Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Tuska-festareilla on niin vähän järjestyshäiriöitä vuodesta toiseen?

Vierailija
03.07.2022 |

Vai eikö niistä vain puhuta?

Kommentit (253)

Vierailija
141/253 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevarit on nössöjä mammanpoikia.

Vierailija
142/253 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metallimusiikin kuuntelu purkaa paineet eikä tarvitse tapella tuntemattomien kanssa? Eivät ole mitään amatöörejä alkoholin kanssa vaan kokeneita konkareita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/253 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskassa on toki VÄHÄN niitä järjestyshäiriöitä, mutta tästä ketjusta syntyy mielikuva ettei siellä olisi niitä lainkaan. Totta kai on. Siellä missä on jurrisia spedejä, on myös ördäämistä, ahdistelua ja riidan haastamista.

Neljästi ollut Tuskassa ja kyllä sielläkin tuota näkyy. Ei se että "ollaan metalliperhettä" tarkoita ettei kukaan perseilisi. Toki kun niitä on vähemmän, henkilökunnan on myös helpompi kitkeä ne pois.

Metalliskeneen kuuluu myös ärsyttävät portinvartija-skenepoliisit, jotka tulee "vahvistamaan" "oikeutesi" pitää bändin X paitaa, eli tulevat tenttaamaan että osaatko kertoa kaikki bändin levyt julkaisuvuosineen. Ennen kaikkea naisilta.

Oikeesti? :D Uskomatonta, mutta joo voin jotenkin kuvitella että tentataan kuka on se tosifani :D :D

Tämä kyllä valitettavasti kuuluu metalliskeneen tai yllättävän moni tällaista harjoittaa. Ei ole mitään kamalampaa kuin olla "poser" ja jos on kuullut joltain bändiltä vaikka vain yhden levyn, niin silloin sen paitaa ei saa pitää. Väärin fanitettu.

Miksi joku pitäisi sellaisen bändin paitaa, jota ei kuuntele tai omista ko. bändin levyjä?

Vierailija
144/253 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poika soittaa black metallia, mutta hän on oikeassa elämässä se joka avaa ovet muille ja käy siivoamassa/ muutoin auttamassa naapurin vanhuksia.

Joten siksi.

Vierailija
145/253 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanhenkiset ihmiset eivät tappele keskenään.

Muuten se metalligenre on "thrash", ei "trash"!

Tappeleehan, esimerkiksi jalkapallohuligaanit. YLEENSÄ ali-kulttuuriin erikoistuneet eivät tappele keskenään, mutta sihenkin on poikkeuksia. Massakulttuuritapahtumissa tapellaan sitten useammin.

Vierailija
146/253 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös Suomen rasistisimmat festarit, 99% valkoisia.

Enpä ole pöljempää lukenut. Jos jotain ryhmää ei tietynlaisen musiikin festari kiinnosta, on se festari syyllistynyt rasismiin. Häh? Pitääkö ne kadulta väkisin raahata mukaan? Outo ajatusrakennelma, mutta pääsipä taas joku loukkaantumaan. Tuskan varmaan pitää nyt pyytää anteeksi. Pöh.

Vierailija
147/253 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapahtumajärjestäjänä olen huomannut, että iskelmäihmiset ovat pahimpia sikailijoita ja eniten huumeneuloja löytyy uskonnollisista tapahtumista

Meinaatko, että Suviseuroista löytyy huumeneuloja? Tangomarkkinoiden järjestyshäiriöiden on syynä se yksi perusmusikaalinen väestönosa, joka jo pukeutumisellaan erottuu muista.

suviseuroissa en ole ollut järjestäjänä, mutta esim "maata näkyvissä" uskonnollisten tapahtuma vei huumeneulojen ennätyksen

Oliko joskus peräti niin että noiden lessujen festareiden jälkeen alueelta löytyi järkyttävä määrä kondomeja? :D Muistaisin vaan kuulleeni joltain joka tunsi väkeä jotka kävi siellä siivoamassa jälkikäteen.

Täyttä roskaa. Olen ex-lestadiolainen ja mua oikeasti nyppii tuo valehtelu. Olen ollut siivousporukoissa (myös jälkisiivouksessa) useita kertoja ja voin sanoa,  että tuo "muistaisin vaan kuulleeni" tasoinen väite on sitä itseään. 

Jälkisiivouksen tekee järjestäjät itse. Suurimmat roskat ovat tupakantumpit (ihmiset eivät opi), jäätelötikut ja karkkipaperit. Siinä ne kolme roskalajia mitä sieltä löytyy. 

Puheet "lähikauppojen tyhjentyneistä kondomipakkauksista" ja siitä, että alue on täynnä kondomeja ei pidä missään määrin paikkaansa. 

Vierailija
148/253 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakulttuurin homogeenisyys ja yhteisöllisyys on yksi syy. Toinen on varmasti metallifanien keskimääräistä fiksumpi luonne ja asenne yleensä ottaen. Nämä onkin mainittu ketjussa monesti. Päihteiden osalta tilanne on monitahoisempi. Hevarit yleensä ottaen juovat paljon kaljaa, vaikka tietysti joukossa on kohtuukäyttäjiä ja jopa streittareitakin. Muutakin joku käyttää. Mutta sama silti niidenkin osalta. Mutta varmaan tärkeintä on, että kaljaa ei juoda festareilla niin että menisi kontrolli.

Otetaan sellainen sopiva pöhnä, jonka kanssa kuitenkin vielä näkee ja muistaa keikat. Tässä on takana se mikä mielestäni on muutenkin pääsyy, sekin ketjussa jo mainittu: sinne todellakin mennään katsomaan keikkoja. Kalja, biletys jne on toissijaista, tärkeintä on itse musiikki. Tuska ja muutama muu metallifestari ovat usein ainoita mahdollisuuksia nähdä useimmat esiintyjät Suomessa koko vuonna tai moneen vuoteen ja niitä todella halutaan nähdä. Ei siellä kiinnosta silloin kehitellä hankaluuksia tai menettää tärkeitä keikkoja hölmöilyn takia.

Tuska ei musiikkikattauksen erikoisuuden vuoksi puolestaan vedä lainkaan muita turisteja, joita itse musa ei kiinnosta, pikemminkin karkottaa pois. Perus yleisfestareilla hengailee pelkästään rellestämässä paljon porukkaa joka ei välttämättä juuri edes näe esiintyjiä vaan asuu kaljateltan, pyttärikojun ja kusputkan määrittämässä Bermudankolmiossa, jonne katoaa aika, raha sekä tolkku. Ihan sama kuka siellä taustalla soittaa, se kumea basarin jumputus tuulen huojuttamana riittää luomaan näiden kaipaaman tunnelman. Näissä on sitten sitä draamajengiä, joka kokee suuret tunteensa musiikkiin eläytymisen sijaan toisten ihmisten kanssakäymisen parissa kaikenlaisten kateus, romantiikka, kolmiodraama, tyylitaju, ihonväri, kännisekoilu, genresota, egoilu, kukkoilu yms. -juttujen kanssa, kuka missäkin aineissa tai hormoneissa.

Tuskavieras voi olla pölvästi jossain muualla, mutta Tuskassa ei kerkeä. Siellä ollaan festarin kokoisessa kaveriporukassa ja musa kiinnostaa enemmän kaikkia.

Vierailija
149/253 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapahtumajärjestäjänä olen huomannut, että iskelmäihmiset ovat pahimpia sikailijoita ja eniten huumeneuloja löytyy uskonnollisista tapahtumista

Meinaatko, että Suviseuroista löytyy huumeneuloja? Tangomarkkinoiden järjestyshäiriöiden on syynä se yksi perusmusikaalinen väestönosa, joka jo pukeutumisellaan erottuu muista.

suviseuroissa en ole ollut järjestäjänä, mutta esim "maata näkyvissä" uskonnollisten tapahtuma vei huumeneulojen ennätyksen

Oliko joskus peräti niin että noiden lessujen festareiden jälkeen alueelta löytyi järkyttävä määrä kondomeja? :D Muistaisin vaan kuulleeni joltain joka tunsi väkeä jotka kävi siellä siivoamassa jälkikäteen.

Täyttä roskaa. Olen ex-lestadiolainen ja mua oikeasti nyppii tuo valehtelu. Olen ollut siivousporukoissa (myös jälkisiivouksessa) useita kertoja ja voin sanoa,  että tuo "muistaisin vaan kuulleeni" tasoinen väite on sitä itseään. 

Jälkisiivouksen tekee järjestäjät itse. Suurimmat roskat ovat tupakantumpit (ihmiset eivät opi), jäätelötikut ja karkkipaperit. Siinä ne kolme roskalajia mitä sieltä löytyy. 

Puheet "lähikauppojen tyhjentyneistä kondomipakkauksista" ja siitä, että alue on täynnä kondomeja ei pidä missään määrin paikkaansa. 

Katsoin sunnuntaina kirkonmenot sieltä ja ihmettelin että väkeä on paljon mutta oli myös ihmeteltävän paljon tyhjiä istumapaikkoja siellä juhlateltassa. Isoja saarekkeitakin tyhjänä ja harvassa muutenkin väkeä. Jäi siitä ohjelmasta jotenkin väkinäinen ja täysin iloton vaikutelma ikävä kyllä. odotin jotain enemmän. Edes siioninvirsien veisuuta, mutta ei.

Tuntuu vähän siltä että nuo alkaa olemaan enemmänkin joku kesäfestivaali ja kokoontumisajot missä tavataan vsin tuttuja ja vietetään viikonloppua. Mahtoi siellä asuntovaunut ja autot heilua sekä huojua.

Vierailija
150/253 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne hevi miehet ja naiset ole aika iäkkäitä? Kun muutaman kaljan ottaa niin ei jaksa enää uhota niin kuin nuorempana. Käsittääkseni bändien kulta aika oli monella 1980 tai 1990 luvulla joten fanit ovat vanhentuneet siinä mukana.

Samaan tapaan Tukholman Lollapaloozan viimeinen pääesiintyjä eilen oli Pearl Jam. Käsittääkseni bändi perustettiin yli 30 vuotta sitten niin näki että harmaantumista oli nähtävissä niin soittajissa kuin katsojissa vaikka kyllä paljon oli nuortakin väkeä. 

Vierailija
151/253 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alakulttuurin homogeenisyys ja yhteisöllisyys on yksi syy. Toinen on varmasti metallifanien keskimääräistä fiksumpi luonne ja asenne yleensä ottaen. Nämä onkin mainittu ketjussa monesti. Päihteiden osalta tilanne on monitahoisempi. Hevarit yleensä ottaen juovat paljon kaljaa, vaikka tietysti joukossa on kohtuukäyttäjiä ja jopa streittareitakin. Muutakin joku käyttää. Mutta sama silti niidenkin osalta. Mutta varmaan tärkeintä on, että kaljaa ei juoda festareilla niin että menisi kontrolli.

Otetaan sellainen sopiva pöhnä, jonka kanssa kuitenkin vielä näkee ja muistaa keikat. Tässä on takana se mikä mielestäni on muutenkin pääsyy, sekin ketjussa jo mainittu: sinne todellakin mennään katsomaan keikkoja. Kalja, biletys jne on toissijaista, tärkeintä on itse musiikki. Tuska ja muutama muu metallifestari ovat usein ainoita mahdollisuuksia nähdä useimmat esiintyjät Suomessa koko vuonna tai moneen vuoteen ja niitä todella halutaan nähdä. Ei siellä kiinnosta silloin kehitellä hankaluuksia tai menettää tärkeitä keikkoja hölmöilyn takia.

Tuska ei musiikkikattauksen erikoisuuden vuoksi puolestaan vedä lainkaan muita turisteja, joita itse musa ei kiinnosta, pikemminkin karkottaa pois. Perus yleisfestareilla hengailee pelkästään rellestämässä paljon porukkaa joka ei välttämättä juuri edes näe esiintyjiä vaan asuu kaljateltan, pyttärikojun ja kusputkan määrittämässä Bermudankolmiossa, jonne katoaa aika, raha sekä tolkku. Ihan sama kuka siellä taustalla soittaa, se kumea basarin jumputus tuulen huojuttamana riittää luomaan näiden kaipaaman tunnelman. Näissä on sitten sitä draamajengiä, joka kokee suuret tunteensa musiikkiin eläytymisen sijaan toisten ihmisten kanssakäymisen parissa kaikenlaisten kateus, romantiikka, kolmiodraama, tyylitaju, ihonväri, kännisekoilu, genresota, egoilu, kukkoilu yms. -juttujen kanssa, kuka missäkin aineissa tai hormoneissa.

Tuskavieras voi olla pölvästi jossain muualla, mutta Tuskassa ei kerkeä. Siellä ollaan festarin kokoisessa kaveriporukassa ja musa kiinnostaa enemmän kaikkia.

Tämä, ja pätee myös festareiden lisäksi metallikeikkoihin yleisesti. Olen odottanut erästä bändiä Suomeen monta vuotta, sen kiertue on siirtynyt jo kahdesti, ja sitten kun VIHDOIN pääsen sen ensi maaliskuussa näkemään, en todellakaan aio pärseillä itseäni ulos keikkapaikalta tai hävittää keikkamuistoja juomalla. Sopivasti alkoa alle niin, että on hyvä meininki ja helpompi tämmöisenä perusjähmeänä suomalaisena eläytyä musiikkiin.

Vierailija
152/253 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myös Suomen rasistisimmat festarit, 99% valkoisia.

Se kunnia taitaa mennä Steelfestille, ku siellä on niitä nasubändejä ja muuta äärioikeistoa.

Metalli on kyllä kieltämättä silmiinpistävän valkoista musaa

Ja tänä vuonna parhaimmat kemut Steelfestissä tarjosi kaksi mustaa miestä, että tuota.

😄

Eihän festari jossa tuuletellaan kainaloita, huudellaan lavan ja yleisön välillä yhteislauluna "S13G H31L" ja osan esiintyjistä musiikkigenre on NSBM (kansallissosialistinen Black metal) mitenkään VOI olla rasistinen, kun siellä oli kaksi mustaa. "En voi olla rasisti, mulla on yks tumma kaveri."

PVL:n jousiammuntaleirin jälkeen heittämällä Suomen rasistisin kesätapahtuma.

Melkein jokaisessa Steelfestissä käyneenä voin kertoa, etten ole koskaan moista yhteislaulua kuullut. Ne on tietysti tullut niinä kertoina kun en ole päässyt vai mitä.

Rasistisin kesätapahtuma, joka houkuttelee Suomeen eniten ulkomaalaisia metallin ystäviä. Mieti kaikessa rauhassa tuota lausetta.

Ei kyllä todellakaan houkuttele, eiköhän Tuskaan tule enemmän, nuo on kävijämäärissä mitattuna aika pienet festarit. Ja jos se houkuttelee hirveän määrän valkoihoisia ulkomaalaisia nasuja niin eipä se sen rasistisuutta lainkaan vähennä, päinvastoin.

Yhteislauluihin en muuten osaa ottaa kantaa, kuin että olen useammasta paikasta lukenut sellaisia olleen, eikä minulla ole mitään syytä pitää sinun väitettäsi yhtään niitä luotettavampana.

Jos tapahtuma ei itsessään ole rasistinen, niin ihmisellä joka ei itsekään sellainen ole ei pitäisi olla mitään vaikeuksia myöntää että se varmasti houkuttelee sellaista väkeä.

Black metal on minulle tuttu skene ja tiedän monen viime vuosien Steelfest-esiintyjän olevan varmuudella ja melko julkisesti rasisteja. Ei se tarkoita että kaikki tai edes suurin osa olisi, mut kyllähän NSBM-piireissä rasismi on pikemminkin sääntö kuin poikkeus, ja tuon skenen edustajia pyörii Steelfesteillä.

Hohhoijaa, taas yksi hysteerinen rasisminkyttääjä vauhdissa. 

Vierailija
153/253 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisi koko tuskan lopettaa ja kieltää, paholaisen väelle ei Suomessa ole sijaa. Miksi ei kirkko ja viranomaiset puutu asiaan?? Monenko nuoren elämä turmeltuu tänäkin vuonna??

Vierailija
154/253 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne hevi miehet ja naiset ole aika iäkkäitä? Kun muutaman kaljan ottaa niin ei jaksa enää uhota niin kuin nuorempana. Käsittääkseni bändien kulta aika oli monella 1980 tai 1990 luvulla joten fanit ovat vanhentuneet siinä mukana.

Samaan tapaan Tukholman Lollapaloozan viimeinen pääesiintyjä eilen oli Pearl Jam. Käsittääkseni bändi perustettiin yli 30 vuotta sitten niin näki että harmaantumista oli nähtävissä niin soittajissa kuin katsojissa vaikka kyllä paljon oli nuortakin väkeä. 

Et ehkä tiennyt, mutta Black Sabbathin ja Iron Maidenin jälkeen on perustettu uusia bändejä. Jopa niinkin äskettäin kun 2010- ja 2020-luvulla. Niissä ei soita viiskymppiset ukot vaan parikymppiset jätkät (ja muijat.)

Vierailija
155/253 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskassa on toki VÄHÄN niitä järjestyshäiriöitä, mutta tästä ketjusta syntyy mielikuva ettei siellä olisi niitä lainkaan. Totta kai on. Siellä missä on jurrisia spedejä, on myös ördäämistä, ahdistelua ja riidan haastamista.

Neljästi ollut Tuskassa ja kyllä sielläkin tuota näkyy. Ei se että "ollaan metalliperhettä" tarkoita ettei kukaan perseilisi. Toki kun niitä on vähemmän, henkilökunnan on myös helpompi kitkeä ne pois.

Metalliskeneen kuuluu myös ärsyttävät portinvartija-skenepoliisit, jotka tulee "vahvistamaan" "oikeutesi" pitää bändin X paitaa, eli tulevat tenttaamaan että osaatko kertoa kaikki bändin levyt julkaisuvuosineen. Ennen kaikkea naisilta.

Oikeesti? :D Uskomatonta, mutta joo voin jotenkin kuvitella että tentataan kuka on se tosifani :D :D

Tämä kyllä valitettavasti kuuluu metalliskeneen tai yllättävän moni tällaista harjoittaa. Ei ole mitään kamalampaa kuin olla "poser" ja jos on kuullut joltain bändiltä vaikka vain yhden levyn, niin silloin sen paitaa ei saa pitää. Väärin fanitettu.

Itse mietin aina, että jos jonnekin festareille menisin niin menisin Tuskaan. Olen itse nainen. Toisaalta minua taas ärsyttäisi se, että joku tenttaisi minua bändeistä. Tiedän melko paljon, mutta en varmaan tarpeeksi. Tietysti se nyt olisi helppoa ohittaa jos muuten saisi olla rauhassa. Tuli mieleen, että tunsin joskus erään pojan ulkomailta jonka yksi lempibändi oli Nightwish. Sanoin joskus, että kai hän tietää bändin suomalaisuuden (kuunteli vielä paljon Tarjan aikaista). Ei hän tiennyt mitään asiasta ja ei meinannut millään uskoa sitä. Siinä kärsi vähän hänen uskottavuutensa. Tosin en pilkannut häntä siitä todellakaan. Huvittunut vähän olin mielessäni. Itse yleensä jos löydän "uuden" bändin tahdon tietää mistä se tulee ja ketä siihen kuuluu sekä levyt yms. Sitten joko muistan ne tai välillä unohdan.

Vierailija
156/253 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon rasismiin liittyen pitää se todeta, että maailmassa on kyllä metalli bändejäkin joissa tummaihoisia. Ei välttämättä paljon, mutta kyllä niitäkin löytyy. Lisäksi Aasiasta tulee hyvää musiikkia myös. Nimet nyt itsellä hukassa, mutta olen joskus kuunnellut.

Vierailija
157/253 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itsekn Tuskassa ja hyvä meno oli, 17500 ihmistä lauantainakin eikä mittää ongelmia missään :)

Vierailija
158/253 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haavat nuollaan hiljaa. Jokainen tietää jo mennessään että turpiin tulee ja muutama raiskauskin kuuluu asiaan. 

Vierailija
159/253 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hevi-kulttuuriin" ei kuulu viranomaisten vastustaminen ja yleinen yhteiskunnan vihaaminen. Toista on "räppikulttuurissa" jossa räppääjät oikein kehottavat ihmisiä jopa fyysiseen väkivaltaan yhteiskuntaa vastaan.

Tässä on näiden kahden "kulttuurin" iso ero ja syy sille, miksi hevitapahtumissa on yleensä sangen vähän häiriöitä.

Vierailija
160/253 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän vuoden Tuskassa minulle suurin ongelma oli, että keski-ikäiset känniääliöt eivät halunneet ymmärtää, että en tahdo heidän kanssa pittiin. Jos haluaisin pittiin niin olisin jossain lähempänä lavaa, missä pittiä muutenkin pyöritellään. Olin sitten tiukkis ilonpilaaja, "miksi edes tulit tänne"... Äijät meinasivat alkaa sitten rähisemään keskenään, mutta ihan tappeluksi se ei ehtinyt ja poistuivat paikalta ennen kuin järkkärit ehtivät sinne.

Sori vaan mut kuullostaa P-puheelta. Pittejä oli muutenkin vähän tänä vuonna.

Aha ok, jos kellään on mitään huonoja kokemuksia Tuskasta niin se onkin paskapuhetta. Olisikin aivan uskomatonta, että festareilla olisi käynyt vihaisia känniääliöitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme