Onko eskariin ja kouluun pakko ostaa luistimet, sukset ym?
Asumme Pk-seudulla, jossa hiihtolatuja ei juuri koskaan ole. Nyt on vähän lunta, mutta ei katuja missään, ei myöskään luistinratoja. Hyvällä tuurilla saavat jonkun ladun tehtyä viikoksi jonnekin kunnes se sulaa pois, samoin jäädytettyä jonkun kentän viikoksi kunnes se sulaa pois. Viime talvena ostettiin suksipaketti monoineen ja jäi käyttämättä kokonaan, koska ladut suli heti pois. Nyt on jo pieni. Kiva kun meni iso raha hukkaan. Eipä nappaa enää ostaa sellaista kallista jolle ei tule käyttöä kuin nollasta kolmeen kertaan. Ei uida nääs rahassa. Joten kysymys kuuluu onko esikouluun ja kouluun pakko ostaa luistimet, sukset, monot ym? Entä jos ei osta?
Kommentit (33)
Kannattaa ostaa käytettyjä tai lainata tuttavilta. Kierrätyskeskukset, nettikirpparot ja tori ovat täynnä vähän kätettyjä lasten liikuntavälineitä edulliseen hintaan ja ne voi sitten laittaa taas käytön jälkeen seuraavalle kiertoon.
Osassa kouluista on myös lainavälineitä, kannattaa kysellä opelta josko omasta koulusta löytyisi.
Se on koulukohtaista, paras olisi sieltä koulusta kysyä.
Koulussa voi olla niitä lainavälineitä tai sitten voi tehdä jotain muuta luistelun tai hiihdon sijaan, jos ei omia suksia tai luistimia ole.
Jos viime vuonna on sukset ostettu, niin nyt varmaan riittäisi pelkkien monojen hankinta.
Mutta joo, ei kai ketään voi pakottaa ostamaan noita välineitä.
Kannattaa miettiä nää asiat ennen kuin lisääntyy, eikä sitten vinkua kun lapsi on jo olemassa, että ei raski häneen rahaan käyttää.
Ei ole pakko ostaa, koulun pitää lainata välineet.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä nää asiat ennen kuin lisääntyy, eikä sitten vinkua kun lapsi on jo olemassa, että ei raski häneen rahaan käyttää.
Ne rahat voi käyttää fiksumminkin, esim. tehdä lapsen kanssa jotain mieluista.
Onhan Helsingissä latuja ! Ja lapset opetetaan hiihtämään jo 3-5 vuotiaana kuin luistelemaan kuin uimaan kuin vessaan kuin solmimaan nauhat itse kuin syö itse. Vettä täytyy antaa usein kun lapset ei ylety kraanoille. Päiväkodit opettaa uimaan jo. Yhdessä puetaan opitaan ja pestään kädet. Lusikka pysyy kädessä ja osaa ajaa pyörää jo. 3 vuotiaita on balettitunnilla kuin viulu kuin muuta sointi tunteja piano saavat. Johan poikia kuskataan luistelu ja uimaseuroihin paljon ennen koulua jo. Lapset saa yleensä meidän kulttuurissa sukset luistimet joululahjaksi.
Jos ei osta eikä saa niin on ilman. Ei se mikään pakko ole missään eskarissa eikä ainakaan vielä peruskoulussakaan.
Meidän lapsilla ei ikinä ollut suksia. Lunta oli muutenkin niin vähän ettei niitä olisi tarvittu. Eikä kukaan voi pakottaa ostamaan suksia tai luistimia.
Vierailija kirjoitti:
Turhaan vastaat noin ilkeästi. Elämäntilanne on muuttunut parin kuluneen vuoden aikana merkittävästi sairastumisen ja työttömäksi jäämisen (yt:ssä ulos) vuoksi. Näin voi käydä kenelle vain vaikka miten miettisi asioita ennen kuin lisääntyy. Ap
Kiinnostaako lastasi hiihto tai luistelu? Jos kiinnostaa ostaisin käytettynä, jos ei niin en ostaisi. Päiväkoti ja koulu eivät velvoita niitä hankkimaan! Itse olen aina ostanut liikuntavälineitä meidän neljän lapsen kiinnostuksen mukaan (melkein aina käytettynä), on ollut pesismailaa ja räpylää, rullaluistimia, skeittilautaa yms. Ja jokaiselle on ollut suksisetit ja luistimet, sitten vain ollaan kuskattu laduille (paloheinä) tai tekojääradoille (oulunkylään, joka tosin nyt suljettu ja käpylään). Olen aina halunnut kannustaa liikkumaan, oli kesä tai talvi ja mielestäni hyvä kunto, liikunta ja ulkoilu edesauttavat omalta osaltaan hyvää kehitystä ja kasvua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene vaikka hiihtämään lapsesi kanssa. Tekee hyvää sinullekin.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaako lastasi hiihto tai luistelu? Jos kiinnostaa ostaisin käytettynä, jos ei niin en ostaisi. Päiväkoti ja koulu eivät velvoita niitä hankkimaan! Itse olen aina ostanut liikuntavälineitä meidän neljän lapsen kiinnostuksen mukaan (melkein aina käytettynä), on ollut pesismailaa ja räpylää, rullaluistimia, skeittilautaa yms. Ja jokaiselle on ollut suksisetit ja luistimet, sitten vain ollaan kuskattu laduille (paloheinä) tai tekojääradoille (oulunkylään, joka tosin nyt suljettu ja käpylään). Olen aina halunnut kannustaa liikkumaan, oli kesä tai talvi ja mielestäni hyvä kunto, liikunta ja ulkoilu edesauttavat omalta osaltaan hyvää kehitystä ja kasvua.
Ei häntä kiinnosta. Yrittää luistella ja hiihtää vain jos joku pakottaa ja sillonkin inhoaa sitä. Ei myöskään osaa kumpaakaan tämän vuoksi. Hänellä on ihan muita harrastuksia joissa viihtyy. Ap
Kierrätyskeskuksista saa todella halvalla huollettuna luistimia ja monoja, suksia. Nämä kuuluu hankkia ja myös tarvittavat urheiluvaatteet ym.
🇺🇦🇮🇱
Kyllä nuo jutut kuuluu vanhempien hoitaa. Se ikään kuin kuuluu siihen sopimukseen, kun lapset on hankittu. Mutta ei ketään pakottaa voi. Ei tuosta vielä lastensuojeluasia tule, vaan koulu hoitaa tilanteen sitten omalla tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on koulukohtaista, paras olisi sieltä koulusta kysyä.
Koulussa voi olla niitä lainavälineitä tai sitten voi tehdä jotain muuta luistelun tai hiihdon sijaan, jos ei omia suksia tai luistimia ole.
Tarkoitus on että lapsi osallistuu koulun liikuntaan ellei siihen ole terveydellistä estettä.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene vaikka hiihtämään lapsesi kanssa. Tekee hyvää sinullekin.
Mene sinä vaikka opettelemaan käytöstapoja. Tekee hyvää ja sun mitä luultavammin yhtä huonosti käyttäytyvälle kakarallesi.
Luistimet ja kypärä tarvittiin, suksia ei. Luistimet ovat maksaneet tähän saakkanoin 5 e pari, kypärät on kaikki saatu ilmaiseksi käytettynä.
En ole ap mutta kiinnostaa minuakin. Eskarin ja peruskoulun pitäisi nimittäin olla ilmaisia. Miten voidaan siis vaatia ostamaan jotain harrastusvälineitä? Ja ostaako oikeasti jotkut ma mu taustaiset perheet, joissa äiti ja isä ei todellakaan osaa hiihtää eikä heillä mitään perinnettä hiihtoon ole eikä paljon rahaa. Mutta monessa koulussa on jo puolet näitä.
Luistimet nyt ei paljon maksa, mutta sukset saanee koululta, jos on hiihtämistä. Eivät ole mikään vakiovaruste perheissä enkä itse ainakaan suostuisi ostamaan vain siksi, että ehkä joskus on käyttöä.