Soitin aamulla töihin ja ilmoitin äkillisestä sairaslomastani ja puhelimesta kuului suoraa huutoa
Ilmeisesti joku ei halua jäädä tekemään tuplavuoroa ja pyhiä päälle. Minkäs sille, mutta ei se minulle kirkuminen minua paranna. Hoitoala.
Kommentit (353)
Itse olisin lyönyt luurin kiinni samantien jos itse olisin soittanut. Jos ei pomo osaa asiallisesti keskustella niin raivotkoon yksinään.
Itsekin lähiesihenkilönä sosiaalialalla työskennelleenä voin kertoa, että lähiesihenkilöllä on yleenså työaika hänelläkin. Ei siis kokonaistyöaika. Lisäksi on t8dennäköistä, että palkan ero ns. rivityöntekijään on minimaalinen. Esim. itse sain 30€ korkeampaa palkkaa verrattuna työryhmän kokeneempaan työntekijään. Tai juuri nyt on Helsingin kaupungilla haussa uusi työryhmä, jossa esihenkilö saa reilut 30€ parempaa palkkaa kuin työntekijänsä. Ei noilla palkoilla paljon esihenkilövastuu houkuttele.
Olen siis sitä mieltä, ettå sairaana ei voi mennä töihin ja esihenkilön vastuulla löytää sijainen ja asiallisesti pitää pystyä työpaikalla käyttäytymään. Mutta k*s*nen on esihenkilönkin homma eikä käy kateeksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin lyönyt luurin kiinni samantien jos itse olisin soittanut. Jos ei pomo osaa asiallisesti keskustella niin raivotkoon yksinään.
Ja vain päästään vajaat eivät tajua sitä että sille ei mahda mitään jos yhtäkkiå sairastuu. Sitä voi olla edellisenä päivänä täysin terve ja aamulla kun herää niin voi olla sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kenenkään ole pakko jäädä tekemään tuplavuoroa. Hoitakoot johto uutta henkilökuntaa hätätyöhön. On potilasturvallisuusriski, jos työntekijä ei saa levätä välillä.
Meillä henkilökunta joutuu hoitamaan pyhisin nuo sijaisten hommaamiset, olen siis tällaisessa asumispalveluyksikössä. Jos sijaista ei löydy, kuten juhannuksena ei satavarmasti löydy, se onneton joka siellä töissä on aamuvuorossa joutuu jäämään sinne väkisin koska niitä asiakkaita ei voi jättää hoitamatta. Ehkä hän siksi kilahti, kun omat juhannussuunnitelmat meni mönkään. Mutta sellaista se on hoitoalalla.
Sellaisessa tilanteessa voi hälyttää esimiehen töihin. Mikään laki ei pakota itse jäämään. Esimies vastaa viimekädessä yksikön toiminnasta ja tulee itse paikkaamaan jos sijaisia ei saada. Vaikka miten inttäisi vastaan, niin hänelle se kuuluu.
Näin varmaan teoriassa, mutta eihän se käytännössä onnistu mitenkään.
juu, ei se pomo vastaa sen enempää kuin muutkaan
sivu
Siteen pomaolla on varmaan joku sijainen (viranhaltija) jonka viravastuuseen puheluihin vastaaminen kuuluu.
Näin. Ja jos ei ole, niin pomohan sitten korvat punaisena selittelee miksi on laiminlyönyt velvollisuutensa ja vastuunsa kun jälkikäteen asiaa puidaan korkeimman johdon ja median välityksellä koko kansan edessä.
Näin. Siinä akuutissa tilanteessa normaali vastuuntuntoinen ihminen tietenkin jää, jos vaihtoehtona on jättää potilaat/ asukkaat oman onnensa nojaan. Asiaa ei kuitenkaan missään tapauksessa tule jättää siihen, vaan todellakin viedä asia eteenpäin. Tilanne pitää jälkeenpäin selvittää tarkasti. Esimiehen on annettava selvitys miksi ei ole ollut tavoitettavissa kuten kuuluu, ja ylipäätään on vaadittava vastuuseen tapahtuneesta oikeat henkilöt. Lisäksi on varmistettava ettei vastaavaa pääse jatkossa tapahtumaan. On myös huolehdittava että se henkilö joka on joutunut tilanteessa pakon edessä joustamaan, saa asianmukaiset korvaukset. Mikään muutaman kympin palkanlisä ei varsinkaan juhlapyhänä riitä. Oletettavaa on, että ihmisillä on juhlasuunnitelmia, ja niiden pieleen menemistä ei ihan pikkusummilla korvata. Koska lähtökohtaisesti pitäisi voida olettaa että tällainen tilanne on erittäin poikkeuksellinen, pitäisi korvaussumman olla nelinumeroinen, ja lisäksi menetetty vapaa pitäisi tietenkin antaa toisessa, työntekijän itse valitsemassa ajankohdassa.
Asiat kannattaa sopia ja neuvotella etukäteen. Vastuuntunnon varaan terveydenhuoltoa ei voi nykypäivänä rakentaa. Kunnolliset korvaukset varallaolosta ja kyllä ne yli sadan euron hälytysrahatkin ihan kivasti houkuttelee jäämään ylityökorvauksin vaikka tuplavuoroihin.
Mua ei ainakaan mikään sata euroa motivoisi jättämään kauan odotettuja juhannusjuhlia kavereiden kanssa väliin. Äärimmäisessä pakossa jäisin tietenkin, mutta tuollainen summa olisi korvauksena täysin mitätön. Eri asia jos se perustuu vapaaehtoisuuteen ja sopimukseen, mutta jos oikeasti joutuu pakon edessä jäämään, ei todellakaan riitä.
Jos summa olisi 300 euroa + pyhälisät, niin meininki olisi ehkä toinen.
Mutta sitä ei työnantaja maksa millään. Se on se 50 euroa ja piste.
Bye bye, mökkiloma ja jälleen yhden vuoden juhannus. Paskankäryssä työskenteleminen ja selkä vääränä vääntäminen helteessä on tosiasia.
Loppuu heti kun siihen ei enää suostuta. Tuo perustuu vapaaehtoisuuteen. Ketään ei voi määrätä silloin kun ei ole poikkeuslaki voimassa. Älkää suostuko niin asiat joskus muuttuu!
Millä ne siitä kieltäytyy kun on autot ja asuntolainat maksettavana, lapset elätettävänä? Koko hoitoala on mätä ja se pitäisi tiedostaa siinä vaiheessa jos alalle kouluttautumista miettii. Nythän hoitajat yrittää parantaa tilannetta, mutta heitä syytetään kaikesta lähtien aina inflaatiosta. Että semmoinen tahtotila yhteiskunnalla on asioita parantaa. Ja yksityiset hoivapuljut ovat täyttä paskaa, AVI sulkee näitä yhtenään kun eivät vaan tottele määräyksiä ja rikkovat niitä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kenenkään ole pakko jäädä tekemään tuplavuoroa. Hoitakoot johto uutta henkilökuntaa hätätyöhön. On potilasturvallisuusriski, jos työntekijä ei saa levätä välillä.
Meillä henkilökunta joutuu hoitamaan pyhisin nuo sijaisten hommaamiset, olen siis tällaisessa asumispalveluyksikössä. Jos sijaista ei löydy, kuten juhannuksena ei satavarmasti löydy, se onneton joka siellä töissä on aamuvuorossa joutuu jäämään sinne väkisin koska niitä asiakkaita ei voi jättää hoitamatta. Ehkä hän siksi kilahti, kun omat juhannussuunnitelmat meni mönkään. Mutta sellaista se on hoitoalalla.
Hänenä lähtisin vaan ja teeskentelisin ettet koskaan ilmoittanut poissaolostasi. Se on sana sanaa vastaan.
Minä taas ilmoittaisin esimiehelle että tilanne on nyt tämä, ja itse joudun lähtemään heti kun oma sovittu työvuoro päättyy. Silloin olen oman osuuteni tehnyt, ja loppuvastuu on esimiehellä kuten kuuluukin.
Työsopimuksissa on usein kohta, jonka perusteella työvuorolaisen on pakko jäädä töihin esimiehen määräyksellä ainakin sen seuraavan vuoron loppuun mikäli tilanne edellyttää. Kannattaa lukea ne työsopimukset, että ei tule ongelmia myöhemmin.
Mulle kyllä iskisi migreeni tai vatsatauti, jos joutuisin jatkuvasti esimiehen määräyksellä jäämään tuplavuoroon. Mitä jos täytyy hakea lapset päiväkodista tai on sovittu reissu perheen kanssa ja muut odottaa autossa mökille lähtöä?
Yleensähän tämä on toinen keino jolla luistellaan koko ajan: lapset. Milloin on lapsi sairas, milloin sitä pitää hakea jostakin, milloin sillä ei ole hoitajaa. Ja joustamaan joutuu sitten se lapseton tyyppi, joka on siellä töissä paikkaamassa koko ajan ja saa aina surkeimmat vuorot.
Tässä taas esimerkki, kuinka naiset itse toisiaan mollaamalla ja halveksimalla pilaa ammattialansa! Vaikka pitäisi keskittyä siihen, että työstä voi ihan lain suojaamana olla pois sairauden tai lapsen sairauden takia ilman muiden vihaa ja haukkumista.
Hoitoalan isoimpia ongelmia on myös naisten toisiinsa kohdistama viha. Se ulottuu jopa työkaverin lapsiin asti.
Hoito-, opetus- ja varhaiskasvatusala saattaa vetää puoleensa ihan ihme tasotonta vipeltäjää, jopa ihan esihenkilöistä lähtien joista osa saattaa olla ihan työlainsäädännöllisistä perusjutuista esim työaikalaista, sairauslomalaista, jne pihalla kuin lumiukko ennekuin joku luottamusmies tai työntekijän ammattiliiton lakimies muistuttaa.
Provohan tää on, mutta tälläistä se on tietyillä aloilla, on nää sarjasaikuttajat vekkuleita. Mulla oli joskus työkaveri joka oli 2kk/vuodessa saikulla aina vähän milloin mistäkin ja muutamia päiviä kerrallaan. Yleensä ennen lomaa ja loman jälkeen.
Ihan yksinkertaistahan tämä on: kipeänä ei tule mennä töihin.
Keissi klousattu!
Meillä eka vuoroon tuleva laittaa sijaislistalle tekstiviestin, jos joku on ilmoittanut olevansa pois. Eihän siinä olisi mitään järkeä jäädä odottamaan esimiehen työhön tuloa. Eikä kukaan koe ongelmaksi tai riistoksi viestin lähettämistä.
Hoitoalalla on sellaisiakin typeryksiä, jotka toimivat sen esihenkilön "oikeana kätenä", eli höyryävät siellä ja järjestelevät asioita. Siis ihan rivihoitajia, jotka nuolevat esihenkilön persettä. Nämä ovat pahimpia syyllistäjiä ja myös asioiden hämmentäjiä. Mitään korvauksia he eivät siitä saa, kunhan vaan lipittävät. Ja nämä syyllistävät aina ja ovat uhrautumassa, tai siis uhraamassa muita työkavereita. Koskaan he eivät itse veny, elleivät sitten näytösluonteisesti jotakin yhtä ainoaa vuoroa kerran vuodessa. Esihenkilöt ovat hiljaa tyytyväisiä, kun nämä tomppelit tekevät likaista työtä ja pitävät työporukan eripuraisena ja helposti hallittavana. Nämä "apulaiset" ovat myös niitä, jotka vastustavat kaikkia uudistuksia tai aseman parantamista, vetoavat etiikkaan ja ovat muutenkin kehityksen jarruna.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin lähiesihenkilönä sosiaalialalla työskennelleenä voin kertoa, että lähiesihenkilöllä on yleenså työaika hänelläkin. Ei siis kokonaistyöaika. Lisäksi on t8dennäköistä, että palkan ero ns. rivityöntekijään on minimaalinen. Esim. itse sain 30€ korkeampaa palkkaa verrattuna työryhmän kokeneempaan työntekijään. Tai juuri nyt on Helsingin kaupungilla haussa uusi työryhmä, jossa esihenkilö saa reilut 30€ parempaa palkkaa kuin työntekijänsä. Ei noilla palkoilla paljon esihenkilövastuu houkuttele.
Olen siis sitä mieltä, ettå sairaana ei voi mennä töihin ja esihenkilön vastuulla löytää sijainen ja asiallisesti pitää pystyä työpaikalla käyttäytymään. Mutta k*s*nen on esihenkilönkin homma eikä käy kateeksi.
Jos esihenkilöllä on työaika, niin eihän hänen tarvitse työajan ulkopuolella alkaa mitään sijaisia etsimään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä eka vuoroon tuleva laittaa sijaislistalle tekstiviestin, jos joku on ilmoittanut olevansa pois. Eihän siinä olisi mitään järkeä jäädä odottamaan esimiehen työhön tuloa. Eikä kukaan koe ongelmaksi tai riistoksi viestin lähettämistä.
Minulle yritettiin kerran juhlapyhänä soittaa, arvasin että ylitöihin siellä mangutaan. En vastannut puhelimeen tarkoituksella, koska en ollut sillä tuulella että huvitti selitellä miksi en pääse. No kohta kilahti tekstiviesti, jossa luki että "meillä on puutos pyhinä, tämä ja tämä tekee tämän vuoron ja sinut on merkattu huomiseen kun muita ei ole". Ihan uskomatonta. Laitoin viestin että ei käy, olen 500 kilometrin päässä mökillä, vaikka olin ihan kotona. Ei mitään vastausta. Olivat sitten pakottaneet jonkin täysin kokemattoman sinne töihin, joka oli jaellut lääkkeitä väärin ja ollut ihan pihalla. Työpari oli juossut itku silmässä korjaamassa näitä mokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suostutte? Hoitolalalla mukaudutaan ihan liikaa kaikenlaiseen kohteluun. Esimiehille maksetaan mm siitä, että heidän tehtäviinsä kuuluu ratkoa henkilöstön saamiseen liittyvät ongelmat. Vaatikaa että esimies oikeasti vastaa asioista joista hänelle maksetaan!
Ei voi mitenkään olla oikein, että henk.kunta joutuu hommaamaan sijaisen! Eihän se heille kuulu, vaan työnantajalle tai esimiehelle! Ammattiliitto apuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisessa tilanteessa voi hälyttää esimiehen töihin. Mikään laki ei pakota itse jäämään. Esimies vastaa viimekädessä yksikön toiminnasta ja tulee itse paikkaamaan jos sijaisia ei saada. Vaikka miten inttäisi vastaan, niin hänelle se kuuluu.
Näin varmaan teoriassa, mutta eihän se käytännössä onnistu mitenkään.
Ei kaikilla esimiehillä ole edes välttämättä lääkelupia. Esimieheltä ei vaadita hoitoalan koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos esihenkilöllä on työaika, niin eihän hänen tarvitse työajan ulkopuolella alkaa mitään sijaisia etsimään.
Joku vastuuhenkilö pitää olla nimettynä ja vastuussa. Jos se ei ole lähiesihenkilö niin hänen esihenkilönsä tai sitä ketjua ylöspäin niin pitkälle, että vastuunkantaja löytyy.
Meillä on whatsappissa ryhmä jossa niin vakkareita, pitkäaikaisia sijaisia ja keikkalaisia. Sinne tulee vuorot tarjolle ja sieltä voi sitten halutessaan ottaa. Suurin osa vuoroista saadaankin tuota kautta järjestymään. Joskus täytyy mennä vajaalla.
Mulla olisi myös ollut juhannuksena töitä, mutta ilmoitin jo keskiviikkona sairausloman jatkossa. Olen ollut koronassa enkä ole vielä kunnossa. En pystyisi tekemään fyysisesti raskasta työtä kun hengästyn helposti ja sitten alan yskiäkin enemmän. Ihan hissukseen olen kotona koko juhannuksen ja ensi viikolla toivon mukaan pystyn töihin.
Vierailija kirjoitti:
Siis käsitin että ei ollut pomo vaan joku toinen rivityöntekijä joka tajusi että joutuu jäämään töihin juhannukseksi kun ap ei pääse. Pomot lienee jo lomalla kaikki.
Mitä olen miehen uraa seurannut, niin hänelle ei ole koskaan kuittailtu sairastamisesta, eikä lasten sairastumisista.
Ollaan hoidettu nuo suurinpiirtein puoliksi, välillä mietitty jos toisella ollut työssä tiukka paikka, että kummalla helpompi työnantajaa ajatellen jäädä kotiin.
Omalla alalla, naisvaltainen tehdastyö, sai sen sijaan kuunnella aika lailla muiden naisten työkavereihinsa kohdistamaa ivaa ja haukkua, myös rasistista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suostutte? Hoitolalalla mukaudutaan ihan liikaa kaikenlaiseen kohteluun. Esimiehille maksetaan mm siitä, että heidän tehtäviinsä kuuluu ratkoa henkilöstön saamiseen liittyvät ongelmat. Vaatikaa että esimies oikeasti vastaa asioista joista hänelle maksetaan!
Ei voi mitenkään olla oikein, että henk.kunta joutuu hommaamaan sijaisen! Eihän se heille kuulu, vaan työnantajalle tai esimiehelle! Ammattiliitto apuun?
Miten ihmeessä yhdestä viestin lähettämisestä saadaan tuollainen ongelma, että pitää erikseen olla joku henkilö, joka sen tekee? Meillä myös whatsupp -ryhmä, jossa keikkalaisia tms. ja poissaolotiedon saanut henkilö laittaa heti viestin tuonne (viestipohjat valmiina). Hälyraha sovittu paikallisesti (juhlapyhistä erikseen), joten melkein aina tekijä löytyy. Ja esihenkilö voi viettää vapaitaan ihan ansaitusti rauhassa. Meillä onkin harvinaisen toimiva työyhteisö, jossa esihenkilöäkin pidetään ihan ihmisenä.
No sehän riippuu ihan hoivakodin koosta ja asukasmäärästä paljonko siellä on hoitajia. Meillä on normaalisti vuorossa 8 hoitajaa kun asukkaita on yli 40.
Miten muuten voi olla menemättä vajaalla jos ketään ei vuoroon saada? Pakko se on vain tehdä se vuoro vajaalla jos ketään ei ole puuttuvan tilalle. Meidän vt. esimiestä en ainakaan haluaisi kentälle kyttäämään ja pomottamaan.