Nuori muuttaa omilleen, raha
Mun just täysi-ikäinen opiskeleva nuori on päättänyt muuttaa kotoa pois.
Olemme isänsä kanssa eronneet jo vuosia sitten, kumpikin keskituloisia.
Paljonko tuette rahallisesti näissä?
Ajattelin että jatkan puhelimen, netin ja auton ylläpitoa (en bensoja). Ja isänsä laittaa sen 200e, joka ollut elari nuoren tilille kk.
Pesen pyykit ja autan alkuun, kodinkoneet jne..
Opiskelut maksetaan myös, niihin ei paljoa mene.
Kotiin voi tulla syömään koskavaan.
Vaatteet ja harrastukset sitten harkinnan mukaan.
Enempää ei ole resursseja.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon autat. Jos vaikka ostaisit pesukoneen ja opettaisit sen käytön? Kuten myös ruuanlaittoa jne. arjentaitoja, että lapsi pärjää itse.
Sossu maksaa pesukoneen. Ei kannata uhrata siihen omia rahoja.
Miksi poika ei pese itse pyykkejään?
Aika paljon kyllä autatte. Tuolle tielle kun lähtee niin vaikea katkaista avustusta jonain päivänä. Itse lähdin 16-vuotiaana kotoa enkö saanut puoltakaan tuosta avusta vaikka vanhempani tienaavat ihan normaalisti.
Onko se lapsi kehitysvammainen kun pitää pyykitkin laittaa? Etkö luota lapseesi? Anna tilaa ja anna mahdollisuus oppia hänenkin.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelevia lapsia tuimme rahallisesti aika paljon. Hoidettiin muutot yhdessä, ostettiin tarvittavat kalusteet ja tavarat yhdessä (me siis maksettiin) ja ostettiin esim. pesukoneet kummallekin.
Myöhemminkin autetaan jos on tarvis ja tulee menoja, joihin ei meinaa raha riittää.
Miten teillä riittää rahat tuollaiseen?
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapset on muuttanut omilleen vasta sitten kun pystyvät elättämään itsensä. Opiskelujen ohessa on tehty myös töitä.
Tulin vaan kertomaan, koska meidän malli on pakollinen muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ostettu asunto, maksettu sen sisustus, asua saa maksutta. Opintoraha + -laina on sen verran, että niillä elää mukavasti ja osan lainasta saa anteeksi, kun valmistuu tavoiteajassa.
Ei kannata ilmaiseksi asuttaa kun kelasta saa asumistukea joka kattaa kulut. Omavastuun voi vaikka antaa näppiin takaisin. Ilmaiseksi asuminen on myös verotuksellinen ongelma josta verottaja voi katsoa että se on verotettavaa etua.
Onko lapsi kehitysvammainen? Eiköhän tuettu asuminen jossain vammaisyksikössä olisi paikallaan, jollei kykene itse pesemään pyykkiä? En uskaltaisi päästää omilleen🤔
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapset on muuttanut omilleen vasta sitten kun pystyvät elättämään itsensä. Opiskelujen ohessa on tehty myös töitä.
Eli eivät ole saaneet opintotukeakaan? Jos ovat, niin eivät ole elättäneet itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelevia lapsia tuimme rahallisesti aika paljon. Hoidettiin muutot yhdessä, ostettiin tarvittavat kalusteet ja tavarat yhdessä (me siis maksettiin) ja ostettiin esim. pesukoneet kummallekin.
Myöhemminkin autetaan jos on tarvis ja tulee menoja, joihin ei meinaa raha riittää.Miten teillä riittää rahat tuollaiseen?
Koska kaikilla on vain saman verran rahaa kuin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon autat. Jos vaikka ostaisit pesukoneen ja opettaisit sen käytön? Kuten myös ruuanlaittoa jne. arjentaitoja, että lapsi pärjää itse.
Sossu maksaa pesukoneen. Ei kannata uhrata siihen omia rahoja.
Ei se yksineläjälle maksele pesukoneita eikä silloin jos kiinteistössä on pesutupa.
Ap tässä, itse lähdin 16v omilleen ilman mitään. Töitä painoin maatiloilla, kaupassa, missävaan.. ja nälkä tuli silti välillä. Lainat hain ja opiskelin, tutkinto min. ajalla loppuun, samoin autokoulu, omilla rahoilla.
Tie oli liian kivikkoinen ja silloin oli toisin, töitä riitti.
Tätä en haluaisi omalle lapselle. Mutta toisaalta myös kasvattaa.
Pyykit nyt ajattelin hoitaa, kun noissa kämpissä mitä nuori katsellut, ei ole tilaa pesukoneelle.
Muuttaa omilleen?! 😂 Auttaminen eri asia kuin täysin elättäminen. Miksi turhaa edes muuttaa?
ÄLÄ pese pyykkejä! Äläkä siivoa. Kutsu välillä syömään mutta tehkää ruoka yhdessä. Se on suurin lahja, minkä voit aikuistuvalle lapselle antaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä, itse lähdin 16v omilleen ilman mitään. Töitä painoin maatiloilla, kaupassa, missävaan.. ja nälkä tuli silti välillä. Lainat hain ja opiskelin, tutkinto min. ajalla loppuun, samoin autokoulu, omilla rahoilla.
Tätä en haluaisi omalle lapselle. Mutta toisaalta myös kasvattaa.Pyykit nyt ajattelin hoitaa, kun noissa kämpissä mitä nuori katsellut, ei ole tilaa pesukoneelle.
"Omilleni"
Meillä lähtee myös juuri täysi-ikäistyvä omilleen. Maksan itse varmasti edelleen puhelinlaskun ja lupasin maksaa urheilulukion ateriamaksun (sis. aamupala ja päivällinen, ilmaisen lounaan saa toki lukiossa). Kirjat maksan edelleen tietysti. Tämän lisäksi varmaan siirrän jonkin verran nuoren tilille. Kamalasti rahaa ei pakollisten menojen jälkeen kulu, lähinnä ilta- ja aamupaloihin, viikonlopun ruokiin, päivittäistavaroihin ja bensoihin.
Isänsä maksaa tytölle ilmeisesti 250€, koska ostaa tytölle auton ja lyhentää sitä (alun perin meillä oli sopimus, että exä maksaa 500€/kk 20 ikävuoteen asti).
Joukkueen kausimaksu pitänee maksaa myös, jos nuori ei saa hommattua sponsoria sekä junnupelien pelireissut.
Autoa nuori tarvitsee, koska opiskelee eri paikkakunnalla kuin missä pelaa ja treenaa. Ja kotona ei voi enää asua, koska nämä molemmat paikkakunnat ovat monen sadan kilometrin päässä.
Mielelläänhä sitä olisi nuoren pitänyt vielä 2 vuotta kotona, mutta minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Tätä en haluaisi omalle lapselle. Mutta toisaalta myös kasvattaa.Pyykit nyt ajattelin hoitaa, kun noissa kämpissä mitä nuori katsellut, ei ole tilaa pesukoneelle.
Jos talossa ei ole pesutupaa, nuori tulee itse pesemään pyykkinsä sinun koneellasi. En tiedä, onko kyseessä tyttö vai poika, mutta jos haluat hänen joskus löytävän elämänkumppanin ja saavan hyvän parisuhteen, älä pese hänen pyykkejään, älä siivoa hänen kotiaan, äläkä laita hänen ruokiaan. Neuvo, opasta ja auta pyydettäessä, mutta älä tee puolesta. Se on valtava karhunpalvelus, joka kostautuu myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
No alatte katselemaan sellaisia kämppiä, joissa on.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lähtee myös juuri täysi-ikäistyvä omilleen. Maksan itse varmasti edelleen puhelinlaskun ja lupasin maksaa urheilulukion ateriamaksun (sis. aamupala ja päivällinen, ilmaisen lounaan saa toki lukiossa). Kirjat maksan edelleen tietysti. Tämän lisäksi varmaan siirrän jonkin verran nuoren tilille. Kamalasti rahaa ei pakollisten menojen jälkeen kulu, lähinnä ilta- ja aamupaloihin, viikonlopun ruokiin, päivittäistavaroihin ja bensoihin.
Isänsä maksaa tytölle ilmeisesti 250€, koska ostaa tytölle auton ja lyhentää sitä (alun perin meillä oli sopimus, että exä maksaa 500€/kk 20 ikävuoteen asti).
Joukkueen kausimaksu pitänee maksaa myös, jos nuori ei saa hommattua sponsoria sekä junnupelien pelireissut.
Autoa nuori tarvitsee, koska opiskelee eri paikkakunnalla kuin missä pelaa ja treenaa. Ja kotona ei voi enää asua, koska nämä molemmat paikkakunnat ovat monen sadan kilometrin päässä.
Mielelläänhä sitä olisi nuoren pitänyt vielä 2 vuotta kotona, mutta minkäs teet.
Eikö lukion oppimateriaalit muuttuneet maksuttomiksi? Vähän syö uskottavuutta, kun et tuota muka tiedä.
Poika asuu tyttöystävän kanssa ja molemmat käy töissä. Asumiskulut saavat huolehtia itse, annan 50€/ kk ruokaan + joskus ottaa kotoa jotain ruokaa. Jotain pientä kodintavaraa ollaan ostettu. Ja jotain vaatetta tms. Saatan vielä ostaa. Puhelin lasku maksetaan. Enempään ei ole varaa+ hyvä opetella pärjäämään. Tytön kotoa saavat kai 100€/kk.
Osta ennemmin pyykinpesukone. Oppisi pesemään itse pyykkinsä.