Soitin aamulla töihin ja ilmoitin äkillisestä sairaslomastani ja puhelimesta kuului suoraa huutoa
Ilmeisesti joku ei halua jäädä tekemään tuplavuoroa ja pyhiä päälle. Minkäs sille, mutta ei se minulle kirkuminen minua paranna. Hoitoala.
Kommentit (353)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kerroin että valitettavasti joudun jäämään iltavuorosta ja viikonlopusta pois, ensimmäinen reaktio oli itkun ja raivon sekainen huuto: "eii..." Sen jälkeen lähinnä tiuskimista ja ei sanonut edes hei puhelun lopuksi vaan veti luurin korvaan.
PROVO! EI missään ole enää luureja lyödä korvaan
Eiköhän tuo ole lähinnä sanonta. Kyllä mä joskus painan luuristani punaista, kun lapset soittelee töihin mankuen sitä ja tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kenenkään ole pakko jäädä tekemään tuplavuoroa. Hoitakoot johto uutta henkilökuntaa hätätyöhön. On potilasturvallisuusriski, jos työntekijä ei saa levätä välillä.
Meillä henkilökunta joutuu hoitamaan pyhisin nuo sijaisten hommaamiset, olen siis tällaisessa asumispalveluyksikössä. Jos sijaista ei löydy, kuten juhannuksena ei satavarmasti löydy, se onneton joka siellä töissä on aamuvuorossa joutuu jäämään sinne väkisin koska niitä asiakkaita ei voi jättää hoitamatta. Ehkä hän siksi kilahti, kun omat juhannussuunnitelmat meni mönkään. Mutta sellaista se on hoitoalalla.
Hänenä lähtisin vaan ja teeskentelisin ettet koskaan ilmoittanut poissaolostasi. Se on sana sanaa vastaan.
Minä taas ilmoittaisin esimiehelle että tilanne on nyt tämä, ja itse joudun lähtemään heti kun oma sovittu työvuoro päättyy. Silloin olen oman osuuteni tehnyt, ja loppuvastuu on esimiehellä kuten kuuluukin.
Työsopimuksissa on usein kohta, jonka perusteella työvuorolaisen on pakko jäädä töihin esimiehen määräyksellä ainakin sen seuraavan vuoron loppuun mikäli tilanne edellyttää. Kannattaa lukea ne työsopimukset, että ei tule ongelmia myöhemmin.
Mulle kyllä iskisi migreeni tai vatsatauti, jos joutuisin jatkuvasti esimiehen määräyksellä jäämään tuplavuoroon. Mitä jos täytyy hakea lapset päiväkodista tai on sovittu reissu perheen kanssa ja muut odottaa autossa mökille lähtöä?
Yleensähän tämä on toinen keino jolla luistellaan koko ajan: lapset. Milloin on lapsi sairas, milloin sitä pitää hakea jostakin, milloin sillä ei ole hoitajaa. Ja joustamaan joutuu sitten se lapseton tyyppi, joka on siellä töissä paikkaamassa koko ajan ja saa aina surkeimmat vuorot.
Tässä taas esimerkki, kuinka naiset itse toisiaan mollaamalla ja halveksimalla pilaa ammattialansa! Vaikka pitäisi keskittyä siihen, että työstä voi ihan lain suojaamana olla pois sairauden tai lapsen sairauden takia ilman muiden vihaa ja haukkumista.
Hoitoalan isoimpia ongelmia on myös naisten toisiinsa kohdistama viha. Se ulottuu jopa työkaverin lapsiin asti.
Jos tietäisit miten paljon ja härskisti lapsi-korttia käytetään hyväksi, olisit ehkä toista mieltä. Minä jouduin nuorena hoitajana olemaan joka ikisen juhlapyhän töissä ja lomat ei koskaan olleet heinäkuussa, vaan joskus kesäkuun alussa tai elokuun lopussa. Ihan vaan siksi, että ns. lapsellisilla oli aina "sovittua" menoa. Tästä käytiinkin keskustelua, mutta ei johtanut mihinkään ja voitte kuvitella miten vaikea omia puolia on pitää kun mammalaumalla on yhteinen etu puolustettavana.
Yksi syy, miksi en ikinä lapsettomana menisi töihin hoitoalalle. Just tuo lapsellisten itsekkyys ja ilkeys.
En ole hoitoalalla, mutta ärsyttää tuollainen asenne. Mihin minä ne lapset laitan? Saan varmasti lastensuojelun perääni jos en mene hakemaan heitä päiväkodista. Samoin jos jätän 3v ja 5 v lapset yksin kotiin.
Ja lapsilla on kyllä isäkin, mutta hän tekee osan viikosta töitä toisella paikkakunnalla. Joustan kyllä silloin jos isä on paikkakunnalla, mutta aina ei vain voi. Ollessani vielä lapseton joustin ihan mielläni, koska minulla oli siihen paremmat mahdollisuudet kuin kollegalla, joka oli kahden lapsen yksinhuoltaja.
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitoalalla ja suurin toiveeni on, että sairaspäivistä tulisi palkattomia. Se jo auttaisi paljon.
PS. Kukaan ei tule sairaana töihin tartuttamaan muita :) Se on pelkkää sarjasaikuttajien valehtelua ja marttyyrina olemista.
Idioottiko olet?
Terveydenhoitoalalle vaaditaan lisää liksaa mutta käyttämättömät sairaslomat -käytäntö elää ja voi hyvin. Eka otetaan pyhävuorot ja perään jäädään ennustettavasti saikulle joka saatanan juhlapäivän aattona. Poissaolot näinä tiettyinä päivinä 60-70% ja vielä sanotaan työnantajan syyksi kun eivät varaudu.
Uskomatonta skeidaa mutta tehy-mammat tuntien ei edes ihmetytä.
Hoitoalalla ei mitenkään arvosteta niitä työntekijöitä, jotka ovat harvoin saikulla. Oikeastaan esimiehille vaikuttaa olevan ihan sama, vaikka työntekijällä olisi vuodessa 3vko ajan sairaslomia kuin että olisi vaikka 0-2 saikkupäivää vuodessa. Esimerkiksi 4-5 vuotta sitten kun asuin paikkakunnalla, jossa ei ollut hoitajapulaa, minulla oli 4kk työsoppari, enkä sinä aikana ollut päivääkään poissa. Toinen työkaverini oli vähän väliä saikulla ja hänen työsoppariaan jatkettiin mutta minun ei. Pitänee minunkin alkaa olemaan saikulla pienestäkin vaivasta, kun tähän asti olen töissä usein ollut selkäkipuisena jne.
Minä olen hoitoalalla, ja kun minä olen joskus vastannut työpuhelimeen ja vastaanottanut sairaslomailmoituksen, olen aina toivottanut "pikaista paranemista" enkä ole alkanut kirkua.
Christiiina kirjoitti:
Hoitoalalla ei mitenkään arvosteta niitä työntekijöitä, jotka ovat harvoin saikulla. Oikeastaan esimiehille vaikuttaa olevan ihan sama, vaikka työntekijällä olisi vuodessa 3vko ajan sairaslomia kuin että olisi vaikka 0-2 saikkupäivää vuodessa. Esimerkiksi 4-5 vuotta sitten kun asuin paikkakunnalla, jossa ei ollut hoitajapulaa, minulla oli 4kk työsoppari, enkä sinä aikana ollut päivääkään poissa. Toinen työkaverini oli vähän väliä saikulla ja hänen työsoppariaan jatkettiin mutta minun ei. Pitänee minunkin alkaa olemaan saikulla pienestäkin vaivasta, kun tähän asti olen töissä usein ollut selkäkipuisena jne.
Ehkä tämä työkaveri oli vaan laadullisesti parempi kuin sinä?
Muutenkin on ihan omaa typeryyttä, jos menee selkävikaisena töihin.
Tervetuloa tähän kokoomuslaisten maailmaan. Sillä erolla tosin, että tuplavuoroistakin tullaan ottamaan lisät pois.
Hoitoalalla laiskuus ja saikuttaminen on valitettavan yleistä. Tuskin olet edes sairas.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitoalalle vaaditaan lisää liksaa mutta käyttämättömät sairaslomat -käytäntö elää ja voi hyvin. Eka otetaan pyhävuorot ja perään jäädään ennustettavasti saikulle joka saatanan juhlapäivän aattona. Poissaolot näinä tiettyinä päivinä 60-70% ja vielä sanotaan työnantajan syyksi kun eivät varaudu.
Uskomatonta skeidaa mutta tehy-mammat tuntien ei edes ihmetytä.
Työnantajan ei ole mikään pakko laittaa juhannusaatto iltaan työntekijää jonka on joka vuosi saikulla juhannuksen.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa tähän kokoomuslaisten maailmaan. Sillä erolla tosin, että tuplavuoroistakin tullaan ottamaan lisät pois.
Ei kukaan enää sitten tee niitä tuplavuoroja.
Olen nyt täällä rannalla makoilemassa ja ottamassa aurinkoa, otin pullon valkoviiniä mukaan ja laitoin aurinkolasit ja hatun päähän ettei kukaan tunnista. Turha maata kotona näin hienolla kelillä. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo kumma tautia on aina likellä kun on juhlien aatot ja juhlapyhät, Sama henkilö on aina sairas silloin!
laitappa kalenteriin ja vilauta esihenkilölle tyyliin että on se kumma kun se sairastuu viikkoa ennen lomaa ja loman jälkeen ja ennen joulua ja ennen uutta vuotta ja ja ja ....
Punaisella merkkaat poissaolot talon kalenteriin!
Tuossa voi syyllistyä työpaikkakiusaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä eräs lähihoitaja saikuttaa koko ajan. Jos joku on poissa, se on tämä yksi tietty. Tälläkin hetkellä työkaveri tekee tuplavuoroa, kun tämä saikuttaja makaa kotona. Tai ei kotona, viimeksi näin hänet paikallisessa supermarketissa pyörimässä hyväkuntoisen näköisenä. En ymmärrä miksi tälläisen työntekijän sopparia jatketaan!? Määräaikaisena kun on.
Ja jos sattuisikin jollain ilveellä saamaan vakipaikan, sama meno jatkuu.
Sairausloma todistukset hoitajille pakollisiksi, niin kuin monessa muussakin paikassa ja alalla, loppuu nuo turhat saikuttelut!
Hyvin yksinkertainen keino, mutta eihän täällä maassa järkeä missään käytetä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kenenkään ole pakko jäädä tekemään tuplavuoroa. Hoitakoot johto uutta henkilökuntaa hätätyöhön. On potilasturvallisuusriski, jos työntekijä ei saa levätä välillä.
Meillä henkilökunta joutuu hoitamaan pyhisin nuo sijaisten hommaamiset, olen siis tällaisessa asumispalveluyksikössä. Jos sijaista ei löydy, kuten juhannuksena ei satavarmasti löydy, se onneton joka siellä töissä on aamuvuorossa joutuu jäämään sinne väkisin koska niitä asiakkaita ei voi jättää hoitamatta. Ehkä hän siksi kilahti, kun omat juhannussuunnitelmat meni mönkään. Mutta sellaista se on hoitoalalla.
Hänenä lähtisin vaan ja teeskentelisin ettet koskaan ilmoittanut poissaolostasi. Se on sana sanaa vastaan.
Minä taas ilmoittaisin esimiehelle että tilanne on nyt tämä, ja itse joudun lähtemään heti kun oma sovittu työvuoro päättyy. Silloin olen oman osuuteni tehnyt, ja loppuvastuu on esimiehellä kuten kuuluukin.
Työsopimuksissa on usein kohta, jonka perusteella työvuorolaisen on pakko jäädä töihin esimiehen määräyksellä ainakin sen seuraavan vuoron loppuun mikäli tilanne edellyttää. Kannattaa lukea ne työsopimukset, että ei tule ongelmia myöhemmin.
Mulle kyllä iskisi migreeni tai vatsatauti, jos joutuisin jatkuvasti esimiehen määräyksellä jäämään tuplavuoroon. Mitä jos täytyy hakea lapset päiväkodista tai on sovittu reissu perheen kanssa ja muut odottaa autossa mökille lähtöä?
Yleensähän tämä on toinen keino jolla luistellaan koko ajan: lapset. Milloin on lapsi sairas, milloin sitä pitää hakea jostakin, milloin sillä ei ole hoitajaa. Ja joustamaan joutuu sitten se lapseton tyyppi, joka on siellä töissä paikkaamassa koko ajan ja saa aina surkeimmat vuorot.
Tässä taas esimerkki, kuinka naiset itse toisiaan mollaamalla ja halveksimalla pilaa ammattialansa! Vaikka pitäisi keskittyä siihen, että työstä voi ihan lain suojaamana olla pois sairauden tai lapsen sairauden takia ilman muiden vihaa ja haukkumista.
Hoitoalan isoimpia ongelmia on myös naisten toisiinsa kohdistama viha. Se ulottuu jopa työkaverin lapsiin asti.
Jos tietäisit miten paljon ja härskisti lapsi-korttia käytetään hyväksi, olisit ehkä toista mieltä. Minä jouduin nuorena hoitajana olemaan joka ikisen juhlapyhän töissä ja lomat ei koskaan olleet heinäkuussa, vaan joskus kesäkuun alussa tai elokuun lopussa. Ihan vaan siksi, että ns. lapsellisilla oli aina "sovittua" menoa. Tästä käytiinkin keskustelua, mutta ei johtanut mihinkään ja voitte kuvitella miten vaikea omia puolia on pitää kun mammalaumalla on yhteinen etu puolustettavana.
Yksi syy, miksi en ikinä lapsettomana menisi töihin hoitoalalle. Just tuo lapsellisten itsekkyys ja ilkeys.
En ole hoitoalalla, mutta ärsyttää tuollainen asenne. Mihin minä ne lapset laitan? Saan varmasti lastensuojelun perääni jos en mene hakemaan heitä päiväkodista. Samoin jos jätän 3v ja 5 v lapset yksin kotiin.
Ja lapsilla on kyllä isäkin, mutta hän tekee osan viikosta töitä toisella paikkakunnalla. Joustan kyllä silloin jos isä on paikkakunnalla, mutta aina ei vain voi. Ollessani vielä lapseton joustin ihan mielläni, koska minulla oli siihen paremmat mahdollisuudet kuin kollegalla, joka oli kahden lapsen yksinhuoltaja.
Minä en ainakaan hukkaa omaa elämääni joustamisella siellä ja täällä, minullakaan ei ole sen parempaa mahdollisuutta siihen, sillä haluan elää elämääni enkä raataa töissä selkä märkänä ylitöitä ja polttaa itseäni loppuun. Lapsia en hanki. Jos ei resurssit ole kohdillaan töissä se on työnantajan ongelma, ei minun.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon näille hoitoalan esimiehille maksetaan tuosta, että joutuvat käytännössä koko ajan olemaan puhelimen päässä ja lähtemään milloin tahansa tuuraamaan?
Ei ne pomot oikeasti vastaa vapaalta puhelimeen tai lähde tuuraamaan. Ja sijaisten hankinta todellakin on vuorossa olevien hoitajien vastuulla ainakin meidän kunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt täällä rannalla makoilemassa ja ottamassa aurinkoa, otin pullon valkoviiniä mukaan ja laitoin aurinkolasit ja hatun päähän ettei kukaan tunnista. Turha maata kotona näin hienolla kelillä. -ap
Luuletko tosiaan ettei pomosi tai työkaverisi voi eksyä samalle rannalle? Toivottavasti saat vielä kenkää.
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti niin kipeä, ettet voi tehdä työvuoroasi tai korvaavaa työtä? On eri asia olla työkuntoisena lievillä oireilla kuin työkyvyttömänä sairas. Hoitoalan työ on raskasta ja alipalkattua, Helsinki ei edes maksa palkkaa kaikille sovitusti tällä hetkellä, joten houkutus jäädä saikulle matalalla kynnyksellä on varmasti olemassa.
Tollo!!! Korona-aikaan kysyt tällaista. Ei jumankeuta!🤦
Työnantajalla pitäisi olla kuten vakuutusetsivät, jotka kävisi tarkastamassa nämä aina sopivasti aattona saikuttajat.