Miksi aina sanotaan että liikunnalla ei ole merkitystä painonpudotuksessa?
Ok, jos sulla on elintavat täysin pielessä, syöt tuhansia kaloreita päivässä niin pienet kävelylenkit ei varmaan laihdutakaan.
Mutta oma kokemukseni on päinvastainen. Joskus olen yrittänyt laihduttaa laittamalla ruokailutavat uusiksi, mutta mitään ei tapahtunut. Ei ennen kuin aloin myös liikkua. Toisen kerran laihduin 2 kk:ssa 10 kg kun aloin fillaroida joka paikkaan (hyötyliikuntaa). Itselleni käy myös niin, että jos liikun, tulee syötyä vähemmän herkkuja. Joku tietysti voisi sanoa että No niin, laihtuminenhan on siis ruokavalion ansiota, mutta ei niin, vaan ruokavalion muutos on liikunnan ansiota!
Eli minulle liikunnan merkitys painon pudotuksessa on iso!
Kommentit (134)
Se on hyvä tekosyy olla tekemättä mitään.
Liikunta käsitetään monesti hikiliikiintana eikä hyötyliikuntana. Ensin mainittu lisää myös nälkää oikein kivasti, joten ei juuri laihtumiseen johda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plösöt käyttävät sitä vain tekosyynä kun eivät jaksa nousta sohvalta. Hormoneja on helppo syyttää.
Ja lihavia on helppo ivata. Todellisuudessa monet "plösöt" harrastavat liikuntaa, aktiivisestikin, mutta koska liikunnan vaikutus painoon ON aika pieni, niin pysyvät "plösöinä".
Vain ääliö kuvittelee, että kukaan lihava ei liiku.
Todella harva plösö harrastaa oikeasti painonhallintaa tukevaa kunnon hikiliikuntaa. Perus kävelylenkki kuluttaa yllättävän vähän.
Tervetuloa katsoman. Mä en ole ainoa lihava missään niistä liikuntaryhmistä, joissa käyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskit syömiset väärin.
Kuka laski?
Paino määrää kalorikulutuksen edes suunnilleen vain silloin jos rasvaprosentti on normaali.Jojolaihduttajilla se ei sitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta käsitetään monesti hikiliikiintana eikä hyötyliikuntana. Ensin mainittu lisää myös nälkää oikein kivasti, joten ei juuri laihtumiseen johda.
Tässä taas yksi tekosyy liikkumattomuuteen. Pitää opetella syömään oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plösöt käyttävät sitä vain tekosyynä kun eivät jaksa nousta sohvalta. Hormoneja on helppo syyttää.
Ja lihavia on helppo ivata. Todellisuudessa monet "plösöt" harrastavat liikuntaa, aktiivisestikin, mutta koska liikunnan vaikutus painoon ON aika pieni, niin pysyvät "plösöinä".
Todella harva plösö harrastaa oikeasti painonhallintaa tukevaa kunnon hikiliikuntaa. Perus kävelylenkki kuluttaa yllättävän vähän.
Tervetuloa katsoman. Mä en ole ainoa lihava missään niistä liikuntaryhmistä, joissa käyn.
Näillä lihavilla ei sitten ole ruokavalio kunnossa.
Liikun tosi paljon, mutta kyllä painoon vaikuttaa eniten ruokavalio.
Pyöräilen viikossa noin 100 km, lisäksi käyn salilla kaksi kertaa viikossa ja uimassa noin kerran viikossa. Lisäksi minulla on fyysinen työ jossa ollaan koko päivä jaloillaan. Joskus jos on raskas työviikko teen vähän vähemmän ja lepään enemmän.
Syön mitä haluan eikä ole paino-ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä lihavilla ei sitten ole ruokavalio kunnossa.
Niin, se oli todettu jo tuossa mun ensimmäisessä kommentissani.
Laiskat kuvittelevat liikunnan ainoaksi hyödyksi konkreettisen suorituksen aikaisen kalorikulutuksen.
Minulla ainakin liikunta oli se ainoa tekijä jolla paino putosi. En muuttanut syömisiä mitenkään vaan ainoa muutos oli liikunta ja painoa lähti 10kg ja olen nyt ollut ihannepainossa jo vuosia. Edelleen syön samalla tavalla kuin silloin 10kh lihavampana mutta harrastan liikuntaa 5xviikossa. Ruokavaliolla ei siis ollut minkäänlaista merkitystä 10kg laidutuksessa. Mutta alapeukkujahan tästäkin totuuden kertomisesta tulee kun nämä "ruokavalio on ainoa tapa laihduttaa" jankkaajat eivät vaan suostu uskomaan, että se heidän mantransa ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska vaikutus on 20% eikä se ole mitenkään merkittävä vaikutus. Lihaksetkin tehdään keittiössä eikä salilla. Kyllä kaikki on ruokaa.
Et lukenut aloitusta. Ladoit vaan ulkoaopitun mantran.
Minun ei tarvitse luritella mantroja. Minä tiedän asioita. Varsinkin mitä tulee pysyvään laihtumiseen ja painonhallintaan. Ja jos ap ei saa ruokavaliolla painoaan tippumaan niin se on väärä. Hänen painonpudotuksensa liittyy tällä hetkellä etäisyyteen jääkaapista ei niinkään liikkumiseen eikä varsinkaan ravintoon.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilen viikossa noin 100 km, lisäksi käyn salilla kaksi kertaa viikossa ja uimassa noin kerran viikossa. Lisäksi minulla on fyysinen työ jossa ollaan koko päivä jaloillaan. Joskus jos on raskas työviikko teen vähän vähemmän ja lepään enemmän.
Syön mitä haluan eikä ole paino-ongelmia.
Lisään vielä tähän että en juo alkoholia ollenkaan, se tuntuu monella olevan se todellinen kompastuskivi- se kun viikossa pelkällä juomisella saa 5000-8000 lisäkaloria (ja krapularuuat päälle), niin alkaa näkyä ja tuntua vaikka tekisi mitä.
Vierailija kirjoitti:
Laiskat kuvittelevat liikunnan ainoaksi hyödyksi konkreettisen suorituksen aikaisen kalorikulutuksen.
Varmaan näin. Ja taas ne ylipainoiset, jotka liikkuvat, liikkuvat niiden muiden hyöytyjen takia, koska kalorinkulutushyöty on melko marginaalinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska vaikutus on 20% eikä se ole mitenkään merkittävä vaikutus. Lihaksetkin tehdään keittiössä eikä salilla. Kyllä kaikki on ruokaa.
Et lukenut aloitusta. Ladoit vaan ulkoaopitun mantran.
Minun ei tarvitse luritella mantroja. Minä tiedän asioita. Varsinkin mitä tulee pysyvään laihtumiseen ja painonhallintaan. Ja jos ap ei saa ruokavaliolla painoaan tippumaan niin se on väärä. Hänen painonpudotuksensa liittyy tällä hetkellä etäisyyteen jääkaapista ei niinkään liikkumiseen eikä varsinkaan ravintoon.
Jatkat mantrojen lurittelemista. Luulet tietäväsi tästä asiasta lopullisen totuuden joten et vaivautunut edes lukemaan aloitusta ainakaan ajatuksella. Siksi sun kommenteilla ei ole mitään arvoa.
Parhaimmillaan säännöllinen hikiliikunta tukee painonhallintaa ja ohjaa tekemään parempia valintoja ruokapöydässä. Eli "syön, jotta jaksan ja voin liikkua" sen sijaan, että "liikun, jotta saan syödä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Itse treenasin eilen 5 tuntia, polarin sykemittari näytti 414 % aktiivisuutta ja kalorinkulutus oli melkein 4000. Söin 1500 kcal.
Paino vaan lisii. Paino alkoi nousta kymmeniä kiloja muutamissa viikoissa kun sairastelut alkoi. Syöpähoidot, sytostaatit laukaisi vaihdevuodet. Syöpälääke jota pitää 10 vuotta syödää kerää rasvaa ja nestettä. Lisäksi vielä kilpirauhasen vajaatoiminta joka myös lihottaa ja kerää nestettä.
Kaikki jotka haukkuvat minua plösöksi, kerro oman päiväsi ruokavalio ja treeniohjelma, katsotaan kummalla kovempi.
t. 100kg
Vierailija kirjoitti:
Läskit aina etsii kaikkia muita keinoja kuin että joutuisi liikkumaan.
Paljonko itse liikut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. mun eiliset liikunnat kulutti kaloreita 1800.
t. 100 kg
No tämä. Jokainen puolituntinen poissa kotoa pyöräilemässä, uimarannalla jne on pois arkinapostelustani. Vaikutus on, sanotaanko, tuntuva ... :D