Ei kai geokätköä saa laittaa yksityiselle maalle? Löysin metsästämmäe sellaisen
Kommentit (310)
kiinnittää puihin ilman maanomistajan lupaa. Eli kyllä, on rikos niitä viedä mihin sattuu.
itsestään selvää että toisen omistamalle maalle ei saa viedä mitään, eikä sieltä saa ottaa mitään muuta kuin sieniä ja marjoja.
Aivan toinen asia on se että mistä ihmeestä tietää kuka omistaa minkäkin maapalan? Koska itselläni ei ole minkään laista suhdetta maan7metsänomistajiin, oletan täällä kaupungin alueella "kaiken" metsän kuuluvan kaupungille. Kaupungin maille sallisin geokätkön viemisen, samoin kuin linnunpönttöjen sijoittelun. Ap:n tapauksessakin voi olla kyse vain siitä että kyseistä metsää on pidetty yhteisenä (eli kaupungin) omaisuutena.
Se joka kätkön on vienyt ei ole tajunnut että paikka on yksityisessä omistuksessa eikä siksi ole kysynyt lupaa.
ap:n metsiin ei siis kukaan saa mennä. mut kysuymys kuuluukin et mitäs metsillä sit tehdään jos niif
hin ei saa mennä ku varvut taipuu???
Ihmeellistä että tuollaisen ulkoilujutun kuten geokätköilyn harrastajat eivät ymmärrä mitä vahinkoa herkemmälle metsäluonnolle kuluminen tuottaa! On hiukka eri asia paarustaako väkijoukko jossain tanakassa metsässä vai aralla kuivamultaisella kalliolla.
Onneksi viestiin on vastannut myös pari fiksuakin harrastajaa. Toivottavasti AP saa yhteyden kätkön tekijään ja sopii sen siirtämisestä sopivampaan paikkaan.
Olen varsin hyvin elänyt yli 15 vuotta käymättä metsässä.
yksityisessä omistuksessa, joten jokamiehen oikeuden poistaminen tuottaisi niin paljon harmia, etten usko että siihen suostuisi kovinkaan moni. Ulkoilumahdollisuudet, retkeily ym. harrastaminen vähenisivät merkittävästi (vaikutuksina pahoinvoinnin lisääntyminen, lihoaminen ym. yhteiskunnalliset seurannaisvaikutukset) ja marjat ja sienet mätänisivät vielä nykyistäkin enemmän metsiin. Kyllä maanomistajien täytyy hyväksyä se, että vapaa liikkuminen luonnossa kuuluu kaikille.
jos maanomistaja on se, joka maksaa oikeudenkäytöstä muiden puolesta. Kyllä tuo poisto on tulossa, EU:ssahan koko ajatus toisen maiden käytöstä on täysin käsittämätön. Maanomistajan ei tarvitse hyväksyä sitä, että joku kerää sienet ja roskaa, mutta hän joutuu siitä maksamaan.
SDP yritti kiinteistöveron ulottamista kaikkeen maahan, mutta joutui perääntymään juuri siksi, että silloin ikiaikainen oikeus käyttää toisen maata kuin omaansa olisi pakko lopettaa.
yksi syy harrastaa geokätkentää on sen liikunnallinen puoli, geokätkentä antaa syyn lähteä metsään "ETSIMÄÄN aarretta". luulisin et moni tähän harrastukseen hurahtaneista liikkuu nykyään yli puolet enemmän kuin ennen harrastuksen aloittamista. ja noi puheet että piilotetaan kätköön rotan loukku, ni on typerimpiä juttuja mitä olettaisin vauva.fi sivustolla lukevani, koska monet harrastaa koko perheen voimin ja lapsista on kiva löytää aarteita...voipi olla et jos sellainen löytyisi ja nasahtaisi pienen lapsen sormille ni siintä tulee lapselle elin ikäinen trauma, onko se sitten teidän mielestä oikein???
Olen itse geokätköilevä palstalainen.
Toivon, että ilmottaisit paikan/ kätkön nimen taikka koodin, jotta se voidaan poistaa.
Tarkoitus ei ole aiheuttaa muille ihmisille mielipahaa missään tapauksessa. Sinulle on on niin käynyt, joten kätkön on syytä poistua.
Mikäli menet ja haet kätkön pois, tulee sinne uusi tilalle. Eli paras on, että ilmoitat asiasta joko kätköntekijälle. Tai sitten laitat kätkön GC-alkuisen koodin esimerkiksi tämän keskustelun jatkoksi.
Koska geokätkölle ei ole maanomistajan lupaa, niin se luvattoman kätkön tehnyt on vastuussa kätköstään!
Itse harrastan geokätköilyä ja omistan melko paljon maatakin. Kätköjä olen piilottanut omaan metsään ja muuallekin. Geokätköilystä ei ole mitään roskahaittoja luonnolle. Piiloitettu rasia ei näy ulkopuoliselle. Myöskään luonnon kuluminen ei ole ongelma. Kätköillä ei ravaa niin paljon väkeä ja yleensä ne on piiloitettu jo olemassaolevan kulku-uran läheisyyteen.
Metsänomistajana olen sitä mieltä, että metsää tulee hoitaa ja uudistaa siten, että siitä saadaan mahdollisimman suuri taloudellinen hyöty.
Ongelmallista nykyajan maaomistuksessa on pirstaleisuus. Metsänomistaja ei ole taloudellisesti riippuvainen omistamastaan pienestä metsäpläntistä ja haluaa pitää sen "omana puistikkonaan". Taloudellisessa mielessä pienen metsikön hyödyntäminen on vaikeampaa. Aika usein olen nähnyt, että metsänomistaja ei osaa hoitaa metsäänsä joilloin lopputulos on pelkkää risukkoa ja lahopuuta. Kansantaloudellisesti tämä on erittäin huono ratkaisu. Mielestäni pitäisi pyrkiä keskittämään metsänomistusta siten, että puuta saataisiin paremmin teollisuuden käyttöön. Luonnonmukaisia metsiä tulee säilyttää mielestäni pieniä määriä maisemallisesti arvokkailla alueilla.
Jos omaa metsäänsä haluaa todella suojella voisivat tällä palstalla kirjoittelevat maanomistajat ? harkita omistamiensa luonnoltaan ainutkertaisten ? kohteiden hakemista Natura alueeksi tai rauhoittaa sitten metsänsä kokonaan. Tällöin tietysti metsän käyttö taloudellisessa mielessä estyy, mutta jos metsä ei omistajansa mielestä kestä kävelyä niin turha sinne on sitten on motollakaan mennä. Saattaapi jäädä nimittäin vähän isompia "arpia".
Mielestäni jokamiehenoikeudet kuuluvat suomalaiseen yhteiskuntajärjestelmään. Niin kauan kun puihin ei kajota saavat geokätkijät minun puolestani laittaa rasioita metsiini ja kerätä sieltä marjoja, kyllä niitä kaikille Suomen metsissä riittäisi. Tahtovat vaan monet ihmiset nykyään olla niin laiskoja, että ostavat ulkomaan marjoja ja hedelmiä ennemmin kaupasta.
Paljollako vuokraat sen 0.00001m2 mitä mun filmipurkki vie tilaa sun mailta?
Maanomistajan ei tarvitse toimia omalta maaltaan löytyvien roskiksi verrattavien tavaroiden kanssa siten kuin ne olisivat löytötavaroita.
Kannattaa lukea Löytötavaralaki. Geokätkö ei täytä vähäarvoisen löytötavaran määritelmää, joten geokätkörasia pitää toimittaa omistajalleen tai poliisille. Vähäarvoinenkin löytötavara on toimitettava omistajalleen, jos omistaja on vaikeudetta selvitettävissä. Geokätkön omistaja on helppo selvittää, sillä kätkötiedotteesta löytyvät omistajan yhteystiedot.
Luonnollisesti maksan tästä vuokrasta veroa.
toisen maalla, ei sitä tarvitse toimittaa oikealle omistajalleen tai poliisille. Sen sijaan ko. omaisuuden voi takavarikoida ja antaa omistajalle, kunhan tämä maksaa laittomasta säilytyksestä koituneet kulut.
toisen maalla, ei sitä tarvitse toimittaa oikealle omistajalleen tai poliisille. Sen sijaan ko. omaisuuden voi takavarikoida ja antaa omistajalle, kunhan tämä maksaa laittomasta säilytyksestä koituneet kulut.
Saat 2 kruunua.
on maksettu monta kaupunkilaismetsänomistajien sijoitusasuntoa.
kai tiesit, että suurin osa metsistä on muiden kuin maalaisten omistuksessa?