A-studiossa ihmetellään tänään miksi avoimiin työpaikkoihin ei löydy työntekijöitä vaikka satoja tuhansia työttömiä lorvailee samaan aikaan tuilla
Ohjelmassa kuullaan yrittäjiä jotka eivät löydä yrityksiinsä työntekijöitä.
Kommentit (2046)
Minulla on vain huonoja kokemuksia pienistä firmoista. Tässä muutama oma kokemus.
- omistajan sukulaisia suositaan
- lomia on erittäin vaikea pitää
- olet jatkuvasti kyttäyksen alla kun firman omistaja ja sen sukulaiset kyttäävät tekemisiä
- sinulle kasautuu hommia kaikista eniten, palkkasi on pienin ja siihen päälle vielä jatkuva kyttäys.
En mene enää koskaan pieniin firmoihin töihin vaikka varmasti on olemassa myös asiallisia pikkufirmoja.
Vierailija kirjoitti:
Nappasin serkkupojan matkalta kyytiini, olimme matkalla tätimme hautajaisiin. Ikäeroa meillä on vajaa 2 kuukautta ja ikää nyt 40 ja risat. Molemmilla 3 lasta.
Minä olen valinnut, ehkä tietämättäni, olla työelämässä ja tienata rahani. Serkkupoika on sen sijaan valinnut pitäytyä sosiaalipuolen elättinä.
Meillä oli kolme tuntia suuntaansa aikaa jutella niitä näitä.
Olin yhä uudestaan hämmästynyt millä pieteetillä itseä sossunluukulla elätettiin. Joka pykälä oli tarkkaan tiedossa, esimerkkitapauksia tiedossa joilla vedätettiin itselle lisää etuja, pelästyin sitä innostuksen määrää vedättää virkailijoita.
En ollut kuunapäivänä tiennyt, sitä tuki ja avustusviidakkoa, mitä on tarjolla. Käytännössä kaikki tuli luukulta, jopa matkusteluun, on tuettuja lomia, ulkomaita myöden.
Loppumatkan yksin ajellessa tuli mieleen lyödä läskiksi ja hypätä turvaverkkojen syleilyyn.
Onhan minulla sentään työkaverit, yhtä tyhmiä ja ahkeria kuin minä, elämme samassa kuplassa, jaamme mokat ja ilot keskenämme.
Ei antaisi luonne periksi antaa kenenkään muun elättää itseä,
Teillä ei kuitenkaan ole sama elintaso. Mikä sinua siis risoo? Se, että serkkusi ei ole kodittomana kuolemassa nälkään?
Työttömänä on pakko tuntea tukiviidakkoa, koska se on tehty hankalaksi. Lomia ja ulkomaanmatkoja?? Tuettuja lomia on harkintaperusteisesti joillekin, mutta ei se mikään perusoikeus kaikille ole. Olen pitkäaikaistyötön enkä ole oikeutettu lomaan. Ihan omilla rahoillani käyn jossain Tallinnassa joskus.
Vierailija kirjoitti:
Suomen sosiaalitukien taso on pikemminkin liian matala, tästähän on Suomea EU huomauttanut jo useaan kertaan!
Työelämä on vajonnut taas ihan liikaa siihen ihmisten riistämiseen, hirveästi raskasta raatamista huonolla palkalla, ei semmoista kukaan ihminen halua tehdä!
Korjatkaa työolosuhteet, raskaat työvaiheet on kertakaikkiaan mietittävä uudelleen niin että KONEET tekevät raskaimmat työt, eikä ihmiset, ja PALKAN on oltava vähintään 2000e/kk nettona käteen tässä kohtuuttoman kalliissa maassa!!
Voisi työnantajat pyrkiä vaikuttamaan edes asumisen hintaa laskevasti, mikä helpottaisi työntekijöiden asemaa ja laskisi palkankorotuspaineita, mutta sitähän ne ei tee, kun itse ovat pikemminkin mukana puhaltelemassa lisää ilmaa asumisen hintoihin sijoitusporsastelun kautta!!!
Työnantajat ovat jo aivan liian kauan valikoineet vain rusinat pullasta itselleen ja jättäneet paskat muiden riesaksi. Näinhän tämä yhteiskunta ei toimi, turha valittaa työvoimapulaa kun olette itse sen pilanneet!!
Huom, EU huomauttanut yhdestä tuesta, ei tukipotista. EU ei ole ottanut huomioon että Suomessa voi saada useampaa kuin yhtä tukea kerrallaan. Kun otetaan huomioon vaikka juuri työmarkkinatuki ja asumistuki ja päälle vielä toimeentulotuki niin se taso olikin heti hyvä. Itse saan tosin vain yhtä tukea ja siitä kuuluisikin huomauttaa, on luokattoman surkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan typerää, kun kaikki tietävät, että palkka on se motivaattori, jolla niitä tekijöitä saa.
Liian pieni palkka.
Sosiaalityöntekijänä teen nykyään työssäni paljon yhteistyötä te-palvelujen kanssa. Kuten uusi hallitus edellyttää.
Kokemuksena asiakkaista voin sanoa että työstä tarjotun palkan ja työmotivaation välillä ei ole mitään yhteyttä.
Yhä enemmän löytyy työikäisiä ihmisiä joille riittää se vaatimaton peruselintaso. Kunhan vaan ei tarvitse laittaa ns. tikkua ristiin missään vaiheessa.
Näin on asiat todellisuudessa. Mielikuvat ja toiveet varmasti jotain muuta.
Jaa, moni hakee kyllä työtä ja pienipalkkaisen puolison kanssa asuva ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea, ei edes vaikka 2 lasta.
Toimeentulotuessa lainat ei ole laskuja eikä saa omistaa kesämökkiä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vain huonoja kokemuksia pienistä firmoista. Tässä muutama oma kokemus.
- omistajan sukulaisia suositaan
- lomia on erittäin vaikea pitää
- olet jatkuvasti kyttäyksen alla kun firman omistaja ja sen sukulaiset kyttäävät tekemisiä
- sinulle kasautuu hommia kaikista eniten, palkkasi on pienin ja siihen päälle vielä jatkuva kyttäys.
En mene enää koskaan pieniin firmoihin töihin vaikka varmasti on olemassa myös asiallisia pikkufirmoja.
Ruokatauot estetään, koska tahansa pitää olla valmiina ylitöihin kun soitetaan puolituntia ennen työajan päättymistä. Ylityöt tietysti normipalkalla sekä vkl ja juhlapyhät. Iltaisin oltava jatkuvassa valmiudessa vastaileen puhelimeen. Iltayöstä tulee viestiä, tule aamulla aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Sopii miettiä niin. Miksiköhän esimerkiksi pienten lasten äiti ei lähde vuorotöihin, jossa saa painaa kaikki illat ja viikonloput perse ruvella töitä - tienatakseen ehkä ~500€ enemmän kuin kotona.
Tuet pois niin alkaa työnteko kiinnostaa, tuon lokkeilun on loputtava. Kiva mennä aamulla kuudeksi duuniin kun tietää että toiset jää kotiin lorvimaan.
Pitääkö hyvinvointivaltion ensin romahtaa että uskotaan vain työnteolle selvittävän tästä, ei vasemmiston velanotolla, joka tosin vie tuohon hyvään suuntaan lopulta
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuessa lainat ei ole laskuja eikä saa omistaa kesämökkiä.
Irtisanotut on täysin liemessä, kun kaikki hinnat vielä nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkufirmoja kartan. Etenkin keikkahommia.
Haluan pyydän työpaikan, jossa kiire ja rauhallisemmat ajat vaihtelevat. Eikä ole yrittäjä niskassa kiinni.
Näinpä. Se on ihan ok minulle, niin kauan kuin teet sen valinnan omalla kustannuksellasi, etkä niillä tuilla, jotka minulta on verotettu.
Mitä väliä sillä on, mikä on sinulle ok?
Ei mitään. Joku kokoomuksen äänestäjä vain luulee vähän liikoja itsestään.
Mahtaakohan kyseinen "suuri veronmaksaja" olla vielä edes maksanut takaisin koulutustaan, terveydenhoitoaan ja muita yhteiskunnalta saamiaan etuisuuksia....
Kuka tahansa pieni tai suuri töissä käyvä on maksanut enemmän kuin kelan vauvamiehet, jotka vain ja ainoastaan imevät KelaKertun tissiä.
Trolliseni. Nykyoloissa voi kolmenkymmenen vuoden työputken ja veronmaksamisen jälkeen joutua työttömäksi niin, ettei pääse enää töihin. Laajenna hieman näkemystäsi ja mieti sitä, että sinun kapea käsityksesi työttömästä ei ole ainoa oikea.
Vierailija kirjoitti:
Jännä että aina kuvitellaan että ihmisten toimeentuloa ja tukia vähentämällä lisätään työllisyyttä. Näistä on jankattu vuosikymmeniä, eikä vieläkään ole löydetty mitään ratkaisua.
Työtömyyskorvaus on pidempään työtä hakeneille ja pätkätyöläisille 540 euroa kuussa. Jos 540 euroa on liikkaa yrittäjille korvausta voi suksia kuuseen. Toisekseen nyt on jo näyttöä ettei työllisyys sillä 540 eurolla lusimisella parane, kun työttömiä ja alityöllistettyjä on suomessa yli miljoona työnhakijaa. Kolmannekseen yrittäjillä on asennevamma kun ei mene ahneeseen kaaliin että se solvaamansa ja mustamaalaamansa työtön on myös kuluttaja ja myös työnhakija.
Palkkaa kun maksaa töistä löytyy ihan varmasti tekijä. Nollatuntisopimukset ja muut ilmaistyökikkailut tulee kriminalisoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palkkoja korotettaisiin tuntuvasti, syntyisi myös lisää verotuloja. Lopulta voitaisiin laskea veroja, jolloin työntekijälle jäisi enemmän käteen, työnantajien ei tarvitse maksaa niin paljon ja ostovoima paranisi. Ostovoiman parannuksella voidaan palkata lisää ihmisiä. Eli palkat kuntoon ja heti! Näin korkeiden hintojen ja verojen maassa minimipalkka voisi olla 3000 brutto.
Jos sosiaaliturva poistettaisiin niin kaikkien pitäisi mennä töihin elättääkseen itsensä ja perheensä, näin syntyisi myös lisää verotuloja. Lopulta voitaisiin laskea veroja, jolloin työntekijälle jäisi enemmän käteen, työnantajien ei tarvitse maksaa niin paljon ja ostovoima paranisi. Ostovoiman parannuksella voidaan palkata lisää ihmisiä. Eli työttömyyskorvaukset, tt-tuki sekä asumistuki pois ja heti!
Kaikille ei ole töitä. Ja moneen työhön tarvitaan joku pätevyys. Mistä loihdit sormia napsauttamalla monta sataa tuhatta työpaikkaa? Ajattelitko, että Sirpa 62v, joka on toiminut vaikka kirjastonhoitajana, meneekin hitsaamaan tai tekemään sähköasennuksia? Tai pleikkaria pelaava elämäntapatyötön Jonne lähtee sairaanhoitajaksi ilman koulutusta? Tai lievästi kehitysvammainen Tuutikki ryhtyy hammaslääkäriksi? Nyt vähän valoja päälle.
Ohis. Minua kiinnostaa se, ovatko nämä tukien poistamista vaativat ihmiset koskaan ajatelleet sitä, mitä se käytännössä tarkoittaisi. Mitä tehtäisiin ihmisille, jotka ovat saaneet häädön ja ovat kadulla etsimässä ruokaa ja nukkumapaikkaa itselleen ja mahdollisesti perheelleen? Talven lähestyessä olisi porttikäytävissä aikamoinen sotku, kun puoli miljoonaa ihmistä yrittäisi löytää itselleen yösijaa.
1940 -luvun Saksassa tämäntyyppinen väestö ongelma ratkaistiin ghettoilla ja myöhemmin uuneilla keskitysleireillä. En hetkeäkään epäile etteikö tämä olisi Suomessa mahdollista 2020 -luvulla pienin lakiasetuksin. Kuka kannattaa? Käsi ylös. Noh, ilmoittautuuko pikkufirman pyörittäjä ekana übersturmfüreriksi.
Hassua. Täällä varmaan muitakin pikkufirman pyörittäjiä, mutta minä voin vastata.
Näin 100K+ vuosituloillani, kyllä. Valtion yömaja kuulostaa hyvältä. En usko, että sellaista rotua on, joka ei pysty töihin, joten varmasti te ylimieliset pummitkin pystytte minun tasolleni, kun vaan viitsitte.
Hyvä ajatus lisätä kannustusta.
Vierailija kirjoitti:
Kurjistetaan vaan työttömiä ja köyhiä lisää, niin kulutus vähenee. Sitten ollaan vielä surkeammassa taloudessa ennestään.
Virka ja valtaeliitti turvautuu vaikka nälän voimaan. Jonkin verran olisi kiire, sillä sukupuuttomme etenee ja nopeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii miettiä niin. Miksiköhän esimerkiksi pienten lasten äiti ei lähde vuorotöihin, jossa saa painaa kaikki illat ja viikonloput perse ruvella töitä - tienatakseen ehkä ~500€ enemmän kuin kotona.
Tuet pois niin alkaa työnteko kiinnostaa, tuon lokkeilun on loputtava. Kiva mennä aamulla kuudeksi duuniin kun tietää että toiset jää kotiin lorvimaan.
Pitääkö hyvinvointivaltion ensin romahtaa että uskotaan vain työnteolle selvittävän tästä, ei vasemmiston velanotolla, joka tosin vie tuohon hyvään suuntaan lopulta
Voisit sitten sanoa niille työnantajille, että palkkaa pitkäaikaistyöttömiä, kun tulee hakemuksia.
Oletko painostanut omaa pomoa vai pitäisikö työttömien ajaa autolla johtajien perässä ja soitella joka päivä ovikelloa ja kysyä, että onko tänään töitä, kun eilen ei ollut. Jos johtaja lähtee mökille niin ajaisi autolla perässä. Voisi mennä useampi työtön kerralla ja kaikki kysyisivät puolen tunnin välein työtä.
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla asiallinen, lakia noudattava työpaikka. Työajat ja työnkuva selkeä. Mikä siinä on niin vaikeaa nykypäivänä?
Maksimaalinen tehokkuuden ja voiton tavoittelu estää sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että aina kuvitellaan että ihmisten toimeentuloa ja tukia vähentämällä lisätään työllisyyttä. Näistä on jankattu vuosikymmeniä, eikä vieläkään ole löydetty mitään ratkaisua.
Työtömyyskorvaus on pidempään työtä hakeneille ja pätkätyöläisille 540 euroa kuussa. Jos 540 euroa on liikkaa yrittäjille korvausta voi suksia kuuseen. Toisekseen nyt on jo näyttöä ettei työllisyys sillä 540 eurolla lusimisella parane, kun työttömiä ja alityöllistettyjä on suomessa yli miljoona työnhakijaa. Kolmannekseen yrittäjillä on asennevamma kun ei mene ahneeseen kaaliin että se solvaamansa ja mustamaalaamansa työtön on myös kuluttaja ja myös työnhakija.
Palkkaa kun maksaa töistä löytyy ihan varmasti tekijä. Nollatuntisopimukset ja muut ilmaistyökikkailut tulee kriminalisoida.
Sinäkö tulet töihin 550€/kk? Johan täällä moni sanoi, että menetetyt lomailupäivät tulee korvata vähintään 3500€ palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nappasin serkkupojan matkalta kyytiini, olimme matkalla tätimme hautajaisiin. Ikäeroa meillä on vajaa 2 kuukautta ja ikää nyt 40 ja risat. Molemmilla 3 lasta.
Minä olen valinnut, ehkä tietämättäni, olla työelämässä ja tienata rahani. Serkkupoika on sen sijaan valinnut pitäytyä sosiaalipuolen elättinä.
Meillä oli kolme tuntia suuntaansa aikaa jutella niitä näitä.
Olin yhä uudestaan hämmästynyt millä pieteetillä itseä sossunluukulla elätettiin. Joka pykälä oli tarkkaan tiedossa, esimerkkitapauksia tiedossa joilla vedätettiin itselle lisää etuja, pelästyin sitä innostuksen määrää vedättää virkailijoita.
En ollut kuunapäivänä tiennyt, sitä tuki ja avustusviidakkoa, mitä on tarjolla. Käytännössä kaikki tuli luukulta, jopa matkusteluun, on tuettuja lomia, ulkomaita myöden.
Loppumatkan yksin ajellessa tuli mieleen lyödä läskiksi ja hypätä turvaverkkojen syleilyyn.
Onhan minulla sentään työkaverit, yhtä tyhmiä ja ahkeria kuin minä, elämme samassa kuplassa, jaamme mokat ja ilot keskenämme.
Ei antaisi luonne periksi antaa kenenkään muun elättää itseä,
Teillä ei kuitenkaan ole sama elintaso. Mikä sinua siis risoo? Se, että serkkusi ei ole kodittomana kuolemassa nälkään?
Työttömänä on pakko tuntea tukiviidakkoa, koska se on tehty hankalaksi. Lomia ja ulkomaanmatkoja?? Tuettuja lomia on harkintaperusteisesti joillekin, mutta ei se mikään perusoikeus kaikille ole. Olen pitkäaikaistyötön enkä ole oikeutettu lomaan. Ihan omilla rahoillani käyn jossain Tallinnassa joskus.
Ei työtön käy omilla rahoilla missään, työttömyyskorvaus maksetaan verovaroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisit sitten sanoa niille työnantajille, että palkkaa pitkäaikaistyöttömiä, kun tulee hakemuksia.
Oletko painostanut omaa pomoa vai pitäisikö työttömien ajaa autolla johtajien perässä ja soitella joka päivä ovikelloa ja kysyä, että onko tänään töitä, kun eilen ei ollut. Jos johtaja lähtee mökille niin ajaisi autolla perässä. Voisi mennä useampi työtön kerralla ja kaikki kysyisivät puolen tunnin välein työtä.
Mies johtajien vaimot varmaan tykkäisivät, kun työttömiä naisia pyörisi heidän kesämökillä töitä kyselemässä.
Lomalla johtajilla on aikaa työttömille.
Meillä asuu kerrostalossa päällikkö. Täytyisikö joka päivä odottaa rappukäytävässä ja kysyä töitä. Jos kysyisi joka päivä töitä niin päällikkö voisi heltyä ja palkata. Joku voi saada työpaikalla aivoinfarktin, jos töitä ei ollut eilen niin tänään voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet pois, niin alkaa rikollisuus rehottaa. Sitäkö haluat?
eri
Sosiaalityöntekijänä teen nykyään työssäni paljon yhteistyötä te-palvelujen kanssa. Kuten uusi hallitus edellyttää.
Kokemuksena asiakkaista voin sanoa että työstä tarjotun palkan ja työmotivaation välillä ei ole mitään yhteyttä.
Yhä enemmän löytyy työikäisiä ihmisiä joille riittää se vaatimaton peruselintaso. Kunhan vaan ei tarvitse laittaa ns. tikkua ristiin missään vaiheessa.
Näin on asiat todellisuudessa. Mielikuvat ja toiveet varmasti jotain muuta.