Nuori muuttaa omilleen, raha
Mun just täysi-ikäinen opiskeleva nuori on päättänyt muuttaa kotoa pois.
Olemme isänsä kanssa eronneet jo vuosia sitten, kumpikin keskituloisia.
Paljonko tuette rahallisesti näissä?
Ajattelin että jatkan puhelimen, netin ja auton ylläpitoa (en bensoja). Ja isänsä laittaa sen 200e, joka ollut elari nuoren tilille kk.
Pesen pyykit ja autan alkuun, kodinkoneet jne..
Opiskelut maksetaan myös, niihin ei paljoa mene.
Kotiin voi tulla syömään koskavaan.
Vaatteet ja harrastukset sitten harkinnan mukaan.
Enempää ei ole resursseja.
Kommentit (137)
Autatte kyllä todella paljon. Itse sain pärjätä sillä, että kaluste- ja kodintarvikehankinnoissa autettiin (osan maksoin itse kesätyörahoilla, mutta esim. pesukoneen ja imurin ostivat vanhemmat) ja joskus kylään tullessa ostettiin jääkaappi täyteen ruokaa. Muuten maksoin vuokrat ja laskut itse opintotuen ja sivutöiden avulla. Puhelinlaskun tosin maksoi isä siihen asti, että opinnot päättyivät ja siirryin kokonaan työelämään.
Oma tilanteeni meni näin, sillä vanhempieni tulot eivät olleet valtaisan suuret ja toisaalta taisimme kaikki olla liikkeellä sillä asenteella, että täysi-ikäisenä minun oli aika alkaa pärjätä omillani. Periaatteessa olenkin ihan ylpeä siitä, etten ole elänyt heidän rahoillaan.
Tosin kyllä välillä opintojen aikana kuitenkin pisti harmittamaan, kun yksi opiskelukaveri eleli ilmaiseksi vanhempiensa omistamassa sijoitusasunnossa, toisen ei tarvinnut tehdä mitään sivutöitä, kun vanhemmat maksoivat elämisen ja yhdelle vaan vippailtiin satoja euroja vaate- ja ruokarahaa kuussa. Tasan ei mene nallekarkit...
Täysi-ikäisenä on pärjättävä omillaan. Tämä oli meillä periaate. Kotoa sai mukaan mitä tahtoi, ja lisää tavaraa kummeilta ja kirppareilta. Ajokortti ja auto oli, ja kotimatkoja maksettiin. Myös ruokakasseja ostettiin toisinaan. Täysi-ikäinen kotoa poismuuttanut saa omat opinto- ja asumistuet.
Kotitöiden tekeminen puolesta on täydellinne karhunpalvelus sille lapselle ja tämän tulevalle perheelle.
Pyykit voi toki käydä itse pesemässä kotona. Ja joku sairastelu, kova kiire on poikkeuksia.
t. 18- ja 20-vuotiaiden äiti
Ap taas.. minulla oli niin rankka lapsuus ja nuoruus, että päätin etten koskaan sitä lapsilleni siirrä.
Tässäpä tulee se sokeus että tekee sen karhunpalveluksen.
Mun nuori käyttää aivan turhaan rahaa nyt 200-400e kuussa.
Heräsin liian myöhään pistämään rahankäyttöä kuriin.
Hän harrastaa paria kallista lajia tavoitteellisesti, siihen on satsattu vuosia.
Mm. tämä kesä, hän treenaa ja keskittyy kisoihin, ei ehdi/jaksa siltä töihin.
Eihän tuo yhdistelmä ole mahdollista ilman sponsoreita, opiskelee, harrastaa ja oma koti. Mutta mistä raha siihen?
Vierailija kirjoitti:
Ap taas.. minulla oli niin rankka lapsuus ja nuoruus, että päätin etten koskaan sitä lapsilleni siirrä.
Tässäpä tulee se sokeus että tekee sen karhunpalveluksen.Mun nuori käyttää aivan turhaan rahaa nyt 200-400e kuussa.
Hän harrastaa paria kallista lajia tavoitteellisesti, siihen on satsattu vuosia.
Mm. tämä kesä, hän treenaa ja keskittyy kisoihin, ei ehdi/jaksa siltä töihin.Eihän tuo yhdistelmä ole mahdollista ilman sponsoreita, opiskelee, harrastaa ja oma koti. Mutta mistä raha siihen?
Tuota mun anoppinikin hoki lelliessään tyttärensä pilalle. Nämä oli essun helmassa kiinni sitten nelikymppisiksi, eikä se elämä ole senkään jälkeen kovin hienosti sujunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelevia lapsia tuimme rahallisesti aika paljon. Hoidettiin muutot yhdessä, ostettiin tarvittavat kalusteet ja tavarat yhdessä (me siis maksettiin) ja ostettiin esim. pesukoneet kummallekin.
Myöhemminkin autetaan jos on tarvis ja tulee menoja, joihin ei meinaa raha riittää.Miten teillä riittää rahat tuollaiseen?
Me käymme töissä. Tosin Vihreät haluaisi verottaa tuloistamme suurimman osan annettavaksi italialaisille nuorille.
Vierailija kirjoitti:
Kotitöiden tekeminen puolesta on täydellinne karhunpalvelus sille lapselle ja tämän tulevalle perheelle.
Pyykit voi toki käydä itse pesemässä kotona. Ja joku sairastelu, kova kiire on poikkeuksia.
Ei ole ekologista pestä puolia koneellisia. Maapallon kannalta on parempi, että nuori tuo pyykit kotiin kuin että kahdessa paikassa pyöritetään vajaita pesukoneellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ekologista pestä puolia koneellisia. Maapallon kannalta on parempi, että nuori tuo pyykit kotiin kuin että kahdessa paikassa pyöritetään vajaita pesukoneellisia.
Mitä puolia koneellisia? Jos ei se kone täyty ihmisen omilla vaatteilla, hän voi ottaa loput sieltä kodin pyykkikasasta.
Meillä on lapsille maksettu ihan kaikki siihen asti, kunnes tienaavat enemmän kuin äitinsä tai muuttavat jonkun kanssa asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä tulee se sokeus että tekee sen karhunpalveluksen.Mun nuori käyttää aivan turhaan rahaa nyt 200-400e kuussa.
Mm. tämä kesä, hän treenaa ja keskittyy kisoihin, ei ehdi/jaksa siltä töihin.Eihän tuo yhdistelmä ole mahdollista ilman sponsoreita, opiskelee, harrastaa ja oma koti. Mutta mistä raha siihen?
Jos haluatte tukea harrastamista, ja harrastuksilta ei siis jää nuorelle aikaa käydä töissä, niin sitten voitte joko sponsoroida nuoren elämää tai pistää hänet ottamaan opintolainaa. Opintolaina on toki siitä ikävä, että siitä voi kertyä aika sievoinen velka.
Ehkä sentään voisitte miettiä, kuinka isosti annatte nuorelle käyttörahaa? Kuinka leveästi hänen täytyy saada elää? Jos nuorella on nyt mahdollisuus törsätä 200-400 € kuussa turhuuksiin, niin voitte kyllä todellakin tiukentaa niitä kukkaronnyörejä vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikaiset koneet ottaa vettä pyykin määrän mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ostettu asunto, maksettu sen sisustus, asua saa maksutta. Opintoraha + -laina on sen verran, että niillä elää mukavasti ja osan lainasta saa anteeksi, kun valmistuu tavoiteajassa.
Ei kannata ilmaiseksi asuttaa kun kelasta saa asumistukea joka kattaa kulut. Omavastuun voi vaikka antaa näppiin takaisin. Ilmaiseksi asuminen on myös verotuksellinen ongelma josta verottaja voi katsoa että se on verotettavaa etua.
Toisen ihmisen voi antaa asua ilmaiseksi, maksaa laskuja ja antaa ruokakasseja ihan ilman veroseuraamuksia.
Kauhean mustavalkoisia ajatuksia täällä jotenkin kaikki tai mitään. Ollaan tuettu lapsiamme taloudellisesti ja kummastakin on tullut itsellinen, järkevä rahakäyttäjä. Pikkuhiljaa siirrettiin talousvastuuta heille ja keskusteltiin säästämisestä ja sijoittamisesta kun heille rupesi tulemaan omaa rahaa yli käytön. Ei se opiskelijan elämä ole mitään hulppeata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikaiset koneet ottaa vettä pyykin määrän mukaan.
Mutta vajaa koneellinen ei tarkoita sitä, että myös pesuohjelma olisi pyykin määrän mukaan esim. 15 min, kyllä se vetää koko ohjelman läpi eli sähköä kuluu 45 min tms.
Kuulostaa kamalalta tuo " itse on pärjättäva". Miksei voi auttaa, jos siihen on mahdollisuutta taloudellisesti tai ajallisesti ? Keneltä se on pois ? Minulle lapseni ovat tärkeitä minulle, kaikki kolme. Ja vaikka jokaista on autettu eri tavoilla paljonkin, niin kaikki kyllä osaavat laittaa ruokaa, pestä pyykkiä jne. Ja osaavat hoitaa myös raha-asiansa, kun ovat työelämään päässeet. Ja auttavat myös meitä, jos olemme apua tarvinneet.
Ei mitään rahaa vastikkeetta. Ruokailuvälineet voi nuorelle ostaa tai antaa. Tietysti jos nuorella tiukkaa niin ruokarahaa voi antaa.
Mikä tässä omilleen muuttamisessa on taustalla? Nuorihan ei muuta omilleen, vaan asuu silti teidän elätettävänä ja teidän kustannuksetkin vain kasvavat, kun maksatte kaiken. Eikö nuoren tarvi ottaa mitään vastuuta omasta toimeentulosta?
Anoppi on hyysännyt poikaansa (miehen veli). Lopputulos: jo liki 30v. poika asuu omillaan, mutta äiti pesee vielä pyykit, syöttää ja antaa käyttörahat. Poika ei ole vuosiin käynyt töissä tai opiskellut eli oma vastuu elämästä ja pärjäämisestä puuttuu. Ei kovin kannattavaa.
Toki jonkinlainen auttaminen on tärkeää,jotta nuorelle tulee olo, että hänestä välitetään. Itse muutin omilleni 17v. ilman, että asuntoa tultiin edes kanssani katsomaan. Muutakaan tukea en saanut. Se oli kova koulu, mutta on minusta tullut kyllä pärjäävä. Jonkinlainen keskitie olisi tuossa auttamisessa paras.
Näemmä tiedän paremmin nuin sinä, että muutos koskee pääasiassa 2005 syntyneitä ja nuorempia. 2004 synyneet lukion kolmannen vuoden aloittavat eivät ole maksuttoman toisen asteen piirissä.