Pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa?
Mies on sanonut, ettei enää rakasta minua. Olemme naimisissa, lapsia on. On tyytymätön suhteeseen, eikä enää rakasta.
Ilmoituksen tuoman alkushokim jälkeen meillä on ollut kuitenkin yhdessä ihan mukavaa. Tiedän kuitenkin, että mies esittää, puree hammasta kestääkseen, ja hakeutuu paljon pois kotoa.
Pakosta asumme yhdessä vielä useita kuukausia.
Itse huomaan ajattelevani, että kaikki kääntyy vielä hyväksi, ja ollaan matkalla parempaan. Vaikka toisaalta tiedän totuuden miehen puolelta.
Miten ihmeessä pystyn irrottautumaan miehestä, varsinkin kun asumme yhdessä. Ja nukumme samassa sängyssä. Ehdotin, että muutetaan eri huoneisiin, mies ei sitä halunnut.
Pelkään, että todellisuus lyö todella kovaa, sitten kun on konkreettisen eron aika. Vaikka, ehkä tässä tekee tätä ajatustyötä kokoajan asian suhteen. Mutta, silti, minä toivon ett kaikki vielä korjaantuisi.
Todella kuluttavaa. Toisaalta voisi olla helpompi repiä itsensä kerralla kunnolla irti. Ja vajota pohjaan, entä tämmöinen ikävä välitila. Jossa välillä petollisen hyvä olla ja välillä valtava möykky vatsanpohjassa.
Kommentit (12458)
Syy miksi poistun välillä ketjusta kokonaan on se, että keskustelu muuttuu välillä täysin ala-arvoiseksi enkä halua siihen osallistua. Täällä on jollakin tai joillakin intressinä lietsoa vastakkainasettelua palstalle kirjoittavien välillä tai sukupuolten sotaa.
Tunnustan, että jyrkkiin mielipiteisiini esimerkiksi Hukassa miestä ja 28 eksää kohtaan on vaikuttanut varmasti myös oma historiani. Olen saanut kasvaa turvallisessa ympäristössä, jossa miehet kunnioittavat naisia ja olen myös valinnut itselleni myöhemmin sellaisia miehiä. Olen varma siitä, että esimerkiksi nämä ketjun kaksi herrasmiestä saisivat minun tosielämäni miehiltä vähintään samanlaisen täyslaidallisen niskaan kuin minultakin.
On vain käytöstä, jota mielestäni ei tulisi hyväksyä. 
Pidän itse asiassa miesten halveksintana sellaista asennetta, että miehet ovat miehiä ja heiltä on jotenkin lupa odottaa vähemmän kuin naisilta. Jonkinlaisia ressukoita, joilla ei ole vapaata tahtoa vaan ajautuvat vieraisiin sänkyihin ja kohtelemaan vaimojaan kaltoin.
Minua ei huolestuta eroaminen, vaan lähinnä se, että ihmiset jäävät tilanteisiin, joissa heitä kohdellaan kaltoin. Antavat tällaisen esimerkin lapsilleen. Lisäksi minua huolestuttaa miten yleisesti tällaista täällä kompataan. Mitä se kertoo tämän yhteiskunnan tilasta?
Haluan vielä korostaa, että ihmisen menneisyys ei ole mikään itseään toteuttava ennuste. Tässäkin ketjussa on esimerkkejä siitä, että sukupolvien perintö on kyetty katkaisemaan. Suuresti kunnioitan tällaisia ihmisiä.
Liekki, kirjoitat todella hyvin ja näen nyt, että emme ole juurikaan eri mieltä asioista. Päinvastoin. Kiitos kun toit myös esille mielenterveysongelmia koskevat asenteet ketjussa. Täysin ala-arvoisia nekin mielestäni.
Joten omia sanojani seuraten: poistun tilanteesta, jossa minua ja joitakin kanssasisariani jostain syystä halutaan kohdella kaltoin. Nimitellään ja leimataan esimerkiksi.

Eipä voisi olla kauempana nuo nimimerkillisten ammatinvalinnat todellisuudesta näköjään. Ja naisvaltaisilla aloilla tietenkin - mitä muuta voisi joidenkin asenneilmastosta tällä palstalla odottaakaan.
Palaan ehkä joskus jos keskustelun taso paranee ja häiriköt katoavat.
Kuurankukka
Vierailija kirjoitti:
'Voin kommentoida vain oman näkemykseni mutta itse huomaan ehkä jonkinlaista ikäpolvien eroa, jonka vuoksi osa kommenteista tuntuu vieraalle ja joskus ärsyttävällekin. Jos miehillä on pukuhuonejutut niin kuvaisin kirjoitusten asenneilmastoa vähän sellaisina viime vuosituhannen nuorten naisten pukuhuonejutteluna. Olin joskus nuorempana kesätöissä vaateliikkeessä ja siellä itseä 15-20 v iäkkäämmät työkaverit jutteli samantyyppiseen sävyyn miehistä ja suhteista. Itse satuin kasvamaan aikuiseksi silloin kun sukupuolten välinen tasa-arvo oli parhaalla tolalla ja vastakkainasettelua vähäistä. Eli niin, asenne kirjoituksissa tuntuu vieraalta omalle arkikokemukselle.'
Arvaapa, miltä minusta viime vuosituhannen loppupuolen nuorena naisena tuntui kesätöissä kuunnella itseäni 15-20 vuotta vanhempien työkavereiden juttuja :D Niin se elämä menee, jokainen sukupolvi nuorena ajattelee samoin vanhemmista ja
Täällä esim pidetään itsestäänselvänä että äiti jää yhteiseen kotiin eron jälkeen ja määrää lasten asumisesta. Tuo on mun ikäluokalleni aika vieras asenne. Mun ikäiset isät on vanhempia ihan siinä missä äiditkin, yleensä. Usein molemmilla vanhemmilla on omat vahvuutensa, isällä se voi olla suuntautunut tekemiseen ja äidillä huolehtimiseen. Meille on vierasta myös oletus että kun mies haluaa erota liitostaan, jäisi vaimo sillä lailla taloudelliseen ahdinkoon että miehen on suorastaan velvollisuus jättää koti hänen asuttavaksi. Elämä on riskejä, kun rakennetaan talous yhteisten resurssien pohjalle niin hyödytään toki molemmat osapuolet taloudellisesti. Mutta ei tuo hyöty ole mikään saavutettu etu. Riskejä hallitaan sitten omilla toimenpiteillä, niin mies kuin nainenkin.
No, eihän me olla edes naimisissa valtaosa, että se jo heti tuo erilaisen näkökulman näihin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Syy miksi poistun välillä ketjusta kokonaan on se, että keskustelu muuttuu välillä täysin ala-arvoiseksi enkä halua siihen osallistua. Täällä on jollakin tai joillakin intressinä lietsoa vastakkainasettelua palstalle kirjoittavien välillä tai sukupuolten sotaa.
Tunnustan, että jyrkkiin mielipiteisiini esimerkiksi Hukassa miestä ja 28 eksää kohtaan on vaikuttanut varmasti myös oma historiani. Olen saanut kasvaa turvallisessa ympäristössä, jossa miehet kunnioittavat naisia ja olen myös valinnut itselleni myöhemmin sellaisia miehiä. Olen varma siitä, että esimerkiksi nämä ketjun kaksi herrasmiestä saisivat minun tosielämäni miehiltä vähintään samanlaisen täyslaidallisen niskaan kuin minultakin.
On vain käytöstä, jota mielestäni ei tulisi hyväksyä.
Pidän itse asiassa miesten halveksintana sellaista asennetta, että miehet ovat miehiä ja heiltä on jotenkin lupa odottaa vähemmän kuin naisilta. Jonkinla
En nyt puhu välttämättä juuri sinusta, mutta osalla aktiivisista kirjoittajista on minun näkemykseni mukaan sellainen asenne että nainen olisi jotenkin alisteisessa asemassa mieheensä nähden. Sitä minä vieroksun. Olen itse lähes raivoisan itsenäinen. Haluan että kontribuoin vähintään tasan niin kauan kuin suinkin pystyn. Odotan samaa puoliskolta. Jos ero tulee, niin riippumatta syystä, kaikki jälleen tasan. Lapset, tavarat, tilin sisällöt. Sitten elämäni jatkuu kuten ennenkin, vain ilman tätä puolisoa.
Keskustelu soljui mukavasti varmaan pari viikkoa kun kaikki kirjoittajat olivat kaikesta samaa mieltä. Pari poikkipuolista kommenttia ja taas mennään. Onko tämä parasta mihin me naiset pystytään tänä päivänä? Omassa kuplassa hymiseminen ja toinen toisensa kehuminen kuinka fiksu oletkaan kun olet samaa mieltä minun kanssani. Liikaa eri kannalla olevia niin näytösluontoinen exit taustalle odottamaan kun voi taas palata omaan yksityiseen kaverikerhoon.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu soljui mukavasti varmaan pari viikkoa kun kaikki kirjoittajat olivat kaikesta samaa mieltä. Pari poikkipuolista kommenttia ja taas mennään. Onko tämä parasta mihin me naiset pystytään tänä päivänä? Omassa kuplassa hymiseminen ja toinen toisensa kehuminen kuinka fiksu oletkaan kun olet samaa mieltä minun kanssani. Liikaa eri kannalla olevia niin näytösluontoinen exit taustalle odottamaan kun voi taas palata omaan yksityiseen kaverikerhoon.
Miksi multipeukutat, yrität manipuloida keskustelua ja haastat riitaa? Mitä hyödyt siitä? Tuoko se sinulle mielihyvää?
Vierailija kirjoitti:
Onhan se eri kannalla olemista jos mietiskelee kirjoittajien mielenterveyttä ja ammatteja ja haukkuu kirjoituksia liian pitkiksi ja moittii kun kirjoitetaan kirjakieltä. Vaaditaan kansan mukaisempaa ilmaisua jotta paremmin ymmärtää mitä ne kirjoittaa. Omia mielipiteitä ei ole mistään muusta kuin toisista kirjoittajista. ei ole vain naiset jotka tästä närkästyy ei tykkää kukaan mieskään jos menet heille heistä räksyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni näillä nimimerkillisillä on lähtökohtaisesti mitätön elämä. Täällä he kokevat itsensä tärkeäksi, heitä kuunnellaan ja kompataan. Suotakoon se heille.
Tämä on täysin totta! Heitä ei arvosteta kotona, työpaikalla eikä kaveripiirissä tai sellaista ei edes ole. Täällä he pääsevät olemaan tärkeitä omasta mielestään. Omien samanlaisten kanssasisarien kesken.
Tässä itsekseni tuumin, että oikeastaan kyllä voisin haluta sen yksityisen hymistelykerhon, jonka osallistujilla olisi hyvä tahto ja käytöstavat, vaikka eri mieltä olisivatkin keskenään. Muut voisivat sitten rauhassa nauttia kaltaistensa seurasta.
Palaan asiaan hitusen myöhemmin.
-Liekki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni näillä nimimerkillisillä on lähtökohtaisesti mitätön elämä. Täällä he kokevat itsensä tärkeäksi, heitä kuunnellaan ja kompataan. Suotakoon se heille.
Tämä on täysin totta! Heitä ei arvosteta kotona, työpaikalla eikä kaveripiirissä tai sellaista ei edes ole. Täällä he pääsevät olemaan tärkeitä omasta mielestään. Omien samanlaisten kanssasisarien kesken.
Tässä nyt on esimerkkiä siitä eri mieltä olemisesta. Kaikki miehet innossain komppaisi kun tämä täti tomera menisi heille tätä kertomaa. Oikein fiksuutensa tässä osoittaa mammeli joka komppaa omaa viestiään. Pistäppä vielä mulltipeukut tulille ja poista pari MPn viestiä niin on sulla auvoinen suntakipäivä.
Ja muistetaan dramaattisesti ilmoittaa, että MINÄ kyllä poistun nyt hetkeksi ketjusta, tulkaa nyt kaikki kertomaan että älä lähde!
Näin tunnen itseni tärkeäksi.
Ja sitten vielä väitetään, että ei ei tässä ketjussa kateellisia olla😀 Kyllä kertoo nykyajasta, että joillekin on ongelma se, että toiset osaavat kirjoittaa kirjakieltä!
Mitä tulee sukupolvien väliseen kuiluun, MP kirjoittikin siitä hyvin. Hänen tapaansa minä itse ajattelen, että se tuo mielenkiintoista ulottuvuutta nimenomaan. On koettu erilaisia asioita, joten on erilaisia kirjoituksia. Mutta tietysti tämä porukka, jota oikeakielisyys vaivaa, ei edes ymmärrä, mitä kirjoitetaan.
Jatkuu...
Jatkuu...
Jatkuu...
Arvaa kuka? No Liekkihän se!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt on esimerkkiä siitä eri mieltä olemisesta. Kaikki miehet innossain komppaisi kun tämä täti tomera menisi heille tätä kertomaa. Oikein fiksuutensa tässä osoittaa mammeli joka komppaa omaa viestiään. Pistäppä vielä mulltipeukut tulille ja poista pari MPn viestiä niin on sulla auvoinen suntakipäivä.
Rauhoituhan vähän Käbybara.
Laittaa miettimään, että miksi joku porukka haluaa "turvallisen tilan" julkisella keskustelupalstalla, missä on kuitenkin kaikilla samanlainen oikeus kirjoittaa. Sellaisen saa jossain muulla alustalla kyllä aivan helposti.
Vierailija kirjoitti:
Laittaa miettimään, että miksi joku porukka haluaa "turvallisen tilan" julkisella keskustelupalstalla, missä on kuitenkin kaikilla samanlainen oikeus kirjoittaa. Sellaisen saa jossain muulla alustalla kyllä aivan helposti.
Niin siis suljetunko tilan?
Onko sinulla diagnosoitu mitään persoonallisuushäiriötä häirikkö multipeukuttaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhoituhan vähän Käbybara.
Tiedän, että en ole Käbybara. Käpybara tietää, ettei ole minä. Sinä vain harhaisena joriset.
'Täällä esim pidetään itsestäänselvänä että äiti jää yhteiseen kotiin eron jälkeen ja määrää lasten asumisesta. Tuo on mun ikäluokalleni aika vieras asenne. Mun ikäiset isät on vanhempia ihan siinä missä äiditkin, yleensä. Usein molemmilla vanhemmilla on omat vahvuutensa, isällä se voi olla suuntautunut tekemiseen ja äidillä huolehtimiseen. Meille on vierasta myös oletus että kun mies haluaa erota liitostaan, jäisi vaimo sillä lailla taloudelliseen ahdinkoon että miehen on suorastaan velvollisuus jättää koti hänen asuttavaksi. Elämä on riskejä, kun rakennetaan talous yhteisten resurssien pohjalle niin hyödytään toki molemmat osapuolet taloudellisesti. Mutta ei tuo hyöty ole mikään saavutettu etu. Riskejä hallitaan sitten omilla toimenpiteillä, niin mies kuin nainenkin.
No, eihän me olla edes naimisissa valtaosa, että se jo heti tuo erilaisen näkökulman näihin asioihin.'
Kuule, olen pelkästään hyvilläni, jos nuoremmassa sukupolvessa enemmistö on kaltaisiasi. Julkisuuteen päätyvät nuoret tradwifet, sokerideittaajat, incelit ja muut ylilautaveetit ehkä sitten ovat vääristäneet näkökulma. Ehkä he ovat saaneet julkisuutta juuri harvinaisuutensa takia, mikä olisi minusta hyvä juttu. Toisaalta muistelen Hukassa nimimerkin joskus maininneen, että mies tekee paljon töitä ja maksaa perheen menoja kun taas Hukassa huolehtii lapsista. Ainakin Ap:n kohdalla hän maksoi kaikki lasten harrastukset, kun taas mies käytti rahat itseensä.
Muuten, avoliittoja on ollut pitkään, itsekin sellaisessa olen elänyt. 28v ainakin eli avoliitossa sen 28v näistä nimimerkillisistä.
Tähkäpää
Vierailija kirjoitti:
Sinähän se haluat määräillä ketkä saa kirjoittaa ja miten haluat puuttua että ei kirjakieltä. Olet varmaan tyytyväinen mun kirjituksiin kun tulee paljon virheitä ja en osaa kirjoittaa pitkään. Lukea kuitenkin osaan ja tiedän kenen juttuja haluan lukea. Sinä et heihin kuulu.
Yleensä onnistuu vain js toinen on halukas sovittelemaan ja odottelemaan rahoja mutta sitä ei hukassa mies takuulla ole. Takuulla tekee erosta tosi vaikeaa ja hukassa vielä saa hämmästyä mihin mies pystyykään jos eroon pakotetaan.