Pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa?
Mies on sanonut, ettei enää rakasta minua. Olemme naimisissa, lapsia on. On tyytymätön suhteeseen, eikä enää rakasta.
Ilmoituksen tuoman alkushokim jälkeen meillä on ollut kuitenkin yhdessä ihan mukavaa. Tiedän kuitenkin, että mies esittää, puree hammasta kestääkseen, ja hakeutuu paljon pois kotoa.
Pakosta asumme yhdessä vielä useita kuukausia.
Itse huomaan ajattelevani, että kaikki kääntyy vielä hyväksi, ja ollaan matkalla parempaan. Vaikka toisaalta tiedän totuuden miehen puolelta.
Miten ihmeessä pystyn irrottautumaan miehestä, varsinkin kun asumme yhdessä. Ja nukumme samassa sängyssä. Ehdotin, että muutetaan eri huoneisiin, mies ei sitä halunnut.
Pelkään, että todellisuus lyö todella kovaa, sitten kun on konkreettisen eron aika. Vaikka, ehkä tässä tekee tätä ajatustyötä kokoajan asian suhteen. Mutta, silti, minä toivon ett kaikki vielä korjaantuisi.
Todella kuluttavaa. Toisaalta voisi olla helpompi repiä itsensä kerralla kunnolla irti. Ja vajota pohjaan, entä tämmöinen ikävä välitila. Jossa välillä petollisen hyvä olla ja välillä valtava möykky vatsanpohjassa.
Kommentit (12644)
Minua epäilyttää mies, jota ei voisi juuri joulun ja uudenvuoden aikoihin tapailla. Joka tekee viikolla pitkiä ja viikonloppuisin vielä pitempiä työpäiviä. Oikeesti kuulostaa varatulta & perheelliseltä mieheltä. Ei kukaan normaali tee noin pitkiä päiviä putkeen, varsinkaan joulun ja vuodenvaihteen aikana. Kyllähän siinä alkaa exäkin mieleen tulla. Tarinatasolla.
28 v vielä jatkaa.
Kiitos, että Ap päivitit ja yhdyn Tuumiksen sanoihin, että Kiitos kun aikoinaan ketjun avasit. Siitä alkaa olemaan 1,5 vuotta ja ketju elää edelleen. Suuret kiitokset myös MaratonParkujalle ja Kuurankukalle, olette pitäneet ketjua hengissä todella tärkeillä kirjoituksilla. Kiitos myös kaikille muille, itse olen saanut niin valtavasti voimaa tästä ketjusta.
Ap:lle vielä. Elämämme on todellakin muuttuneet. Olen iloinen, että olet löytänyt tietynlaisen rauhan ja vahvan itsenäisyyden ja ystäviä + läheisiä rinnalle. Olen surullinen, että rinnassasi kulkee se kutsumaton vieras, eli suru, ketuttaa että eksäsi on todella paha ihminen ja eniten surettaa, että tilanne on lapsien kanssa se mikä se on. Uskotaan kuitenkin tulevaisuuteen.
Vuonna 2022 tämä alkoi ja en olisi uskonut mitä vuosi 2023 eteeni tuo. Vuotta 2024 odotan innolla ja ilolla. Vuosi 2023 oli kummallinen, alkuun suurta surua, mutta sitten siihen hiipi onni, jota alkuun kyllä yritin karistella pois / kieltää. Kaikkea sitä sattuu ja tapahtuu.
28 v yhdessä
Vierailija kirjoitti:
Minua epäilyttää mies, jota ei voisi juuri joulun ja uudenvuoden aikoihin tapailla. Joka tekee viikolla pitkiä ja viikonloppuisin vielä pitempiä työpäiviä. Oikeesti kuulostaa varatulta & perheelliseltä mieheltä. Ei kukaan normaali tee noin pitkiä päiviä putkeen, varsinkaan joulun ja vuodenvaihteen aikana. Kyllähän siinä alkaa exäkin mieleen tulla. Tarinatasolla.
Niin, kyllähän yrittäjäkin, kuten Mökkimies, koettaa jollain lailla pitää vapaata näinä tulevina juhlapyhinä. Useinhan silloin miltei kaikki on kiinni. Myyntiä ei ole silloin ja yrityskumppanitkin pitävät joulun aikana lomaa. Mikä on sellainen työ/yritys, joka vaatii noin paljon tunteja ja läsnäoloa juuri joulunaikaan. Ja yleensäkin. Itsellä kyllä mietityttäisi. Ei pahalla, mutta ihan aikuisen naisen realiteeteilla mietiskelen.
Tuli mieleeni kumpuaako 28v tämänhetkiset tunteet juuri näistä asioista kuitenkin. Onko mies ulkomailla vai Suomessa, sekin vaikuttaa.
Kiitos Tuumis ja 28!
Joku kysyi miksi puhun painostani. Siksi, kun M45 vetosi siihen yhtenä syynä tai jopa oikeutuksena ottaa toinen nainen rinnalle. Mielestäni se ei saa olla syy, vaikka toivoisikin vaimon olevan normaalipainoinen. Jos se olisi miehelle kynnyskysymys, niin vähintään siitä pitäisi käydä vakava keskustelu ennen, kun alkaa toimia toista kohtaan väärin.
Minä olen onnekas, kun mies hyväksyy minut sellaisena kuin olen. Haluaa myös tehdä yhdessä asioita, haluaa minua ja tukee vaikeina aikoina. Meidän kohdalla olisi näin jälkikäteen ajateltuna ollut sulaa hulluutta erota silloin, kun oli tylsempää ja kämppismäistä elämää. Itse koen, että jossain vaiheessa alettiin elää taas ihan uutta elämää yhdessä. Toki edelleen on stressiä ja kiirettä, ei tämä elo mitään vastarakastuneiden eloa ole. Mutta yhdessä mennään kohti kiikkustuoleja joissa muistella menneitä.
T 31v yhdessä
Nyt minua ihan aidosti hämmästyttää ihmetys mökkimiehen työelämästä / yrittäjän elämästä.
Yksityisyyden takia en halua täällä liikaa paljastaa. Oikeastiko ihmiset ei tajua, että on yrityksiä joille tietyt vuodenajat ja nimenomaan loma-ajat voi olla se suurin sesonki, kun muut lomailevat niin tehdään ne rahat jotta hommaa kannattaa jatkaa. Joskus se bisnes ei ole niin tuottavaa, eli yrittäjä saattaa mennä myös itse tekemään töitä säästääkseen henkilöstökuluissa ja muutenkin katsomaan miltä homma näyttää, jotta voi tehdä isoja päätöksiä seuraavan vuoden jatkosta. Eihän kaikki ihmiset lomaile pyhinä. Yrittäjän arki tuntuu olevan monelle vieras käsitys, sillä yrityksiä on monenlaisia. Pitäähän mökkimies paljonkin lomia, mutta hieman eriaikaan kun ihmiset yleensä pitävät. Ja kun yrityksiä on useampi niin toinen yritys vie välillä ulkomaille. Tähän asiaan en palaa tämän jälkeen ikinä. Seuraavan kerran kun näen mökkimiehen niin Hän tulee suoraan luokseni paikasta, jossa on nyt ja vietämme muutaman päivän yhdessä ja Hän lähtee tästä suoraan lentokentälle ja hommiin (auto jää minulle). Työasioissa tiedän ihan tarkalleen missä mennään kesään asti.
Olen tavannut nyt mökkimiehen aikuiset lapset, äidin ja jopa ex-vaimon, että ei tässä mitään salaperhettä ole takana. Ja onhan minulla ne avaimet Hänen kotiinkin.
No, tähän asiaan en enää palaa. Omista asioista pidänkin nyt sitten taukoa, sillä ahdistaa tuo ainainen epäilys ja ajatusmaailma siitä, että kaikki on pelkkää valetta.
28 v yhdessä
28 v vielä jatkaa kunnes hiljenee, sorry siis aktiivisuuteni jälleen.
Henkilökohtaisesti on nyt sanottava se, että ottaa kaaliin se, että minua pidetään jotenkin sinisilmäisenä (ja tyhmänäkin). Se, että elämässäni oli mies, joka 28 v kestäneen suhteen loppuaikoina oli katala, valehteleva lurjus, petti ja eli salasuhteessa. Tuo on faktaa ja todella väärin minua kohtaan. Olin kärsivällinen ja liian kiltti pitkään. Mutta, tuo ei tee minua tyhmäksi tai sinisilmäiseksi, vaan on kasvattanut minua valtavasti ja varovaisemmaksi. Siksi puheyhteys on tärkeintä mitä tiedän ja kun elän mökkimiehen rinnalla niin tavallaan elän siinä yrityselämässä mukana. Puhelin soi ja almanakka esiin ja yks kaks tulee hyvä diili kahdeksi viikoksi, joka työllistää esim. 10 henkilöä. Joskus mökkimies menee itse mukaan, mutta välillä asioita on päällekkäin ja useita. Nykyään mökkimies ihan varaa pitempiä pätkiä almanakasta, jotta voisimme olla yhdessä. Eihän minun pitänyt aiheesta enää kirjoittaa, mutta joidenkin tietämättömyys erinlaisista tavoista hankkia voita leivän päälle hämmästyttää.
Ei minulla muuta.
28v yhdessä
28, lainaus ei taaskaan onnistu...
Älä ota itseesi, ignooraa nuo 'epäilijät'. Itse tiedät asian oikean laidan. Mut jos ärsyttää liikaa, pidä taukoa täällä olosta. Yks toinen ketju lähti niin vikateille, vaik hyvänmielen ketju onkin. Pidän sieltä nyt taukoa.
Ai oot tavannut lapset, exänkin??? Olisitko uskonut mihin kaikkeen se yksi mökkiviikonloppu voi johtaa??? Elämä on ihmeellistä. Muista kattoa telkasta Illallinen yhdelle, on ihan must meidän jouluun. Tulee joku ilta joka vuosi
Halaus sulle
Tuumis🌻
Vierailija kirjoitti:
28, lainaus ei taaskaan onnistu...
Älä ota itseesi, ignooraa nuo 'epäilijät'. Itse tiedät asian oikean laidan. Mut jos ärsyttää liikaa, pidä taukoa täällä olosta. Yks toinen ketju lähti niin vikateille, vaik hyvänmielen ketju onkin. Pidän sieltä nyt taukoa.
Ai oot tavannut lapset, exänkin??? Olisitko uskonut mihin kaikkeen se yksi mökkiviikonloppu voi johtaa??? Elämä on ihmeellistä. Muista kattoa telkasta Illallinen yhdelle, on ihan must meidän jouluun. Tulee joku ilta joka vuosi
Halaus sulle
Tuumis🌻
Kiitos Tuumis, petin jo lupaukseni pysyä pois.
Erinlaiset näkemykset ja kirjoitukset ovat suotaviakin, mutta minusta ainaisten mörköjen näkeminen joka kulman takana on kuluttavaa. Katkeruus ei ihmistä kaunista ja niinkuin olen sanonut niin tahtoa nähdä ihmisessä hyvää en halua kadottaa.
Olen todellakin tavannut lapset, kaksi livenä ja yhden videopuhelun kautta, äiti (iäkäs) vei sydämeni ja ex-vaimon tapaaminen oli puhdas vahinko / yllätys meille kaikille, mutta hyvin se meni (kyllä Hän minusta tiesi jo).
Kyllä tänne nykyään on paljon vaikeampi kirjoittaa. Kuurankukkakin on vihjannut, että voisin kertoa mihin "keskustelu" eksän kanssa johti, mutta tavallaan en jaksa sitä automaattista oletusta, että kaikki puhuttu on automaattisesti kakkaa. Ja siis voi olla, että onkin, mutta ajallisia juttuja siinä osuu niin, että voi olla tottakin. Toisaalta, ei niillä ole minulle enää suurta merkitystä. Nykyään katselen eksää hämmästyneenä, että onko se aina ollut noin vaikea ihminen ..... se puhuu kyllä, mutta tavallaan on ihan mykkä. Ja uskon, että valehtelusta on tullut pysyvämpi tapa, luulen, että valehtelee nykyiselleen sujuvasti. Eksähän ei omasta mielestään edelleenkään seurustele ja viime viikonloppuna olivat reissussa jne. Onneksi ei ole enää minun murhe.
Nyt iloisempiin tunnelmiin, suihkuun + laittautumaan ja kohti illan viettoa pikkujoulufiiliksin.
28 v yhdessä
Täällä hämmästellään M45 juttuja ja elämäntilannetta.
Olen lukenut hänen kaikki viestinsä sitä mukaa, kun hän on niitä tänne kirjoittanut.
Olen ymmärtänyt M45 tilanteen näin, korjatkaa, jos olen väärässä:
M45 on siis nimimerkkinsä mukaisesti 45-vuotias ja naimissa oleva mies. Parisuhde on kestänyt yli 20 vuotta, oliko peräti 25 vuotta? Eli on mennyt yhteen vaimonsa kanssa heidän ollessaan noin 20-25 -vuotiaita. Heillä on teini-ikäsiä lapsia (oliko kaksi vai onko jättänyt kertomatta). M45 asuu vaimonsa ja teini-ikäisten lastensa kanssa samassa kodissa.
M45 on jo vuosikausia haaveillut toisista naisista oman vaimonsa rinnalle. Hän on näistä haaveistaan puhunut ns. polyamoriana. Vaimo ei ole lainkaan ollut innostunut polyamoriasta tai suhteen avaamisesta ja ne puheet ovat jääneet sitten, mutta M45 on vain jatkanut haaveiluaan tilanteesta, jossa hän voi syödä ja säästää kakun. Eli vaimo + rakastajatar tilanne. Joko niin, että olisi salarakas tai sitten avoin suhde, mutta kun vaimo ei suhdetta halua avata, niin M45 on pakko hommata selän takana salarakas ja vehdata siten.
M45 haluaa jatkaa avioliitossaan, mutta se ei enää tarjoa hänelle sitä, mitä hän haluaa. Onhan vaimo jo katsos lihonut eikä liikuntakaan kiinnosta. Niinpä hän aktiivisesti kuikuilee vieraisiin pöytiin. M45 haluaa siis sellaisen salarakkaan, joka hyväksyy sen faktan, että kyseessä on tukevasti naimisissa oleva ukkomies, jolla on teini-ikäiset lapset ja elämä ns. valmiina ja salarakas saa aikaa ja huomiota vain silloin, kun se M45 aikatauluihin sopii.
Nyt on löytynyt tällainen sinkku noin 30-vuotias lapseton nainen ja M45 kirjoitti tänne, että tuntee tuohon jopa sielujen sympatiaa ja syvää rakkautta tai jotain sellaista tuota kolmekymppistä kohtaan. Vaimolle hän ei ole kertonut tästä kolmekymppisestä naisesta, koska vaimo ei halua muita heidän suhteeseensa.
Vaimo kuitenkin aavistaa jotain kirjoituksista päätellen ja kyllähän vaimo tietää, että mies haluaisi muita naisia siihen myös tällaiseen polyamoria shittiin, jolla hän on aiemmin yrittänyt vaimolle asiaa selittää.
M45 on myös kertonut tänne, että voisi hyvin perustaa uuden perheenkin salarakkaan kanssa. Sitä hän ei sitten ole valoittanut, että jäisikö siinä tilanteessa vaimo? Luultavasti kyllä.
Eli lyhyesti pähkinänkuoressa M45 ei halua enää olla pelkästään vaimonsa kanssa, hän jopa on usuttanut vaimoaan menemään vieraiden miesten kanssa vähän puuhailemaan ja M45 haluaa muita naisia. Joko rinnalle julkisesti (mikä ei onnistu) tai sitten salaa (se onnistuu).
Jos sivusuhde paljastuu todella helmeksi, niin vaimo jätetään, mutta lempeästi ja rakkaudella kuitenkin.
Joulutähdet viedään molemmille naisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua säälittää M45:n vaimo. Vaimo-rukka tietää, että mies haaveilee toisista naisista ja on usuttanut omaa vaimoaankin vieraisiin miehiin.
Nyt vaimo yrittää parhaansa ja rämpii lumessa jonnekkin miehensä kanssa ja halailee, jotta mies ei lähtisi.
Mikään ei ole karseinta, kuin se tunne, että et riitä puolisollesi ja että hän haikailee muita.
Niin, se ei poista sitä tosiasiaa, että rakastan myös vaimoani.
Vien molemmille naisistani hienot joulutähdet.
Kohtelen vaimoani kuin kukkaa kämmenellä.
Teen kotityöt, huolehdin, pidän kainalossa, nyt myös jouluna. Aion todella huomioida myös hänet.
Enkä vaadi seksiä, päinvastoin sanon, että rakastan häntä juuri tuollaisena.
Oikeastaan olen päättänyt, että tyydyn vähään.
Silläkin on arvo vaan, että rakastaa, ja hyväksyy rakkauden se
Oot sä sitten hieno mies, kerta kaikkiaan. Ainakin omasta mielestäsi.
Lue ajatuksella mitä kirjoitit: "... sanon [vaimolle], että rakastan häntä juuri tuollaisena. Oikeastaan olen päättänyt, että tyydyn vähään."
Onkohan tämä trolli, vai oikea mies? Ei kai tällasia miehiä ole oikeasti olemassa? Jos on oikea mies, niin vaimolle terveisiä: JSSAP.
"Onkohan tämä trolli, vai oikea mies? Ei kai tällasia miehiä ole oikeasti olemassa? Jos on oikea mies, niin vaimolle terveisiä: JSSAP."
Samaa mieltä.
Ei jatkoon!
28, älä välitä turhista epäilyistä täällä koskien mökkimiestä. Itse varmasti tiedät miten asiat ovat. Osannet myös varoa paremmin edellisestä kokemuksesta viisastuneena.
Mitä tulee eksääsi, niin eipä minun silmissä kyllä pisteet ovet yhtään nousseet. Sama peli näyttää jatkuvan jos oikein ymmärsin. Eli hän ei seurustele uuden kanssa eikä ole enää sinun kanssa. Mutta jostain syystä pitää rampata molempien luona ja poimia rusinat pullasta kaikesta mitä irti saa. Eli lämmitellä naisia joka suuntaan.
En tiedä millainen ihminen hän on aikaisemmin ollut, mutta mikään mitä hänen käytöksestään olet meille kertonut, ei ole saanut minua todellakaan vakuuttumaan siitä että hän olisi hyvä mies tai hyvä isä. Olen pahoillani.
Hyvä, kun pääsit eroon. En voi kuin onnitella sinua.
Kuurankukka
Mihin katosi vino pino viestejä?
Sen enempää mökkimiehestä, oli sitten miten oli, niin kyllä täällä on uskoakseni monia yrittäjiäkin lukemassa ketjua. Varmaan käsittävät mitä yrittäjän elämä on. Myös itse olen ollut yrittäjänä. Hyvin usein kuitenkin yritetään järjestää juuri joulunaikana vapaata. Ei se ole mitenkään outo tai vieras ajatus, että ainakin silloin vietetään aikaa yhdessä. Oli yritys sitten minkälaatuinen tahansa. Tuli vain tunne, että 28 hieman aliarvioi ihmisten ymmärrystä. Ei Mökkimies nyt niin ainutlaatuinen ole yritystensä kanssa, että on vallan eri leveleillä kiireineen kuin muut yrittäjät.
Eihän M45 edes tarvitse nykyään vaatia vaimoltaan seksiä. Koska vaimostahan kuulemma kuoriutui oikea villikissa, kunhan M45 vain ymmärsi mainita, että hän on rakastunut toiseen, nuorempaan naiseen. Eli se siitä vähään tyytymisestä. Vai miten se meni.
Vierailija kirjoitti:
Hoooi M36!
Kuulumisia?
M36 raportoi eilen, mutta jostain syystä viestit katosivat.
Aamusuikkaria kehiin vaan, kyllä se siitä.
Poistattiko M36 itse eiliset viestinsä vai joku muu? Olivat ehkä hieman liian yksityiskohtaisia ja tunnistettavia, jos kyse oikeista ihmisistä ja oikeista tapahtumista?
Huomaan itsestäni, että nämä monenlaiset parisuhteiden kiemurat on tällä hetkellä todella kaukaisia minulle. Siksi en osaa niihin oikein mitään edes kommentoida.
Omat jutut on nyt jotain niin normaalista poikkeavaa ettei niihin tavallisen ihmisen järki riitä. Ei vaan voi käsittää. Vaan niin se on näissä tapauksissa, sama kaava, jopa samoja sanoja. Onneksi on vertaistukea.
Sen sanon yleisesti parisuhteista, että ei ole yhtä ainoaa tapaa, ei kahta eikä kolmeakaan. Kukin tehköön tyylillään. Tärkeintä on kuitenkin avoimuus, rehellisyys ja se että jokainen suhteen osapuoli voi hyvin. Jokainen saa olla juuri sitä mitä on ja tulee hyväksytyksi omana itsenään.
Pettäminen sattuu, se satuttaa niin paljon ja jättää niin ison arven parannuttuaan että sitä en tule ikinä hyväksymään. Ymmärrän jopa syitä mitkä siihen voi johtaa, hyväksy en silti. Viimeistään siinä vaiheessa kun ns.vahinko on sattunut, pitää vaan olla rehellinen itselleen ja muille, miettiä, puhua, että mitäs nyt. Yksittäinen hairahdus on eriasia kun pitkään jatkunut salasuhde.
Pitkässä liitossa tulee vastaan monenlaisia aikoja, varmasti kaikille. Miten niistä edetään, on jokaisen parin kohdalla yksilöllistä.
Edelleen, kaikesta huolimatta, olen sitä mieltä, että vaalikaa suhteitanne. Jos suhde on normaali, siinä on perusasiat kunnossa, ei henkistä eikä fyysistä väkivaltaa on paljon tehtävissä myös niinä aallonpohjina. Ja etenkin jos on lapsia. Se hyvä, tasanen, ehkä tylsäkin vanhempien parisuhde on lapsille turvallinen kasvualusta.
Mutta, eroaminenkaan ei ole väärin. Joskus vaan on kaikille parasta päästää irti. Ja sen päätöksen tekeminen on todella vaikeaa.
Onneksi tämä ketju elää, ja antaa paikan ja tilaa pohtia erilaisia kiemuroita. Saada asioihin uusia näkökulmia. Ja onneksi täällä on todella viisaita ihmisiä mukana, joilla on mahtavia näkökulmia asioihin.
Omasta irti päästämisen vaikeudestani vielä, jos noihin alunkin viesteihin ja siihen tilanteeseen palaan, niin kysehän on ollut omalla kohdalla traumasuhteesta. Ja se koukuttaa. Järki oli siitä hommasta silloin kaukana. Ulkopuolelta, etäältä asiat näkee paljon selkeämmin. Jälleen tässäkin, faktatieto asiasta auttaa.
Tässä välillä oli kausi, että välttelin lukemasta asiasta/asioista, halusin jotain aivan muuta luettavaa tilalle. Huomasin sen olossani, tai oikeastaan huomasin rehellisen faktatiedon vaikutuksen jälleen itseeni, kun aloin taas lukemaan, keräämään tietoa. Oli myös muutaman viikon tauko tapaamisissa, ja kun taas tämmöinen tapaaminen oli, ja ammattilainen minulle sanoitti asioita sen faktan pohjalta, heräsin, tajusin.
Ap