Pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa?
Mies on sanonut, ettei enää rakasta minua. Olemme naimisissa, lapsia on. On tyytymätön suhteeseen, eikä enää rakasta.
Ilmoituksen tuoman alkushokim jälkeen meillä on ollut kuitenkin yhdessä ihan mukavaa. Tiedän kuitenkin, että mies esittää, puree hammasta kestääkseen, ja hakeutuu paljon pois kotoa.
Pakosta asumme yhdessä vielä useita kuukausia.
Itse huomaan ajattelevani, että kaikki kääntyy vielä hyväksi, ja ollaan matkalla parempaan. Vaikka toisaalta tiedän totuuden miehen puolelta.
Miten ihmeessä pystyn irrottautumaan miehestä, varsinkin kun asumme yhdessä. Ja nukumme samassa sängyssä. Ehdotin, että muutetaan eri huoneisiin, mies ei sitä halunnut.
Pelkään, että todellisuus lyö todella kovaa, sitten kun on konkreettisen eron aika. Vaikka, ehkä tässä tekee tätä ajatustyötä kokoajan asian suhteen. Mutta, silti, minä toivon ett kaikki vielä korjaantuisi.
Todella kuluttavaa. Toisaalta voisi olla helpompi repiä itsensä kerralla kunnolla irti. Ja vajota pohjaan, entä tämmöinen ikävä välitila. Jossa välillä petollisen hyvä olla ja välillä valtava möykky vatsanpohjassa.
Kommentit (10550)
Väitetäänköhän minua nyt MaratonParkujaksi, kun kirjoittelen samaan aikaansiitäkin huolimatta jatkan.
Tiedän sen satavarmaksi, että en ole Sinilintu, Hukassa enkä kukaan muukaan nimimerkillinen tässä ketjussa. Ihan itseni olen ollut. Ennen kuin ehdin vaihtaa lukemisjärjestystä uusimmasta vanhimpaan, muistelin, että olisin ehkä kirjoittanut jotain ketjun alkupuolelle. Nyt kun olen lukenut ketjua alusta lähtien, niin tiedän, etten ole kommentoinut mitään ja en ilmeisesti olekaan seurannut ketjua varmaan ensimmäistä sivua pidemmälle.
Tiedän sen siitä, etten muista lukeneeni kirjoituksia ennen. Ja kun pohdin, miksi en ole lukenut ketjua aikoinaan ensimmäistä sivua pidemmälle, niin olen tuohon aikaan ollut raskaana ja raskauteni oli eräänlainen erikoisraskaus sen aikana puhjenneen sairauden takia. Lapsen synnyttyä ensimmäinen vuosi meni kirjaimellisesti valvoessa, syöttäessä lasta ja päivällä nukkuessa aina vain kuin mahdollista yövalvomisten auheuttaman univelan takia. En noina vuosina ollut kuin hyvin satunnaisesti palstalla, ja vielä harvemmin kommentoin mitään. Lähinnä luin ketjuja ja kirjoituksia siitä, miksi lapsi ei nuku öisin ja kuinka aamuöiset heräämiset saadaat siirrettyä inhimilliseen aikaan. Joten joudun tuottamaan ikävän pettymyksen, olen ihan vain minä omalla nimimerkilläni, Käpybara.
Olen ehkä jopa imarreltu siitä, että laudaturin kirjoittanut luulee minun olevan niin moni eri nimimerkillinen tässä ketjussa :D. Kirjoitin nimittäin M:n äidinkielestä, enkä tiennytkään osaavani keksiä päästäni niin monenlaisia hahmoja eri taustoineen ja elämäntarinoineen. Lapsena haaveilin kaverini kanssa kirjan kirjoittamisesta ja nähtävästi siihen hommaan kannattaa tosiaan ryhtyä, kerta osaan esiintyä niin monena eri henkilönä :D. Tietämättäni, eli ilmeisesti kärsin sivupersoonahäiriöstä, dissosiaation vaikeimmasta split-muodosta kerta en muista olleeni Sinilintu, Hukassa, Leski tai kukaan muukaan.
En tiedä kenellä ihmisellä aika riittäisi näin monena henkilönä esiintymiseen vauvapalstalla. Meillä on useampi lapsi ja taapero kotona, olen työelämässä ja minulla on ystäviä, käyn terapiassa. On myös omia harrastuksia ja harrastamme perheenä erästä lajia (tai lähes kaikki, pienin hengaa vain mukana). Jos kirjoittaisin kaikki nämä viestit, niin aikani ei yksinkertaisesti riittäisi mihinkään muuhun.
Kaikista mahtavista ja enemmän tai vähemmän viihdyttävistä salaliittoteorioista huolimatta joudun toteamaan, että tämä on ainoa nimimerkkini tässä ketjussa. Ja muissa ketjuissa en ole hyvin pitkään aikaan kirjoittanut, eli jos joku luulee tunnistavansa minut jossakin muualla kuin tosielämässä, niin siinäkin joudun tuottamaan karvaan pettymyksen. Joku, joka tietää taustani ja tuntee jollakin tavalla minut, saattaa hyvinkin näistä kertomistani asioista minut tunnistaa reaalimaailmassa. Sitä en jaksa stressata enkä miettiä liiaksi.
Tämä on viimeinen kommenttini aiheesta. Jos joku edelleen luulee, että olen joku muu ja kolmas, neljäs ja viides henkilö, niin siitä asiasta on turha jatkaa keskustelua, koska se olisi sama kuin vakuuttaa toiselle, että maapallo todellakin on pyöreä toisen väittäessä sitä kiven kovaa litteäksi.
- Käpybara
Kokeilin kirjautumista mutta menee näköjään suoraan sanoma-tilille kun kirjautuu samalla laitteella. Sitä en kyllä halua käyttää, anonymiteetistäni pidän kyllä kiinni vaikka nimimerkkiä käytänkin. Enkä tosiasiallisesti usko, että se jänkättäjää kohtaan auttaisi mitään..
-Sinilintu
Sovitaanko Käpybara nyt myös samalla, että lopetat itse myös epäilemästä eri anonyymikirjoittajia vain yhdeksi henkilöksi?
Hupaisastihan tilanne on nyt se, että me, ketkä kirjoitamme nimimerkillä, tiedämme kyllä, että emme ole kirjoittaneet niitä muiden nimimerkkien tai nimimerkittömien kirjoituksia, joita meidän oletetaan ja väitetään kirjoittaneen.
Ne nimimerkittömät, jotka osallistuvat keskusteluun omana itsenään asiallisesti, tietävät, että he eivät ole kirjoittaneet mitään trollausviestejä tai viestejä, joiden tarkoitus on vain sekoittaa keskustelua tms.
Ja sitten on tämä porukka, joka ei tiedä mitään, ei ymmärrä mitään ja hämmentyy kovasti ja sen vuoksi joutuu kerta toisensa jälkeen kyselemään missä mennään ja kuka on kuka ja epäilemään kaikkea. Heillä kun ei ole tätä varmaa tietoa, joka kahdella ensimmäisellä väellä on.
T: MaratonParkuja
Miksi muuten osa kirjoittajista (en muista ovatko nimimerkillisiä vai ei) saa näkyviin lainausmerkit ja kolmoispisteet? Tai miten ne oikein saa näkyviin? Onko se kiinni selaimesta, vai laitteesta, vai jostakin muusta? Harmittaa kun en saa niitä näkyviin.
- Käpybara
"Tämä on viimeinen kommenttini aiheesta. Jos joku edelleen luulee, että olen joku muu ja kolmas, neljäs ja viides henkilö, niin siitä asiasta on turha jatkaa keskustelua, koska se olisi sama kuin vakuuttaa toiselle, että maapallo todellakin on pyöreä toisen väittäessä sitä kiven kovaa litteäksi.
- Käpybara"
Toivon, että sovellat pitkän kirjoituksesi hyvää ajatusta kaikin puolin myös toisinpäin. Ei kannata itsekään luulotella viestien takaa muillekaan kirjoittajille sen kummempia multipersoonia tai persoonayhdistelmiä viestejä linkittämällä ja yhdistelemällä mitä mielikuvituksellisimilla tavoilla.
Ettei muidenkaan tarvi enää koittaa vakuutella sinulle kuin kiviseinälle, olevansa olemassa, että maapallo on todellakin pyöreä, mm. tässä "vain yksi nimimerkitön ja hänen sivupersoonansa" -ajattelussasi.
Onko joku kokenut läheisen kuoleman tai hoitanut kuolevia ihmisiä? Tiedätkö, miksi kuolevan aistit herkistyvät (ei varmaan aina?), kuten tunto ja kuulo, niin äärimmäisen herkiksi kuoleman lähestyessä? Yritin etsiä tästä tietoa netistä, mutta en löytänyt. Sen tiedon löysin, että juuri nuo aistit ovat yleensä viimeisenä vielä ns aktiivisia, vaikka ihminen olisi jo tajuttomuuden rajamailla. Mutta mikä on se mekanismi, miksi aistit muttuvat jopa sietämättömän herkiksi, niin että kosketus sattuu ja äänet ovat sietämättömiä, pienetkin?
Tätä mietin tänään.
-Sinilintu
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten osa kirjoittajista (en muista ovatko nimimerkillisiä vai ei) saa näkyviin lainausmerkit ja kolmoispisteet? Tai miten ne oikein saa näkyviin? Onko se kiinni selaimesta, vai laitteesta, vai jostakin muusta? Harmittaa kun en saa niitä näkyviin.
- Käpybara
Ihan normaalisti onnistuu nykyään. En osaa sanoa mistä on kiinni. Onnistuuko kursivointi? Joskus lainausmerkkien kanssa palstamuutoksen jälkeen oli itsellänikin ongelma, mutta sittemmin on toiminut, vaikken itse ole tehnyt ainakaan mitään isompaa muutosta. Ajattelin, että olivat korjanneet ongelman.
Minullakaan ei toimi lainasumerkit, eivätkä kolmoispisteet. En tiedä miten kursivointia tai lihavointia edes voi tehdä?
-Sinilintu
Olen kouluttanut kuolevien potilaiden hoitajia ja mitään aistiherkkyyksien lisääntymisiä ei tutkimuksissa ole esitetty. Päinvastoin esim. makuherkkyys heikentyy useimmiten. Kuulo- ja tuntoaisti säilyvät pisimpään ja on syytä olla sensitiivinen potilaan kanssa. Kuolevan hengitys voi kuulostaa toisista pahalta, mutta kuoleva ei itse siitä ole huolissaan. Tärkeintä on rauhallisuus suhteessa kuolevaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Käpybara
Ihan normaalisti onnistuu nykyään. En osaa sanoa mistä on kiinni. Onnistuuko kursivointi? Joskus lainausmerkkien kanssa palstamuutoksen jälkeen oli itsellänikin ongelma, mutta sittemmin on toiminut, vaikken itse ole tehnyt ainakaan mitään isompaa muutosta. Ajattelin, että olivat korjanneet ongelman.
Saanko kysyä millä laitteella kirjoitat? Multa löytyy tekstikentän vasemmasta ylänurkasta kaksi toimintoa, toinen taitaa olla kursivointi (näköjään) ja toinen jokin tällainen (eli ilmeisesti boldaus). Mutta lainausmerkkejä testi testi ja kolmoispistettäen onnistu saamaan millään julkaisuun asti. Näkyvät kirjoittaessa näytöllä, mutta julkaisusta ovat poistuneet (kuten varmaan tästäkin).
- Käpybara
Vierailija kirjoitti:
Olen kouluttanut kuolevien potilaiden hoitajia ja mitään aistiherkkyyksien lisääntymisiä ei tutkimuksissa ole esitetty. Päinvastoin esim. makuherkkyys heikentyy useimmiten. Kuulo- ja tuntoaisti säilyvät pisimpään ja on syytä olla sensitiivinen potilaan kanssa. Kuolevan hengitys voi kuulostaa toisista pahalta, mutta kuoleva ei itse siitä ole huolissaan. Tärkeintä on rauhallisuus suhteessa kuolevaan.
Aikanaan kun omaiseni kuoli Terhokodissa siellä ihan hoitajat sanoivat että ihon tunto herkistyy usein ennen kuolemaa, että ei kannata silittää koska se voi olla kivuliasta jopa. Mielummin pitää hellästi kädestä tms. Ja siis kun nytkin selkeää etenkin kuuloaistin herkistymistä on havaittavissa, niin selkeää ettei kestää mitään ääntä. Siis mitään.
Oletko siis lääkäri? Mietin että kun itse olen kahdessa eri tapauksessa kokenut tämän nyt niin tuskin voi olla tosi harvinaista? Oletko työskennellyt kuolevien kanssa? Voiko se olla ihan vain satunnaista sitten?
-Sinilintu
Vierailija kirjoitti:
Minullakaan ei toimi lainasumerkit, eivätkä kolmoispisteet. En tiedä miten kursivointia tai lihavointia edes voi tehdä?
-Sinilintu
Näkyykö sinulla Kommentti* alapuolella kirjoituskentän vasemmassa ylänurkassa B-kirjainta ja sen vieressä kautta-merkki /. Beestä nöjään lihavoi ja kauttamerkistä näköjään kursivoi. Muita en saa näkyviin.
- Käpybara
Vierailija kirjoitti:
Tämän kaiken tiedon siis löysin netistä itsekkin esim duodecimiltä ihan hyvistä artikkeleista. Mutta tästä aistien yliherkkyydestä en löytänyt tietoa. Voiko olla että sitä ei ole edes tutkittu tai ei yleisesti terveydenhuollossa osata tunnistaa? Terhokoti on kuoleman hoidossa toki todella poikkeuksellinen ja edelläkävijä.
-Sinilintu
Vierailija kirjoitti:
"Tämä on viimeinen kommenttini aiheesta. Jos joku edelleen luulee, että olen joku muu ja kolmas, neljäs ja viides henkilö, niin siitä asiasta on turha jatkaa keskustelua, koska se olisi sama kuin vakuuttaa toiselle, että maapallo todellakin on pyöreä toisen väittäessä sitä kiven kovaa litteäksi.
- Käpybara"
Toivon, että sovellat pitkän kirjoituksesi hyvää ajatusta kaikin puolin myös toisinpäin. Ei kannata itsekään luulotella viestien takaa muillekaan kirjoittajille sen kummempia multipersoonia tai persoonayhdistelmiä viestejä linkittämällä ja yhdistelemällä mitä mielikuvituksellisimilla tavoilla.
Ettei muidenkaan tarvi enää koittaa vakuutella sinulle kuin kiviseinälle, olevansa olemassa, että maapallo on todellakin pyöreä, mm. tässä "vain yksi nimimerkitön ja hänen sivupersoonansa" -ajattelussasi.
Ja alapeukuille toivoisin todellakin sitten perusteluita.
Ei ole oikeasti kiva joutua niputetuksi johonkin likasankoon, jonkin eriävän ihan asiallisestikin esitetyn mielipiteensä takia jostain aiheesta; syytetyksi manipuloivaksi, toisiksi tekeytyväsi, mieleltään pahasti häiriintyneeksi "myrkkypistiäiseksi" ja mitä mitä kaikkea muuta. Perustuen jonkun toisen (tai toisten) kirjoittamiin viesteihin. Varsinkin kun olet ollut itse noiden mielipiteiden kanssa hyvinkin eri mieltä aikoinaan, mihin viesteihin ja mihin henkilöön Kapybarakin viittaa. Joku raja oikeasti tässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan kun omaiseni kuoli Terhokodissa siellä ihan hoitajat sanoivat että ihon tunto herkistyy usein ennen kuolemaa, että ei kannata silittää koska se voi olla kivuliasta jopa. Mielummin pitää hellästi kädestä tms. Ja siis kun nytkin selkeää etenkin kuuloaistin herkistymistä on havaittavissa, niin selkeää ettei kestää mitään ääntä. Siis mitään.
Oletko siis lääkäri? Mietin että kun itse olen kahdessa eri tapauksessa kokenut tämän nyt niin tuskin voi olla tosi
Olen TtT ja työnohjaaja. Jokainen kuolema/kuoleva on ainutlaatuinen
Mitä tarkoittaa TtT?
-Sinilintu
En yhtään tiedä mitä tässä ketjussa puhutaan mutta ahdistaa ihan hirveästi ja on pakko purkaa edes jonnekin. Joudun käytännön pakosta hoitamaan dementoituvia itsekkäitä vanhempiani jotka ovat vain päättäneet hoidattaa minulla itsensä maksamatta mitään muuta korvausta kuin bensakulut tunnin ajomatkasta yhteen suuntaan kolme kertaa viikossa. He kieltäytyvät kaikesta ulkopuolisesta avusta ja jos en hoida heidän asioitaan, he jäävät käytännössä heitteille. Tämä kuvio edellyttää että luovun lähes kokonaan keikkatöistäni ja joudumme pärjäämään nälkärajalla samalla kun varakkaat vanhempani vaurastuvat kymmenillä tuhansilla vuodessa ja ottavat sen minun selkänahastani. Toinen vanhempi on lisäksi vaikeasti persoonallisuushäiriöinen, hirveän raskas ihminen jonka kanssa tekemisissä olemisesta kestää toipua pahimmillaan päiväkausia. En ole katkera siitä että jouduin kestämään raskaan lapsuuden vanhempani syntipukkilapsena, en myöskään ole katkera siitä että kesti vuosikymmeniä toipua vanhemman aiheuttamista vaurioista, mutta tästä olen niin katkera että tuntuu että tukehdun tai saan paniikkikohtauksen tai jotain. Vaikea vanhempi voi pahimmillaan elää vielä 15 vuotta, miten minä jaksan hoitaa vuosikausia tai vuosikymmeniä ihmistä jota inhoan sydämeni pohjasta?
Sanonpa nyt kuitenkin oman näkemykseni tähän kiivaaseen keskusteluun. Kukaan ei täällä omalla nimellään esiinny, joten tietyllä tapaa kaikki olemme samalla viivalla. Voi itse valita, laittaako perään aina nimimerkin, vai tahtooko kirjoittaa seitsemällä eri nimimerkillä, vai kenties vaihtelevasti tai yksinomaan anonyymisti. Tähän emme voi millään lailla vaikuttaa, emmekä asiaa selvittää, joten siitä kiistely ei taida johtaa mihinkään ratkaisuun. Toki ehkä paineiden purku tekee hyvää. Itse uskon, että jokainen nimimerkillinen kirjoittaja on oma ihmisensä, ja nimimerkittömiä kirjoittajia on suuri ja lukumäärältään vaihteleva joukko. Kaikkien kommentit luen ja kaikkiin suhtaudun samalla arvostuksella. Mieltäni todella lämmittää, että monet minulle täysin vieraat ihmiset miettivät kuulumisiani ja jaksavat kuukaudesta toiseen kommentoida ja antaa aikaansa minun pitkittyneeseen ikuisuusongelmaani. Jos minulle selviäisi, että esimerkiksi Käpybara, Sinilintu ja 28 tai MP, Liekki ja Kuurankukka ovat yksi ja sama henkilö, tai että nimimerkittömiä kommentoijia löytyisikin täältä vain yksi tai kaksi, niin entä sitten? Ei se poistaisi kommenttien merkitystä ja arvoa millään tavalla. Kommentin sisältö säilyisi edelleen samana ja siitä olisi ollut minulle aivan yhtä suuri hyöty.
Joku kertoi saavansa nautintoa ketjun hämmentämisestä ja tahtoo tahallaan provosoida toisia. Tämäkin meidän on täällä halukkaille suotava. Nimimerkilliset kirjoittajat saavat palstalla eri tavalla persoonan, joten me varmasti ärsytämme monia ihmisiä; kuka milläkin piirteellään ketäkin. Itse täällä esimerkiksi marttyyrina narrin hattu päässä kirjoittelen. Ihmiset tapaavat ärsyyntyä toisistaan ihan tosielämässäkin ja työpaikoilla monenmoisia kuiskutteluja tapahtuu salassa. Täällä se kaikki on helppo ladella suoraan, koska sanomisistaan ei tarvitse ottaa vastuuta. Huonoa käytöstähän se on, eikä varmasti kenekään mielestä kivalta tunnu, mutta itse en näitä juttuja päästä laisinkaan ihon alle. Jokainen meistä täällä tuntee ainoastaan itsensä, joten asiattomilla kommenteilla ei mielestäni ole minkäänlaista totuuspohjaa ja kukin saa olla minusta aivan sitä mieltä kuin haluaa. Jos sen haluaa täällä ilmaista, niin sopii minulle. Yksikin rakentava ja ajatuksia herättävä kommentti on ollut minulle kymmenen negatiivisemman arvoinen.
- Hukassa
Parkuja, ootko sairaseläkkeellä?