Pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa?
Mies on sanonut, ettei enää rakasta minua. Olemme naimisissa, lapsia on. On tyytymätön suhteeseen, eikä enää rakasta.
Ilmoituksen tuoman alkushokim jälkeen meillä on ollut kuitenkin yhdessä ihan mukavaa. Tiedän kuitenkin, että mies esittää, puree hammasta kestääkseen, ja hakeutuu paljon pois kotoa.
Pakosta asumme yhdessä vielä useita kuukausia.
Itse huomaan ajattelevani, että kaikki kääntyy vielä hyväksi, ja ollaan matkalla parempaan. Vaikka toisaalta tiedän totuuden miehen puolelta.
Miten ihmeessä pystyn irrottautumaan miehestä, varsinkin kun asumme yhdessä. Ja nukumme samassa sängyssä. Ehdotin, että muutetaan eri huoneisiin, mies ei sitä halunnut.
Pelkään, että todellisuus lyö todella kovaa, sitten kun on konkreettisen eron aika. Vaikka, ehkä tässä tekee tätä ajatustyötä kokoajan asian suhteen. Mutta, silti, minä toivon ett kaikki vielä korjaantuisi.
Todella kuluttavaa. Toisaalta voisi olla helpompi repiä itsensä kerralla kunnolla irti. Ja vajota pohjaan, entä tämmöinen ikävä välitila. Jossa välillä petollisen hyvä olla ja välillä valtava möykky vatsanpohjassa.
Kommentit (12481)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hei vaan taas kaikki:-) Pakko sanoa, että hämmästyn oikeasti aina, kun luen tätä ketjua. Miten joku voi olla noin kiinnostunut tekemään arvioita meistä, jotka todellakin vain olemme ajautuneet kirjoittelemaan tähän ketjuun. Toisaalta kyllä mietin, mikä minutkin sitten saa toistuvasti kirjoittamaan.
En ole hoitoalalla todellakaan, empatiakykyni ei riittäisi moiseen. Hämmentävää, jos joku muuta kirjoituksieni perusteella kuvittelee!
Paljonkin olisi oikeastaan sanottavaa, mutta jääköön nyt.
T: MaratonParkuja
Tuota minäkin ihmettelin ja naureskelin, mutta tuo arvio kertoo lähinnä tekijästään, jonka mielestä naiset työskentelevät aina naisvaltaisilla aloilla eikä kykene kuvittelemaan muita mahdollisuuksia. Muista kirjoittajista en tiedä, mutta minun kirjoitukseni ovat ainoastaan oman älyni tuotoksia :D
Tähkäpää
Pakko tuottaa pettymys myös täältä suunnalta. Niin paljon kun pidänkin lukemisesta, niin työskentelen kuitenkin keskisuuressa yrityksessä yksityissektorilla. Kirjoitukset ovat omalta näppäimistöltä ja tarinani ihan oikeasta elämästä. Ja uskoisin että Liekki on ylioppilas, mistä tulee lyhenne yo ;).
- Käpybara
Vierailija kirjoitti:
"Tuota minäkin ihmettelin ja naureskelin, mutta tuo arvio kertoo lähinnä tekijästään, jonka mielestä naiset työskentelevät aina naisvaltaisilla aloilla eikä kykene kuvittelemaan muita mahdollisuuksia. Muista kirjoittajista en tiedä, mutta minun kirjoitukseni ovat ainoastaan oman älyni tuotoksia :D"
Minulla taas älyttömyyteni :D
Joku tuossa taas keksi omasta päästään tarinan nimimerkillisen psykiatrisesta hoidosta. Itse en ainakaan muista tällaista lukeneeni, ja näissä asioissa minulla on melko hyvä muisti. Oli asia miten oli, pidän edelleen äärimmäisen vastenmielisenä sitä, että ammattilaisavun hakeminen mielenterveyden ongelmiin esitetään negatiivisessa valossa.
Tänä aamuna oli juttu Hesarissa Emil Ruusuvuoresta, joka avautui kokemastaan ahdistuksesta ja itsetuhoisuudesta. Kunnia Ruusuvuorelle, joka omilla kasvoillaan poistaa stigmaa. Nuorena hyvännäköisenä miehenä, joka pelaa lajiaan (tennis) maailman hui
Oliko negatiivistä todeta nimimerkin kertoneen itse siitä. Negatiivisuus on nyt sulla. Eikä se ole omasta päästä keksitty, ellei sitten siltä Tuumikselta itseltään ollut keksittyä.
Oliko negatiivistä todeta nimimerkin kertoneen itse siitä. Negatiivisuus on nyt sulla. Eikä se ole omasta päästä keksitty, ellei sitten siltä Tuumikselta itseltään ollut keksittyä.
Vaikka Tuumis olisi kirjoittanut noin, niin oletko sitä mieltä, että esität avun hakemisen mielenterveysongelmiin neutraalisti tai positiivisessa valossa seuraavassa kommentissa (ilmeisesti oma tekstisi lihavoituna)?
"Välillä mietin, juuri tuosta aggressiivisesta asenteesta johtuen, että onko kyseessä jonkun avovankilan porukka, psykiatrisen osaston vai minkä yksikön."
Yks vakkareista kirjoitti kerran, että miehensä vei tai haki hänet psykiatrisesta hoidosta. Siitä voisi löytyäkin yhteys kirjoittajien välillä. Ja avio-ongelmat oli hälläkin puheena.
Avun hakeminen on hieno juttu. Ja toisin kuin edellä annetaan ymmärtää, vaarallisimpia ympäristölleen ovat ne, jotka eivät ymmärrä hakea sitä. Mielenterveyspotilaat ovat ääriharvoin aggressiivisia.
Surullista, että tällaisia asenteita on vielä nykyäänkin.
-Liekki
Vierailija kirjoitti:
Vaikka Tuumis olisi kirjoittanut noin, niin oletko sitä mieltä, että esität avun hakemisen mielenterveysongelmiin neutraalisti tai positiivisessa valossa seuraavassa kommentissa (ilmeisesti oma tekstisi lihavoituna)?
"Välillä mietin, juuri tuosta aggressiivisesta asenteesta johtuen, että onko kyseessä jonkun avovankilan porukka, psykiatrisen osaston vai minkä yksikön."
Yks vakkareista kirjoitti kerran, että miehensä vei tai haki hänet psykiatrisesta hoidosta. Siitä voisi löytyäkin yhteys kirjoittajien välillä. Ja avio-ongelmat oli hälläkin puheena.
Avun hakeminen on hieno juttu. Ja toisin kuin edellä annetaan ymmärtää, vaarallisimpia ympäristölleen ovat ne, jotka eivät ymmärrä hakea sitä. Mie
Aggressiivisuus totta kai herättää ihmetystä, kun se esiintyy jossain niin yleisellä tasolla keskustelupalstalla, jossa poistettiin eriäviä kommentteja. Sehän on epäsosiaalista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hei vaan taas kaikki:-) Pakko sanoa, että hämmästyn oikeasti aina, kun luen tätä ketjua. Miten joku voi olla noin kiinnostunut tekemään arvioita meistä, jotka todellakin vain olemme ajautuneet kirjoittelemaan tähän ketjuun. Toisaalta kyllä mietin, mikä minutkin sitten saa toistuvasti kirjoittamaan.
En ole hoitoalalla todellakaan, empatiakykyni ei riittäisi moiseen. Hämmentävää, jos joku muuta kirjoituksieni perusteella kuvittelee!
Paljonkin olisi oikeastaan sanottavaa, mutta jääköön nyt.
T: MaratonParkuja
Tuota minäkin ihmettelin ja naureskelin, mutta tuo arvio kertoo lähinnä tekijästään, jonka mielestä naiset työskentelevät aina naisvaltaisilla aloilla eikä kykene kuvittelemaan muita mahdollisuuksia. Muista kirjoittajista en tiedä, mutta minun kirjoitukseni ovat ainoastaan oman älyni tuotoksia :D
Tähkäpää
No kun naisia kaiketi ollaan niin nojautuisiko ihan todennäköisyyksiin?
Hoitoalalla työskentely ei kyllä edellytä mitään erityistä empatiakykyä, jotenkin vanhanaikainen ja hieman alentava näkemys. Nykylääketiede tarjoaa hoitoa ennemmin kuin hoivaa.
"Aggressiivisuus totta kai herättää ihmetystä, kun se esiintyy jossain niin yleisellä tasolla keskustelupalstalla, jossa poistettiin eriäviä kommentteja. Sehän on epäsosiaalista toimintaa. "
Tiedossahan ei ole, kuka kommentteja poisti / poistaa. Nimimerkillisistä ainakin minun ja MaratonParkujan kommentteja on poistettu.
Eli olitkohan sama kommentoija ja liittyikö tämä jotenkin kysymykseeni siitä, esititkö avun hakemisen mielenterveysongelmiin neutraalisti tai positiivisessa valossa? Koska minä en yhteyttä näe.
-Liekki
Vierailija kirjoitti:
"Aggressiivisuus totta kai herättää ihmetystä, kun se esiintyy jossain niin yleisellä tasolla keskustelupalstalla, jossa poistettiin eriäviä kommentteja. Sehän on epäsosiaalista toimintaa. "
Tiedossahan ei ole, kuka kommentteja poisti / poistaa. Nimimerkillisistä ainakin minun ja MaratonParkujan kommentteja on poistettu.
Eli olitkohan sama kommentoija ja liittyikö tämä jotenkin kysymykseeni siitä, esititkö avun hakemisen mielenterveysongelmiin neutraalisti tai positiivisessa valossa? Koska minä en yhteyttä näe.
-Liekki
Hmm. Olen eri kirjoittaja mutta kerron oman toisen käden tietoni psykiatrisessa osastohoidossa olevista potilaista. Aggressio ja itsetuhoisuus olivat ne suurimmat ongelmat laitoksessa jossa 2 ystävääni ja siskoni suorittivat kaikki pakollisen harjoittelun osana hoitajaopintojaan. Siksi potilaiden liikkumista oli rajoitettu, tietyt esineet oli luetteloitu ja niiden tuomista esim hoitajien sosiaalitiloihin rajoitettu (sytkäristä kertoi ystäväni). Laitoksessa oli hoitojaksolla potilaita viikoista useisiin kuukausiin, vapaaehtoisesti, hoidettavana yleensä syömishäiriön tai psykoottisten oireiden vuoksi. Tottakai hoitoon hakeutuminen on positiivinen teko ihmiselle jonka todellisuustaju on järkkynyt, mutta ennakkoluuloista, leimaavaa ja holhoavaa asennetta osoittaa lähinnä nämä kommentit jotka kieltävät mielenterveysongelmaisten traagiset oirekuvat ikään kuin ne olisivat jokin tabu, tai esittävät hoitoalan ammattilaiset joinain sisarhentovalkoisina.. far from it.
Vierailija kirjoitti:
-Liekki
Olen ollut huomaavinani, että jostain syystä kaikki ikävät jutut: kipakat vastaukset, viestin ilmiantamiset jne pistetään nimimerkillisten kontolle. Jos jaksaa selailla taaksepäin, niin mielestäni kylmintä kyytiä Hukassa sai joiltain anonyymeilta kirjoittajilta, mutta kaikki oli nimimerkillisten vikaa. Jotakuta tämä ketju ärsyttää - miksi?
Tähkäpää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Liekki
Hmm. Olen eri kirjoittaja mutta kerron oman toisen käden tietoni psykiatrisessa osastohoidossa olevista potilaista. Aggressio ja itsetuhoisuus olivat ne suurimmat ongelmat laitoksessa jossa 2 ystävääni ja siskoni suorittivat kaikki pakollisen harjoittelun osana hoitajaopintojaan. Siksi potilaiden liikkumista oli rajoitettu, tietyt e
Jos huomaat, en puhunut erityisesti laitospotilaista, vaan yleisesti mielenterveysongelmaisista. Laitospaikat taitavat olla nykyisin niin harvassa, että sinne pääsee murto-osa niitä tarvitsevista, mutta heistäkin käsittääkseni harva on ympäristölleen vaarallinen. Vahvaa dataa ei ole, kun oletuksista huolimatta en ole kokeillut.
Seison kahden pääprinsiippini takana:
1) Mielenterveysongelmia ei tule stigmatisoida
2) On epäasiallista lähteä spekuloimaan muiden mielenterveysongelmilla, saati että esittää asian epäasiallisesti ja negatiivisessa kontekstissa.
- Liekki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Liekki
Olen ollut huomaavinani, että jostain syystä kaikki ikävät jutut: kipakat vastaukset, viestin ilmiantamiset jne pistetään nimimerkillisten kontolle. Jos jaksaa selailla taaksepäin, niin mielestäni kylmintä kyytiä Hukassa sai joiltain anonyymeilta kirjoittajilta, mutta kaikki oli nimimerkillisten vikaa. Jotakuta tämä ketju ä
Voin kommentoida vain oman näkemykseni mutta itse huomaan ehkä jonkinlaista ikäpolvien eroa, jonka vuoksi osa kommenteista tuntuu vieraalle ja joskus ärsyttävällekin. Jos miehillä on pukuhuonejutut niin kuvaisin kirjoitusten asenneilmastoa vähän sellaisina viime vuosituhannen nuorten naisten pukuhuonejutteluna. Olin joskus nuorempana kesätöissä vaateliikkeessä ja siellä itseä 15-20 v iäkkäämmät työkaverit jutteli samantyyppiseen sävyyn miehistä ja suhteista. Itse satuin kasvamaan aikuiseksi silloin kun sukupuolten välinen tasa-arvo oli parhaalla tolalla ja vastakkainasettelua vähäistä. Eli niin, asenne kirjoituksissa tuntuu vieraalta omalle arkikokemukselle.
'Jos huomaat, en puhunut erityisesti laitospotilaista, vaan yleisesti mielenterveysongelmaisista. Laitospaikat taitavat olla nykyisin niin harvassa, että sinne pääsee murto-osa niitä tarvitsevista, mutta heistäkin käsittääkseni harva on ympäristölleen vaarallinen. Vahvaa dataa ei ole, kun oletuksista huolimatta en ole kokeillut.
2) On epäasiallista lähteä spekuloimaan muiden mielenterveysongelmilla, saati että esittää asian epäasiallisesti ja negatiivisessa kontekstissa.
- Liekki'
Taitaa kuulua myös luonnehäiriöisen manipuloijan pelikirjaan tuo, että puoliso leimataan mielenterveysongelmaiseksi. Itse pidin visusti salassa nuoruuden liittoni ex-mieheltä, että hakeuduin psykologin juttusille kun tuntui, että nyt on jotain pielessä, siitähän riemu olisi revennyt. Tuo tapahtui ennen kuin mies jäi kiinni. Halusin uusia näkökulmia kun alkoi tuntua, etten kohta enää tiedä mikä on totta ja mikä kuvittelua.
Olen miettinyt myös joskus, ovatko aggressiiviset ja uteliaat kommentit peräisin joltain narsistiäijältä, joka yrittää onkia selville, avautuuko hänen naisensa täällä :D Niin kovasti kiinnostavat kirjoittajien taustat jotakuta/joitakuita
Tähkäpää
Mielestäni näillä nimimerkillisillä on lähtökohtaisesti mitätön elämä. Täällä he kokevat itsensä tärkeäksi, heitä kuunnellaan ja kompataan. Suotakoon se heille.
Taitaa kuulua myös luonnehäiriöisen manipuloijan pelikirjaan tuo, että puoliso leimataan mielenterveysongelmaiseksi. Itse pidin visusti salassa nuoruuden liittoni ex-mieheltä, että hakeuduin psykologin juttusille kun tuntui, että nyt on jotain pielessä, siitähän riemu olisi revennyt. Tuo tapahtui ennen kuin mies jäi kiinni. Halusin uusia näkökulmia kun alkoi tuntua, etten kohta enää tiedä mikä on totta ja mikä kuvittelua.
Olen miettinyt myös joskus, ovatko aggressiiviset ja uteliaat kommentit peräisin joltain narsistiäijältä, joka yrittää onkia selville, avautuuko hänen naisensa täällä :D Niin kovasti kiinnostavat kirjoittajien taustat jotakuta/joitakuita
Tähkäpää
Samoin tuo keskustelun kääntäminen yhtäkkiä johonkin kommenttien poistoon sen jälkeen, kun on jäänyt kiinni epäasiallisesta käytöksestä. Ihan silkkaa sumutusta.
En ole jaksanut mainita kommenttieni poistosta, mutta olen huomannut, että sieltä on lähtenyt pari sellaista, jossa todettiin että huonon käytöksen syitä voi ymmärtää, mutta ei siitä silti pidä palkita. Vähän vaikuttaa, että jossain ovat koirat älähdelleet.
-Liekki
'Voin kommentoida vain oman näkemykseni mutta itse huomaan ehkä jonkinlaista ikäpolvien eroa, jonka vuoksi osa kommenteista tuntuu vieraalle ja joskus ärsyttävällekin. Jos miehillä on pukuhuonejutut niin kuvaisin kirjoitusten asenneilmastoa vähän sellaisina viime vuosituhannen nuorten naisten pukuhuonejutteluna. Olin joskus nuorempana kesätöissä vaateliikkeessä ja siellä itseä 15-20 v iäkkäämmät työkaverit jutteli samantyyppiseen sävyyn miehistä ja suhteista. Itse satuin kasvamaan aikuiseksi silloin kun sukupuolten välinen tasa-arvo oli parhaalla tolalla ja vastakkainasettelua vähäistä. Eli niin, asenne kirjoituksissa tuntuu vieraalta omalle arkikokemukselle.'
Arvaapa, miltä minusta viime vuosituhannen loppupuolen nuorena naisena tuntui kesätöissä kuunnella itseäni 15-20 vuotta vanhempien työkavereiden juttuja :D Niin se elämä menee, jokainen sukupolvi nuorena ajattelee samoin vanhemmista ja heistä vuorostaan aikanaan nuoremmat kesätyökaverit ajattelevat samoin. Aina vain minua yllättää se, että olisin vanha kääkkä mielipiteineni, vaikka omasta mielikuvissani olen edelleen nuori, peilikuvastani huolimatta.
Itse asiassa olennaisin pointti kirjoituksessa on tuo lihavoimani. Olen hyvin surullisena seurannut, miten tuntuu kuin oltaisiin menty taaksepäin asenteissa.
Tähkäpää
Vierailija kirjoitti:
'Jos huomaat, en puhunut erityisesti laitospotilaista, vaan yleisesti mielenterveysongelmaisista. Laitospaikat taitavat olla nykyisin niin harvassa, että sinne pääsee murto-osa niitä tarvitsevista, mutta heistäkin käsittääkseni harva on ympäristölleen vaarallinen. Vahvaa dataa ei ole, kun oletuksista huolimatta en ole kokeillut.
- Liekki'
Taitaa kuulua myös luonnehäiriöisen manipuloijan pelikirjaan tuo, että puoliso leimataan mielenterveysongelmaiseksi. Itse pidin visusti salassa nuoruuden liittoni ex-mieheltä, että hakeuduin psykologin juttusille kun tuntui, että nyt on jotain pielessä, siitähän riemu olisi revennyt. Tuo tapahtui enne
Minä kuvittelin että se oli kommenttina ihmettelyyn että miten jollain on aikaa olla palstalla lähes mihin aikaan päivästä vaan. Että josko ois esim saikulla tai osastolla ja joku mainitsikin olleensa psykiatrisessa hoidossa.. Ei kai sillä kukaan spekuloinut vaan kirjoittaja on itse tämän kertonut?
Riitaa haastava anonyymikirjoittelija osaa multipeukuttaa ja kun huomasin sen ja aloin vastatoimiin, se ärsyyntyi ja halusi paljastaa minut. Ymmärtämättä että paljastaa samalla itsensä. Ja täällä se on jatkanut omien negatiivisten viestiensä peukuttamista manipuloidakseen keskustelua.
Minä kuvittelin että se oli kommenttina ihmettelyyn että miten jollain on aikaa olla palstalla lähes mihin aikaan päivästä vaan. Että josko ois esim saikulla tai osastolla ja joku mainitsikin olleensa psykiatrisessa hoidossa.. Ei kai sillä kukaan spekuloinut vaan kirjoittaja on itse tämän kertonut?
Edelleen puhumme tästä sananvaihdosta ja siitä, onko se hyväksyttävää vai sittenkin - lainatakseni epäsuorasti aiempaa anonyymiä - "aggressiota osoittavaa epäsosiaalista toimintaa":
Ja nyt kun vielä uudestaan luin, niin enpä pidä kauhean asiallisena myöskään vihjausta siihen, että nimimerkilliset olisivat rikollisia.
Mitä ikinä silmänkääntötemppuja yritetäänkään, asia ei siitä muuksi muutu. Saati käsitykseni moisen harrastajista.
Tämä Liekki kivettyy ja harmaantuu nyt.
-Liekki
Aika pähkähullu tuo ajatus että jos täällä kirjoittaa tosi hyvin ja on paljon hyviä ajatuksia se johtuu siitä että tyhjä elämä ja muualla menee huonosti lähärinä. Miksi menisi takuulla tekee muuallai han saman vaikutsen kuin täälläkin.
Lähäreitä en halveksi vaan hyvä hoitaja tarjoaa sekä hoitoa että hoivaa. Mikään ei ole paskempi tyyppi kuin empätiakyvytön terveysammattilainen.
Ihmettelen miten se olisi realistinen vaihtoehto että Hukassa jäisi asumaan nykyiseen taloon. Harvemmin ihmisillä on varaa maksaa puoliso ulos.
"Tuota minäkin ihmettelin ja naureskelin, mutta tuo arvio kertoo lähinnä tekijästään, jonka mielestä naiset työskentelevät aina naisvaltaisilla aloilla eikä kykene kuvittelemaan muita mahdollisuuksia. Muista kirjoittajista en tiedä, mutta minun kirjoitukseni ovat ainoastaan oman älyni tuotoksia :D"
Minulla taas älyttömyyteni :D
Joku tuossa taas keksi omasta päästään tarinan nimimerkillisen psykiatrisesta hoidosta. Itse en ainakaan muista tällaista lukeneeni, ja näissä asioissa minulla on melko hyvä muisti. Oli asia miten oli, pidän edelleen äärimmäisen vastenmielisenä sitä, että ammattilaisavun hakeminen mielenterveyden ongelmiin esitetään negatiivisessa valossa.
Tänä aamuna oli juttu Hesarissa Emil Ruusuvuoresta, joka avautui kokemastaan ahdistuksesta ja itsetuhoisuudesta. Kunnia Ruusuvuorelle, joka omilla kasvoillaan poistaa stigmaa. Nuorena hyvännäköisenä miehenä, joka pelaa lajiaan (tennis) maailman huipulla, hän on omiaan muistuttamaan siitä, että mielenterveyden ongelmat koskevat kaikkia. Eivätkä ole merkki huonosta ihmisyydestä.
Huutia siis trollille, jonka kannattaisi ehkä itse käydä vähän juttelemassa jossain. Vähän pisti nimittäin silmään, että täällä on lauantai-ilta käytetty spekuloimalla nimimerkillisiä ja heidän tekemisiään. Ihan näin mielenkiintoinen en kuvitellut olevani.
Terveisiä osastolta,
Liekki