A-studiossa ihmetellään tänään miksi avoimiin työpaikkoihin ei löydy työntekijöitä vaikka satoja tuhansia työttömiä lorvailee samaan aikaan tuilla
Ohjelmassa kuullaan yrittäjiä jotka eivät löydä yrityksiinsä työntekijöitä.
Kommentit (2046)
Jos vaikka joku tehdas rakentaa auton suomessa niin sitä autoa rakentaa 5 duunaria, heillä on 2 esimiestä, sitä autoa suunnittelee 10 insinööriä, sitä autoa markkinoi 2 myyjää jne..
Niillä duunareilla on palkka pienin ja heidän palkkaa ei saa nostaa ettei sen auton myyntihinta ole liian korkea?
[Toivottavasti puhetta tulee palkoista. Tai niiden pienuudesta] itse olen ansiosidonnaisella toista kesää. Mielestäni olen ansainnut tämän vapaan, kun olen raatanut aiemmin. Työkkäri osoittaa haettavia paikkoja, mutta ei niitä ole pakko ottaa. Tekee vaan huonon hakemuksen. Mutta syksyllä on pakko mennä töihin, kun ansiosidonnainen loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuet pl. lapsilisä tulisi korvata kunnan tarjoamalla yhteisasumisella parakeissa/kuplahalleissa/jne. Sieltä saisi myös lämpimät ruoat ja muut välttämättömyydet. Voisi tuntua 1600 brutto ihan kelvolta sellaisen jälkeen, varsinkin kun vuokrat olisivat paljon kohtuullisempia kun ei löytyisi enää tukiporsaita asuntoihin
Tarkoitatko sellaisia työkasarmeja, joita Neuvostoliitossakin oli? Siellähän oli lisäksi oma sairaala ja hautausmaa. Niin, ja "hygieniaosasto". Olet ihan oikeassa, yhteiskunta paranisi kertaheitolla.
Itse ihmettelen ettei ollut rahaa jatkaa minun palkkatukityötä, mutta oli rahaa antaa palkankorotukset tuhansille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkufirmoja kartan. Etenkin keikkahommia.
Haluan pyydän työpaikan, jossa kiire ja rauhallisemmat ajat vaihtelevat. Eikä ole yrittäjä niskassa kiinni.
Näinpä. Se on ihan ok minulle, niin kauan kuin teet sen valinnan omalla kustannuksellasi, etkä niillä tuilla, jotka minulta on verotettu.
Mitä väliä sillä on, mikä on sinulle ok?
Tarkoitin vain kertoa mielipiteeni. Yleensä täällä itketään jo pelkistä toisten mielipiteistä. Ei saisi sanoa, vaikka se fakta onkin, että itse on sentään mies ja toinen on pelkkä kelan vauva.
Tulottomilta voisi poistaa äänioikeuden myös. Mitä sitä tarvitsee olla mukana päättämässä, kun ei edes hänen rahoistansa päätetä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan pyydän työpaikan, jossa kiire ja rauhallisemmat ajat vaihtelevat. Eikä ole yrittäjä niskassa kiinni.
Näinpä. Se on ihan ok minulle, niin kauan kuin teet sen valinnan omalla kustannuksellasi, etkä niillä tuilla, jotka minulta on verotettu.
Ei mitään. Joku kokoomuksen äänestäjä vain luulee vähän liikoja itsestään.
Mahtaakohan kyseinen "suuri veronmaksaja" olla vielä edes maksanut takaisin koulutustaan, terveydenhoitoaan ja muita yhteiskunnalta saamiaan etuisuuksia....
Juuri näin. Kun jotain sitten itselle sattuu, alkavatkin tuet maistua. Keskustelupalstalla on kiva höhötellä koulutuksesta, työkokemuksesta ja sijoitustoiminnasta, mutta kyyti on kylmää, kun tosipaikka tulee, eikä niitä työnantajia sitten olekaan jonoksi asti.
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut ketjua läpi mutta jos mukana on työnantaja joka ei ole löytänyt työntekijää niin tässä olisi kysymys johon toivoisin vastauksia ja rehellisiä sellaisia.
Miksi työnantajat eivät enää edes pyydä haastatteluun +50v? (pl muutama ammatti)
Olen itse pitkäaikaistyön nyt jo lähes 60v mutta en päässyt yhteenkään haastatteluun kun täytin 50V vaikka olin vielä silloin töissä. Miksi työnantajat vieroksuvat +50v? Joten teidän murheet uusien työntekijöiden löytymisestä ei minua hirveesti itketä, sitä saa mitä tilaa.
Työnantajat vieroksuvat jo nelosella alkavaa ikää kuin ruttoa. Kokemusta on. Klisee, että työtä hakevien tulisi työnantajien mielestä järjestään olla parikymppisiä nuoria viisikymppisten elämänkokemuksella, pitää paremmin kuin hyvin paikkansa tosielämässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksakaa kunnollista palkkaa jotta työnteko on kannattavaa myös työntekijälle niin saatte kyllä työntekijöitä.
Työntekijöiden omat liitot ovat neuvotelleet TES-palkat. Ei pitäisi olla mitään syytä uikuttaa niistä.
Entä jos on liitto joka ei ajattele työntekijän etua?Miksi tämä "oma liitto"on neuvotellut esim. jouluaaton töistä maksettavaksi vain peruspalkan kun toisella alalla saa palkan kolmikertaisena?
työkyvyttöömiä on osa työttömistä.jos reuma ja kulumat on rikkoneet kädet ja jalat.on vaikea tehdä miyään työtä.
rakennnusala,tehdastyöt,siivousalat. näissä töissä saa vaan kehon invalidiksi palkka ei ole edes inhimillinen rasitukseen nähden.työolot usein tosi vaaralliset,työn kuormituksen ja ergonomian kannalta.
luulen et jos kiinnitettäisiin huomioo, vuorosuunnitteleluun ja kuormitukseen ja työhyvinvointiin enemmän niin voisi palautua alojen kiinnostus.
Suomessa on 1,6 miljoonaa eläkeläistä, heitä kuolee paljon joka viikko. Missään nimessä ei olisi saanut antaa palkankorotuksia kuntapuolella vaan olisi pitänyt niillä rahoilla palkata uusia työntekijöitä.
Luulevatko päättäjät, että työttömällä on rahaa parturiin? Ei ole.
Moni asuntovelkainen menettää työnsä kaupan alalla ja palvelualalla esim. parturit, ravintoloissa, kahviloissa, vaatekaupoissa työskentelevät ja remonttimiehet.
Nyt kun sähkö, korot, ruoan ja bensan hinta nousevat niin noista säästetään muutenkin.
Pitää olla asiallinen, lakia noudattava työpaikka. Työajat ja työnkuva selkeä. Mikä siinä on niin vaikeaa nykypäivänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaakohan kyseinen "suuri veronmaksaja" olla vielä edes maksanut takaisin koulutustaan, terveydenhoitoaan ja muita yhteiskunnalta saamiaan etuisuuksia....
Kuka tahansa pieni tai suuri töissä käyvä on maksanut enemmän kuin kelan vauvamiehet, jotka vain ja ainoastaan imevät KelaKertun tissiä.
Oma auto pakollinen on myös aikamoista riistoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kun jotain sitten itselle sattuu, alkavatkin tuet maistua. Keskustelupalstalla on kiva höhötellä koulutuksesta, työkokemuksesta ja sijoitustoiminnasta, mutta kyyti on kylmää, kun tosipaikka tulee, eikä niitä työnantajia sitten olekaan jonoksi asti.
Uu. Tosipaikan tullen menen imemään kelakertun tissimaitoa, niin kuin ei-kokoomuslaiset miehet. Sitten äänestelen itselleni vappusatasia.
Tuttava jauhoi vuosikaudet kuinka on työkyvytön eikä hänen arvolleen sovi mennä töihin.
Sitten eläköityessään vaihtoi sattumalta miestä ja johan alkoi yhtäkkiä työnteko kiinnostaa niin että eläkkeelläkin heittää keikkaa työvoimapulan riivaamaan entiseen ammattiinsa.
Työkyvyötön!
Ihmettelen kyllä mitä ne aikaisemmat puheet olivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palkkoja korotettaisiin tuntuvasti, syntyisi myös lisää verotuloja. Lopulta voitaisiin laskea veroja, jolloin työntekijälle jäisi enemmän käteen, työnantajien ei tarvitse maksaa niin paljon ja ostovoima paranisi. Ostovoiman parannuksella voidaan palkata lisää ihmisiä. Eli palkat kuntoon ja heti! Näin korkeiden hintojen ja verojen maassa minimipalkka voisi olla 3000 brutto.
Jos sosiaaliturva poistettaisiin niin kaikkien pitäisi mennä töihin elättääkseen itsensä ja perheensä, näin syntyisi myös lisää verotuloja. Lopulta voitaisiin laskea veroja, jolloin työntekijälle jäisi enemmän käteen, työnantajien ei tarvitse maksaa niin paljon ja ostovoima paranisi. Ostovoiman parannuksella voidaan palkata lisää ihmisiä. Eli työttömyyskorvaukset, tt-tuki sekä asumistuki pois ja heti!
Kaikille ei ole töitä. Ja moneen työhön tarvitaan joku pätevyys. Mistä loihdit sormia napsauttamalla monta sataa tuhatta työpaikkaa? Ajattelitko, että Sirpa 62v, joka on toiminut vaikka kirjastonhoitajana, meneekin hitsaamaan tai tekemään sähköasennuksia? Tai pleikkaria pelaava elämäntapatyötön Jonne lähtee sairaanhoitajaksi ilman koulutusta? Tai lievästi kehitysvammainen Tuutikki ryhtyy hammaslääkäriksi? Nyt vähän valoja päälle.
Ohis. Minua kiinnostaa se, ovatko nämä tukien poistamista vaativat ihmiset koskaan ajatelleet sitä, mitä se käytännössä tarkoittaisi. Mitä tehtäisiin ihmisille, jotka ovat saaneet häädön ja ovat kadulla etsimässä ruokaa ja nukkumapaikkaa itselleen ja mahdollisesti perheelleen? Talven lähestyessä olisi porttikäytävissä aikamoinen sotku, kun puoli miljoonaa ihmistä yrittäisi löytää itselleen yösijaa.
1940 -luvun Saksassa tämäntyyppinen väestö ongelma ratkaistiin ghettoilla ja myöhemmin uuneilla keskitysleireillä. En hetkeäkään epäile etteikö tämä olisi Suomessa mahdollista 2020 -luvulla pienin lakiasetuksin. Kuka kannattaa? Käsi ylös. Noh, ilmoittautuuko pikkufirman pyörittäjä ekana übersturmfüreriksi.
Suomen sosiaalitukien taso on pikemminkin liian matala, tästähän on Suomea EU huomauttanut jo useaan kertaan!
Työelämä on vajonnut taas ihan liikaa siihen ihmisten riistämiseen, hirveästi raskasta raatamista huonolla palkalla, ei semmoista kukaan ihminen halua tehdä!
Korjatkaa työolosuhteet, raskaat työvaiheet on kertakaikkiaan mietittävä uudelleen niin että KONEET tekevät raskaimmat työt, eikä ihmiset, ja PALKAN on oltava vähintään 2000e/kk nettona käteen tässä kohtuuttoman kalliissa maassa!!
Voisi työnantajat pyrkiä vaikuttamaan edes asumisen hintaa laskevasti, mikä helpottaisi työntekijöiden asemaa ja laskisi palkankorotuspaineita, mutta sitähän ne ei tee, kun itse ovat pikemminkin mukana puhaltelemassa lisää ilmaa asumisen hintoihin sijoitusporsastelun kautta!!!
Työnantajat ovat jo aivan liian kauan valikoineet vain rusinat pullasta itselleen ja jättäneet paskat muiden riesaksi. Näinhän tämä yhteiskunta ei toimi, turha valittaa työvoimapulaa kun olette itse sen pilanneet!!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on 1,6 miljoonaa eläkeläistä, heitä kuolee paljon joka viikko. Missään nimessä ei olisi saanut antaa palkankorotuksia kuntapuolella vaan olisi pitänyt niillä rahoilla palkata uusia työntekijöitä.
Moni asuntovelkainen menettää työnsä kaupan alalla ja palvelualalla esim. parturit, ravintoloissa, kahviloissa, vaatekaupoissa työskentelevät ja remonttimiehet.
Nyt kun sähkö, korot, ruoan ja bensan hinta nousevat niin noista säästetään muutenkin.
Uusissa sähkösopimuksissa sähkön hinta on kolminkertainen. Eli jos maksaa 100 euroa kuukaudessa sähköä niin se nousee 300 euroon.
Kyllä siinä voi jäädä 100 euron värit ottamatta ja työttömistä ei tule eläkeläisten tilalle asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusissa sähkösopimuksissa sähkön hinta on kolminkertainen. Eli jos maksaa 100 euroa kuukaudessa sähköä niin se nousee 300 euroon.
Kyllä siinä voi jäädä 100 euron värit ottamatta ja työttömistä ei tule eläkeläisten tilalle asiakkaita.
Käy sääliksi sähkölämmitteisissä asunnoissa asuvia.
Olen hakenut 4 työpaikkaa kuukaudessa, vielä ei ole palkattu mihinkään.