Miksi aina sanotaan että liikunnalla ei ole merkitystä painonpudotuksessa?
Ok, jos sulla on elintavat täysin pielessä, syöt tuhansia kaloreita päivässä niin pienet kävelylenkit ei varmaan laihdutakaan.
Mutta oma kokemukseni on päinvastainen. Joskus olen yrittänyt laihduttaa laittamalla ruokailutavat uusiksi, mutta mitään ei tapahtunut. Ei ennen kuin aloin myös liikkua. Toisen kerran laihduin 2 kk:ssa 10 kg kun aloin fillaroida joka paikkaan (hyötyliikuntaa). Itselleni käy myös niin, että jos liikun, tulee syötyä vähemmän herkkuja. Joku tietysti voisi sanoa että No niin, laihtuminenhan on siis ruokavalion ansiota, mutta ei niin, vaan ruokavalion muutos on liikunnan ansiota!
Eli minulle liikunnan merkitys painon pudotuksessa on iso!
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plösöt käyttävät sitä vain tekosyynä kun eivät jaksa nousta sohvalta. Hormoneja on helppo syyttää.
Ja lihavia on helppo ivata. Todellisuudessa monet "plösöt" harrastavat liikuntaa, aktiivisestikin, mutta koska liikunnan vaikutus painoon ON aika pieni, niin pysyvät "plösöinä".
Vain ääliö kuvittelee, että kukaan lihava ei liiku.
Todella harva plösö harrastaa oikeasti painonhallintaa tukevaa kunnon hikiliikuntaa. Perus kävelylenkki kuluttaa yllättävän vähän.
Tervetuloa katsoman. Mä en ole ainoa lihava missään niistä liikuntaryhmistä, joissa käyn.
Ja mä olen liikunnan ohjaaja.
t. 100 kg
Tunkekaa nyt nuo 600 km polttaa yhden kilon rasvaa jutut sanonko minne ja tutustukaa tutkimuksiin jotka kumoaa nämä myytit. Nykyisin tiedetään ettei asia ole niin yksinkertaista
Se vaan on liian vaikea asia monille tajuta että mihin kaikkeen liikunta vaikuttaa, mm. aivoissa.
Dementia,masennus yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plösöt käyttävät sitä vain tekosyynä kun eivät jaksa nousta sohvalta. Hormoneja on helppo syyttää.
Ja lihavia on helppo ivata. Todellisuudessa monet "plösöt" harrastavat liikuntaa, aktiivisestikin, mutta koska liikunnan vaikutus painoon ON aika pieni, niin pysyvät "plösöinä".
Joo. Itse treenasin eilen 5 tuntia, polarin sykemittari näytti 414 % aktiivisuutta ja kalorinkulutus oli melkein 4000. Söin 1500 kcal.
Paino vaan lisii. Paino alkoi nousta kymmeniä kiloja muutamissa viikoissa kun sairastelut alkoi. Syöpähoidot, sytostaatit laukaisi vaihdevuodet. Syöpälääke jota pitää 10 vuotta syödää kerää rasvaa ja nestettä. Lisäksi vielä kilpirauhasen vajaatoiminta joka myös lihottaa ja kerää nestettä.
Kaikki jotka haukkuvat minua plösöksi, kerro oman päiväsi ruokavalio ja treeniohjelma, katsotaan kummalla kovempi.
t. 100kg
Sairaudet on erikseen. Yleensä näissä keskusteluissa kuitenkin puhutaan terveistä ihmisistä, ei poikkeustapauksista.
Kaikkea hyvää sinulle kuitenkin!
Jos säännöllisesti liikkuu paljon niin hankala on todella lihavaks lihota. Toki ylipainoseks itsensä saa helposti ihan vaan syömällä hieman liian paljon hieman hyvän makuista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
jotta laihtuu kilon, pitää juosta neljä maratonia. jos siis ei tee ruokavaliomuutoksia.
mutta, moni on kokemuksen kautta huomannut, että jos liikkuu, tulee automattisesti syötyä vähemmän tai terveellisemmin. eli liikunta vaikuttaa painoon muutenkin kuin suoraan poltettuina kaloreina.
Höpöhöpö. Kun liikkuu pystyy syömään paljon enemmän kuin liikkumatta. Energian saantia on helpompi kontrolloida kuin lisätä vastaavasti kulutusta. Normaalilla työssäkäyvällä ihmisellä ei yksinkertaisesti ole niin paljoa vapaa-aika että koko sen ajan liikkuminen riittäisi laihduttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunta käsitetään monesti hikiliikiintana eikä hyötyliikuntana. Ensin mainittu lisää myös nälkää oikein kivasti, joten ei juuri laihtumiseen johda.
Tässä taas yksi tekosyy liikkumattomuuteen. Pitää opetella syömään oikein.
Päinvastoin. Liinkuntaa kannattaa harrastaa terveyden ja hyvinvoinnin vuoksi, mutta jos kuvittelee rankan liikunnan johtavan laihtumiseen ja niin ei tapahdukaan, niin se ei ainakaan motivoi liikkumaan. Odotusten liikunnan hyödyistä tulee olla realistiset. Kävely ja muu matalasykkeinen liikunta on painonpudotuksen kannalta usein parempi vaihtoehto kuin hikiliikunta, mutta terveyden kannalta molemmilla on etunsa.
Realistisesti arkena useimmin meille jää tunnin verran vapaa-aikaa, kun on kaupassa käynnit, ruuanlaitot, lastenhoidot, suihkut, jne.
Jos sen käyttää liikkumiseen eikä sohvalla suklaan syömiseen on vaikutus merkittävä. Harvoin on aikaa molempiin. 
Liikunta virkistää ja tukee painonhallintaa, mutta ei sillä itsestään laihduta, jos ruokavalio ei ole kunnossa. Voit käydä tunnin hikilenkillä, mutta jos vedät litran kermajäätelö sen päätteeksi, niin johan niitä kaloreita tulee vaikka on liikkunut.
Energiantarve riippuu iästä ja sukupuolesta. Laskureja on netissä.
Jos on esim Nutrilett- dieetillä, ei laksa liikkua.
Jos energiantarve on tosi pieni, eli ei ole 20v niin ei saa syödä paljoa jos haluaa liikkua.
Jos taas haluaa käydä reippaissa jumpissa, joutuu vähän syömäänkin.
Itse oon paastonnut, painoa lähtee mutta seistessä pyörryttää.
Nyt ajattelin kokeilla syödä, mutta liikkua tosi paljon, eli tunnin liikunta useita kertoja päivässä. Luultavasti kunto kasvaa, mutta painoa ei lähde. Kuitenkin tulee lihaksia ja perustarve energialle kasvaa lihasten myötä.
Ehkä sitten myöhemmin vedän päivässä muutaman nutrin ja katson miten paljon vetää energioita alas.
Mutta kesäkeitolla ei juosta maratoneja, se on kellosepäntarkkaa laskentaa.
Vierailija kirjoitti:
Realistisesti arkena useimmin meille jää tunnin verran vapaa-aikaa, kun on kaupassa käynnit, ruuanlaitot, lastenhoidot, suihkut, jne.
Jos sen käyttää liikkumiseen eikä sohvalla suklaan syömiseen on vaikutus merkittävä. Harvoin on aikaa molempiin.
Silti arkiliikunta on monille kauhistus. Työmatkat mennään autolla, auto parkkeerataan aina niin lähelle kuin mahdollista, hissillä kuljetaan poikkeuksetta rappusten sijaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jotta laihtuu kilon, pitää juosta neljä maratonia. jos siis ei tee ruokavaliomuutoksia.
mutta, moni on kokemuksen kautta huomannut, että jos liikkuu, tulee automattisesti syötyä vähemmän tai terveellisemmin. eli liikunta vaikuttaa painoon muutenkin kuin suoraan poltettuina kaloreina.
Höpöhöpö. Kun liikkuu pystyy syömään paljon enemmän kuin liikkumatta. Energian saantia on helpompi kontrolloida kuin lisätä vastaavasti kulutusta. Normaalilla työssäkäyvällä ihmisellä ei yksinkertaisesti ole niin paljoa vapaa-aika että koko sen ajan liikkuminen riittäisi laihduttamaan.
Liikunnan merkitys on huomattavasti laajempi kuin yksittäisen liikuntasuorituksen kalorikulutus. Liikunta kiihdyttää aineenvaihduntaa, ja se pysyy jonkin aikaa liikunnan jälkeen hieman korkeampana kuin levossa. Erityisesti matalalla sykkeellä tehty pitkäkestoinen liikunta pitää niin sanotusti kehon käynnissä ja rasvanpolton päällä hyvinkin pitkän ajan. Lisäksi liikunta vaikuttaa kehon koostumukseen, mikä vaikuttaa ihan suoraan liikunnan kalorikulutukseen. Toki hyötyminen vie aikaa, mutta se ei tosiaankaan ole niin yksiviivaista kuin kuluta sen ja sen verran, saat syödä enemmän. Eikä tämä vaadi sitä, että liikkuisi koko vapaa-aikansa, vaan kohtuullisesti monipuolista liikuntaa päivittäin on erittäin tehokasta. Reipas puolen tunnin tai tunnin kävely tms. arkena ja tunti-pari vapaapäivinä on ihan passeli määrä normaalisti liikkuvalle.
eri
Mä laihduin liikunnan ja ruokavalion yhteisvaikutuksella. Kolme kertaa viikossa kymmenen kilometrin lenkki. Toisinaan vielä tunnin uinti siihen päälle.
Tottakai liikunta tukee painon pudotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Itse treenasin eilen 5 tuntia, polarin sykemittari näytti 414 % aktiivisuutta ja kalorinkulutus oli melkein 4000. Söin 1500 kcal.
Paino vaan lisii. Paino alkoi nousta kymmeniä kiloja muutamissa viikoissa kun sairastelut alkoi. Syöpähoidot, sytostaatit laukaisi vaihdevuodet. Syöpälääke jota pitää 10 vuotta syödää kerää rasvaa ja nestettä. Lisäksi vielä kilpirauhasen vajaatoiminta joka myös lihottaa ja kerää nestettä.
Kaikki jotka haukkuvat minua plösöksi, kerro oman päiväsi ruokavalio ja treeniohjelma, katsotaan kummalla kovempi.
t. 100kg
Sairaudet on erikseen. Yleensä näissä keskusteluissa kuitenkin puhutaan terveistä ihmisistä, ei poikkeustapauksista.
Kaikkea hyvää sinulle kuitenkin!
Mistä sinä näet ulkonäöstä että olen poikkeus? Ihan samalla lailla minua arvostellaan painostani kuin terveitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mä laihduin liikunnan ja ruokavalion yhteisvaikutuksella. Kolme kertaa viikossa kymmenen kilometrin lenkki. Toisinaan vielä tunnin uinti siihen päälle.
Tottakai liikunta tukee painon pudotusta.
Minä kävelen päivittäin 10 km, mutta laihdun vain, jos laitan ruokavalion kuntoon. No kyllä tuo liikunta vaikuttaa, etten liho entisestään, jos pidän ruokavalion tietyllä tasolla. Sokeriaddiktina tykkään herkutella ja se kyllä näkyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella harva plösö harrastaa oikeasti painonhallintaa tukevaa kunnon hikiliikuntaa. Perus kävelylenkki kuluttaa yllättävän vähän.
Esim. mun eiliset liikunnat kulutti kaloreita 1800.
t. 100 kg
Eli ongelmasi on, että tankkaat kroppaasi vähintään tuplasti normia enemmän päivittäisiä kaloreita, jos painonpudotusta ei edelleenkään tapahdu karkeasti ottaen 2500 kcal päivittäisellä normikulutuksella + 1800 kcal liikunnalla eli about +4000 kcal päivittäisellä kulutuksella. Mistä nämä kalorit tulevat? Tankkaatko namuja, energialimuja, alkoholia vai mitä ihmettä?
Alkukesästä en liikkunut ja hain kermajätskin joka päivä. Sitten liikuin, mutta makeaa jädeä ei tehnyt enää mieli vaan otin mehujään. Nyt sekin on vaihtunut hedelmiin. Eli mulla ainakin liikunta muokkaa mielitekoja.
Vierailija kirjoitti:
Alkukesästä en liikkunut ja hain kermajätskin joka päivä. Sitten liikuin, mutta makeaa jädeä ei tehnyt enää mieli vaan otin mehujään. Nyt sekin on vaihtunut hedelmiin. Eli mulla ainakin liikunta muokkaa mielitekoja.
Hyvä huomio. Liikunta tuottaa hyvänolon hormoneja ja sen lisäksi alentaa stressiä ja parantaa unen laatua. Nämä kaikki ovat omiaan ehkäisemään makeanhimoa ja epäterveellisten kaloreiden mielitekoja.
Aivan turha sanoa, että liikunta ei auta laihtumaan. Vaihdoin työmaatka-autoilun kävelyyn ja kappas, lähti puolessa vuodessa 10 kiloa.
Ruokailu pysyi täysin samana, eli ihan turha yrittää kääntää mustaa valkoiseksi!
Sehän riippuu täysin ruokavaliosta. Sinulla on selkeästi ollut jokseenkin hyvällä mallilla syömispuoli jo ennen liikunnan aloittamista.