Soitin aamulla töihin ja ilmoitin äkillisestä sairaslomastani ja puhelimesta kuului suoraa huutoa
Ilmeisesti joku ei halua jäädä tekemään tuplavuoroa ja pyhiä päälle. Minkäs sille, mutta ei se minulle kirkuminen minua paranna. Hoitoala.
Kommentit (353)
Perussettiä. Ole iloinen, että selvisit noin vähällä
Siis ikäväähän tuo on, mutta ei pahin mahdollinen asia. Voimia sinulle, mutta voit lohduttautua, ettei ole pahin mahdollinen juttu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kenenkään ole pakko jäädä tekemään tuplavuoroa. Hoitakoot johto uutta henkilökuntaa hätätyöhön. On potilasturvallisuusriski, jos työntekijä ei saa levätä välillä.
Meillä henkilökunta joutuu hoitamaan pyhisin nuo sijaisten hommaamiset, olen siis tällaisessa asumispalveluyksikössä. Jos sijaista ei löydy, kuten juhannuksena ei satavarmasti löydy, se onneton joka siellä töissä on aamuvuorossa joutuu jäämään sinne väkisin koska niitä asiakkaita ei voi jättää hoitamatta. Ehkä hän siksi kilahti, kun omat juhannussuunnitelmat meni mönkään. Mutta sellaista se on hoitoalalla.
Hänenä lähtisin vaan ja teeskentelisin ettet koskaan ilmoittanut poissaolostasi. Se on sana sanaa vastaan.
Minä taas ilmoittaisin esimiehelle että tilanne on nyt tämä, ja itse joudun lähtemään heti kun oma sovittu työvuoro päättyy. Silloin olen oman osuuteni tehnyt, ja loppuvastuu on esimiehellä kuten kuuluukin.
Työsopimuksissa on usein kohta, jonka perusteella työvuorolaisen on pakko jäädä töihin esimiehen määräyksellä ainakin sen seuraavan vuoron loppuun mikäli tilanne edellyttää. Kannattaa lukea ne työsopimukset, että ei tule ongelmia myöhemmin.
Mulle kyllä iskisi migreeni tai vatsatauti, jos joutuisin jatkuvasti esimiehen määräyksellä jäämään tuplavuoroon. Mitä jos täytyy hakea lapset päiväkodista tai on sovittu reissu perheen kanssa ja muut odottaa autossa mökille lähtöä?
Yleensähän tämä on toinen keino jolla luistellaan koko ajan: lapset. Milloin on lapsi sairas, milloin sitä pitää hakea jostakin, milloin sillä ei ole hoitajaa. Ja joustamaan joutuu sitten se lapseton tyyppi, joka on siellä töissä paikkaamassa koko ajan ja saa aina surkeimmat vuorot.
Tässä taas esimerkki, kuinka naiset itse toisiaan mollaamalla ja halveksimalla pilaa ammattialansa! Vaikka pitäisi keskittyä siihen, että työstä voi ihan lain suojaamana olla pois sairauden tai lapsen sairauden takia ilman muiden vihaa ja haukkumista.
Hoitoalan isoimpia ongelmia on myös naisten toisiinsa kohdistama viha. Se ulottuu jopa työkaverin lapsiin asti.
Jos tietäisit miten paljon ja härskisti lapsi-korttia käytetään hyväksi, olisit ehkä toista mieltä. Minä jouduin nuorena hoitajana olemaan joka ikisen juhlapyhän töissä ja lomat ei koskaan olleet heinäkuussa, vaan joskus kesäkuun alussa tai elokuun lopussa. Ihan vaan siksi, että ns. lapsellisilla oli aina "sovittua" menoa. Tästä käytiinkin keskustelua, mutta ei johtanut mihinkään ja voitte kuvitella miten vaikea omia puolia on pitää kun mammalaumalla on yhteinen etu puolustettavana.
Yksi syy, miksi en ikinä lapsettomana menisi töihin hoitoalalle. Just tuo lapsellisten itsekkyys ja ilkeys.
Ap:lle mukavaa juhannusta kotona vällyjen välissä tai sohvalla lepäillen!
Vierailija kirjoitti:
Mulla olisi myös ollut juhannuksena töitä, mutta ilmoitin jo keskiviikkona sairausloman jatkossa. Olen ollut koronassa enkä ole vielä kunnossa. En pystyisi tekemään fyysisesti raskasta työtä kun hengästyn helposti ja sitten alan yskiäkin enemmän. Ihan hissukseen olen kotona koko juhannuksen ja ensi viikolla toivon mukaan pystyn töihin.
Kateelliset ja ilkeät alapeukuttaneet?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon näille hoitoalan esimiehille maksetaan tuosta, että joutuvat käytännössä koko ajan olemaan puhelimen päässä ja lähtemään milloin tahansa tuuraamaan?
No esim eräs ystäväni on yksityisen vuoro pk johtajana. Hänen kk palkka pyöreät 3500€/kk - jos joku ilmottaa itsensä kipeäksi, esim klo 4 aamulla se, jonka pitäisi avata pulju klo 5 niin hän heittää kledjut päälle ja kiitää sijaiseksi (ja toki yrittää saada sijaista siinä ensimmäisten lasten kanssa touhutessaan) -- eli ainakin varhaiskasvatuksessa tuo vastuutehtåvä hyvin mitättömästi kompensoitu palkassa.
Esihenkilöllä on oltava sitten varaesihenkilö, joka päivystää, jos vapaa-ajalla ei saa soitella. Ette te voi kaataa työnantajan vastuuta työntekijöiden niskaan! Siitä ei makseta heille. Olen hoitoalan jälkeen työskennellyt monilla eri aloilla ja jokaisessa on ollut itsestäänselvyys, että esimies hoitaa työvuorojärjestelyt myös vapaa-ajalla. Työntekijöiden vaihtuvuus ja saikut on näissä paikoisda ollut ihan eri sfääreissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti niin kipeä, ettet voi tehdä työvuoroasi tai korvaavaa työtä? On eri asia olla työkuntoisena lievillä oireilla kuin työkyvyttömänä sairas. Hoitoalan työ on raskasta ja alipalkattua, Helsinki ei edes maksa palkkaa kaikille sovitusti tällä hetkellä, joten houkutus jäädä saikulle matalalla kynnyksellä on varmasti olemassa.
Kurkku kipeä, pientä lämpöä.. voi olla koronaa eikä voi riskeerata asiakkaita. Muuten menisin.
ap
Ja oikeinko kävit vastaanotolla hakemassa sairauslomaa etkä vain diagnosoinut itse itseäsi?
Ap:n asemassa olisin varmasti työntänyt tikun nenään, ja jos vartin päästä testi olisi näyttänyt negatiivista, olisin mennyt töihin. Jos olo sitten töissä heikkenee, jäisin pois.
Lievä lämpö viestii tietysti siitä, että on vähintäänkin tulossa kipeäksi, ja jokaisella pitäisi olla oikeus olla sairaana. Mutta onhan juhannusaatto kieltämättä yksi vuoden huonoimmista päivistä tulla kipeäksi, jos nyt vuorotyöläisiä ajatellaan.
" Minulle yritettiin kerran juhlapyhänä soittaa, arvasin että ylitöihin siellä mangutaan. En vastannut puhelimeen tarkoituksella, koska en ollut sillä tuulella että huvitti selitellä miksi en pääse.
No kohta kilahti tekstiviesti, jossa luki että "meillä on puutos pyhinä, tämä ja tämä tekee tämän vuoron ja sinut on merkattu huomiseen kun muita ei ole".
Ihan uskomatonta.
Laitoin viestin että ei käy, olen 500 kilometrin päässä mökillä, vaikka olin ihan kotona. Ei mitään vastausta. "
------->
Työpaikan esihenkilöille/kollegoille ei kuulu työntekijän yksityiset vapaa-ajan vietto muodot saati lomasuunnitelmat sijainteineen tai niiden yksityiskohtainen selittely tai selvittäminen mitenkään.
Sovittu varalla-olo/päivystys on eri asia.
Mikä ihme teitä selittelijöitä vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Ap:n asemassa olisin varmasti työntänyt tikun nenään, ja jos vartin päästä testi olisi näyttänyt negatiivista, olisin mennyt töihin. Jos olo sitten töissä heikkenee, jäisin pois.
Lievä lämpö viestii tietysti siitä, että on vähintäänkin tulossa kipeäksi, ja jokaisella pitäisi olla oikeus olla sairaana. Mutta onhan juhannusaatto kieltämättä yksi vuoden huonoimmista päivistä tulla kipeäksi, jos nyt vuorotyöläisiä ajatellaan.
Ja jostain syystä tietyillä työntekijöillä aina nousee "aatonaaton kuume" 🤯
Olen hoitoalalla ja suurin toiveeni on, että sairaspäivistä tulisi palkattomia. Se jo auttaisi paljon.
PS. Kukaan ei tule sairaana töihin tartuttamaan muita :) Se on pelkkää sarjasaikuttajien valehtelua ja marttyyrina olemista.
Vierailija kirjoitti:
Paskan marjat hän missään vällyjen välissä on (vielä), karaoke baarissa hoilaa "Aikuista Naista" jo näin iltapäivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kenenkään ole pakko jäädä tekemään tuplavuoroa. Hoitakoot johto uutta henkilökuntaa hätätyöhön. On potilasturvallisuusriski, jos työntekijä ei saa levätä välillä.
Meillä henkilökunta joutuu hoitamaan pyhisin nuo sijaisten hommaamiset, olen siis tällaisessa asumispalveluyksikössä. Jos sijaista ei löydy, kuten juhannuksena ei satavarmasti löydy, se onneton joka siellä töissä on aamuvuorossa joutuu jäämään sinne väkisin koska niitä asiakkaita ei voi jättää hoitamatta. Ehkä hän siksi kilahti, kun omat juhannussuunnitelmat meni mönkään. Mutta sellaista se on hoitoalalla.
Sellaisessa tilanteessa voi hälyttää esimiehen töihin. Mikään laki ei pakota itse jäämään. Esimies vastaa viimekädessä yksikön toiminnasta ja tulee itse paikkaamaan jos sijaisia ei saada. Vaikka miten inttäisi vastaan, niin hänelle se kuuluu.
Näin varmaan teoriassa, mutta eihän se käytännössä onnistu mitenkään.
juu, ei se pomo vastaa sen enempää kuin muutkaan
sivu
Siteen pomaolla on varmaan joku sijainen (viranhaltija) jonka viravastuuseen puheluihin vastaaminen kuuluu.
Näin. Ja jos ei ole, niin pomohan sitten korvat punaisena selittelee miksi on laiminlyönyt velvollisuutensa ja vastuunsa kun jälkikäteen asiaa puidaan korkeimman johdon ja median välityksellä koko kansan edessä.
Näin. Siinä akuutissa tilanteessa normaali vastuuntuntoinen ihminen tietenkin jää, jos vaihtoehtona on jättää potilaat/ asukkaat oman onnensa nojaan. Asiaa ei kuitenkaan missään tapauksessa tule jättää siihen, vaan todellakin viedä asia eteenpäin. Tilanne pitää jälkeenpäin selvittää tarkasti. Esimiehen on annettava selvitys miksi ei ole ollut tavoitettavissa kuten kuuluu, ja ylipäätään on vaadittava vastuuseen tapahtuneesta oikeat henkilöt. Lisäksi on varmistettava ettei vastaavaa pääse jatkossa tapahtumaan. On myös huolehdittava että se henkilö joka on joutunut tilanteessa pakon edessä joustamaan, saa asianmukaiset korvaukset. Mikään muutaman kympin palkanlisä ei varsinkaan juhlapyhänä riitä. Oletettavaa on, että ihmisillä on juhlasuunnitelmia, ja niiden pieleen menemistä ei ihan pikkusummilla korvata. Koska lähtökohtaisesti pitäisi voida olettaa että tällainen tilanne on erittäin poikkeuksellinen, pitäisi korvaussumman olla nelinumeroinen, ja lisäksi menetetty vapaa pitäisi tietenkin antaa toisessa, työntekijän itse valitsemassa ajankohdassa.
Tämä on se karu fakta. Ei niitä asiakkaira/potilaita voi jättää sinne oman onnensa nojaan, vaan ääritilanteessa on vain pakko jäädä sinne vaikka miten ottaisi päähän. Niin se vain on.
Hyvä kommentti muutenkin. Tosin omien kokemusteni mukaan se hälytyskorvaus on 50 euroa ja ei yhtään sen enempää. Toki lisät tulee, mutta mitä se on sen rinnalla että mökkiloma menee sivu suun. Ja jälkikäteen toki saatetaan kiittää, todennäköisesti kuitenkaan ei koska hoitajien venymistä pidetään itsestäänselvyytenä. Ja mikään ei muutu. Muistan nämä ongelmat jo 15 vuoden takaa, ihan sama meininki oli silloin eikä mikään ole muuttunut. Onneksi olen nykyään eri alalla.
Meillä hällytysraha on reilusti yli sata euroa, enkä usko että kukaan enää jatkossa edes suostuu pienempiin hälyttsrahoihin.
Mulle pitäisi maksaa vähintään tonni jotta sovitut menot peruisin työn vuoksi. Kaikkia menoja en siitäkään summasta. Kaikelle löytyy kyllä hintansa, mutta tietyissä tilanteissa se voi olla huomattavasti korkeampi.
Miksi kaikken pitäisi sitten suostua niihin ylitöihin? Yleistä toki on että myös siitä valitetaan että joku niitä tekee. Tai joku haluaa aina juhannuksena töihin. Ei sellainen käy mitenkään, kun minä en ainakaan siihen suostuisi.
Minä teen aina vain suunnitellut vuorot, vaikka olen lapseton. Se ei kuulu työnantajalle eikä työkavereille, miksi en suostu jäämään tuplavuoroon enkä tule vapailta töihin. Enkä itsekään pyydä joustoa työnantajalta enkä työkavereilta vaan järjestän omat menot työajan ulkopuolelle. Ei hoitoalan meininki koskaan muutu, jos hoitajat aina uhraavat vapaa-aikansa työlle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskan marjat hän missään vällyjen välissä on (vielä), karaoke baarissa hoilaa "Aikuista Naista" jo näin iltapäivällä.
Mun puolestani ihan vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänenä lähtisin vaan ja teeskentelisin ettet koskaan ilmoittanut poissaolostasi. Se on sana sanaa vastaan.
Se on sana puhelimen lokitietoja ja tallennetta vastaan. Sinuna en kokeilisi.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen aina vain suunnitellut vuorot, vaikka olen lapseton. Se ei kuulu työnantajalle eikä työkavereille, miksi en suostu jäämään tuplavuoroon enkä tule vapailta töihin. Enkä itsekään pyydä joustoa työnantajalta enkä työkavereilta vaan järjestän omat menot työajan ulkopuolelle. Ei hoitoalan meininki koskaan muutu, jos hoitajat aina uhraavat vapaa-aikansa työlle.
On ihmisiä jotka ei välitä vapaa-ajasta miten se on sinulta pois jos he tekevät mieluummin töitä kuin viettävät vapaata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihmisiä jotka ei välitä vapaa-ajasta miten se on sinulta pois jos he tekevät mieluummin töitä kuin viettävät vapaata?
Olkoot minun puolesta töissä vaikka 24/7 kunhan eivät sitten valita, kun muut eivät siihen suostu.
Viranhaltijan on pakko jäädä, mutta onneksi hoitajien virat on muutettu toimiksi.