Kaveri varaa minulle ajan kalenteristaan niinkuin jollekin asiakkaalle
Kahvittelu tai muu tapaaminen saattaa mennä kahden viikonkin päähän kun kaverini selaa kalenteriaan. "sopisko 13päivä siinä kello 17 aikaan?"
Oon vähän hämillään mistä on kyse. Ei voida koskaan nähdä spontaanisti vaan kaikki näkemiset pitää järjestellä ja aikatauluttaa.
Kommentit (861)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko olla kaveri jos asia häiritsee.
Kyllä voi sanoa se on moro ja näkemiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on toki eri asia, jos ihminen on oikeasti todella kiireinen tai elää ruuhkavuosia. Mutta monelle kun ei käy sekään, kun ehdotan että voisin tulla kaverin luokse käväisemään kahvilla nopeasti (max tunti). Kaverin ei tarvitsisi liikkua mihinkään suuntaan. Mutta jotkut vaan tykkää sopia tapaamisen johonkin tiettyyn aikaan ja tiettyyn paikkaan. Minua ei haittaa jos kaveri vaikka tiskaa sillä aikaa kun rupatellaan, ja saatan tarjota apuanikin. Esimerkiksi leikitän hänen lastaan sillä välin.
Miksi haluat änkeä toisen arkeen kesken kotitoimien. Todella tunkeilevaa, ei tuollainen käykään monelle kun ei kuulu hyviin tapoihin.
Onko se änkeämisen haluamista, jos ehdottaa spontaania kylään tuloa? Taidat kurkistella asiaa jonkin tietynlaisen linssin läpi. Minusta änkeämisen määritelmä täyttyisi sitten, jos kieltävän vastauksen jälkeen jatkaisi kyläilyn yrittämistä. T eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on toki eri asia, jos ihminen on oikeasti todella kiireinen tai elää ruuhkavuosia. Mutta monelle kun ei käy sekään, kun ehdotan että voisin tulla kaverin luokse käväisemään kahvilla nopeasti (max tunti). Kaverin ei tarvitsisi liikkua mihinkään suuntaan. Mutta jotkut vaan tykkää sopia tapaamisen johonkin tiettyyn aikaan ja tiettyyn paikkaan. Minua ei haittaa jos kaveri vaikka tiskaa sillä aikaa kun rupatellaan, ja saatan tarjota apuanikin. Esimerkiksi leikitän hänen lastaan sillä välin.
Miksi haluat änkeä toisen arkeen kesken kotitoimien. Todella tunkeilevaa, ei tuollainen käykään monelle kun ei kuulu hyviin tapoihin.
Onko se änkeämisen haluamista, jos ehdottaa spontaania kylään tuloa? Taidat kurkistella asiaa jonkin tietynlaisen linssin läpi. Minusta änkeämisen määritelmä täyttyisi sitten, jos kieltävän vastauksen jälkeen jatkaisi kyläilyn yrittämistä. T eri
Mitä😂 Huonoa käytöstä kun tarjoutuu tulemaan käymään jos toisella hommia? Siihen voi vastata että parempi nähdä joku toinen päivä jos ei halua.
Ei oo kyllä mitään huonoa käytöstä 😄
Minun mielestäni suomalaisessa käytännössä on nimenomaan ihanaa, että ollaan täsmällisiä ja että ihmiset laittavat kalenteriin muistiin tapaamisaikoja tai muita sovittuja aikoja. Myös eri työtehtävät hoidetaan sovittuun aikaan.
Ei nykyään oikein voi olla ilman jonkinlaista kalenteria. Kymmenkunta vuotta sitten ajateltiin mennä kahdeksan kaverin kanssa poikaporukalla mökille. Alettiin suunnitella maaliskuussa. Sitten lopulta todettiin, että ensimmäinen aika olisi lokakuussa. Menemättä jäi...
Joillakin on aikuisena ihan oma elämä, kaverit jäävät sivuun. Aivan luonnollista.
Vierailija kirjoitti:
Kaverisi on normaali. Itsellä on kolmivuorotyö, perhettä ja muutakin seuraelämää. Kavereita näen sovitusti kun molemmilla aikaa sattuu olemaan.
Paitsi yhtä, joka ottaa yhteyttä harva se päivä ja vaan ilmoittaa, että hän voisi tulla nyt kahville. Tai kyselee mitä teet, hänellä on vapaata niin lähti kävelemään meillepäin niin voitaisiin nähdä... ei ei.
Jos ei itsellä ole töitä tai elämää, ei se tarkoita että voi marssia toisten kotiin ja elämään kun huvittaa. Olen monta kertaa joutunut sanomaan, että tulin juuri töistä ym. että nyt ei sovi ja aina pahoittaa mielensä ja alkaa syyllistäminen. Asetan kuulemma muut asiat hänen edelle. Jännä kun on työ ja läheisempiäkin suhteita.
Olen alkanut ottamaan etäisyyttä, jos ei sovi että tavataan sillointällöin kuten muutkin aikuiset. Voi etsiä jonkun muun johon takertua ja pommittaa. Ei ole normaalia aikuiselta muutenkaan. Ei tässä olla mitään teinejä milloin ollaan "bestiksen" kanssa kokoajan ja draamaillaan pienistäkin.
Hyi, minä olisin katkaissut välit kokonaan tuollaiseen! Ei minkäänlaista kunnioitusta toista kohtaan, jos vain ILMOITTAA, että minäpä tulen nyt sinun kotiisi. Ihmettelen miksi haluat olla tekemisissä kanssaan.
Minun on todella vaikeaa saada NORMAALEITA kavereita. Vaikka kuinka sanoisin heti ensikättelyssä, että kaipaan SILLOIN TÄLLÖIN näkemistä ja yhteydenpitoa, ei mene millään jakeluun. Minuun takerrutaan aina! En voi sietää sitä, yök. Toisaalta olen ahkerasti yhteyksissä mieķķosten kanssa, eikä heidän viestinsä ahdista.
Vierailija kirjoitti:
Kiireisillä ihmisillä pakko varata aika kalenterista tai muuten ei koskaan ehdi nähdä ystäviä.
Niin kiire ei olekaan, on kyse vain ja ainoastaan tahdosta - piste
Vierailija kirjoitti:
Sairaalta tuntuu tuollanen kellon orjana eläminen. Riittää että on sen 8h töissä sovittuna aikana, kaikki muu ilman aikatauluja. Ite en edes vaivautuisi tapaamaan noin ajallisesti paskantärkeää tapausta.
Minulla taas ei ole ollenkaan sellaisia kavereita, joille etukäteen sopiminen olisi jotenkin liian virallista tai hankalaa.
Arvostan omaa vapaa- aikaakin niin paljon, että senkin takia haluan sopia tapaamiset etukäteen .
Kyllä joku joskus kysyy lyhyellä varoitusajalla minua jonnekin eikä se haittaa mitään, minä vaan harvemmin sitten pääsen kun on jo muuta suunnitelmaa tai töitä kun työajatkin vaihtelevat.
Siis miten näkemiset sitten pitäisi sopia? Täysin spontaanistiko tyyliin, soitto ja nähtäiskö nyt? Ihan vilpittömästi kertokaa joku tästä kalenteroinnista loukkaantuva, mikä olisi sopiva tapa sopia aika, jos te loukkaannutte siitä, että sovitaan aika?
Tässä on kohta 1 VUOSI selitetty et se on ihan normaalia et joillakuilla on ihan hitosti tekemistä ja menemistä ja sillon kalenteriin merkkaillaan sovitut kahvittelutkin.
Ois iha jeba jos täällä menis nää viestiketjut automaattisesti kiinni jonkun ajan jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Ap, tuo osoittaa minusta vain arvostusta: ystäväsi varaa sinulle aikaa elämästään eli laittaa sinut muiden asioiden edelle.
Minulla jopa yksi hyvin alkanut parisuhde kaatui siihen, ettei mies pystynyt yhtään suunnittelemaan elämäänsä ja minä toivoin, että voitaisiin sopia milloin seuraavan kerran nähdään, jotta voisin varata sille aikaa.
Miehen mielestä hyvä aika nähdä oli NYT siis sillä samalla minuutilla, kun häntä sattui huvittamaan eikä ollut mitään tärkeämpää tekemistä. Eli minun olisi pitänyt jättää sen hetkiset puuhani siihen ja rientää miehen luokse.
Oli aika aliarvostettu olo ja koin miehen yhteydenotot booty call:eina. Selitin asiaa hänelle monet kerrat, mutta kuulemma ei voi sopia mitään, kun ei tiedä miten elämä menee minäkin päivänä.
Samaan kaatui yksi omakin suhde. Kun ei voinut torstaina sopia mennäänkö elokuviin lauantaina tai laitetaanko ruokaa yhdessä, kun ei tiedä vielä mitä lauantaina haluaa tehdä. Sori, en varaa kalenterista koko päivää vapaaksi siksi että mies "ehkä" haluaa viettää aikaa kanssani. Sitten oli kuitenkin pahoillaan kun nähdään niin harvoin ja halusi viettää enemmän aikaa yhdessä. En ymmärrä vieläkään.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kohta 1 VUOSI selitetty et se on ihan normaalia et joillakuilla on ihan hitosti tekemistä ja menemistä ja sillon kalenteriin merkkaillaan sovitut kahvittelutkin.
Ois iha jeba jos täällä menis nää viestiketjut automaattisesti kiinni jonkun ajan jälkeen
Näitä voi olla ihan vaan lukemattomia jos ei kiinnosta. Täällä on myös aktiivisia ketjuja jotka ovat jatkuneet 10 vuotta ja mielenkiintoinen keskustelu jatkuu edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ystävyyssuhteiden/tapaamisten aikatauluttaminen on myös kultuurinen juttu.
Asun itse etelä-euroopassa, missä on todella normaalia tehdä 10-tuntista työpäivää. Lapset leikkivät naapurillaan, ovat mummon kanssa tms. mutta siis lapsia mahtuu kuvioon hyvinkin.
Kuitenkaan täällä ei ole ikinä tullut vastaan tapaamisten aikatauluttaminen kalenteriin, yleensä tavataan hyvin lyhyellä varoitusajalla ja saatetaan istua ulkona pitkään iltaan. Sitten pikkutunneilla vähän maristaan kun huomenna töitä pitää mennä nukkumaan. Lapset on usein mukana ja nukahtavat syliin, kun vanhemmat istuvat iltaa.
Itselleni sopii tämä rento ilmapiiri, jossa työstä tai vanhemmuudesta ei ole tehty suoritetta minkä mukaan myös sosiaaliset illanistujaiset pitäisi tarkasti pitkältä jo suunnitella.
Sopii ehkä sinne kulttuuriin, mutta itsestäni kuulostaisi painajaiselta istua kuppilassa pikkutunneille jos on 10h työpäivä odottamassa ja toinen takana. Kiitos ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys niille, joita kalenterin kanssa sovitut tapaamiset närkästyttävät: miten sitten tapaatte ystäviänne? Ettekö tosiaan koskaan ennakoi? Aina vain soitatte tai menette ovelle koputtamaan, että "voitko nähdä nyt heti"?Ettekö koskaan esim. kutsu juhliin etukäteen, tai kysy, pääseekö toinen leffaan "ensi viikonloppuna"? Ilman mitään järjestelyjä toisen pitäisi olla vapaana juuri silloin, kun teille tulee mieleen, että voisi nähdä? En ymmärrä, mikä mielenterveysongelma pitää aikuisella ihmisellä olla, että vetää elämänsä läpi noin omaan napaan tuijottaen. Eihän siinä sinällään mitään, jos tuo on oma tyyli, mutta että sitten otetaan ja suututaan toiselle, joka haluaisi ihan järjestää sitä yhteistä aikaa.
Rentous ei ole omaan napaan tuijottamista. Tässä esimerkki miten sovin tapaamisen rennon kaverin kanssa. Yleensä siis vaan juodaan kahvia tai viiniä ja jutellaan elämästä, emme tarvitse yhdessäoloon mitään aktiviteettia.
Minä: *soitan kaverille* Moikka, mitä kuuluu? Oletko illalla kotona jos tulisin käymään?
Kaveri: Moi! Tänään mulla on yksi opintoihin liittyvä juttu. Käviskö sulle huomenna?
Minä: Joo.
Kaveri: No laitellaanko vaikka huomenna viestiä, että mihin aikaan tarkemmin sopii kummallekin?
Minä: Joo, tehdään niin. Pääsen töistä kolmelta, eli joskus sen jälkeen. Mutta sovitaan huomenna sitten tarkemmin.
Kaveri: Kiva juttu!Olipa vaikeaa.
Ja kaveri katsoi kalenterista, ettei oo huomiselle mitään, ja merkkasi se sulle varatuksi.
Ei se mitään merkannut, kun ei edes sovittu kellonaikaa. Jos kaverille tai minulle tuleekin jotain, mitä pitää hoitaa, voidaan laittaa viestiä että nähdään sittenkin joku toinen päivä. Eikä kumpikaan pahoita mieltään, koska kummallakaan ei ole tapana suorittaa elämää.
Olihan tuossa sovittu kellonaika, eli joskus kolmen jälkeen. Ja sitten varattu ilta sinulle, ja kieltäydytään muista mahdollisista menoista koska on jo sovittu sinun kanssa tämä tapaaminen. Ei se paheksuttu kalenteri-elämä tämän kummallisempaa ole.
Olen aidosti huolissani näiden aikatauluttajien lapsista. Uutisista saa lukea, kuinka nykyään jo lapset uupuvat. Pitää käydä koulua ja menestyä siellä, pitää harrastaa tavoitteellisesti, lomilla reissataan ja sukuloidaan...
Tuntuu, että monelle nykyperheelle on outoa tehdä jotain ihan vaan sen takia että se on kivaa. Kaikella tähdätään johonkin, ei osata ottaa rennosti ja elää hetkessä.
Toki kukin perhe elää tyylillään, mutta toivoisin lapsille ja nuorille enemmän aikaa vain olla ja tehdä kivoja juttuja ilman sen kummempaa tavoitetta.
Mihin teillä kaikilla on niin kiire? Ajanhallinnassa on isoja ongelmia, jos kiire on päivittäistä ja jatkuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen aidosti huolissani näiden aikatauluttajien lapsista. Uutisista saa lukea, kuinka nykyään jo lapset uupuvat. Pitää käydä koulua ja menestyä siellä, pitää harrastaa tavoitteellisesti, lomilla reissataan ja sukuloidaan...
Tuntuu, että monelle nykyperheelle on outoa tehdä jotain ihan vaan sen takia että se on kivaa. Kaikella tähdätään johonkin, ei osata ottaa rennosti ja elää hetkessä.
Toki kukin perhe elää tyylillään, mutta toivoisin lapsille ja nuorille enemmän aikaa vain olla ja tehdä kivoja juttuja ilman sen kummempaa tavoitetta.
Ajanhallinnalla nimenomaan luodaan sitä rentoa perheaikaa, ettei kaikki aika mene kaikenmaailman kavereiden ja sukulaisten vaatimuksiin ja kissanristiäisissä juoksemiseen, vaan on varmasti aikaa ihan vain olla rennosti ja rauhassa perheen kesken.
Ap, tuo osoittaa minusta vain arvostusta: ystäväsi varaa sinulle aikaa elämästään eli laittaa sinut muiden asioiden edelle.
Minulla jopa yksi hyvin alkanut parisuhde kaatui siihen, ettei mies pystynyt yhtään suunnittelemaan elämäänsä ja minä toivoin, että voitaisiin sopia milloin seuraavan kerran nähdään, jotta voisin varata sille aikaa.
Miehen mielestä hyvä aika nähdä oli NYT siis sillä samalla minuutilla, kun häntä sattui huvittamaan eikä ollut mitään tärkeämpää tekemistä. Eli minun olisi pitänyt jättää sen hetkiset puuhani siihen ja rientää miehen luokse.
Oli aika aliarvostettu olo ja koin miehen yhteydenotot booty call:eina. Selitin asiaa hänelle monet kerrat, mutta kuulemma ei voi sopia mitään, kun ei tiedä miten elämä menee minäkin päivänä.