Hei anopit? Miksi miniä alkaa lapsen myötä ärsyttää?
Täällä puhutaan asiasta yleensä miniän näkökulmasta. Olisi kiinnostavaa tietää, mitä anopeille oikein tapahtuu, kun miniä ja poika saavat lapsen. Oman anoppini suhtautuminen minuun muuttui ihan selvästi jännitteiseksi lapsen myötä. Olen pohtinut, kokeeko hän minut ikään kuin esteenä lapsenlapsen ja hänen välissä vai mikä ongelma oikein on.
Kommentit (1282)
Vierailija kirjoitti:
Eihän täällä saa anopit suunvuoroa, kun miniät valtasivat ketjun ja läyhäävät suuna päänä.
Toisaalta, sehän vastaakin aloituksen kysymykseen 🤔
Niin vastaa. Anoppi ei tajua että miniän perheessä määrää miniä, eikä anoppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
anoppinen kirjoitti:
Itse aikanaan ensimmäisen lapsen saatuani olin kauhean herkkä ja epävarma anopin seurassa. Tosin tiedostin sen vasta jälkikäteen. Anopin hyväntahtoinenkin neuvo tai ohje sai mut heti jollain tapaa puolustusasemiin. Minä muutuin, ei anoppi.
Nyt koitan vuorostani välttää oman miniäni suhteen ettei "annas kun näytän" tilanteita edes syntyisi. Tyttäreni vauvan kanssa ei tullut vastaavia "jännitteitä". Hän tietää ja tuntee tapani, eikä ota niin vakavasti.
Eli sietää hullaantuneen isoäidin vanhanaikaisia neuvoja, vaikkei niitä ikänään noudattaisi :)
Ja kuitenkin arvostan suuresti edesmennyttä anoppiani. Miniäni on aivan ihana (vaikka emme aina ihan samoin asioista ajattelekaan) ja kaikki lapsenlapseni ovat ihan yhtä rakkaita.
Jostain syystä omalta äidiltä sitä sietää paljon enemmän kuin puolison äidiltä.
En siedä omalta äidiltä yhtään enempää. Mutta hän uskoo kun hänelle sanoo, että enää vauvalle ei juoteta appelsiinimehua. Anoppi jää vänkäämään asiasta ja tuomitsee uudet käytännöt, esim. Lapsentahtisen ruokailun, ihan hyvin on lapset voineet vaikka ovat syöneet neljän tunnin välein (ja huutaneet paljon). Siinä ehkä meillä suurin ero anopissa ja omassa äidissä. Äidille kun sanoo, että nykyään hoidetaan näin hän tottelee, anoppi taas tekee omiaan heti kun kääntää selän.
Miten hemmetin vanhoja anoppeja teillä oikein on? Appelsiinimehua ei ole vauvoille Suomessa juotettu 70-luvun jälkeen eli ko. äidit olisivat nyt jotain 70v ja nämä lapsetkin 40v? Joilla on siis vastasyntyneitä? Toki esim Espanjassa ja Ranskassa appelsiinimehu on edelleen se eka juoma äidinmaidon jälkeen vauvalle ja hengissä ne näyttävät selviävän. Omat lapset oon saanut 2000-luvun alussa ja silloin ei tosiaankaan enää annettu mitään mehuja vauvalle.
Kerroin jo aiemmin, että anoppini on saanut ensimmäisen lapsensa nuorena (70-luvulla) ja on nyt 63.
Oletteko ajatelleet että anoppikin voi olla ujo. Voi olla alemmuudentuntoinen kun miniä manikyyrissaan titteleineen tulee osaksi perhettä. Ei rohkene ees sinutella vaan puhuu kolmannessa persoonassa hienoa miniää, kaikentietävää.
Itse näen että vielä on luokkaerojakin, näkymättömiä tässä . Vaatimattomat työläisvanhemmat ovat kannustaneet lapsiaan opiskelemaan, lapsilla on luokkakierto toteutunut, hyvissä johtavissa ammateissa, vaimot siitä ympäristöstä.
Siitähän nämä , näkee selkeesti, monesti johtuu.
Oon katsellut ettei sellaisia draamoja niinkään ole jos anoppi ja miniä on vaikka lähihoitajia ja kaupankassoja ja miniäkään ei mistään varakkaasta kodista.
Mun anoppi oli mulle vuosia aivan hirveä.
Lopulta myönsi sen itsekin mutta selitti että syy on vaihdevuodet, se että hänelläkin oli kaamea anoppi ja että minä en saisi olla niin herkkä.
Eli anteeksi ei siis pyytänyt vaan sysäsi vastuun joka puolelle muualle.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko ajatelleet että anoppikin voi olla ujo. Voi olla alemmuudentuntoinen kun miniä manikyyrissaan titteleineen tulee osaksi perhettä. Ei rohkene ees sinutella vaan puhuu kolmannessa persoonassa hienoa miniää, kaikentietävää.
Itse näen että vielä on luokkaerojakin, näkymättömiä tässä . Vaatimattomat työläisvanhemmat ovat kannustaneet lapsiaan opiskelemaan, lapsilla on luokkakierto toteutunut, hyvissä johtavissa ammateissa, vaimot siitä ympäristöstä.
Oon katsellut ettei sellaisia draamoja niinkään ole jos anoppi ja miniä on vaikka lähihoitajia ja kaupankassoja ja miniäkään ei mistään varakkaasta kodista.
Ei koulutuksen puute estä käytöstapoja, huomaavaisuutta tai edes asiallisuutta.
Eikä se pakota soittelemaan koko sukua läpi miniää haukkuen tai olemaan loukkaava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon katsellut ettei sellaisia draamoja niinkään ole jos anoppi ja miniä on vaikka lähihoitajia ja kaupankassoja ja miniäkään ei mistään varakkaasta kodista.Ei koulutuksen puute estä käytöstapoja, huomaavaisuutta tai edes asiallisuutta.
Eikä se pakota soittelemaan koko sukua läpi miniää haukkuen tai olemaan loukkaava.
Joskus, en puhu omista nyt, koulutus ei aina tuo sitä sivistystä eikä kohteliaisuutta. Voi mitä rumemmin sanoa väheksymistään ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon katsellut ettei sellaisia draamoja niinkään ole jos anoppi ja miniä on vaikka lähihoitajia ja kaupankassoja ja miniäkään ei mistään varakkaasta kodista.Ei koulutuksen puute estä käytöstapoja, huomaavaisuutta tai edes asiallisuutta.
Joskus, en puhu omista nyt, koulutus ei aina tuo sitä sivistystä eikä kohteliaisuutta. Voi mitä rumemmin sanoa väheksymistään ihmisistä.
Juurihan sinä väitit että anoppi on huonosti koulutettu eikä siksi osaa käyttäytyä. Nytkö se on taas toisinoäin?
Vierailija kirjoitti:
Eihän täällä saa anopit suunvuoroa, kun miniät valtasivat ketjun ja läyhäävät suuna päänä.
Anopeilta kysytään, miniät vastaavat. Näinhän se toimii, sitähän tässä haettiin, vai?
Anoppi, palstan suosituin aihe aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, sehän vastaakin aloituksen kysymykseen 🤔Niin vastaa. Anoppi ei tajua että miniän perheessä määrää miniä, eikä anoppi.
Mitä selkeemmin anopit kertoivat etteivät ees käy lapsellaan eivätkä tahdo katsoa lapsia, siivota jne vaan elää omaa elämäänsä sitä kamalammin täällä nuoret rouvat haukkuvat heidät narsisteiksi ja marttyyreiksi.
Miniässäni ärsyttää juurikin ne asiat, mistä tässä ketjussa on syytetty anoppeja:
- syöttää lapsille mättöä ja karkkia, ruokajuoma voi olla limua ja aamupalakin jotain sokeroituja muroja
- lapsille ei saa tuottaa pahaa mieltä normaaleilla kielloilla tai opettamalla esim. siivoamaan jälkiään vaan kaikki on yhtä samperin lässynläätä
- kaiken pitäisi olla hienoa ja sillä pröystäillään, mutta sen tulee tulla muiden kustannuksella (mies, omat vanhempansa, appivanhemmat)
Silti tykkään poikani perheestä ihan miniöineen päivineen, mutta jos noihin em. juttuihin puuttuisin, olisin varmasti tällä palstalla haukuttavana :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, sehän vastaakin aloituksen kysymykseen 🤔Niin vastaa. Anoppi ei tajua että miniän perheessä määrää miniä, eikä anoppi.
Mitä selkeemmin anopit kertoivat etteivät ees käy lapsellaan eivätkä tahdo katsoa lapsia, siivota jne vaan elää omaa elämäänsä sitä kamalammin täällä nuoret rouvat haukkuvat heidät narsisteiksi ja marttyyreiksi.
Uhrimielellä värisevällä äänellä paasattu itkuvirsi herättää mielikuvan marttyyriviittaan kääriytyvästä narsistista. Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Anoppini katkaisi välinsä minuun ja lapseemme. En ole häntä nähnyt vuosiin, eikä lapsemmekaan, hänen ainoa lapsenlapsi. Mies kyllästyi äitinsä hössöttämiseen ja oli aika ärtynyt aina kun tapasimme hänen äitiä, usein sanoi että meille ei saa tulla käymään ja sellaista. Jotenkin anoppi väänsi päässään asian niin, että syy on minussa ja katkaisi välit minuun ja lapseen, käytännössä siis katosi meidän elämästä. Poikaansa pitää yhteyttä yhä, mutta ei koskaan käy meillä.
Sanoitte että ei saa tulla käymään, joskus vai koskaan? Ja nyt ihmettelet kun anoppi ei käy. Tätä tämä on aina. Täysin mahdoton tilanne, ei saa käydä mutta loukkaannutaan jos ei käydä. Voiko anoppi koskaan tehdä mitään oikein??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurihan sinä väitit että anoppi on huonosti koulutettu eikä siksi osaa käyttäytyä. Nytkö se on taas toisinoäin?
Se lukemisen ymmärtäminen, et liene korkeakoulutettu. Kirjoitin, anoppi voi olla ujo tai alemmuudentuntoinen, tyylikäs itsetietoinen miniä häkellyttää ja anoppi ei tiedä kuinka olisi kun ei ole tarpeeksi hienoa.
Olkoon sinusta sitten käyttäytymisen puutetta
Olin veljellä kylässä. Historiaa pääaineen yliopistoss opiskeleva melkein maisteri makasi kirjoineen sohvalla eikä puhunut kenellekään mitään. Mieheni kysäisi mitäs luet. Nuori rouva kivahti: et kuitenkaan ymmärtäisi, tää on maisteriopintoja.
Miehensä, siis veljenpoikani, sanoi vaimolleen, lähetään kävelemään , juokoot vanhukset kah it ilman meitä. ( Avioliitto ei ollut pitkä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppini katkaisi välinsä minuun ja lapseemme. En ole häntä nähnyt vuosiin, eikä lapsemmekaan, hänen ainoa lapsenlapsi. Mies kyllästyi äitinsä hössöttämiseen ja oli aika ärtynyt aina kun tapasimme hänen äitiä, usein sanoi että meille ei saa tulla käymään ja sellaista. Jotenkin anoppi väänsi päässään asian niin, että syy on minussa ja katkaisi välit minuun ja lapseen, käytännössä siis katosi meidän elämästä. Poikaansa pitää yhteyttä yhä, mutta ei koskaan käy meillä.
Sanoitte että ei saa tulla käymään, joskus vai koskaan? Ja nyt ihmettelet kun anoppi ei käy. Tätä tämä on aina. Täysin mahdoton tilanne, ei saa käydä mutta loukkaannutaan jos ei käydä. Voiko anoppi koskaan tehdä mitään oikein??
Etkö osaa lukea? Anopin poika kyllästynyt hössötykseem, yrittänut saada rajoja ja anoppi pillastunut ja syyttää miniää jonka syy se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä koskaan sanonut anopille, että ei saa tulla käymään. Mieheni sanoi, mutta en tiedä tarkkaan mitä ja miten, en ollut läsnä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lukemisen ymmärtäminen, et liene korkeakoulutettu. Kirjoitin, anoppi voi olla ujo tai alemmuudentuntoinen, tyylikäs itsetietoinen miniä häkellyttää ja anoppi ei tiedä kuinka olisi kun ei ole tarpeeksi hienoa.
Olkoon sinusta sitten käyttäytymisen puutettaOlin veljellä kylässä. Historiaa pääaineen yliopistoss opiskeleva melkein maisteri makasi kirjoineen sohvalla eikä puhunut kenellekään mitään. Mieheni kysäisi mitäs luet. Nuori rouva kivahti: et kuitenkaan ymmärtäisi, tää on maisteriopintoja.
Miehensä, siis veljenpoikani, sanoi vaimolleen, lähetään kävelemään , juokoot vanhukset kah it ilman meitä. ( Avioliitto ei ollut pitkä)
Miksi tuollainen hankkii edes lapsia jos ei olw mitään alkeellisiakaan sosiaalisia taitoja?
Vierailija kirjoitti:
Voi kauhea. Vieläkin muistan kuinka ahdistavaa oli kun minä olin se "hyvä miniä, koulutettu ja hyvästä perheestä" ja sitten oli se toinen miniä, lähihoitaja jonka vanhemmat olivat eronneet. Voi sitä höykkyytystä ja mollausta jota kouluttamaton anoppi harjoitti toista (mielestäni arvokasta työtä tekevää) miniää kohtaan :( No enää emme kumpikaan kuulu kyseiseen sukuun...
Vierailija kirjoitti:
Miniässäni ärsyttää juurikin ne asiat, mistä tässä ketjussa on syytetty anoppeja:
- syöttää lapsille mättöä ja karkkia, ruokajuoma voi olla limua ja aamupalakin jotain sokeroituja muroja
- lapsille ei saa tuottaa pahaa mieltä normaaleilla kielloilla tai opettamalla esim. siivoamaan jälkiään vaan kaikki on yhtä samperin lässynläätä
- kaiken pitäisi olla hienoa ja sillä pröystäillään, mutta sen tulee tulla muiden kustannuksella (mies, omat vanhempansa, appivanhemmat)
Silti tykkään poikani perheestä ihan miniöineen päivineen, mutta jos noihin em. juttuihin puuttuisin, olisin varmasti tällä palstalla haukuttavana :D
Ja syystä olisitkin, eihän mikään noista ole sellainen asia, mihin anopilla olisi oikeutta tai syytä puuttua.
Kukaan meistä ei ole täydellinen. Läheisissä ihmissuhteissa ne viat tulevat näkyviin, ja tosiaan, ihan meissä kaikissa. Ne verisukulaiset ovat rakkaita, vikoineen päivineen, mutta nämä avioliiton mukana tulevat ovat se ongelma, koska heitä ei luonnostaan rakasta, mutta esim aviomies saattaa kertoa äidistään asioita, jotka ovat loukanneet miestä kovastikin, ja tätä voi olla miniän vaikea käsitellä. Samoin anoppi voi nähdä perheen sisällä dynamiikkaa, mitä ei vieraammissa perheissä pääse näkemään.
Nämä tunteet pitäisi jotenkin osata prosessoida, eikä se ole helppoa. Itse olen ollut sekä etäinen miniä että etäinen anoppi. Haluaisin olla lämmin ja mukava, kumpaakin, mutta en ole osannut. Anoppiin suhdetta on vaikeuttanut sekä hänen etäinen suhde poikaansa, että apen alkoholismi. Ja oman pojan kumppaniin oli hyvin pitkä etäisyys, näimme harvoin, ja vaikka aina olin mielestäni kohtelias, en kuitenkaan osannut olla läheinen. Hänessä en ehtinyt kylläkään ärsyyntyä mistään, surin liiton päättymistä, mutta eipä heillä ollut vielä lapsiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkoon sinusta sitten käyttäytymisen puutettaOlin veljellä kylässä. Historiaa pääaineen yliopistoss opiskeleva melkein maisteri makasi kirjoineen sohvalla eikä puhunut kenellekään mitään. Mieheni kysäisi mitäs luet. Nuori rouva kivahti: et kuitenkaan ymmärtäisi, tää on maisteriopintoja.
Tuo ei kyllä liity koulutukseen mitenkään. Ihan vain häiriintynyt ihminen. Tunnen lukemattomia korkeasti koulutettuja ihmisiä, enkä usko, että kukaan heistä sanoisi noin.