Paljonko maksaa omakotitalon ylläpito?
Mieheni haluaisi meille omakotitalon. Nyt asumme vuokralla ja vuokra on 900 kuussa. Se on aika maksimi, mitä pystymme asumisesta kuussa maksamaan. Asuntosäästöjä on jonkin verran ja jonkinlaisen lainan saisimme. Mutta kiinnostaisi mitä kuussa maksaa omakotitalon kulut kuten kiinteistövero, lämmitys, jätemaksut, perus huollot ja mitä näitä nyt on. Tämä auttaisi arvioimaan millaisen lainan uskaltaisi ottaa.
Kommentit (922)
Käyttäjä41306 kirjoitti:
Meillä on kaikki vakuutukset autoa myöten, PohjanTähdessä, 124 eur kuukaudessa.. omakotitalossa vakuutettu palo ja vesivahingot, ei mitään kodinkoneita tai kalustoja, koska vakuutusvirkailija sanoi, että neljän vuoden jälkeen kodinkoneista ei saa enää mitään korvausta...
Jos se teidän talo oikeasti palaa, kyllä siinä kannattaa olla irtaimistovakuutus, jolla saat uutta tavaraa palaneen tilalle. Jos teillä menee kaikki huonekalut, vaatteet yms., niin sitten harmittaa, kun ei ollut sitä vakuutusta. Meillä hajosi v. 2016 uudehko mikro ja tv, kun oli sähköpiikki, ei siis meidän tontilla vaan jokin kauempana syntynyt virtapiikki. Me saatiin kyllä uusi telkkari ja mikro. Niissä on omavastuu, oliko satanen, ja vakuutus korvasi loput. Jos olisi ollut sähköpiikin aikaan päällä vaikka tiskikone tai pyykkikone, nekin olisi varmaan posahtaneet, kun nykylaitteissa niin paljon elektroniikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Yleisellä tasolla ja yleensä okt on halvempibasumismuoto kun yhtiö. Sillä edellytyksellä, että itse hoitelee lumityöt, nurmikonleikkuut, huoltomaalaukset ja pienet korjailut. Taloyhtiössä nämä yleensä aina teetetään ja se on kallista.
Tämä siis toimii näin, jos löydät joko hyvin peruskorjatun talon, jossa isoja remppoja (katon uusinta, salaojat, riskirakenteiden korjaus) ei ole lähivuosina - pariinkymmeneen vuoteen tiedossa. Tai sitten löydät peruskorjattavan kohteen halvalla ja teetät nuo.
Kaikenmaailman sähköjutut ja "putkirempat" on okt ssa vaan jonkun tonnin juttuja, ei vaadi mitään isoja purkuja vaan päivässä saadaan valmista, kun taas kerrostalossa helposti 1000€/neliömetri eli sellanen 30 000 - 100 000 € per asubto koosta riippuen.
Olen asunut kerrostalossa, rivariyhtiössä ja nyt viimeset 11v peruskorjaamassamme ok-talossa enkä ikinä enää vaihtaisi pois, ellei jostain syystä olisi pakko.
Niin ja
Tuo on totta sähkölämmityksestä eli jos on varaaca takka (ehdoton) ja vaikka ilmalämpöpumppu niin ei mahdittomia maksa lämmitys sillä ainakin eteläisemmässä Suomessa niitä pakkauskuukausia on vain 3-4.
Vierailija kirjoitti:
Jos ostat halvan (vanhan) talon, kaikki maksaa enemmän.
Mieluummin maksan kerran uuden kalliimman talon kuin suurempaa lämmityslaskua koko loppuelämän.
Omakotitalot ovat kuitenkin maksukykyisten luksusta.
mutta se tontti on pirusti isompi vanhassa. ja osta tonttis siitä vuokran maksaminen on hölömöö
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä41306 kirjoitti:
Meillä on kaikki vakuutukset autoa myöten, PohjanTähdessä, 124 eur kuukaudessa.. omakotitalossa vakuutettu palo ja vesivahingot, ei mitään kodinkoneita tai kalustoja, koska vakuutusvirkailija sanoi, että neljän vuoden jälkeen kodinkoneista ei saa enää mitään korvausta...
Jos se teidän talo oikeasti palaa, kyllä siinä kannattaa olla irtaimistovakuutus, jolla saat uutta tavaraa palaneen tilalle. Jos teillä menee kaikki huonekalut, vaatteet yms., niin sitten harmittaa, kun ei ollut sitä vakuutusta. Meillä hajosi v. 2016 uudehko mikro ja tv, kun oli sähköpiikki, ei siis meidän tontilla vaan jokin kauempana syntynyt virtapiikki. Me saatiin kyllä uusi telkkari ja mikro. Niissä on omavastuu, oliko satanen, ja vakuutus korvasi loput. Jos olisi ollut sähköpiikin aikaan päällä vaikka tiskikone tai pyykkikone, nekin olisi varmaan posahtaneet, kun nykylaitteissa niin paljon elektronii
mikä ihmeen sähköpiikki? en oo tämmöseen törmänny. jos se tuli piuhoja pitkin niin eikö joku muu ole vastuussa?
Tuo on totta sähkölämmityksestä eli jos on varaaca takka (ehdoton) ja vaikka ilmalämpöpumppu niin ei mahdittomia maksa lämmitys sillä ainakin eteläisemmässä Suomessa niitä pakkauskuukausia on vain 3-4.
En tiedä missä etelässä asut mutta pks on pakkasta marraskuusta vappuun eli 6 kuukautena vuodessa.
Vai että "korkeahkot" !!! 18000 euroa vuodessa !!!
Vai että vesi maksaa 1100 euroa vuodessa. Taisi tulla näppäilyvirhe!
Meidän asumiskulut eli vastike on omakotitalossa 1,5 euroa per neliö. Jos lasketaan mukaan piharakennukset, päästään tuollaiseen lukuun kuin 0,37 euroa per neliö. Voisiko tänä ihanan 80m2 perheasunnon haltija kertoa paljonko heillä on vastike per neliö.
Tämän vuoden lisävastike on yhteensä 1400 euroa eli 0, 46 euroa. Yhteensä siiis tämä meidän hulppea vastike on tänä vuonna 1,96 euroa per neliö.
mistä saa osakkeen yhtä alhaisella vastikkeella?
Harmi jos talo pitää rakentaa uusiksi 40 vuoden välein. Nyt on asuttu 38 vuotta, mistä rahat ?!!
Vierailija kirjoitti:
Rivarissa/krstalossa maksat vedestä km 30e/hlö/kk, 4 henkeä 1440e/vuosi.
Me maksamme okt:ssa 4 henkeä 1037e ja tuossa on puutahan kasteluvesi ja uima-altaan muutama täyttökuutio mukana.
Eli missä kohtaa se näppisvirhe?
Lateksi on kauppojen ihannemaali. Sillä maalattu talo pitää maalata uudelleen ainakin 3 kertaa useammin kuin oikea maali, siis öljymaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me maksamme okt:ssa 4 henkeä 1037e ja tuossa on puutahan kasteluvesi ja uima-altaan muutama täyttökuutio mukana.
Huh, meillä kolme henkeä ja vesilasku tuli just: 55m3 x 1,55€ + 25€ perusmaksu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä auttaisi arvioimaan millaisen lainan uskaltaisi ottaa.
Ei tuollaiselle imbesillille mitään anneta. Pysykää siellä Kela-kopissanne. Vammaisavustuksia saatte ihan riittävästi ihmisarvoiseen vammaiselämäänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, meillä kolme henkeä ja vesilasku tuli just: 55m3 x 1,55€ + 25€ perusmaksu.
Teillä menee todella vähän vuodessa ja on halpaa. Meillä menee yleensä n 80-100m3 vuodessa vaikkei lutrata.
Keskimääräinen kulutus 4 hengelle on peräti 200m3/v
Tässäkin keskustelussa viitataan kerrostaloasuntoihin sanoilla betonikuutio. läävä ym. outoa. Ette ole tainneet käydä muissa kuin halpojen lähiöiden kerrostaloissa? Upeimmat asunnot joissa olen vieraillut tai joissa olen itse asunut ovat olleet nimenomaan ihanissa kerrostaloissa. Niitä on joka lähtöön.Jotkut ovat todellista luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin keskustelussa viitataan kerrostaloasuntoihin sanoilla betonikuutio. läävä ym. outoa. Ette ole tainneet käydä muissa kuin halpojen lähiöiden kerrostaloissa? Upeimmat asunnot joissa olen vieraillut tai joissa olen itse asunut ovat olleet nimenomaan ihanissa kerrostaloissa. Niitä on joka lähtöön.Jotkut ovat todellista luksusta.
Joo eikä ne ole halpaa lystiä, omakotitalossa pääsee huomattavasti halvemmalla kuin sellaisessa hulppeassa kerrostalossa. Jostain syystä toiset on silti sitä mieltä, että okt on rikkaiden hupia.
Riippuu monesta asiasta. Isoin kulu on lämmitys, käyttösähkö, vesi, jätemaksut, kiinteistövero. Meillä asumiskulut lainanlyhennysten ja korkojen lisäksi pienessä 100 neliön okt:ssa noin 2500e/v ja tässä on edulliset asumiskustannukset.
Vierailija kirjoitti:
Juu, minäkin olen löytänyt muutaman johon voisin (juuri ja juuri) muuttaa. Hinnat 1,5 - 4,5Me.
Tyydyn omakotitaloon.
Koskevatko nämä ylläpitoremontit ainoastaan omakotitaloja, eli asunto-osakeyhtiössä niitä ei tarvitse 40v aikana tehdä?