Sinä introvertti, joka et juhlissa avaa keskustelua: mitä toivot kanssaihmisiltä?
Kiinnostaisi tietää mitä keskustelunaloitukseen kykenemätön introvertti toivoo kanssaihmisiltä sosiaalisissa tilanteissa, kuten juhlissa? Sanotaan, että sinut on istutettu häissä pöytään, jossa et tunne muita kuin ehkä mahdollisen puolisosi. Et itse aloita keskustelua, koska et osaa /jaksa. Mitä toivot muilta ihmisiltä ko. pöydässä?
a) että joku aloittaisi keskustelun esim. kysymällä miten tunnet juhlien järjestäjän? Tästä hän johdattelisi keskustelun sujuvasti seuraaviin aiheisiin.
b) että kaikki istuisivat hiljaa ja keskittyisivät ruokailuun, toistensa tarkkailuun tai kännykän selailuun.
c) jotain muuta?
Aidosti kiinnostaa tietää.
T. Se keskustelun yleensä avaava ekstrovertti
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellinen harhaluulo, etteikö introvertti muka avaisi keskusteluja.
Jatkakaa!
Tämänkin keskustelun avasi ekstrovertti, hehheh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs neitokainen oikein ajaa takaa, tällaisella avauksella?
No naisihminenhän minä olen, kiitos kysymästä. :) Kysyn siksi, että osaisin jatkossa kunnioittaa erilaisia ajatusmalleja. Itselleni olisi kiusallista olla juhlissa tilanteessa, jossa kaikki vain istuvat hiljaa ja (pahimmassa tapauksess) selaisivat kännyköitään. Ja sitä paitsi, olen aidosti aina kiinnostunut kanssaihmisistä ja mielelläni haastan heitä keskusteluun. Tietysti voi olla niinkin, että minun tulisi opetella kestämään hiljaisuutta ja olla aloittamatta keskustelua, vaikka mieli tekisi.
Ap
No lähtökohtaisesti keskustelun aloittaminen on ihan hyvä asia, tekee sen kuka vaan. Itse en lähtisi tenttaamaan mitään kovin henkilökohtaisia asioita, vaan ihan vaan tekemään huomioita ympäristöstä ja katsoisin lähteekö muut keskusteluun mukaan.
Omista puheliaista ystävistä olen huomannut, että kuuntelemisen taitoa voisi harjoitella. Menevät helposti johonkin paniikkitilaan, jos keskusteluun jää pienikin hengähdystauko ja yrittävät täyttää sen puheella. Ei tarvitse.
Pidä taukoa, että toinenkin saa muodostettua lauseen valmiiksi ennen kuin jatkat monologiasi. Voi vaikka laskea kymmeneen mielessä, jos tuntuu vaikealta. Voit yrittää tunnustella mistä ne hiljaisemmat haluaisivat jutella, ei vain jauhaa omista asioista.
En tiedä mistä sait päähäsi tuon, että jauhaisin vain omista asioistani, mutta kyllä! Kuuntelun taitoa pitää harjoittaa eikä vain puhua itse. Koitan kyllä nimenomaan osallistaa muita kuitenkin niin, etten kysele liian henkilökohtaisia. En esim. kysy mitä joku tekee työkseen vaan että mikä on "sun juttusi"? Tätä kysyn esim. sellaisessa yhteydessä, kun olen juuri kertonut jostain itselleni tärkeästä asiasta.
Ap
Siis ihan tosi . Onko pakko tulla höpisemään omista jutuista? Tosiaankaan en ala satunnaiselke höpöttäjälle kertomaan yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voisikohan olla että hän haluaa tietää minkälaisia keskustelunaloituksia introvertit haluavat? Onko sinulla ongelmia luetunymmärtämisessä?
Vastaus kysymykseen on, ettei minkäänlaisia. Mitä kohtaa et ymmärtänyt?
Asiaan hieman liittyen, onko kellään muulla sellaista vaikeutta, ettei saa ääntään kuuluviin juhlissa, joissa on puheensorinaa, eikä myöskään saa selvää muiden puhumista sanoista? Monta ihmistä puhumassa yhtä aikaa kuulostaa kakofoniselta ja usein käy niin, että kuulee oman keskustelukaverin puheen huonommin kuin sen äänekkäämmin ja kauempana muille puhuvan?
Keskustelu voi siis olla vaikeaa tuostakin syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No naisihminenhän minä olen, kiitos kysymästä. :) Kysyn siksi, että osaisin jatkossa kunnioittaa erilaisia ajatusmalleja. Itselleni olisi kiusallista olla juhlissa tilanteessa, jossa kaikki vain istuvat hiljaa ja (pahimmassa tapauksess) selaisivat kännyköitään. Ja sitä paitsi, olen aidosti aina kiinnostunut kanssaihmisistä ja mielelläni haastan heitä keskusteluun. Tietysti voi olla niinkin, että minun tulisi opetella kestämään hiljaisuutta ja olla aloittamatta keskustelua, vaikka mieli tekisi.
Ap
No lähtökohtaisesti keskustelun aloittaminen on ihan hyvä asia, tekee sen kuka vaan. Itse en lähtisi tenttaamaan mitään kovin henkilökohtaisia asioita, vaan ihan vaan tekemään huomioita ympäristöstä ja katsoisin lähteekö muut keskusteluun mukaan.
Omista puheliaista ystävistä olen huomannut, että kuuntelemisen taitoa voisi harjoitella. Menevät helposti johonkin paniikkitilaan, jos keskusteluun jää pienikin hengähdystauko ja yrittävät täyttää sen puheella. Ei tarvitse.
Pidä taukoa, että toinenkin saa muodostettua lauseen valmiiksi ennen kuin jatkat monologiasi. Voi vaikka laskea kymmeneen mielessä, jos tuntuu vaikealta. Voit yrittää tunnustella mistä ne hiljaisemmat haluaisivat jutella, ei vain jauhaa omista asioista.
En tiedä mistä sait päähäsi tuon, että jauhaisin vain omista asioistani, mutta kyllä! Kuuntelun taitoa pitää harjoittaa eikä vain puhua itse. Koitan kyllä nimenomaan osallistaa muita kuitenkin niin, etten kysele liian henkilökohtaisia. En esim. kysy mitä joku tekee työkseen vaan että mikä on "sun juttusi"? Tätä kysyn esim. sellaisessa yhteydessä, kun olen juuri kertonut jostain itselleni tärkeästä asiasta.
Ap
Juu, en toki henkilökohtaisesti tarkoittanut kun ei tunneta, kunhan esimerkin omaisesti käytin mitä itse toivoisin ekstroimmilta kanssakulkijoilta.
Olen sosiaalinen, puhelias ja nauravainen sen 2 tuntia jonka vietän juhlissa. Tykkään avata keskusteluja varsinkin yhteiskunnan tapahtumista ja pinnalla olevista ilmiöistä. Sen jälkeen ajan sitten kotiin hiljaisuudessa, laitan kännykän äänettömälle ja palaudun loppuillan rasituksesta: en halua jutella kenenkään kanssa vaan luen kirjaa, kuuntelen musiikkia tms. ja oleilen ajatuksissani. Seuraavakin päivä yleensä menee aika rennosti hiljaiselossa. Introvertti on henkilö joka rasittuu sosiaalisista tilanteista, ei se tarkoita automaattisesti sosiaalisesti estynyttä, ujoa, juroa ja hiljaista ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellinen harhaluulo, etteikö introvertti muka avaisi keskusteluja.
Jatkakaa!
Tämänkin keskustelun avasi ekstrovertti, hehheh
Aivan. Ne eivät osaa olla hiljaa missään tilanteessa vaan itseään pitää tunkea koko ajan esiin.
Vierailija kirjoitti:
Asiaan hieman liittyen, onko kellään muulla sellaista vaikeutta, ettei saa ääntään kuuluviin juhlissa, joissa on puheensorinaa, eikä myöskään saa selvää muiden puhumista sanoista? Monta ihmistä puhumassa yhtä aikaa kuulostaa kakofoniselta ja usein käy niin, että kuulee oman keskustelukaverin puheen huonommin kuin sen äänekkäämmin ja kauempana muille puhuvan?
Keskustelu voi siis olla vaikeaa tuostakin syystä.
On. Kuulo testattu, ja ihan hyvä pitäisi olla. Silti on todella vaikea saada puheesta selvää jos on paljon taustamelua. En jaksa keskustella jos joudun koko ajan kysymään "mitä" tai arvailemaan mistähän nyt puhutaan. Se on todella kuormittavaa myöskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun puolesta ne voi puhua, jotka jaksaa. Ihan sama mulle.
Eikö tuppisuuna istuminen ole aika epäkohteliasta muita ihmisiä kohtaan? Saathan sinä olla rauhassa omissa oloissasi sitten kun olet kotona. Minä viihdyn hyvin kotona pitkiäkin aikoja, mutta seurassa olen varsin vilkas ja ulospäinsuuntautunut. Puhuminen helpottaa kummasti ihmisten välistä kommunikaatiota.
Se, että on hiljaa eikä häiritse muita ihmisiä lärpätyksellään on mitä suurinta kohteliaisuutta ja huomioimista.
Miksi sinä koet että sinun puhumisessasi olisi turhaa lärpätystä? Jospa ne muut vain odottavat ja toivovat että se hiljainenkin tyyppi sanoisi joskus jotain. "Olipa hyvää kahvia" tai muuta vastaavaa.
Nyt käytetään taas sanaa introvertti hiukan harhaanjohtavasti. Introverttiyshän ei kerro mitään ihmisen sosiaalisista taidoista tai puheliaisuudesta.
Introvertti väsyy sosiaalisissa tilanteissa, riippumatta siitä, kuinka sosiaalinen tai epäsosiaalinen itse on.
Et sinä pysty juhlissa näkemään ihmisistä, kuka on introvertti ja kuka ekstrovertti.
t. sosiaalinen introvertti
Toivoisin että joku tulisi juttelemaan kahden kesken. Voi olla että en pysty isomman joukon edessä puhumaan kunnolla jos jännittää ihan hirveesti.
Mutta se mitä en haluaisi kuulla tai kokea:
"Miksi sä oot noin hiljainen/ miksi et puhu mitään?"
"Ai katos maijakin on päässy paikalle, no kerros ny kaikille miten sulle menee!! "
Ikäviä katseita ja supinaa
Kaikki sellainen, josta voin ymmärtää etten ole tervetullut porukkaan.
Mutta toki jokainen tallaa tavallaan. Jos joku haluaa vartavasten hyökätä niin siinä sit hyökkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuppisuuna istuminen ole aika epäkohteliasta muita ihmisiä kohtaan? Saathan sinä olla rauhassa omissa oloissasi sitten kun olet kotona. Minä viihdyn hyvin kotona pitkiäkin aikoja, mutta seurassa olen varsin vilkas ja ulospäinsuuntautunut. Puhuminen helpottaa kummasti ihmisten välistä kommunikaatiota.
Se, että on hiljaa eikä häiritse muita ihmisiä lärpätyksellään on mitä suurinta kohteliaisuutta ja huomioimista.
Miksi sinä koet että sinun puhumisessasi olisi turhaa lärpätystä? Jospa ne muut vain odottavat ja toivovat että se hiljainenkin tyyppi sanoisi joskus jotain. "Olipa hyvää kahvia" tai muuta vastaavaa.
Niin, Paitsi, että kun ei niin kokenut puhuja sanoo että "olipa hyvää kahvia" se saattaa kuulostaa samalta kuin ö-luokan näyttelijä huonossa Suomileffassa ja kaikki ympärillä olevat pidättelee nauruaan ja katselee toisiaan.
Siksi ei uskalla sanoa edes sitä, jos sen sanookin väärin. Mielummin hiljaa kuin että kaikki nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa kenen tahansa puheesta on turhaa lärpätystä. Muidenkin kannattaisi olla yhtä kohteliaita kuin ne, jotka osaa pitää suunsa kiinni.
Toivon, ettei minua kutsuttaisi juhliin. Mietin kuitenkin koko ajan, milloin voi lähteä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Toivon, ettei minua kutsuttaisi juhliin. Mietin kuitenkin koko ajan, milloin voi lähteä kotiin.
Olet todella epäkohtelias. Mikset voi kieltäytyä kutsusta ja jäädä kotiin mököttämään? Joku on hyvää hyvyyttään kutsunut sut mukaan, ja sinä vain odotat poispääsyä. Aivan turhaa resurssien hukkaa kaikilta!
C kysyn tarvitaanko keittiössä apua.
Puhun puolisoni kanssa. Jätä mut rauhaan. En kaipaa jutteluasi.
Kaikki ekstroverttien tekemät aloitukset kääntyvät siihen, että ekstroverttejä syytetään turhanhölöttäjiksi, jotka eivät anna toisille puheenvuoroa. Tässäkin keskustelussa eniten yläpeukkuja saavat antipaattiset introvertit, joita eivät koko juhlat voisi vähempää kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Liian henkilökohtainen kysymys tuntemattomalta. Anna hänelle mieluummin tilaa, niin että voi halutessaan kertoa "omasta jutustaan", jos sellainen on. Kaikilla ei ole. Itse introverttina tykkään mieluummin puhua outojen kanssa yleisistä asioista, ei henkilökohtaisuuksista.