Miksi Tuska-festareilla on niin vähän järjestyshäiriöitä vuodesta toiseen?
Kommentit (253)
Jos mietin itseäni niin valitsisin varmaan ns kannatuksen vuoksi sellaisen bändin paidan mistä juuri kukaan ei ole kuullutkaan. Kuuntelen paljon sellaisia. Sitten ei ainakaan voisi kukaan tentata bändistä. Mieluummin menisi niin, että voisin itse kertoa siitä muille. Tosin kaipa ne bändit mitä kuuntelen ovat aivan surkeita monista ja metalcore ei taida olla kovin suosittu genre monenkaan mielestä. Tosin en jaksaisi itse ainakaan väitellä enää aikuisena musiikista. Myönnän kuuntelevani paljon kaikkea, mutta en tiedä varmaan tarpeeksi. Joskus esim youtuben video kentät täyttyvät viestistä kuinka joku uusi bändi on jonkun vanhan bändin rip off. Itseä se taas ärsyttää ja mietin monesti, että jos mikään ei saisi muistuttaa toistaan niin miten musiikkia voisi enää tehdä lainkaan. Samoin moni bändi mitä kuuntelen ei varmastikaan täytä niitä uskottavuuden ja minkään suuren suosion määritelmiä, mutta se riittää kun itse tykkään. Olen itsekin nainen ja varmaan Tuska olisi ykkösvalinta jos jonnekin menisin. Jos miettii vielä metallimusiikkia niin itse varmaan pidän lähes kaikesta ja kuuntelen lähes mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos mietin itseäni niin valitsisin varmaan ns kannatuksen vuoksi sellaisen bändin paidan mistä juuri kukaan ei ole kuullutkaan. Kuuntelen paljon sellaisia. Sitten ei ainakaan voisi kukaan tentata bändistä. Mieluummin menisi niin, että voisin itse kertoa siitä muille. Tosin kaipa ne bändit mitä kuuntelen ovat aivan surkeita monista ja metalcore ei taida olla kovin suosittu genre monenkaan mielestä. Tosin en jaksaisi itse ainakaan väitellä enää aikuisena musiikista. Myönnän kuuntelevani paljon kaikkea, mutta en tiedä varmaan tarpeeksi. Joskus esim youtuben video kentät täyttyvät viestistä kuinka joku uusi bändi on jonkun vanhan bändin rip off. Itseä se taas ärsyttää ja mietin monesti, että jos mikään ei saisi muistuttaa toistaan niin miten musiikkia voisi enää tehdä lainkaan. Samoin moni bändi mitä kuuntelen ei varmastikaan täytä niitä uskottavuuden ja minkään suuren suosion määritelmiä, mutta se riittää kun itse tykkään. Olen itsekin nainen ja varmaan Tuska olisi ykkösvalinta jos jonnekin menisin. Jos miettii vielä metallimusiikkia niin itse varmaan pidän lähes kaikesta ja kuuntelen lähes mitä vaan.
Eli Twilightningin paita päälle ja baanalle.
Vierailija kirjoitti:
Aika harva varmaan pukee sellaisen bändin paitaa mistä ei yhtään tykkää. Mut se on vaan ihan idioottimaista että pitää "todistaa" olevansa riittävän sisäpiiriläinen ja jos ei ole hc-fani (jonkun muun täysin mielivaltaisten kriteerien mukaan) niin saa osakseen arvostelua.
Mä olen joutunut skenepoliisin hampaisiin kun pidin yhden vähemmän tunnetun bändin paitaa. Tutustuin bändiin keikalla, tykkäsin setistä, paita oli hieno, ja halusin tukea bändiä, joten ostin siltä samalta keikalta T-paidan. Vähän tämän jälkeen joku oikeinfanittaja tuli tenttaamaan ja haukkui imagoh*oraksi.
Ei se musta tee kenestäkään parempaa et sen sijaan kuin olisi tykännyt keikasta ja ostanut paidan että toinen tyyppi osaa ulkoa biisien sanat ja on kirjoittanut bändiä koskevan Wikipedia-artikkelin.
Ymmärrän sen - tavallaan, olen silti eri mieltä - kun kritisoidaan sitä, että teinitytöt ostaa henkkamaukalta Ramones -paitoja kuulematta yhtään biisiä Ramonesia.
Mä jouduin skenepoliisin hampaisiin kun olin pukeutunut yhdelle keikalle Satyricon-paitaan. Paidassa luki bändin nimi ja sen alapuolella realistinen kuva vuohen päästä. Tää ukko alkoi tenttaamaan ja mä heittäydyin ihan tyhmäksi. Ihmettelin vaan, että "siis onks tää joku bändi, mä ostin tän paidan vaan tän söpön ponin kuvan takia". Suuttui.
Ne teinitytöt ostaa sen Ramones-paidan varmaan vaan kivan printin takia, eivätkä edes tiedä sen olevan bändi. Vähä samalla tavalla kuin Misfits-paidat emo-teineillä joitain vuosia sitten. Näitä muksuja keksi-ikäiset ukot sitten tenttaavat tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Muille festareille mennään ryyppäämään, voi siellä olla joku lempi bändikin, mutta heavy festareilla melkein kaikki ovat kiinnostuneet soitettavasta musiikista. Vertaisin Tuskaa ennemmin Savonlinnan oopperajuhliin kuin Seinäjoen Tangomarkkinoihin.
Tästä oli tehty tutkimuskin; metallimusiikin kuuntelijoilla ja klassisen musiikin kuuntelijoilla on hyvin paljon samaa persoonallisuuksissa.
Tuskassa on aina helle, joten ei vaan jaksa riahua. Lisäksi bändit on kuunneltavia joten ei viitsi poistattaa itseään.
Onhan profiloitu ihmisiä musiikkimaun perusteella: metalliväki on ulospäin seesteistä, mutta sisältä päin hyvinkin tunteellista porukkaa, moni ujo toteuttaa itseään kuuntelemala metallia. Joku hiphop-fani taas etsii suosiota ja nopeaa mammonaa ja haluaa olla ulospäin uskottava tyyppi.
Satyricon on ollut itselläkin joskus kuuntelussa. Tuli viestistäsi mieleen. Terveisin viestin 187 kirjoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli Twilightningin paita päälle ja baanalle.
En kyllä tunne tuota kyseistä bändiä. Eli tiedoissa puutteita näköjään. Tuntuu, että valitsisin tahallani mieluummin jonkun usalaisen tai kanadalaisen tuntemattoman bändin paidan josta satun pitämään.
Ainut varma tapa välttää skenepoliisit lienee kaikkien bändilogojen ja niitä muistuttavien merkkien jättäminen kotiin vaatekaappiin keikalle mennessään. Niihin katu-uskottaviin musapaitoihin yms. voi pukeutua sitten, kun menee supermarkettiin tai hakee taaperoa hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskassa on toki VÄHÄN niitä järjestyshäiriöitä, mutta tästä ketjusta syntyy mielikuva ettei siellä olisi niitä lainkaan. Totta kai on. Siellä missä on jurrisia spedejä, on myös ördäämistä, ahdistelua ja riidan haastamista.
Neljästi ollut Tuskassa ja kyllä sielläkin tuota näkyy. Ei se että "ollaan metalliperhettä" tarkoita ettei kukaan perseilisi. Toki kun niitä on vähemmän, henkilökunnan on myös helpompi kitkeä ne pois.
Metalliskeneen kuuluu myös ärsyttävät portinvartija-skenepoliisit, jotka tulee "vahvistamaan" "oikeutesi" pitää bändin X paitaa, eli tulevat tenttaamaan että osaatko kertoa kaikki bändin levyt julkaisuvuosineen. Ennen kaikkea naisilta.
Oikeesti? :D Uskomatonta, mutta joo voin jotenkin kuvitella että tentataan kuka on se tosifani :D :D
Tämä kyllä valitettavasti kuuluu metalliskeneen tai yllättävän moni tällaista harjoittaa. Ei ole mitään kamalampaa kuin olla "poser" ja jos on kuullut joltain bändiltä vaikka vain yhden levyn, niin silloin sen paitaa ei saa pitää. Väärin fanitettu.
Miksi joku pitäisi sellaisen bändin paitaa, jota ei kuuntele tai omista ko. bändin levyjä?
Yritä nyt vielä ymmärtää vähän enemmän väärin jooko.
Pointti taisi olla, että pitääkö omistaa kaikki levyt, vai "riittääkö" skenepoliisille paidan pitämiseen se että on kuullut vaikka vain kaksi levyä?
Minun mielestä kenenkään ei tarvitsisi kytätä, kuka on kuunnellut miltäkin bändiltä mitäkin levyjä, mutta toisaalta syyllistyn itsekin skenepoliisi-ilmiön ylläpitoon käyttämällä vain sellaisten bändien paitoja, joihin minulla on läheisempi suhde kuin "kuuntelin mä niiden yhtä levyä vuonna 2003".
Eihän minua kukaan kiellä käyttämästä muitakin, mutta jotenkin en koe olevani "oikeutettu" käyttämään sellaisten bändien paitoja, joita en niin fanita. Se olisi vähän niin kuin harhaanjohtavaa mainontaa. Ne paidat ja kangasmerkit kuitenkin kertoo toisille metallifaneille aika paljon siitä, millaista musiikkia kukakin kuuntelee. Olisi outoa, jos vetäisin esim. Immortalin paidan päälle ja sitten joku tulisi juttelemaan, että ai, kuuntelet Immortalia, ja minä vastaisin siihen, että no en oikeastaan kuuntele. :'D
Ei siinä mun mielestä ole mitään outoa, jos on valinnut sen paidan vaikka sen hienon taiteen takia.
Kuunteletko metallia? Tämä ei siis ole vi**uilua vaan aito kysymys.
Mä kuuntelen joskus kaikkea musiikkia, mutta en ole erityisesti metallin fani. Olen joskus ajatellut, että voisin mennä Tuskaan tutustumaan tarjontaan. En myöskään yleisesti käytä bändipaitoja, mutta jos taide ja bändin nimi iskisivät, niin minulla ei olisi ongelmia ostaa ja käyttää paitaa, vaikka en koskaan olisi kuullut biisin biisiä kyseiseltä bändiltä. Tosin jos jonkin bändin paidan ostaisin, kuuntelisin ainakin jotain heidän biisejään, koska minua kiinnostaisi minkälaista musiikkia niin hienon bändipaidan tekijät tekevät.
Ja toi edellinen kommentti oli eka ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hevi gatekeepattiin jokseenkin onnistuneesti, joten nämä rähinäpervot ei päässeet mukaan aiheuttamaan ongelmia. Ja kuten sanottu hevarit vetää ehkä perseet jollain kaljalla, sateenkaariongelmaiset sotkee huumeet ja lääkkeet mukaan
Huumeita pyörii metallipiireissä paljon enemmän kuin annetaan ymmärtää.
Eikä se että vetää enemmän alkoholia kuin huumeita ole yhteydessä mitenkään vähäisempiin järjestyshäiröihin, vaan päinvastoin. Kännissähän tapellaan ja ahdistellaan enemmän kuin kaikissa kamoissa yhteensä. Ei kukaan pilvessä tai essopäissään tappele. Tuska on rauhallinen festivaali siitä huolimatta eikä sen takia.
Hevipiireissä on paljon sekakäyttöä, eli viinaa ja rauhoittavia vedetään sekaisin. Jossakin määrin on myös amfetamiinin käyttöä. Pilveäkin menee, tosin tässä on sellainen kulttuurinen juttu, että sitä ei jotenkin hyväksytä samoin kuin punk-piireissä hyväksytään.
Tähän on mielestäni aika erilaisia suhtautumisia riippuen alagenrestä. Stoner metal/stoner rock nyt itsestäänselvästi on aika pilveen menevää, ja muutenkin doom/sludge metal -piiteissä kannabis on aika hyväksyttyä. Kyllähän Black Sabbathkin teki aiheesta biisin Sweet Leaf, ja Electric Wizard myös viitoittanut tietä.
Death metal -piireissä ainakin kannabis on suht hyväksyttyä. Thrash-piireissä tuntuu että kamankäyttö ehkä hyväksytympää, saa vähän jopa luvan kanssa vetää nopeita ja hitaita ja kaikkea mahdollista. Vaikuttaa toki että mm Megadeth tunnettu täysin nistibändinä, ja muutenkin siellä skenessä ainakin vauhtia saa vetää. Progetyypit vetää tietenkin kannabista ja psykedeelejä.
Black metalissa sitten paheksutaan, varmaan koska huumeet on "hippien hommaa" tjsp.
Muissa genreissä ehkä aika 'don't ask, don't tell" -meininki.
Mutta kyllähän noista tunnetuista suomalaisista noin esimerkiksi monet vetää muutakin kuin viinaa.
Lemmy Kilmister puhuu huumeista:
"Have you written any songs directly as a consequence of doing drugs?"
Lemmy: "Oh, all of them"
😄
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllähän nyt kaikki tietää että Steelfest on nat sifestarit.
Näitä vierastetaan koko muussa metalliskenessä.
Tää. Kuten tosta esim pakanametalliyhtye Moonsorrown kannanotosta voi päätellä. Moonsorrow ei siis ole mitään iloista haitari-ja-jouhikko -humppafolkkia, vaan etenkin tätä nykyä lähempänä black metallia musiikillisesti. Muutenkin tuo NSBM on vähän sellainen skene, että ne tyypit on täysiä paarioita muissa metallipiireissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskassa on toki VÄHÄN niitä järjestyshäiriöitä, mutta tästä ketjusta syntyy mielikuva ettei siellä olisi niitä lainkaan. Totta kai on. Siellä missä on jurrisia spedejä, on myös ördäämistä, ahdistelua ja riidan haastamista.
Neljästi ollut Tuskassa ja kyllä sielläkin tuota näkyy. Ei se että "ollaan metalliperhettä" tarkoita ettei kukaan perseilisi. Toki kun niitä on vähemmän, henkilökunnan on myös helpompi kitkeä ne pois.
Metalliskeneen kuuluu myös ärsyttävät portinvartija-skenepoliisit, jotka tulee "vahvistamaan" "oikeutesi" pitää bändin X paitaa, eli tulevat tenttaamaan että osaatko kertoa kaikki bändin levyt julkaisuvuosineen. Ennen kaikkea naisilta.
Oikeesti? :D Uskomatonta, mutta joo voin jotenkin kuvitella että tentataan kuka on se tosifani :D :D
Se oli esimerkki, mutta kyllä, se voi olla juuri tuollaista. Ennen kaikkea naisiin kohdistuu tällaista bändin tuntemuksen tarkistelua ja portinvartijuutta, sekä ihan yleisesti pätemistä ja elitismiä oman ensyklopedisen metallitietouden perusteella.
Joku muukin tässä ketjussa ilmeisesti todisti skenepoliisi-ilmiön. Valitettavan yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy evoluutio-biologinen, Tuskassa ei käy juurikaan naisia, joista miehet voisivat tapella.
Kun mahdollisuus paritteluun on nolla/olematon, mahtailua ja alfa-käytöstä ei tarvita.
Kyllä siellä käy aika paljon myös naisia.
Naislapsia eli tyttöjä. Aikuistuessaan ihminen menettää kiinnostuksensa tuollaiseen lapselliseen musiikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Se oli esimerkki, mutta kyllä, se voi olla juuri tuollaista. Ennen kaikkea naisiin kohdistuu tällaista bändin tuntemuksen tarkistelua ja portinvartijuutta, sekä ihan yleisesti pätemistä ja elitismiä oman ensyklopedisen metallitietouden perusteella.
Joku muukin tässä ketjussa ilmeisesti todisti skenepoliisi-ilmiön. Valitettavan yleistä.
^ todisti = TUNNISTI.
Autocorrect nääs
Vierailija kirjoitti:
Mua jotenkin kuvottaa ajatus, että death metallista yritetään tehdään mainstreamia. Sinne eksyy kaikki sosiaaliset poserit ja turistit, jotka ei edes kuuntele mitään pändejä.
Sen lisäksi lauma paskapändejä jostain kikkelihevistä jotain mainstream poppia. Mitä Blind Channelilläkään on mitään tekemistä metallin kanssa?
Menen esim. Helsinki Death Festiin, jossa löytyy edes kunnon pändejä.
T. skenepoliisi
koska siellä käy vain kantasuomalaisia
Tohon gatekeeping -ilmiöön pakko sanoa, että naisena se yhteisön jäsenyys on perusteltava tai ansaittava. Miehelle riittää pitkä tukka ja rässiliivi. Toki pätevät sit keskenään et kuka on kovin metallitietäjä, mut ei ne samalla tavalla haasta toisia miehiä siitä että tietävätkö metallista edes vähää.
Jos miettii, että hevarit on melko isolla prosentilla insinöörejä ja humanisteja ja niitä pyörii yliopistoissa pilvin pimein opiskelijoina ja töissä niin millä todennäköisyydellä ne (me) tappelee? Me koodataan, tutkitaan Tolkienia ja muuta fantasiaa, pelataan roolipelejä ja ollaan yleisesti niitä, jotka ei paljon salilla viihdy niin tappelu ei kiinnosta ja millä lihaksilla me edes tapeltaisiin?
Oli harrastus mikä tahansa, musiikin laji mikä tahansa, aina löytyy näitä jotka haluavat jostain syystä leimata muut pelkiksi wannabeiksi tai turisteiksi ja nostaa itsensä "oikeaksi" faniksi, harrastajaksi tms. tässä omassa genressään. Eipä taida tämä elitismi muuttua koskaan.