Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuori muuttaa omilleen, raha

Vierailija
24.06.2022 |

Mun just täysi-ikäinen opiskeleva nuori on päättänyt muuttaa kotoa pois.
Olemme isänsä kanssa eronneet jo vuosia sitten, kumpikin keskituloisia.
Paljonko tuette rahallisesti näissä?
Ajattelin että jatkan puhelimen, netin ja auton ylläpitoa (en bensoja). Ja isänsä laittaa sen 200e, joka ollut elari nuoren tilille kk.
Pesen pyykit ja autan alkuun, kodinkoneet jne..
Opiskelut maksetaan myös, niihin ei paljoa mene.
Kotiin voi tulla syömään koskavaan.
Vaatteet ja harrastukset sitten harkinnan mukaan.
Enempää ei ole resursseja.

Kommentit (137)

Vierailija
1/137 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon autatte. Jos kotoa lähtee niin eikö pitäisi vastuu ottaq ja hakea töitä ja itsensä elättää.

Vierailija
2/137 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä kuulostaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/137 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton????

Vierailija
4/137 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksan kaiken, koska mun tulojen takia keskiasteen koulutuksessa oleva ei saa opintotukea eikä sossurahaa

Vierailija
5/137 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti pesee pyykitkin?! Haloo oikeasti. Jos muuttaa niin muuttaa ja huolehtii asiansa.

Vierailija
6/137 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka antaisitte sen nuoren tehdä ihan itse.

Vierailija
7/137 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on hyvin. Mulla ei ollut rahaa edes tuohon eikä meillä nuoren isä ole koskaan välittänyt lapsestaan millään tasolla. Olisin voinut itkeä kun tajusin että nuoren kavereiden vanhemmat ostavat nuorelleen asunnon opiskelupaikkakunnalta ja antavat siihen päälle vielä rahaa.

Vierailija
8/137 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut aika sama systeemi. Olen antanut 250 euroa/ kk käyttörahaa ja lisäksi on maksettu puhelin ja kotivakuutus. Autoa tytöllä ei onneksi ole. Kelan opintotuella ja asumislisällä hän on saanut vuokransa maksettua ja lisäksi hän on tehnyt pieniä hanttihommia. Opiskelee ulkomailla.

Vierailija
9/137 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peset pyykit😂

Vierailija
10/137 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sillä nuorella ei ole omaisuutta ja  tuloja, niin eikös sossu maksa kaiken? Monet tuttujen lapset muuttaa 18v iässä pois kotoa eikä vanhemmilta tarvita rahaa, koska yhteiskunta antaa aika kivasti avustusta.

Vierailija
11/137 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon autat. Jos vaikka ostaisit pesukoneen ja opettaisit sen käytön? Kuten myös ruuanlaittoa jne. arjentaitoja, että lapsi pärjää itse.

Vierailija
12/137 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ostettu asunto, maksettu sen sisustus, asua saa maksutta. Opintoraha + -laina on sen verran, että niillä elää mukavasti ja osan lainasta saa anteeksi, kun valmistuu tavoiteajassa.

Vierailija
13/137 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei hän pese itse pyykkejään? Käytkö myös siivoamassa ja pyyhkimässä pyllyn?

Vierailija
14/137 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvänen aika miten paljon pitää tehdä? #kontrollointi Eikä lapsi opi juuri mitään.

Vierailija
15/137 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelevia lapsia tuimme rahallisesti aika paljon. Hoidettiin muutot yhdessä, ostettiin tarvittavat kalusteet ja tavarat yhdessä (me siis maksettiin) ja ostettiin esim. pesukoneet kummallekin.

Myöhemminkin autetaan jos on tarvis ja tulee menoja, joihin ei meinaa raha riittää.

Vierailija
16/137 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon autat. Jos vaikka ostaisit pesukoneen ja opettaisit sen käytön? Kuten myös ruuanlaittoa jne. arjentaitoja, että lapsi pärjää itse.

Kaikkiin asuntoihin ei saa pesukonetta tai siis ei ole liitäntää. Vuokranantajana olen kieltänyt pesukoneen eteisessä, vaikka se vuokralaisen vanhemmista oli hyvä diili.

Vierailija
17/137 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna hänen ottaa vastuu elämästä ja taloudestaan itse!Jokainen joka asu kodin ulkopuoli käy myös opiskelun lisäksi töissä. Kun on 18v. ei asu kotona. Voi itse hakea itselleen jatko elatusmaksua teiltä kummaltakin vanhemmilta itselleen!Kun kerran on ero lapsikin!Saa opiskelijan asumistuen ja pienen opintotuki,kuin oikeutettu valtion takaaman opintolainaa. Kun silotat hänen tietä nyt.On ikuinen käsi ojossa oleva henkilö teille: Antakaa rahaa,niin kauan kun elätte.

Vierailija
18/137 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset on muuttanut omilleen vasta sitten kun pystyvät elättämään itsensä. Opiskelujen ohessa on tehty myös töitä.

Vierailija
19/137 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wtf? Itse on hoidettava asiansa, kun täyttää 18.

Vierailija
20/137 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auton????

Sellainen nelipyöräinen moottorillinen, jolla liikutaan useimpiin paikkoihin.