Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi aina sanotaan että liikunnalla ei ole merkitystä painonpudotuksessa?

Vierailija
04.07.2022 |

Ok, jos sulla on elintavat täysin pielessä, syöt tuhansia kaloreita päivässä niin pienet kävelylenkit ei varmaan laihdutakaan.

Mutta oma kokemukseni on päinvastainen. Joskus olen yrittänyt laihduttaa laittamalla ruokailutavat uusiksi, mutta mitään ei tapahtunut. Ei ennen kuin aloin myös liikkua. Toisen kerran laihduin 2 kk:ssa 10 kg kun aloin fillaroida joka paikkaan (hyötyliikuntaa). Itselleni käy myös niin, että jos liikun, tulee syötyä vähemmän herkkuja. Joku tietysti voisi sanoa että No niin, laihtuminenhan on siis ruokavalion ansiota, mutta ei niin, vaan ruokavalion muutos on liikunnan ansiota!

Eli minulle liikunnan merkitys painon pudotuksessa on iso!

Kommentit (134)

Vierailija
121/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin 34 kg koska aloin polkee kuntopyörää. Joka päivä poljin ja kulutin kaloreita. Söin normaalisti kuten ennen mutta lisäsin paljon liikuntaa  2 tuntia kuntopyörää päivässä. 4,5 kuukaudessa putosi 34kg

Vierailija
122/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plösöt käyttävät sitä vain tekosyynä kun eivät jaksa nousta sohvalta. Hormoneja on helppo syyttää.

Ja lihavia on helppo ivata. Todellisuudessa monet "plösöt" harrastavat liikuntaa, aktiivisestikin, mutta koska liikunnan vaikutus painoon ON aika pieni, niin pysyvät "plösöinä".

Vain ääliö kuvittelee, että kukaan lihava ei liiku.

Todella harva plösö harrastaa oikeasti painonhallintaa tukevaa kunnon hikiliikuntaa. Perus kävelylenkki kuluttaa yllättävän vähän.

Esim. mun eiliset liikunnat kulutti kaloreita 1800.

t. 100 kg

Eli ongelmasi on, että tankkaat kroppaasi vähintään tuplasti normia enemmän päivittäisiä kaloreita, jos painonpudotusta ei edelleenkään tapahdu karkeasti ottaen 2500 kcal päivittäisellä normikulutuksella + 1800 kcal liikunnalla eli about +4000 kcal päivittäisellä kulutuksella. Mistä nämä kalorit tulevat? Tankkaatko namuja, energialimuja, alkoholia vai mitä ihmettä?

Olen jo nuoresta lähtien ollut enempi kiinnostunut terveysruoasta. En syö namuja, en alkoholia enkä limuja. Perusruokaa, aamulla kaurapuuro, välipalana marjasmoothie, päivällinen risotto, illallinen kasvispata, iltapala ruisleipä hummuksella, lisäksi hedelmiä ja tuoreita kasviksia, esim. tomaattia ja salaattia. Eilen syödyt kalorit oli 1500 ja se kulutus 3800 kcal. 

Lihoin kun aloin sairastelemaan, myös sytostaatit hidastavat kuulema aineenvaihduntaa, lisäksi nuo vaihdevuodet, syöpälääkkeet ja kilpparin vajis. Lisäksi lymfaa kehossa ja käyn kyllä hoidossa ja on lymfatamineet.

t. 100 kg

Mitä ihmettä olet oikein tehnyt saadaksesi kulutukseksesi 3800 kcal yhdessä päivässä? Mietin vaan että esimerkiksi uiminen lasketaan raskaaksi liikunnaksi ja siinäkään ei kulu kuin 500-700 kcal/tunti, joten pitäisi uida suunnilleen 5-8 tuntia yhtä soittoa saadakseen tuon kalorimäärän kulumaan. Jotenkin ei nyt kuulosta kovin uskottavalta. Oletkohan laskenut nyt jotain väärin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plösöt käyttävät sitä vain tekosyynä kun eivät jaksa nousta sohvalta. Hormoneja on helppo syyttää.

Ja lihavia on helppo ivata. Todellisuudessa monet "plösöt" harrastavat liikuntaa, aktiivisestikin, mutta koska liikunnan vaikutus painoon ON aika pieni, niin pysyvät "plösöinä".

Todella harva plösö harrastaa oikeasti painonhallintaa tukevaa kunnon hikiliikuntaa. Perus kävelylenkki kuluttaa yllättävän vähän.

t. 100 kg

Eli ongelmasi on, että tankkaat kroppaasi vähintään tuplasti normia enemmän päivittäisiä kaloreita, jos painonpudotusta ei edelleenkään tapahdu karkeasti ottaen 2500 kcal päivittäisellä normikulutuksella + 1800 kcal liikunnalla eli about +4000 kcal päivittäisellä kulutuksella. Mistä nämä kalorit tulevat? Tankkaatko namuja, energialimuja, alkoholia vai mitä ihmettä?

Itse en kehtaisi edes kommentoida anonyyminä, jos ymmärtäisin aiheesta noin vähän.

Mutta jos ymmärtäisit vain vähän, et varmaankaan tiedostaisi sitä vaan kuvittelisit tietäväsi asiasta enemmän kuin vähän, jolloin osallistuisit iloisena kommentointiin. 

Vierailija
124/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. 100 kg

Olen jo nuoresta lähtien ollut enempi kiinnostunut terveysruoasta. En syö namuja, en alkoholia enkä limuja. Perusruokaa, aamulla kaurapuuro, välipalana marjasmoothie, päivällinen risotto, illallinen kasvispata, iltapala ruisleipä hummuksella, lisäksi hedelmiä ja tuoreita kasviksia, esim. tomaattia ja salaattia. Eilen syödyt kalorit oli 1500 ja se kulutus 3800 kcal. 

Lihoin kun aloin sairastelemaan, myös sytostaatit hidastavat kuulema aineenvaihduntaa, lisäksi nuo vaihdevuodet, syöpälääkkeet ja kilpparin vajis. Lisäksi lymfaa kehossa ja käyn kyllä hoidossa ja on lymfatamineet.

t. 100 kg

Okei, olet sitten se geneettinen yksi miljoonasta ihme, joita mahtuu ylipainoisten joukkoon 13 tusinaan, kaikilla aina joku ulkoinen ei-omasta tahdonvoimasta johtuva syy sille mikseivät terveelliset elämäntavat vaan toimi omalla kohdalla.

Noita lukiessa aina pohtii että missä tuo 1500kcal krooninen kalorivaje alkaa vuosien säätössä näkymään jos ei vyötäröllä. Jostakinhan sen täytyy olla pois jos vararengas vain kasvaa vaikka kalorit on puolet kulutuksesta, oli syynä sitte sairaus tai ei. Toki nestettä voi kertyä aika suuriakin määriä elimistöön syystä jos toisestakin, mutta ei määräänsä enempää kumminkaan.

Tämähän on ihan luonnonlakien vastainen mysteeri. Keskitysleireillä ja orjatyössä on näännytetty miljoonia ihmisiä, eikä kukaan ole niillä kroonisilla kalorivajeilla, kuormituksella & kulutuksella ja seuranneilla sairauksilla, ei edes stressin aiheuttamasta säästöliekistä huolimatta, onnistunut säilyttämään ylipainoaan.

Joo, kuka tahansa laihtuu keskitysleirillä vuoden pari oltuaan. Myös paastota voi kokonaisen vuoden ja laihtua. Nyky-yhteiskunta vain hankaloittaa noita metodeja. Keskitysleiriaivoilla ei paljon keskiluokkaista duunia pusketa.

Jännästi suurin osa keskiluokkaista duunia puskevista ei ole läskejä.

Se, että sä oot, on toki sulle inha juttu. Mut älä jaksa selitellä tuota itseaiheutettua tilaas.

Suurin osa suomalaisista on ylipainoisia eli "läskejä" kuten niin kivasti ilmaisit. Joten eiköhän suurin osa keskiluokastakin ole.

Vierailija
125/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan usko tippaakaan mihinkään kalorilaskureihin, jotka mittaavat liikuntasuorituksessa kulutetut kalorimäärät. Ne näyttävät järjestään aivan liian suuria lukuja. Ei ihme, että niihin uskomalla ihmiset syövät liikaa kun luulevat kuluttaneensa ne kalorit.

Nythän on tehty tutkimuksia siitä, että ihmisen keho sopeutuu nopeasti lisääntyneeseen liikuntaan niin, että ei kulutakaan sitä määrää kaloreita, joita laskennallisesti pitäisi kuluttaa.

Liikunnan aloittaessa kaloreita kuluu enemmän, mutta jo hyvin pian keho ymmärtää, että tämä on normaalia ja hidastaa kaloreiden polttamista. Tämänhän on tietysti ihmisen evoluutiossa ollut hyvin hyödyllinen ominaisuus, emme ole kuolleet nälkään silloinkaan kun saaliin eteen on täytynyt tehdä normaalia enemmän töitä.

Tämä olisi hyvä huomioida kun suunnittelee laihtumista. Itse en ainakaan ota liikuntaa mitenkään edes huomioon laihduttaessani. Toki liikuntaa harrastan, mutta en laske sitä lisääntyneenä kulutuksena. Yleensä olen laihtunut sen puoli kiloa viikossa jos kalorimäärä on pysynyt siinä suunnitellussa. 

Ylipäänsä aikuisen ihmisen kalorinkulutus on todella pientä jos tekee istumatyötä ja vaikka liikkuisikin kohtuullisesti. Itse 60-vuotiaana naisena kulutan n. 1300 kilokaloria päivässä. Tässä pitäisi pysyä jos meinaisi olla tavoitepainossa, joka mulla olisi n. 58 kg.

Ihmiset eivät vaan suostu uskomaan, että se on todellinen kulutus on niin pientä. 

Vierailija
126/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suorituksen mittaa kalorimittarilla, onko siinä mukana peruskulutus vai onko se vähennetty mittauksesta?

Vierailija
127/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos suorituksen mittaa kalorimittarilla, onko siinä mukana peruskulutus vai onko se vähennetty mittauksesta?

Tätä minäkin olen miettinyt. Mullakin laskuri näyttää ihan järjettömiä kalorilukemia jonkun tunnin reippaan kävelylenkin jälkeen. En alkuunkaan usko, että mun elimistö oikeasti olisi kuluttanut jotain pariasataa kaloria tunnin sauvalenkillä, hyvä jos 50. 

Nuo on varmasti jotain laskennallisia lukemia, jotka eivät toteudu kuin ihan teoreettisesti. Ihmisen aineenvahdunta on niin monimutkainen kokonaisuus ja tosiaan viritetty pitämään kiinni saavutetusta rasvakudoksesta, eikä päästämään siitä irti. Eihän me muuten oltaisi selvitty monista nälänhädistä.

Vierailija
128/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. 100 kg

t. 100 kg

Mitä ihmettä olet oikein tehnyt saadaksesi kulutukseksesi 3800 kcal yhdessä päivässä? Mietin vaan että esimerkiksi uiminen lasketaan raskaaksi liikunnaksi ja siinäkään ei kulu kuin 500-700 kcal/tunti, joten pitäisi uida suunnilleen 5-8 tuntia yhtä soittoa saadakseen tuon kalorimäärän kulumaan. Jotenkin ei nyt kuulosta kovin uskottavalta. Oletkohan laskenut nyt jotain väärin?

No tuosta pitää reilusta kolmesta tonnista pitää toki laskea pois se perusenergiankulutus mikä vaaditaan ihan vain elintoimintojen ylläpitämiseen pelkästään sängyssä makaamalla. Lienee jossain tonnin kieppeilä. Sitten tietysti ihan vain se kaikki "näkymätön" arkiliikunta siihen päälle ja aletaan olla jo hyvinkin reilussa parissa tonnissa, lähinnä koosta, sukupuolesta ja arjesta riippuen. Siihen päälle sitten sitä varsinaista liikuntaa niin puhutaankin kohta 5-8 tunnin sijaan parista kolmesta tunnista, liikunnan laadusta ja monista muista tekijöistä riippuen.

Vierailija
129/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni liikkuminen tekee hirveän nälän..nyt hellejaksolla olen käynyt uimassa joka päivä pitkän lenkin ja jeesus mikä nälkä on, oon himoinnut suklaalevyjä yms ja mikäön ruokamäärä ei täytä mahaa mitä en kaipaa jos elän rauhassa ja syön hyvin.

Vierailija
130/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin olen miettinyt. Mullakin laskuri näyttää ihan järjettömiä kalorilukemia jonkun tunnin reippaan kävelylenkin jälkeen. En alkuunkaan usko, että mun elimistö oikeasti olisi kuluttanut jotain pariasataa kaloria tunnin sauvalenkillä, hyvä jos 50. 

Nuo on varmasti jotain laskennallisia lukemia, jotka eivät toteudu kuin ihan teoreettisesti. Ihmisen aineenvahdunta on niin monimutkainen kokonaisuus ja tosiaan viritetty pitämään kiinni saavutetusta rasvakudoksesta, eikä päästämään siitä irti. Eihän me muuten oltaisi selvitty monista nälänhädistä.

200kcal vastaa karkeasti noin kolmen vartin reipasta kävelyä, tuopillista olutta, Fazerin Sinistä suklaapatukkaa tai reilua 20 grammaa puhdasta rasvaa. Siitä vain ynnäilemään laskennallisia lukemia.

Vierailija
131/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska väite ei perustu millekään henkilökohtaiseen kokemukseen pohjautuvalle mutuilulle vaan lukuisten kvantitatiivisten tutkimuksien tuloksiin. Jos se suljetaan pois aineistosta taustamuuttujana, tulokset eivät muutu eli sillä ei ole vaikutusta.

Vierailija
132/134 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnalla tosi hankala laihtua. 

Tosin itselläni ei tee mieli makeaa jos liikun runsaasti. Kun en liiku tekee mieli makeaa.

Toimii siis itsellä, mutta laihtuminen tapahtuu jääkaapilla.

Lisäksi olet pois kaapilta kun olen aktiivinen.

Vierailija
133/134 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse liikun ,käyn gymissa ja pyöräilen. Vaikea pudottaa painoa ... Syön yhden terveellisen aterian päivässä. Olen jättänyt karkit .

Tiputa hiilarit 25-50 grammaan päivässä ja kyllä lähtee.

Vierailija
134/134 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska väite ei perustu millekään henkilökohtaiseen kokemukseen pohjautuvalle mutuilulle vaan lukuisten kvantitatiivisten tutkimuksien tuloksiin. Jos se suljetaan pois aineistosta taustamuuttujana, tulokset eivät muutu eli sillä ei ole vaikutusta.

Väite perustuu huonokuntoisten plösöjen liikuttamiseen muutaman viikon ajanjaksolla.

Pitäisi tutkia miten tavoitteellinen liikunta laihduttaa esim. 10v ajanjaksolla.