuria, kieltä, nimeä ja herrajestas ties mitä, identiteettiä! Uskomatonta. Karjalaiset on ihan oma kansansa, sillä on oma kielensä ja historiansa. Se historia sivuaa myös Suomen ja suomalaisten historiaa, onhan tässä 'aina' oltu naapureina, mutta se on heidän omansa.
Pitää erottaa suomen kielen karjalan murre ja Suomen Karjalan (siis historiallisen Karjalan maakunnan länsiosat) karjalaiset (sittemmin evakot). He ovat suomalaisia, suomenkarjalaisia, ei karjalaisia. He puhuvat karjalan murretta, joka siis pohjautuu suomen kieleen. He eivät puhu karjalan kieltä, jota tuskin edes ymmärtäisivät, niin paljon se poikkeaa niin suomesta kuin karjalan murteestakin. Viroakin on helpompi ymmärtää.
Karjalan kansa muodostuu nykyään Aunuksen ja Vienan karjalaisista. He puhuvat karjalan kieltä ja ovat enimmäkseen ortodokseja. Sodan jälkeen tyhjentyneet Suomen menetetyn Karjalan alueet, Laatokan Karjala ja Kannas, ovat täyttyneet käsittääkseni enimmäkseen venäläisistä.
Tämä 'karjalaisuuden' hehkutus on vähän samantapaista noloa omimista, mitä joku Macedonia pyrki tekemään kreikkalaisuuden ja sen maakunnan Makedonian suhteen. Ollaan eri ihmisiä, mutta seutu on ollut joskus Makedonian osaa, joten mekin ollaan makedonialaisia, hei! Vaikka ei kyllä ole, ihan aiheesta Kreikka älähti. Tai samalla tavalla jotkut venäläiset oikeistolaiset silloin tällöin muistuttaa, että haa Suomi on ollut ennen osa Venäjää, joten se kuuluu Venäjälle ja on venäläistä! Ei ole. Samalla tavalla USA on aikoinaan kaupallistanut ja ominut intiaanien kulttuuria, Suomi, Ruotsi ja Norja saamelaisten kulttuuria varsinkin Lapin matkailua edistäessään jne. Toivottavasti näistä päästäisiin vihdoinkin eroon ja tällaisesta omimisesta siirryttäisiin toisten kulttuurien arvostamiseen, kunnioittamiseen ja jos halutaan, niin otetaan vaikutteita, viitataan kunnioittavasti jne. EI omita.
karjalaisia on suomessa olemassa ihan samalla lailla kuin hämäläisiä, savolaisia, pohjalaisia, varsinaissuomalaisia tai vaikka lappilaisia.
Italialainen pomoni sanoi aikanaan ; Suomalaiset naiset ovat kahta sorttia, kauniita ja rumia, ei mitään välimuotoa.
Kauniit tulevat karajalalaisesta suvusta. Ne muut ympäri Suomea.
Että kiitos!
Lukematta kuin aloituksen, voin sanoa, että johtuu ihan siitä, että karjalaiset ovat suppeaa, itsekeskeistä ja tylsää kansaa jotka eivät siedä muualta tulleita. Plus se murre on puhtaasti ärsyttävää. Kokemusta on. Ei ihme ettei kukaan halua moisten kanssa lisääntyä.
Itsellä Karjalan perintönä iloinen luonne ja kova työnteko, taide, käsityöt ,musiikki , tanssi, hyvä ruoanlaittaja, monipuolinen yleensä.
Olen perinyt paljon hyvää isän puolelta Viipurista.
Olen tosi onnellinen tästä.
Vierailija kirjoitti:
Lukematta kuin aloituksen, voin sanoa, että johtuu ihan siitä, että karjalaiset ovat suppeaa, itsekeskeistä ja tylsää kansaa jotka eivät siedä muualta tulleita. Plus se murre on puhtaasti ärsyttävää. Kokemusta on. Ei ihme ettei kukaan halua moisten kanssa lisääntyä.
Katso itseäsi peiliin ja lue ääneen se mikä sinua itseä parhaiten kuvastaa.
Vierailija kirjoitti:
Pidätte sellaista meteliä itsestänne, että ette kyllä vähemmistöltä tunnu.
Niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Itsellä Karjalan perintönä iloinen luonne ja kova työnteko, taide, käsityöt ,musiikki , tanssi, hyvä ruoanlaittaja, monipuolinen yleensä.
Nauratti. Mikään noista ei mitenkään liity Karjalaan. Joka puolelta Suomea ja maailmaa yleensäkin löytyy kovia työntekijöitä, käsityöläisiä, tanssijoita, iloisia ihmisiä jne. jne. jne.
Mennä karjalaiset takaisin sinne Venäjälle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso itseäsi peiliin ja lue ääneen se mikä sinua itseä parhaiten kuvastaa.
No minäpä katsoin peiliin. Olipa kaunis nainen ilman karjalaisia sukujuuria (luojan kiitos). En ymmärtänyt mitä pitäisi lukea ääneen, mutta eipä yllätä ettei karjalaista tajuakaan. Ymmärrätkö sie? 😄😝
Oikein itkettää ja tulee kiihottunut kun ajattelen omia karjalaisia juuriani. Äitini exä oli karjalaista sukua.
Karjalasta lähti suomeen n. 500000 ihmistä. Ei me niiden jälkeläiset mitenkään harvinaisia olla.
Niinhän me olemmekin(myös me pohjois-karjalaiset). Ja muutenkin itä-suomalaiset heimot ovat Suomen alkuperäiskansaa eikä mitkään saamelaiset. Suomen omat heimot kansoittivat jo Suomea kun nämä lakkityypit rynnivät tänne(tiede). Olen ollut järkyttynyt miten vähän suomalaisten omasta historiasta ja eri heimoista puhutaan. Kyllä ainakin vielä 90-luvulla kun itse olin koulussa puhuttiin VAIN suomalaisten oikeista esi-isistä ja meidän omasta historiastamme. Meillä on myös todella kauniita kansallispukuja, jokaisella kunnalla omansa. Näistä ei kirjaimellisesti puhuta enää ollenkaan, ulkkikset luulevat ettei meillä ole mitään oikeaa historiaa. Vaikka suomalaisethan ovat kansana hyvin uniikki, meillä on omat ainutlaatuiset geenit ja kulttuurimme. Vielä pahempaa, meidän omat oikeat vähemmistö"heimot"(ei saame/romani) paikataan joillain muun maailman ruskeilla asukkailla ja heidän kulttuuriaan tuputetaan myös meille.
Tämähän on ihan pimeää. Itä-suomalaiset ja karjalaiset rohkeasti esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauratti. Mikään noista ei mitenkään liity Karjalaan. Joka puolelta Suomea ja maailmaa yleensäkin löytyy kovia työntekijöitä, käsityöläisiä, tanssijoita, iloisia ihmisiä jne. jne. jne.
Laiskapötkyjä olette uesimmat.Ette halua tehdä vapaaehtoisesti käsitöitä, leipoa piirakkoja, laittaa ruokaa, käydä salsakursseilla, kutoa raanuja , käydä pianotunneilla ja soittaa eri tilaisuuksissa, vetää 15 tunnin työputkia ym.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän me olemmekin(myös me pohjois-karjalaiset). Ja muutenkin itä-suomalaiset heimot ovat Suomen alkuperäiskansaa eikä mitkään saamelaiset. Suomen omat heimot kansoittivat jo Suomea kun nämä lakkityypit rynnivät tänne(tiede). Olen ollut järkyttynyt miten vähän suomalaisten omasta historiasta ja eri heimoista puhutaan. Kyllä ainakin vielä 90-luvulla kun itse olin koulussa puhuttiin VAIN suomalaisten oikeista esi-isistä ja meidän omasta historiastamme. Meillä on myös todella kauniita kansallispukuja, jokaisella kunnalla omansa. Näistä ei kirjaimellisesti puhuta enää ollenkaan, ulkkikset luulevat ettei meillä ole mitään oikeaa historiaa. Vaikka suomalaisethan ovat kansana hyvin uniikki, meillä on omat ainutlaatuiset geenit ja kulttuurimme. Vielä pahempaa, meidän omat oikeat vähemmistö"heimot"(ei saame/romani) paikataan joillain muun maailman ruskeilla asukkailla ja heidän kulttuuriaan tuputetaan myös meille.
Suomalaqisten sukujuuret tulee 8 eri maasta .
Tänne tulleilla ei ole mitään omaa kulttuuria.
Ja itse asiassa suomalaiset finno-ugrilaisena kansana ovat vähemmistöryhmä mutta kummasti hehkutetaan tämän kansan tuhoutumista. Julkaistaan laskelmia koska suomalaiset kuolevat sukupuuttoon ja jopa oman maan kansalaiset naureskelevat tälle, niin kuin se olisi hyvä vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Oikein itkettää ja tulee kiihottunut kun ajattelen omia karjalaisia juuriani. Äitini exä oli karjalaista sukua.
Niin.Sieltä Karjalasta tulivat ne itkijätkin .Oletko perinyt sen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän sinä selität lol. Suomen kantaisät saapuivat tälle maalle idästä ja kaakosta. Kai ymmärrät että ikuisesti Suomessa syntyneillä on väkisin suomalainen kantaisä joka ei syntynyt ilmasta tai tupsahtanut kannon alta. Suomalaiset kun tuppasivat(tuppaavat)olemaan erittäin homogeeninen ryhmä. Voit ajankuluksesi tutkia suomalaisten geeniperimää.
Silloin kun kantasuomalaisten esi-isät saapuivat "suomaahan" ei ollut olemassa mitään maita vielä. Oli vain ihmisryhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätäkö nykyään opetetaan koulussa? Samaa sarjaa kuin "suomalaiset ovat itseasiassa afrikkalaisia koska apina tippui alas puusta siellä. Muita kansoja ei ole olemassa koska olemme kaikki savannilta" :D
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on niin trendikästä keksimällä keksiä itsensä vähemmistön edustajaksi.
Harmi vaan että evakkojen jälkeläiset ei edes oikeasti ole mitään vähemmistöä.
OLETKO PROVO vai haluatko lietsoa jotain riitaa MEILLÄ MAITA TEILLE LUOVUTTANEILLA ON HYVINKIN PALJON HAMPAAN KOLOSSA. SE ON VAAN VAIJETTU TABU. EIKÖ NUAKAAN LUOVUTUKSET RIITÄ??? OLETTE SITÄ HEIMOA JOLLE MIKÄÄN EI RIITÄ.