Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi aina sanotaan että liikunnalla ei ole merkitystä painonpudotuksessa?

Vierailija
04.07.2022 |

Ok, jos sulla on elintavat täysin pielessä, syöt tuhansia kaloreita päivässä niin pienet kävelylenkit ei varmaan laihdutakaan.

Mutta oma kokemukseni on päinvastainen. Joskus olen yrittänyt laihduttaa laittamalla ruokailutavat uusiksi, mutta mitään ei tapahtunut. Ei ennen kuin aloin myös liikkua. Toisen kerran laihduin 2 kk:ssa 10 kg kun aloin fillaroida joka paikkaan (hyötyliikuntaa). Itselleni käy myös niin, että jos liikun, tulee syötyä vähemmän herkkuja. Joku tietysti voisi sanoa että No niin, laihtuminenhan on siis ruokavalion ansiota, mutta ei niin, vaan ruokavalion muutos on liikunnan ansiota!

Eli minulle liikunnan merkitys painon pudotuksessa on iso!

Kommentit (134)

Vierailija
81/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös huomannut liikunnalla olevan aika suuri vaikutus lopulta.

Aiemmin kun liikuin päivittäin sain syödä aika reilustikin jopa kaikkea herkuksi miellettävää lihomatta. Kroppa pysyi timminä. 

Nyt kun en jaksa liikkua, syön vähemmän mutta silti olen aiempaa löysempi ja painan hieman enemmän.

Aloituksessa EI kysytty, auttaako liikunta pitämään normipainoa, vaan sitä, miten liikunta auttaa pudottamaan painoa.

Minä olen vastannut, että liikunnan osuus painonpudotuksessa on todella pieni. Mutta sen alkekirjoitan, että liikunnalla pystyy ehkäisemään painonnousua. Kaksi eri asiaa.

Vierailija
82/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yrittänyt laihduttaa liikkumalla. Ei ole onnistunut. Vain pieni kalorimäärä auttaa.

Kokeilin tätä pari vuotta sitten, että söin 1500 kaloria ja joka päivä poljin kuntopyörää 30 min ja kävelim portaista. Laihduin 3 kg, ja sitten painonlasku pysähtyi.

Vuoden päästä tein niin, että söim 1300-1400 kaloria, enkä liikkunut kuin arkiliikuntaa. Sitten laihduin tavoittelemani 5 kg.

Ihminen ei ole ikiliikkuja. Jos todella söit 1500 kcal ja liikuit eli kulutit enemmän kuin söit, niin paino kyllä laskee ajan mittaan.

Ehkä, mutta jos paino junnaa kaksi kuukautta paikallaan, niin enpä viitsi käyttää energiaani syömisen tarkkailuun.

Oletan siis, että kulutukseni on luontaisesti todella pieni ikääntyessä. Se ei ole 2000 kaloria, vaikka laskurit niin näyttävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai sillä on merkitystä, mutta isompi merkitys on sillä, mitä syö. Mutta liikunta vie tilaa turhalta syömiseltä (moni syö tylsyyteensä), lisäksi jos saa enemmän lihasmassaa, niin kuluttaa enemmän kaloreita jne. 

Ehkä sitä syömisen osuutta korostetaan sen vuoksi, että pelkkä liikunta ei tosiaan riitä, varsinkaan jos lisää syömistä jaksaakseen liikkua. 

Moni muukin asia vaikuttaa laitumiseen, vaikka epäsuoremmin, itse ainakin olen tunnesyöjä ja sorrun välillä ahmimaan liikaa herkkuja (onneksi normaali ruokavalio on kohdallaan, joten en ole vielä ahmisen vuoksi lihonut liikaa, mutta tätä asiaa pitäisi kyllä työstää)

Vierailija
84/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan mitä liikunnalla tarkoitetaan. Harrastaessa pitkänmatkanjuoksua, paino varmaan putoaa. Esim taas salilla käynti pikemmin lisää lihasmassaa ja painoa.

Vierailija
85/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin kun liikuin päivittäin sain syödä aika reilustikin jopa kaikkea herkuksi miellettävää lihomatta. Kroppa pysyi timminä. 

Nyt kun en jaksa liikkua, syön vähemmän mutta silti olen aiempaa löysempi ja painan hieman enemmän.

Aloituksessa EI kysytty, auttaako liikunta pitämään normipainoa, vaan sitä, miten liikunta auttaa pudottamaan painoa.

Minä olen vastannut, että liikunnan osuus painonpudotuksessa on todella pieni. Mutta sen alkekirjoitan, että liikunnalla pystyy ehkäisemään painonnousua. Kaksi eri asiaa.

Minusta taas liikunnan osuus painonpudotuksessa on varsin suuri varsinkin pitkällä tähtäimellä. Toki jollain näännytysdieetillä saa lyhyen aikavälin tuloksia nopeammin kuin (realistisia määriä) liikuntaa lisäämällä, mutta ne kilot vain tuppaavat seuraava ihmedieettiä odotellessa hiipimään takaisin.  Suurin ongelma minusta sekä syömisten että liikunnan suhteen juuri siinä että asetetaan aivan liian kovia tavoitteita liian lyhyessä ajassa, jolloin joudutaan tekemään niin radikaaleja elämäntapamuutoksia että tulos harvoin jaa pysyväksi. 

Pikemminkin pitäisi pohtia millaista elämää haluaa elää ja tehdä asteittaisia pieniä muutoksia siihen suuntaan niin paino seuraa kyllä perässä. Aikaa toki menee enemmän, mutta tulokset ovat pysyvämpiä ja elämä mielekkäämpää myös niitä tavoitellessa. 

Vierailija
86/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöunista se kaikki lähtee. Ilman riittävän laadukkaita ja pitkiä unia ei onnistu sen kummemmin dieetit kuin tehokas liikuntakaan.

Vierailija
87/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plösöt käyttävät sitä vain tekosyynä kun eivät jaksa nousta sohvalta. Hormoneja on helppo syyttää.

Ja lihavia on helppo ivata. Todellisuudessa monet "plösöt" harrastavat liikuntaa, aktiivisestikin, mutta koska liikunnan vaikutus painoon ON aika pieni, niin pysyvät "plösöinä".

Vain ääliö kuvittelee, että kukaan lihava ei liiku.

Todella harva plösö harrastaa oikeasti painonhallintaa tukevaa kunnon hikiliikuntaa. Perus kävelylenkki kuluttaa yllättävän vähän.

Esim. mun eiliset liikunnat kulutti kaloreita 1800.

t. 100 kg

Eli ongelmasi on, että tankkaat kroppaasi vähintään tuplasti normia enemmän päivittäisiä kaloreita, jos painonpudotusta ei edelleenkään tapahdu karkeasti ottaen 2500 kcal päivittäisellä normikulutuksella + 1800 kcal liikunnalla eli about +4000 kcal päivittäisellä kulutuksella. Mistä nämä kalorit tulevat? Tankkaatko namuja, energialimuja, alkoholia vai mitä ihmettä?

Olen jo nuoresta lähtien ollut enempi kiinnostunut terveysruoasta. En syö namuja, en alkoholia enkä limuja. Perusruokaa, aamulla kaurapuuro, välipalana marjasmoothie, päivällinen risotto, illallinen kasvispata, iltapala ruisleipä hummuksella, lisäksi hedelmiä ja tuoreita kasviksia, esim. tomaattia ja salaattia. Eilen syödyt kalorit oli 1500 ja se kulutus 3800 kcal. 

Lihoin kun aloin sairastelemaan, myös sytostaatit hidastavat kuulema aineenvaihduntaa, lisäksi nuo vaihdevuodet, syöpälääkkeet ja kilpparin vajis. Lisäksi lymfaa kehossa ja käyn kyllä hoidossa ja on lymfatamineet.

t. 100 kg

Okei, olet sitten se geneettinen yksi miljoonasta ihme, joita mahtuu ylipainoisten joukkoon 13 tusinaan, kaikilla aina joku ulkoinen ei-omasta tahdonvoimasta johtuva syy sille mikseivät terveelliset elämäntavat vaan toimi omalla kohdalla.

Noita lukiessa aina pohtii että missä tuo 1500kcal krooninen kalorivaje alkaa vuosien säätössä näkymään jos ei vyötäröllä. Jostakinhan sen täytyy olla pois jos vararengas vain kasvaa vaikka kalorit on puolet kulutuksesta, oli syynä sitte sairaus tai ei. Toki nestettä voi kertyä aika suuriakin määriä elimistöön syystä jos toisestakin, mutta ei määräänsä enempää kumminkaan.

Tämähän on ihan luonnonlakien vastainen mysteeri. Keskitysleireillä ja orjatyössä on näännytetty miljoonia ihmisiä, eikä kukaan ole niillä kroonisilla kalorivajeilla, kuormituksella & kulutuksella ja seuranneilla sairauksilla, ei edes stressin aiheuttamasta säästöliekistä huolimatta, onnistunut säilyttämään ylipainoaan.

Tämähän se olis. Mutta soffa & susupala..

Vierailija
88/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monille liikkuminen on suoritus joka pitää väkipakolla änkeä aikatauluihin ja sitten väkisin lähteä kalorit ja painonpudotus mielessä vääntämään. Jojoillaan kaikenlaisilla dieteillä ja kärvistellään kun viikon liikkumisella ei paino pudonnutkaan kilotolkulla.

Suosittelen kaikille joilla on vaikeuksia asian kanssa, unohtamaan painoon liittyvät asiat ihan kokonaan. Ja harrastuksiakin on monenlaisia, sellaisia missä käymisestä voi nauttia ja saada iloa siitä. Aktiivinen elämäntapa ei tule väkisin, vaan se löytyy kun etsii.

Itsellä auttoi myös paljon kun totesin ettei minusta 160 senttisestä lanteikkaasta naisesta tule millään 180 senttistä huippumallia vaikka olisin kuinka dietillä ja pilkkaisin itseäni, nykyään olen ihan normaalipainoinen ja tyytyväinen itseeni kun hyväksyin kehoni sellaisena kuin se on.

Naisena hyväksyminen on helppoa, koska ihailijoita ja ottajia riittää.

Vierailija
89/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa en kysynyt tuotakaan, vaan ihmettelin, että miksi tuota liikunnan merkitsemättömyyttä hoetaan kun oma kokemukseni asiasta on päinvastainen. Ap

Vierailija
90/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan siitä jotain tutkimusdataakin ettei runsaskaan liikunta välttämättä laihduta. Itse kyllä laihdun kun aloitan raskaan työnteon, mutta siinäkin on varmaan yhteisvaikutus jossa saan sitä liikuntaa, en pääse koko ajan syömään jääkaapille ja en voi alkoakaan käyttää keskellä viikkoa sekä se vähenee viikonloppuisin kun pidän unirytmiä ja kokonaishyvinvointia tärkeämpänä. Kohta sitä näyttääkin hoikemmalta ja freesimmältä joka lisää halua pyrkiä pitämään kiinni saavutetusta.

Joten kohdallani se liikunta ei varmaan laihduta kun työttömänäkin liikun suht paljon. Mutta siinä liikkuessa lähtee tietty ratas pyörimään joka aiheuttaa positiivisia muutoksia ja laihtumistakin. Tuleehan sitä lohtusyötyäkin vähemmän kun mielihyvähormonit jylläävät kehossa ja tulee onnistumisen kokemuksia.

Eli liikkuminen voi olla niin paljon kaikkea muutakin. Ystäväni käy vaeltamassa ja jaksaa pyörittää perhearkea. Joku joka tuijottaa kaloritaulukoita ajattelee, että no se on vain kävelyä. Kumma vain että maissa joissa kävely on normaalia arkiliikuntaa on paljon hoikkia ihmisiä kuten Japanissa ja Etelä-Koreassa. Ihan liikaa mennään se edellä, että kaiken on oltava koko ajan hirveän tehokasta.

Vierailija
91/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan siitä jotain tutkimusdataakin ettei runsaskaan liikunta välttämättä laihduta. Itse kyllä laihdun kun aloitan raskaan työnteon, mutta siinäkin on varmaan yhteisvaikutus jossa saan sitä liikuntaa, en pääse koko ajan syömään jääkaapille ja en voi alkoakaan käyttää keskellä viikkoa sekä se vähenee viikonloppuisin kun pidän unirytmiä ja kokonaishyvinvointia tärkeämpänä. Kohta sitä näyttääkin hoikemmalta ja freesimmältä joka lisää halua pyrkiä pitämään kiinni saavutetusta.

Joten kohdallani se liikunta ei varmaan laihduta kun työttömänäkin liikun suht paljon. Mutta siinä liikkuessa lähtee tietty ratas pyörimään joka aiheuttaa positiivisia muutoksia ja laihtumistakin. Tuleehan sitä lohtusyötyäkin vähemmän kun mielihyvähormonit jylläävät kehossa ja tulee onnistumisen kokemuksia.

Eli liikkuminen voi olla niin paljon kaikkea muutakin. Ystäväni käy vaeltamassa ja jaksaa pyörittää perhearkea. Joku joka tuijottaa kaloritaulukoita ajattelee, että no se on vain kävelyä. Kumma vain että maissa joissa kävely on normaalia arkiliikuntaa on paljon hoikkia ihmisiä kuten Japanissa ja Etelä-Koreassa. Ihan liikaa mennään se edellä, että kaiken on oltava koko ajan hirveän tehokasta.

👍

ETM Anu Joen tuoreessa väitöstutkimuksessa puhutaankin painonhallinasta elinikäisenä elämäntyylinä. Kiinnostavaa on Joen havainnot nimenomaan elinikäisistä painonhallitsijoista (lifelong weight maintainers, LMs), joiden elämäntyyliin kuuluvat säännöllinen syöminen ja liikunta, terveellinen ja kasvisvoittoinen ruokavalio, sopivat annoskoot ja kaikkien ruoka-aineryhmien sallivuus, sisäistyneet tavat ja rutiinit kuten arkiliikunnan luonnollinen lisääminen esim. jäämällä pari pysäkin väliä aikaisemmin pois kävelläkseen loppumatkan, portaat hissin sijaan. Ei kuureja ja dieettejä vaan arjen rutiineja. Joki mainitsee esimerkiksi sateisen pyörälenkin. Lenkille ei lähdetä, koska on pakko (laihtua/pysyä laihana), vaan koska jokapäiväinen liikunta on elämäntapa ja päivittäinen hyvänolon rutiini siinä missä kesäisin terassilla nautittu joka aamuinen aamukahvi tai lauantaisauna.

A healthy, vegetable-rich diet was typical for the LMs, but they also allowed themselves foods considered unhealthy. Moreover, regular eating, sufficient meal sizes, and flexible eating restrictions along with moderate indulging described their routines. Regular exercise played a central role in their lives: They saw it as a source of enjoyment and well-being although they recognized that it assisted weight management.

Anu Joki:  FROM RULES TO LIFESTYLE − UNDERSTANDING WEIGHT MANAGEMENT DURING THE LIFE COURSE 

Vierailija
92/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta parantaa mieltä ja vähentää ahdistusta ja siitä johtuvaa stressisyömistä. Sillä on laihduttava vaikutus oikean ruokavalion pitämisen tukena.

Vierailija
93/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plösöt käyttävät sitä vain tekosyynä kun eivät jaksa nousta sohvalta. Hormoneja on helppo syyttää.

Ja lihavia on helppo ivata. Todellisuudessa monet "plösöt" harrastavat liikuntaa, aktiivisestikin, mutta koska liikunnan vaikutus painoon ON aika pieni, niin pysyvät "plösöinä".

Todella harva plösö harrastaa oikeasti painonhallintaa tukevaa kunnon hikiliikuntaa. Perus kävelylenkki kuluttaa yllättävän vähän.

t. 100 kg

Eli ongelmasi on, että tankkaat kroppaasi vähintään tuplasti normia enemmän päivittäisiä kaloreita, jos painonpudotusta ei edelleenkään tapahdu karkeasti ottaen 2500 kcal päivittäisellä normikulutuksella + 1800 kcal liikunnalla eli about +4000 kcal päivittäisellä kulutuksella. Mistä nämä kalorit tulevat? Tankkaatko namuja, energialimuja, alkoholia vai mitä ihmettä?

Olen jo nuoresta lähtien ollut enempi kiinnostunut terveysruoasta. En syö namuja, en alkoholia enkä limuja. Perusruokaa, aamulla kaurapuuro, välipalana marjasmoothie, päivällinen risotto, illallinen kasvispata, iltapala ruisleipä hummuksella, lisäksi hedelmiä ja tuoreita kasviksia, esim. tomaattia ja salaattia. Eilen syödyt kalorit oli 1500 ja se kulutus 3800 kcal. 

Lihoin kun aloin sairastelemaan, myös sytostaatit hidastavat kuulema aineenvaihduntaa, lisäksi nuo vaihdevuodet, syöpälääkkeet ja kilpparin vajis. Lisäksi lymfaa kehossa ja käyn kyllä hoidossa ja on lymfatamineet.

t. 100 kg

Okei, olet sitten se geneettinen yksi miljoonasta ihme, joita mahtuu ylipainoisten joukkoon 13 tusinaan, kaikilla aina joku ulkoinen ei-omasta tahdonvoimasta johtuva syy sille mikseivät terveelliset elämäntavat vaan toimi omalla kohdalla.

Noita lukiessa aina pohtii että missä tuo 1500kcal krooninen kalorivaje alkaa vuosien säätössä näkymään jos ei vyötäröllä. Jostakinhan sen täytyy olla pois jos vararengas vain kasvaa vaikka kalorit on puolet kulutuksesta, oli syynä sitte sairaus tai ei. Toki nestettä voi kertyä aika suuriakin määriä elimistöön syystä jos toisestakin, mutta ei määräänsä enempää kumminkaan.

Tämähän on ihan luonnonlakien vastainen mysteeri. Keskitysleireillä ja orjatyössä on näännytetty miljoonia ihmisiä, eikä kukaan ole niillä kroonisilla kalorivajeilla, kuormituksella & kulutuksella ja seuranneilla sairauksilla, ei edes stressin aiheuttamasta säästöliekistä huolimatta, onnistunut säilyttämään ylipainoaan.

Tämähän se olis. Mutta soffa & susupala..

Minulla ei ole sohvaa sillä en katsele televisiota. Susupaloja en syö sillä ne eivät ole vegaanisia. Muistan että lapsena oli susu-patukka. Kerropa omasta ruokavaliostasi, syötkö lihaa, makkaraa, pitsaa, sipsejä, suklaata, nameja? Kinkkua, kanaa, juustoja, viinejä? Minä en sillä syön terveellistä kasvisruokaa sillä minulla on tahdonvoimaa olla syömättä pskaruokaa.

Vierailija
94/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. 100 kg

t. 100 kg

Minua kyllä ihmetyttää että joku lihaa ahmiva makkaranystävä tulee minulle sanomaan että minulla ei olisi tahdonvoimaa. Jukra, no onpahan vaihtelua, minua on 30 vuotta pidetty hirveän tiukkapipoisena ortorektikkona.

Vierailija
95/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin pyöräilemään vähintään tunnin päivässä, lisäksi kaksi puolen tunnin kehonpainotreeniä viikossa ja paino pudonnut parissa kuukaudessa 5 kiloa vaikka tuntuu että syön kuin hevonen enkä ole vähentänyt herkkuja lainkaan.

Vierailija
96/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä suklaalevyssä on yli 1000kcal,sitten nämä mursut luulevat että se on kulutettu pienellä kävelyllä.

Vierailija
97/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloittaa maantiepyöräilyn tosissaan on vaikeuksia ennemminkin syödä tarpeeksi että paino pysyisi. Jos polttaa 2300 kaloria lenkillä siihen saa jo syödä paljon.

Vierailija
98/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta laskee verensokeria ja verenpainetta ja nostaa sykettä eli kohottaa aerobista kuntoa eli hapenottokykyä. Se nostaa lihaskuntoa, parantaa liikkuvuutta ja helpottaa mielentilaa ja vähentää ahdistusta. Ja vaikks mitä muuta. Siis edistää terveyttä. Paino saattaa jopa nousta lihasten kasvaessa, mutta keho pienentyä, kun lihakset kiinteytyvät ja nesteet kiertävät. Mutta on myös mahdollista olla suht hoikka ilman suurempaa liikunnan harrastusta.

Vierailija
99/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa katsoman. Mä en ole ainoa lihava missään niistä liikuntaryhmistä, joissa käyn.

Näillä lihavilla ei sitten ole ruokavalio kunnossa.

Olisipa maailma niin yksinkertainen kuin kuvittelet sen olevan.

Vierailija
100/134 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainakin liikunta oli se ainoa tekijä jolla paino putosi. En muuttanut syömisiä mitenkään vaan ainoa muutos oli liikunta ja painoa lähti 10kg ja olen nyt ollut ihannepainossa jo vuosia. Edelleen syön samalla tavalla kuin silloin 10kh lihavampana mutta harrastan liikuntaa 5xviikossa. Ruokavaliolla ei siis ollut minkäänlaista merkitystä 10kg laidutuksessa. Mutta alapeukkujahan tästäkin totuuden kertomisesta tulee kun nämä "ruokavalio on ainoa tapa laihduttaa" jankkaajat eivät vaan suostu uskomaan, että se heidän mantransa ei pidä paikkaansa. 

Hyvä sulle, mutta niiden läskien, jotka oikeasti liikkuvat 14-16 tuntia hikiliikuntaa viikossa on vaikea siitä enää mielekkäästi lisätä.